سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

واشنگتن‌پست: بیانیه دادستان سعودی هم کار بن‌سلمان است/ تحریم‌های آمریکا العسیری را هم در برنمی‌گیرد

جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 652533
واشنگتن‌پست از کنگره درخواست کرده است تمام قراردادهای نظامی با سعودی‌ها را متوقف کند تا تحقیقاتی بین‌المللی در خصوص قتل صورت پذیرد.
واشنگتن‌پست: بیانیه دادستان سعودی هم کار بن‌سلمان است/ تحریم‌های آمریکا العسیری را هم در برنمی‌گیرد
به گزارش جهان نيوز، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در برهه‌های پایانی زندگی خود در آن قلم می‌زد، در سرمقاله‌ای ضمن انتقاد شدید از روایت اخیر ارائه شده از قتل خاشقچی توسط دادستانی کل عربستان سعودی، از کنگره آمریکا خواست تا زمان روشن شدن پرونده و مجازات عاملان قتل خاشقچی، فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کند.

واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت ترامپ قصد پذیرش روایت سعودی‌ها را دارد، به ذکر تناقضات این روایت با واقعیات موجود پرداخت. به نوشته این روزنامه، فایل صوتی از قتل خاشقچی که به سمع «جینا هاسپل»، رئیس سیا نیز رسیده نشان می‌دهد که خاشقچی بلافاصله پس از ورود به کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده حال آنکه سعودی‌ها ادعا می‌کنند پس از آغاز یک درگیری، سرتیم اعزامی به کنسول‌گری تصمیم به قتل او گرفته است.

بنابراین گزارش، از سوی دیگر روایت سعودی‌ها می‌گوید که دستور این عملیات را [با هدف بازگرداندن خاشقچی به عربستان] «احمد العسیری»، معاون رئیس سازمان اطلاعات صادر کرده و سعود القحطانی هم به او مشورت می‌داده است. هر دوی این افراد نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی هستند. از نظر روایت سعودی هیچ کدام از این افراد در این قتل دست نداشته‌اند و گول تیم اعزامی را خورده‌اند که مدعی بودند خاشقچی زنده از کنسول‌گری خارج شده است. اما این فایل صوتی که نیویورک‌تایمز از آن گزارش تهیه کرده را توضیح نمی‌دهد که شخصی در آن گفته است به رئیست بگو که ماموریت انجام شد. به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که رئیس همان بن‌سلمان است.

واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه تحریم‌های روز پنج‌شنبه آمریکا حتی العسیری را دربرنمی‌گیرد، از کنگره خواسته است تمام قراردادهای نظامی با سعودی‌ها را متوقف کند تا اینکه تحقیقاتی بین‌المللی در خصوص قتل صورت پذیرد.

این روزنامه در پایان افزوده: داستانی که سعودی‌ها سر هم کرده‌اند تنها نمونه‌ای دیگر از رفتار متکبرانه و بی‌ملاحظه محمد بن‌سلمان است. قاتلان واقعی خاشقچی باید شناسایی شده و مجازات شوند.

دادستانی عربستان سعودی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که «بر اساس اطلاعات تیم مشترک تحقیقات سعودی-ترکی و تحقیقات دادستانی از بازداشت‌شدگان در پرونده (خاشقچی) که 21 نفر هستند، یازده نفر متهم شده و علیه‌شان کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارجاع داده شده‌اند و تحقیقات از سایر بازداشتی‌ها تا روشن شدن نقششان [در قتل] ادامه دارد...».

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در این بیانیه آمده است که دادستانی خواستار «قتل [اعدام] آمر و مجریان جنایت شده که تعدادشان پنج نفر است» و همچنین خواستار اجرای حکم شرعی در خصوص سایر افراد شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *