پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مقایسه آمار نشر کتاب از تیر ۹۵ تا تیر ۹۶ نشان داد؛

تیراژ کتاب کاهش ۲۵ درصدی داشته است

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب: 542265
مقایسه آمار نشر کتاب از تیرماه ۹۵ تا تیرماه ۹۶ از کاهش ۲۵ درصدی تیراژ کتاب و رشد ۱۶ درصدی تعداد کتاب‌های کمک درسی در این بازه زمانی یکساله، حکایت دارد..
تیراژ کتاب کاهش ۲۵ درصدی داشته است
به گزارش جهان نيوز به نقل از روابط عمومی خانه کتاب،  ۷ هزار ۷۵۰ عنوان کتاب در تیرماه سال ۱۳۹۶ منتشر شده است که در این میان سهم کتاب‌های عمومی ۶ هزار و ۴۸۴ عنوان بوده و تعداد کتاب‌های کمک‌درسی با افزایش ۱۶ درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته به ۴۲۶ عنوان رسیده است.

از مجموع ۷ هزار و ۷۵۰ عنوان کتاب منتشر شده در تیرماه سال جاری سهم کتاب‌های ادبیات ۱۳۲۷ عنوان، علوم عملی ۱۳۲۶ عنوان و علوم اجتماعی ۱۲۳۶ عنوان کتاب بوده است. بر همین اساس کتاب‌های حوزه ادبیات بیشترین آثار منتشر شده در تیرماه سال جاری را به خود اختصاص داده است.

در تیرماه سال جاری کتاب‌های حوزه علوم عملی، ادبیات و علوم اجتماعی بیشترین آثار چاپ اول  را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین آثار تجدید چاپی مربوط به کتاب‌های حوزه کودک، ادبیات و علوم عملی است.

همچنین در حوزه ترجمه، کتاب‌های حوزه ادبیات، کودک و علوم عملی به ترتیب بیشترین آثار ترجمه شده را از آن خود کردند و در حوزه تالیف، از کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی، علوم عملی و ادبیات بیشتر استقبال شده است.
همچنین شمارگان متوسط کتاب‌ها از هزار و ۶۷۲ در تیر ۹۵ به هزار و ۲۴۹ کاهش یافته است که در مجموع کاهش ۲۵ درصدی را در شمارگان متوسط شاهد هستیم. اما قیمت متوسط کتاب‌ها از ۱۴ هزار و ۴۹۸ تومان به ۱۷ هزار و ۶۴۳ تومان رسیده است، بنابراین در قیمت کتاب با افزایش ۲۲ درصدی روبه‌رو هستیم.

آمار تطبیقی نشر کتاب در تهران نشان می‌دهد که در تیرماه سال جاری ۵ هزار و ۲۳۸ عنوان کتاب منتشر شده که در قیاس با تیرماه سال گذشته حکایت از افزایش ۱۳ درصدی دارد. این در حالی است که شهرستانی‌ها در تیرماه سال جاری ۲ هزار و ۵۱۲ عنوان کتاب منتشر کردند که در مقایسه با تیرماه سال گذشته با افزایش قابل توجه ۱۴۴ درصدی رو به رو شده‌اند.

آمار مقایسه‌ای تعداد پدیدآورندگان به تفکیک جنسیت در تیرماه سال ۹۵ و ۹۶ نشان می‌دهد که در سال جاری هزار و ۳۰۴ پدیدآورنده زن و ۴هزار و ۶۱۳ پدیدآورنده مرد فعالیت داشتند که در مقایسه با تعداد پدیدآورندگان در سال گذشته به ترتیب با افزایش ۶ و ۱۸ درصدی مواجه شده اند.

در تیرماه سال جاری انتشارات جنگل، مدرسان‌شریف، سمت، سنجش و دانش، خرسندی، گروه تالیفی دکتر خلیلی، فرهوش، کمک آزمون، کتیبه نوین و رشد فرهنگ در فهرست پُرکارترین ناشر عمومی قرار گرفت.
از جمله ناشران پرکار حوزه کودک در تیرماه سال ۹۶ می‌توان به انتشارات هوپا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جنگل، کمال اندیشه، ذکر، افق، با فرزندان، ایران بان، شرکت انتشارات فنی ایران و گام اشاره کرد.
ناشرانی همچون مبتکران، پیشروان، اندیشه خوارزمی، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، مهر و ماه نو، خانه آفتاب، کاگو، آرمان مولفان، طنین و تسلط در فهرست پُرکارترین ناشران آموزشی تیرماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

کتاب‌های «کار ریاضی پایه نهم» از نشر ضریح آفتاب با شمارگان ۱۵۰ هزار، «کودک ۵ ساله:گیاهان و جانوران» از انتشارات پیام معصوم با شمارگان ۴۷ هزار و «کنار قدم‌های جابر: برگزیده خاطرات پیاده روی اربعین» از انتشارات مجنون با شمارگان ۴۰ هزار در فهرست پرشمارگان ترین کتاب‌های تیر ماه سال جاری قرار گرفته‌اند.
از جمله کتاب‌هایی که در تیرماه سال ۹۶ توانستند در  فهرست پرتکرارترین کتاب‌ها قرار بگیرند، می‌توان به «تشریح کامل سوالات آزمون‌های نظام مهندسی تاسیسات برقی» از انتشارات نوآور، «دختری که رهایش کردی» از انتشارات میلکان و «ملا صالح:سرگذشت شگفت انگیز مترجم اسیران ایرانی در عراق» از انتشارات شهید کاظمی اشاره کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *