جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

وزیر نفت عربستان: قصد نداریم اوپک را منحل کنیم

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۴
کد مطلب: 651720
العربیه گزارش داد که وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفالح، شایعه‌ها در مورد این که ریاض برای انحلال اوپک برنامه‌ریزی می‌کند را رد کرد.
وزیر نفت عربستان: قصد نداریم اوپک را منحل کنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از راشاتودی، خبرگزاری دولتی عربستان، العربیه گزارش داد که وزیر انرژی این کشور، خالد الفالح، شایعه‌ها در مورد این که ریاض برای انحلال اوپک برنامه‌ریزی می‌کند را رد کرد. 

خالد الفالح در نمایشگاه بین‌المللی سوخت در ابوظبی، گفت: من به شما اطمینان می‌دهم به هیچ‌وجه منحل شدن اوپک را در نظر نگرفته‌ایم. دلیلی وجود دارد که به این موسسه تحقیقاتی (که شایعه کرده بود اوپک منحل می‌شود)، اتاق فکر گفته می‌شود؛ آنها باید بتوانند خارج از محدودیت‌ها فکر کنند و نظریه‌پردازی داشته باشند.

هفته گذشته وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که دولت عربستان سعودی اتاق فکری را به وجود آورده است که قرار است تاثیر بالقوه منحل شدن گروه اوپک را بر بازارهای نفت بررسی کند. در این گزارش آمده بود که مقامات رده بالای عربستان سعودی انجام این تحقیق را یک اولویت اصلی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی این کشور به حساب آورده‌اند، هرچند قرار نیست این تحقیقات در کوتاه‌مدت بر تصمیمات داخلی دولت برای خروج یا عدم خروج از اوپک، تاثیر بگذارد.

سازمان اوپک که قدمتی ۶۰ سالهدارد، درحال حاضر با مشکلات کوتاه‌مدتی دست به گریبان است. برخی منابع بی‌نام به رسانه‌ها گفته‌اند که بعضی از دولت‌های عضو گروه نگرانی عمیقی از روابط نزدیک عربستان سعودی و روسیه که عضو اوپک نیست دارند و به این که با همکاری این دو کشور، آنها به حاشیه رانده شده‌اند، اعتراض دارند.

طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، دولتهای عضو اوپک حدود ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند. این گروه ۶۰ درصد نفتی را که در جهان تجارت می‌شود را تامین می‌کند.

یکی از مقامات عربستان به وال‌استریت ژورنال گفته است که عربستان سعودی، بزرگترین عضو اوپک، در نظر دارد این گروه را ترک کند و تنها با روسیه مشارکت داشته باشد. به این ترتیب این دو راحت‌تر می‌توانند نوسانات بازار را کنترل کنند. این دو کشور در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون بشکه در روز، نفت تولید می‌کنند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *