جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۵
بررسی عملکرد وزیر بهداشت در سال دوم دولت یازدهم

بازدیدهای سرزده به مراکز درمانی و مناطق محروم/ بی‌مهری به پزشک خانواده و طب سنتی

شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 445338
نمی‌توان از عملکرد وزیر بهداشت دولت روحانی نوشت و از طرح تحول حرفی نزد. طرحی که با تحول بودجه سلامت نیز همراه بود، اگرچه موجب کاهش نسبی پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی شد اما انتقادات فراوانی را نیز برای وزیر بهداشت به ارمغان آورد…
بازدیدهای سرزده به مراکز درمانی و مناطق محروم/ بی‌مهری به پزشک خانواده و طب سنتی
گروه سیاست جهان نيوز ـ بررسی روند تحولات و عملکرد مسئولین در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که به رغم وجود سیاستها و قوانین کارگشا در کشور، حرکت در جهت اهداف کلان نظام با اختلالاتی روبرو است. یکی از دلایل این موضوع، نبود یک شاخص دقیق برای تعیین میزان هم‌سویی عملکرد متولیان امر با سیاستها و اهداف کلان کشور است. پپگیری و رصد دقیق و مستمر عملکرد مدیران ارشد اجرایی، قدم اولی است که باید در این جهت برداشته شود.

مقدمه

سید حسن قاضی زاده هاشمی، رکورددار جراح لیزیک چشم در کشور، دومین سال وزارت خویش بر نظام سلامت کشور را پشت سرگذاشت. متفاوت‌ترین وزیر دولت یازدهم، دو سال گذشته را با حضوری پررنگ در رسانه‌ها سپری نمود. از اقدامات مثبت دکتر هاشمی، بازدیدهای سرزده از مجموعه‌های بهداشت و درمانی و حضور در مناطق محروم بود تا این وزیر دولت یازدهم به نسبت دیگر وزرا در این حوزه عملکرد موفقی را به نمایش بگذارد.

هرچند که بخش عمده تلاش سهامدار بیمارستان خصوصی نور، به پیگیری و اجرای طرح «موسوم» به تحول نظام سلامت گذشت، اما مدیریت بحران دارو در ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم، اقدامی ستودنی است که ثابت کرد «کلید» رفع مشکلات کشور در صندوقچه‌ی «تدبیر» نهفته است؛ نه در «ژنو» و «لوزان» و «وین»!

نمی‌توان از عملکرد وزیر بهداشت دولت روحانی نوشت و از طرح تحول حرفی نزد. طرحی که با تحول بودجه سلامت نیز همراه بود، اگرچه موجب کاهش نسبی پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی شد اما انتقادات فراوانی را نیز برای وزیر بهداشت به ارمغان آورد. هرچند که هاشمی، سرسختانه بر منتقدان این طرح تاخت اما برخی کارشناسان همچنان طرح تحول سلامت را همچون دُهُلی می‌دانند که از دور آوازی خوش دارد و معتقدند به نسبت پولی که خرج آن شده، نتیجه مطلوبی بدست نیامده‌است. بدهی مضاعف بیمه‌ها و استمرار زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان، از نمرات مهم منفی در کارنامه عملکرد طرح تحول نظام سلامت هستند؛ طرحی که در کوره راه مالی نامطمئنی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

۱- اقدامات

۱-۱-اجرای طرح تحول نظام سلامت

گام اول/ مقایسه آماری زایمان طبیعی و عمل سزارین

 


-گام دوم


-گام سوم/ شاخص تراکم پزشک در کشورهای مختلف (به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت)



– گام چهارم

۱-۲ کنترل بازار و اعمال محدودیت بر واردات دارو

۱-۳ همراهی با سیاست‌های افزایش جمعیت

۲- کارهای مغفول

۲-۱- طب سنتی

۲-۲- راهنمای بالینی

۲-۳- پرونده الکترونیک سلامت

۲-۴- نظام ارجاع

۲-۵- قانون تمام‌وقتی

۳- تحولات

۳-۱- تحولات بودجه‌ای وزارت بهداشت

جمع کل اعتبارات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

۳-۲- اعتراضات پرستاران

۳-۳- واکنش‌های اجتماعی علیه پزشکان متخلف

۳-۴- تعدد متولیان بهداشت و آسیب به مردم

۳-۵- ناکارآمدی بیمه‌ها و لزوم چاره‌اندیشی برای آن

۴- جمع‌بندی

سرازیر شدن حجم عظیم اعتبارات عمومی به بخش سلامت و اولویت‌دار شدن این عرصه در نظام تصمیم‌گیری کشور فرصتی است مغتنم برای مسئولین وزارت بهداشت تا با اتکای به آن بتوانند طرح‌های اساسی مغفول مانده این حوزه را به سرمنزل مقصود برسانند. گرچه پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی به مقدار بسیار کمی رسیده اما نباید فراموش کرد که عمده پرداختی مردم در ازای دریافت خدمات در مراکز خصوصی و بخش سرپایی است که نه‌تنها دولت در این بخش ورود پیدا نکرده بلکه در گام سوم طرح تحول، تعرفه‌های بخش خصوصی تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت به‌طوری‌که بر مشکلات مردم در بخش خصوصی افزوده شد.

گرچه گام دوم طرح تحول سلامت به نام بهداشت بود اما در مقام عمل اقدام و تغییر خاصی صورت نگرفت. برنامه پزشک خانواده تنها راه دستیابی به اهداف حوزه بهداشت است که اقدام عملی خاصی در راستای اجرای آن صورت نگرفته است. ادغام طب سنتی در نظام سلامت می‌تواند راه میانبری برای رسیدن به اهداف این حوزه باشد که بازهم در مقام عمل مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

بااین‌حال نحوه هزینه کرد منابع چالش جدی طرح تحول می‌باشد. بر اساس گزارش‌ها تمایل به خدمات القایی در بیمارستان‌های دولتی از سوی ارائه‌دهنده و گیرنده خدمات افزایش چشم‌گیری داشته است که این موضوع لزوم بازنگری در نحوه هزینه اعتبارات عمومی را گوشزد می‌کند.
منبع: عیارآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


" طرحی که با تحول بودجه سلامت نیز همراه بود، اگرچه موجب کاهش نسبی پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی شد "
چقدر ساده اید در ظاهر فبلاٌ سهم بیمه شده 10% بود الان شد 6% . این ظاهر امر هست ولی باطن چیز دیگری است . مثلاٌ برای زایمان ، فبلاٌ هزینه بیمارستان می شد 000ر000ر1 تومان که 10% آن می شد 000ر100 تومان ولی الان زایمان در بیمارستان دولتی بعلت افزایش سرسام آور تعرفه ها ، می شود 000ر500ر2که 6% آن می شود 000ر150 تومان بعبارتی مردم دارند 000ر50 بیشتر نسبت به قبل می دهند یعنی 50% بیشتر از جیب مردم می رود . بعبارتی طرح تحول سلامت خیلی بیشتر به نفع پزشکان شده
بزشک عمومی
این طرح تبعیض بین بزشکان ایجاد کرده است " برخی با حقوق 6میلیونی و برخی با حقوق 1.5 میلیونی . در این طرح فرقی بین بزشک عمومی و برستار نیست .
داود
Iran, Islamic Republic of
اون چیزی که کاملا مشهوده اینه که بیمارستان های دولتی که باید محل نظارت و اشراف کامل دولت باشند به طرز فجیعی محلی برای آزار بیمار و خانواده او شده اند و قریب به اتفاق مراجعین به بیمارستان های دولتی و حتی بعضی از خصوصی ها از عدم رسیدگی و ضعف خدمات رنجیده هستند. این ها چیزهای پنهانی نیست. حیف که از ترس عدم امکان انتشار نمی تونم نام ببرم ولی مطالبی پیش حقیر محفوظ هست از این دست آزارها. نه فقط من که بسیاری از مردم که گذارشان به بیمارستان ها افتاده شاهد این مشکلات بوده و هستند.
ضمنا بسیاری از طرح های سلامت در نهایت به نفع پزشک و به ضرر مردم و پرستاران تمام میشه...
Iran, Islamic Republic of
این طرح فقط موجب افزایش درامد پزشکان شده کجاش به نفع مردم شده ، پدر مردم را دراورده بروید ببینید برای یک سونوگرافی ، رادیولوژی و اندسکوپی و ... چقدر گزاف باید پول بدهید مگر مردم همه می توانند بروند بیمارستان یا پزشک درمانگاه دولتی ، چرا نمی بینید و عوام فریبی می کنید.
رضا
این هم یه مدل عوام فریبی که فقط پزشک ها ازش نفع می برن. حالا دولت بعدی که میاد سرکار با یه سری بدهکاری مربوط به بیمه ها و سازمان تامین اجتماعی رو به رو میشه و میگه کار دولت قبلی غلط بوده که هست.آخه ما کجا مون شبیه آمریکاست که کتاب تعرفه پزشکیمون شبیه اون باشه.آقایان مجلس کافی یه تحقیق و تفحص از این طرح بشه.