جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۹
استعفای وزیر بهداشت و حواشی آن؛

دعوای علنی نوبخت و قاضی‌زاده پرده از چه چیزی برداشت؟

جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 663255
چالش های درونی در دولت سبب استعفای برخی از مسئولان شده که وزیر بهداشت آخرین مسئولی است که در این زمینه اقدام کرده است.
دعوای علنی نوبخت و قاضی‌زاده پرده از چه چیز برداشت؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: در دولت یازدهم اختلافات و مشاجره‌های مختلفی میان دولتمردان صورت می گرفت، اما هیچ یک منجر به استعفای اعضای کابینه نمی شد. در همین دولت شاهد نامه چهار وزیر مهم به حسن روحانی بودیم که نسبت به آینده اقتصادی و اجتماعی کشور هشدار جدی داده بودند. بسیاری مطرح می کردند که چرا وزرای دولت بایستی برای رئیس جمهور نامه بنویسند؛ مگر وی را در جلسه هئیت دولت و ... نمی بینند. پاسخ برخی هم به این سئوال ثبت شدن این نامه در تاریخ به عنوان یک سند مکتوب بود. دولت یازدهم با همه فراز و نشیب‌هایش تمام شد و دولت دوم روحانی تشکیل شد. دولتی که در آن به غیر از مشاجره‌های درونی در خود حالا شاهد استعفاهای متعدد نیز هستیم.

«سید عباس آخوندی»، وزیر سابق راه و شهرسازی، «مسعود نیلی» مشاور سابق اقتصادی روحانی از دولت جدا شدند و حالا «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که از سوی دولت همواره به عنوان وزیر شاخص پاستور معرفی شده است، استعفای خود را به روحانی تقدیم کرد و مورد پذیرش روحانی هم واقع شد.  

البته به این موارد باید ماجرای گلایه «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی را افزود که وی مطرح کرد «حتی اختیار تغییر منشی خود را ندارد». بسیاری بعد از این انتقادات جهانگیری به او توصیه کردند از دولت خارج شده و استعفا دهد اما موضوع به ظاهر با یک دیدار رئیس جمهور با معاون اولش حل و فصل شد.

اما در خصوص استعفای وزیر بهداشت چه اتفاقاتی افتاده که وی را به این سمت کشانده است. قاضی زاده در دولت یازدهم بر سر بودجه طرح تحول سلامت با «علی ربیعی» وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی به مشکل بر خورده بود. این مسئله نیز از سوی دو وزیر رسانه‌ای شد و حتی شاهد مشاجره و دعوای تریبونی این دو وزیر دولت یازدهم بر سر بودجه طرح تحول سلامت بودیم.

«علی نوبخت»، برادر رییس سازمان برنامه و بودجه و نماینده مردم تهران در مجلس هم گفته بود: اخیراٌ قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، از سمت خود استعفا داده است؛ البته این استعفا هنوز از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته نشده است. به بنده نیز پیشنهاد شد تا سرپرستی وزارت بهداشت را بپذیرم که بنده این موضوع را نپذیرفتم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره استعفای وزیر بهداشت به خاطر کمبود بودجه طرح تحول سلامت گفت: «بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، وزارت بهداشت در زمینه مصرف بودجه، قانون را رعایت نمی‌کند و مسئله استعفای وزیر نیز فرار روبه‌جلو است. چون در وزارت بهداشت قانون رعایت نمی‌شود، خرجشان زیاد می‌شود. امروز فصل فرار کردن نیست. وزیر بهداشت باید باشد و آشی که پخته‌اند را عمل بیاورد. .»

در ادامه، همکاران نوبخت در سازمان برنامه و بودجه دست به افشاگری درباره بودجه‎های نجومی وزارت بهداشت زد. «مژگان خانلو» سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور برخی ارقام بودجه ای بخش بهداشت و سلامت و وزارت بهداشت را به شرح زیر بیان کرد: «در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که ۵۸ درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است، وزارت بهداشت به تنهایی ۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.»

وی افزود: « ۳.۵ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد. تقریباً حدود ۲۱.۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داریم که ۳.۵ میلیارد دلار معادل ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن برای دارو و تجهیزات است تا یارانه آن به مصرف‌کننده برسد.»

پس از این اظهارات بود که خود رئیس سازمان برنامه و بودجه به میدان آمد و واکنش تندی نسبت به استعفای وزیر بهداشت نشان داد.

نوبخت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزیر بهداشت همیشه مشکلات را به گردن دیگران می‌اندازد گفت: «تا وقتی آقای ربیعی بود مشکلات را به گردن ایشان می‌انداختند. سازمان بیمه سلامت را که کندید بردید زیر نظر وزارت بهداشت می‌خواهید ما هم استعفا بدهیم و سازمان برنامه و بودجه را هم ببرید؟ ما هم استعفا بدهیم، اینها که مشکل کشور را حل نمی کند.»

با این حال، نمی توان استعفای وزیر بهداشت برای حل کردن مشکلات را موضوع مثبتی قلمداد کرد. اینکه مشکلات افزون شود و مسئولان به جای حل آن و پاسخگویی نسبت به مواردی که در حوزه مدیریتی آنان اتفاق افتاده استعفا را راه حل قرار دهند، بیشتر کشور را دچار آسیب می کند.

هرچند از سویی برنده این جدال نوبخت بود که توانست حرفش را بر کرسی بنشاند اما قاضی زاده هم از سوی دیگر حس پیروزی دارد چرا که با ژست قهرمانی و کار برای مردم از دولت خداحافظی کرد. اما نگاه بالاتر به این جدال و سایر چالش های دولت مفاهیم واضحی از جمله انتقال اثر سوء این درگیری ها به افکارعمومی، آسیب مردم از درگیری بین اعضای دولت و ناتوانی رئیس دولت در حل و فصل مشکلات داخلی را به جامعه انتقال می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در مجموعه وزارت بهداشت حقوق های نجومی بیداد می کند. عدالت کجاست؟!
بهمن
Iran, Islamic Republic of
طرح تحول سلامت طرح تحول جیب پزشکان بود و باعث افزایش 300 درصدی تعرفه های پزشکی شد و به ضرر مردم بود.
Iran, Islamic Republic of
البته در قسمت هیات علمی نه کارمندی
سلام
Iran, Islamic Republic of
بخشی از بیانیه مهم انجمنهای اسلامی دانشجویان پزشکی:
"آقای قاضی هاشمی وزیر مستعفی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی!
طرح تحول، یک بحران اقتصادی برای کشور و یک منبع درآمد برای مجموعه‌ای شد که خلاف اصل عدم تعارض منافع سودهای کلان به چنگ زدند. منابع ملی خرج درخواست‌های بی‌ضابطه و خلاف اصول نماینده‌ها برای ساخت ساختمان‌هایی در حوزه‌های انتخابیه، کارانه‌های نجومی برای یک بخش خاص و آسیب به رابطه بیمار و پزشک در جامعه، آسیب به بنیان‌های آموزشی شد. به طوری که امروزه رشته علوم ریاضی و انسانی به حاشیه رفته و متقاضیان رشته تجربی به خیال اینکه این کارانه‌ها همیشه ادامه خواهد داشت، ۵۵ درصد رشد داشته است. طرح تحول هزینه‌های درمان تأمین اجتماعی را از ۴۸۰۰ میلیارد در سال ۹۲ به ۲۱ هزار در سال ۹۶ رساند. ذخیره درمان این صندوق را بلعید و متولیان این صندوق مجبور شدند برای پرداخت مستمری هفت میلیون از صاحبان اصلی این صندوق از بانک رفاه وام با سود ۲۲ درصد اخذ کنند و روزی شش میلیارد تومان سود وام بپردازند؛ اقدامی که باعث شد بانک مرکزی رسما به بانک رفاه هشدار دهد تا از پرداخت وام بیشتر به تأمین اجتماعی خودداری کند چون این بانک به مرز خطر رسیده است. بدهی که روی دست دولت و مراکز دانشگاهی مانده‌است در نهایت باید تسویه شود و نهایتا می‌شود مثل امروز که از بودجه عمرانی کاسته می‌شود تا بدهی‌ها بازپرداخت شوند و این یعنی آسیب بیشتر به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور. عدم رعایت سطح بندی، نظام ارجاع و اجرایی ناصحیح پزشک خانواده نیز بر هدررفت منابع دامن زد."
مطالب بیانیه فوق حاوی هشدارهای صحیح و جدی برای نظام سلامت و حتی امنیت عمومی است
Iran, Islamic Republic of
احسنت
سلام
Iran, Islamic Republic of
...
جواد
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم با تشکر مطالبی از این دست باید مستند به مدارک باشد در غیر این صورت قابلیت انتشار ندارد . جهان نیوز
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام.دیگر از بین به بعد باید برای چیرهایی که هر روز می بینیم و می شنویم و حس می کنیم مدرک بیاوریم. این جمعیت میلیونی دارند این حرفها را می زنند مدرک نیست .البته تقصیر خود مردم هست....
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....ما چقدر خوشحالیم همه چی آرومه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
گرایش به رشته های پزشکی کل آموزش و پرورش را گرفتار کرده این در حالی است مسیر توسعه کشورها یا موتور محرکه توسعه کشورها رشد در قسمت کشاورزی و صنعت است متاسفانه میزان گرایش دانش آموزان به این رشته ها خیلی کم است .
Iran, Islamic Republic of
وزیر بهداشت در این تنگنای اقتصادی در حقیقت رفت تا قهرمان بماند و در معرض ترکشهای بی پولی قرار نگیرد. شاید برنامه ای برای آینده دارد!
Iran, Islamic Republic of
دولت محترم دوازدهم چه بلایی داری سر مردم میاری، ماشین و خونه و گوشت و ماست و خدمات پزشکی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تا سه برابر گرون شده؟ چيكار می کنید بابا نا هم ادمیم
Iran, Islamic Republic of
....
SAABER
Canada
...
Iran, Islamic Republic of
دادش دانگي دونگي حساب كنيد ....
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
ساده لوحانه نگاه نکنیم چراکه اینا میدونن موجب بدبینی شدید مردم شدن ...
Iran, Islamic Republic of
...