شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
دبیر علمی دوازدهمین کنگره انجمن روماتولوژی ایران خبر داد

تأثیر استعمال سیگار در بروز بیماری‌های خودایمن

يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 653095
دبیر علمی دوازدهمین کنگره انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به اینکه بیماری‌های اسکلتی - عضلانی سهم بزرگی در ناتوانی افراد دارد گفت: استعمال سیگار و استرس سبب بروز بیماری‌های خودایمنی همچون روماتسیم می‌شود.
تأثیر استعمال سیگار در بروز بیماری‌های خودایمن
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، عبدالرحمن رستمیان در نشست خبری دوازدهمین کنگره انجمن روماتولوژی ایران در بیمارستان شریعتی اظهار داشت: بیماری‌های روماتیسمی سهم بزرگی در ناتوانی افراد ایجاد می‌کند و هزینه‌های درمانی زیادی را برجای می‌گذارند. 

وی با اشاره به اینکه روماتولژیست‌ها بیماری‌های استخوان، مفاصل و بافت هم‌بند را بررسی و درمان می‌کنند، گفت:‌ با توجه به اینکه جامعه به سمت سالمندی پیش می‌رود، احتمالا با بحران بیماری‌های اسکلتی - عضلانی در آینده مواجه خواهیم بود که البته می‌توان بخش اعظم آن را از طریق آموزش، پیشگیری کرد. 

دبیر علمی دوازدهمین کنگره انجمن روماتولوژی ایران در ارتباط با بیماری پوکی استخوان گفت: حداکثر سفتی استخوان تا ۲۲ سالگی است و اگر فرد آموزش‌های لازم را برای کیفیت استخوان خود از طریق تغذیه و ورزش فرا نگیرد، در آینده با مشکلات نرمی استخوان و پوکی استخوان مواجه خواهد بود، از طرفی نیز چاقی بیماری‌هایی همچون آرتروز ایجاد می‌کند که قابل پیشگیری است. 

* استرس و سیگار سبب بروز بیماری‌های خودایمن می‌شود
رستمیان با اشاره به اینکه مرگ و میرهای ناشی از روماتیسمی کم است اما ناتوانی زیادی ایجاد می‌کند، گفت: استرس و استعمال سیگار، بیماری‌های خودایمنی از جمله روماتیسمی را شدت می‌بخشد، بنابراین باید آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شود. 
وی گفت: طب مکمل بر درمان بیماری‌های روماتیسمی تأثیر چندانی ندارد و فقط می‌تواند خصوصیات ضددردی داشته باشد، بنابراین مردم باید از خوددرمانی پرهیز کرده و جهت دریافت درمان مطلوب به پزشک مربوطه مراجعه کنند تا بتوانند بیماری‌های التهابی مفصل و سایر سیستم‌های روماتیسمی را مهار و  کنترل کنند. 

* علائم پوستی نخستین نشانه التهاب عروق
در ادامه این نشست محسن سروش دبیر انجمن روماتولوژی ایران با بیان اینکه بخش زیادی از بیماری‌های روماتیسمی می‌تواند با نشانه‌های پوستی بروز یابد، گفت: بیماری‌های همچون واسکولیتا یا التهاب عروق علائم اولیه آن دانه‌های پوستی به ویژه بر روی پاها به صورت کهیر است. 

وی بیان داشت:‌ آرتریت‌روماتوئید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های التهابی مفاصل است و از سربسته های بیماری‌های روماتیسمی به شمار می‌رود و آمار جهانی آن حدود ۴ دهم تا یک درصد است و  در زنان سه برابر شایع از مردان است. 

*شایع‌ترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل
وی با بیان اینکه تورم،‌ درد و التهاب مفاصل به ویژه هنگام صبح از علائم التهاب مفاصل است، گفت: با تشخیص و درمان به موقع این بیماری می‌توان کمک زیادی به این افراد کرد. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *