شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خبر داد

ایجاد فضای نشاط و شادابی با حذف کتب کمک درسی

يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 651303
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز با سیاست حذف کتب کمک درسی از ابتدایی، آزمون های زاید و فعالیت های گروهی، ایجاد فضای نشاط و شادابی باعث می شود که کمی تا اندکی در مسیر فعالیت های تعلیم و تربیت قرار بگیریم.
ایجاد فضای نشاط و شادابی با حذف کتب کمک درسی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه سومین جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: امروز بهترین شرایط برای وزارت آموزش و پرورش مهیاست تا گام های اساسی و موثری در راستای تحقق اهداف متعالی تعلیم و تربیت و سند تحول بردارد.

وی ادامه داد: مهم ترین اولویت آموزش و پرورش تحقق سند تحول بنیادین است و در سند تحول، مهم ترین چرخش و رویکرد، رویکرد تربیتی و فرهنگی است و البته کار بسیار سختی است که در فراروی ما قرار گرفته است.

کاظمی گفت: تبدیل کردن نهاد تعلیم و تربیت از یک نهاد صرفا آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی که تمام دغدغه ما رویکردهای مهارتی و تربیتی است کار سختی است و موانع مهمی باید از مسیر جامعه تعلیم و تربیت برداشته و زیرساخت های مهمی باید مهیا شود.

او ادامه داد: امروزه آموزش و پرورش عزم خود را جذب کرده است تا با وجود موانع گام های مهمی بردارد و اقتصائات لازم را برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی لازم برای تربیت انسان طراز سند مهیا کند.

کاظمی افزود: آموزش و پرورش امروز در ۳ مسیر اساسی گام برمی دارد اولین مسیر تهیه زیرساخت های لازم برای تحقق سند تحول، تدوین ۶ زیرنظام و برنامه های آن است که ۴۰۰ برنامه برای این زیرنظام ها آماده شده و برنامه هایی در اولویت برنامه های سال ۹۸ است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه محوری و تغییرات مهمی که برای آن مورد نیاز است مانند تفویض اختیار که حوزه عملیاتی آموزش و پرورش است.

کاظمی گفت: تغییرات فرایندی است که امروز در مسیر آموزش و پرورش مدارس را از مسیر اصلی خود منحرف کرده است.

وی ادامه داد: تمرکز بر تعلیم و تربیت تک ساحتی، آموزش صرف و ورود دانش آموزان از اولین روزهای ورود به مدرسه با فشارها و استرس های متعدد برای دانش آموزان و خانواده هایشان همراه است که نتیجه آن دانش آموز نامتعادل، پرخاشگر، خشونت گرا و فاقد مهارت در حوره های ارتباطی و شغلی را دارد.

کاظمی افزود: امروز با سیاست های وزیر در حذف کتب کمک درسی از ابتدایی، آزمون های زاید و فعالیت های گروهی، ایجاد فضای نشاط و شادابی باعث می شود که کمی تا اندکی در مسیر فعالیت های تعلیم و تربیت قرار بگیریم اگر قرار باشد دانش آموزان به این توانمندی ها بتوانند آراسته شوند یقینا باید برای مربیان، دانش آموزان و خانواده ها فضاهایی مهیا شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: حوزه معاونت پرورشی در راستای این سیاست ۳ اولویت راهبردی از دل ۲۰ سیاست جدا کرده است که اولین اولویت ما توسعه فرهنگ اقامه نماز ،قرآن و عترت است. ما اکنون به جدا شدن قرآن و نماز از جامعه دچار شدیم هرچه فضای قرآن و نماز برخود و خانواده مان کمرنگ شود آسیب ها و مشکلات و اضطراب گریبان گیرمان می شود.

وی افزود: تمرکز بر توسعه اقامه نماز، تقویت دارالقرآن ها به عنوان بالاترین ظرفیت آموزش و پرورش بعد از مدارس می تواند به حاکمیت فرهنگ قرآن کمک کند.
کاظمی افزود: توسعه مهارت های دانش آموزان در ابعاد مختلف و فضایل اخلاقی مهم است. در دوشنبه گذشته رونمایی از طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان برگزار شد که یکی از افتخارات حوزه پرورشی بود این طرح در ۲۳ هزار واحد آموزشی برگزار شد و در حوزه فضایل اخلاقی یکی از اقدامات پیشگیرانه آموزش و پرورش در حوزه آسیب هاست.

وی ادامه داد: مهارت های حرفه ای نیز یکی از مهم ترین این نیازهاست که امروزه دانش آموزان با درجات عالی فارغ التحصیل می شوند و فاقد هرگونه مهارت در حوزه های مختلف هستند. این ضعف نظام آموزشی است. کانون های فرهنگی تربیتی یکی از مهم ترین ظرفیت های نظام تعلیم و تربیت در کنار مدرسه هستند که می تواند مهارت های ارتباطی و حرفه ای و فعالیت های گروهی دانش آموزان را همراه با شکوفایی استعدادهای نهفته آنان در ساحت های تعلیم و تربی را مهیا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *