چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تهرانِ هوشمند کلید خورد

چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب: 648624
هوشمندسازی از جمله مهمترین اهداف و اولویت های دوره جدید مدیریت شهری تهران عنوان شده و این طرح در منطقه 2 به عنوان پیشگام و پایلوت (نمونه آزمایشی) پایتخت کلید خورده است.
تهرانِ هوشمند کلید خورد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، مدیریت شهری تهران هوشمندسازی را در ارائه آسان تر خدمات به شهروندان و نیز جلوگیری از هرگونه فساد بسیار مهم اعلام کرده است.

سید محمد علی افشانی شهردار تهران چندی پیش با بیان اینکه شفافیت شعار ما است اعلام کرد: هوشمندسازی شهر و شهرداری به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم ما به شمار می رود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت جایگاه شهرهوشمند و هوشمندسازی امور در پایتخت گفت: در این راستا دستور دادم که روند صدور پروانه ساختمان تا پایان سال هوشمند شود.

افشانی با بیان اینکه بدون هوشمند سازی امکان مبارزه با فساد وجود ندارد تاکید کرد: هر جا فساد وجود داشته باشد امکان تحقق توسعه محال است زیرا منابع هدر می رود و رابطه جای ضابطه را می گیرد.

به گزارش ایرنا روز گذشته( سه شنبه) جلسه ای با همین منظور برای بررسی امور مربوط به هوشمندسازی در منطقه 2 پایتخت به عنوان پایلوت(نمونه) جلسه ای با مسئولان شهری و پلیس برگزار شد.

رسول کشت پور شهردار منطقه 2 تهران دراین باره توضیح داد: در این جلسه شهرداری منطقه 2 پیشنهاد اجرای یکسری اقدامات ابتکاری پلیس به صورت پایلوت در این منطقه را ارائه داد و برای این کار اعلام آمادگی کرد. 

وی با بیان اینکه در این جلسه برای داشتن منطقه ای بدون آسیب های اجتماعی از جمله متکدی و معتاد نیز هم اندیشی شد اضافه کرد: به طور قطع پرداختن به اینگونه موضوع ها در یک بسته می گنجد و نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است. 

کشت پور با بیان اینکه بخشی از این جلسه به هوشمندسازی اختصاص داشت اقدامات شهرداری منطقه در این بخش را مورد اشاره قرار داد و تشریح کرد: برای مثال با سیستمی کردن حوزه پسماند خشک می توان از فعالیت زباله گردها در منطقه جلوگیری کرد.

شهردار منطقه 2 با تأکید بر اینکه پسماند خشک که دارای ارزش مالی است باید به شکل و شیوه درست جمع آوری و بازیافت شود اظهارداشت: در بسیاری از شهرهای جهان با استفاده از دستگاه های مخصوص، زباله و سایر پسماندهای خانگی خشک را جمع آوری می کنند و در قبال آن مبلغ قابل ملاحظه ای به شهروندان پرداخت می شود. 

وی خاطرنشان کرد: اگر در تهران بتوان این دستگاه ها را خریداری و نصب کرد روند وارد شدن به سطل زباله و جداکردن زباله توسط زباله گردها حذف خواهد شد. 

**خرید 50 دستگاه جمع آوری زباله خشک

کشت پور همچنین از خرید 50 دستگاه جمع آوری زباله خشک با همکاری شرکت شهروند و نصب آن در مغازه های بزرگ خبرداد و افزود: پیش بینی می شود با این اقدام 70 درصد زنجیره زباله گردها حذف و علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها از مظاهر بد آسیب های اجتماعی نیز کاسته شود. 

وی تصریح کرد: دنیا تمام این مسائل را تجربه کرده اند و تمامی این موضوعات راه حل و توجیه اقتصادی دارد. 

**پلیس هوشمند در منطقه 2

شهردار منطقه 2 ایجاد پلیس هوشمند را یکی دیگر از موضوعات همکاری شهرداری و پلیس ذکر و بیان کرد: منطقه 2 از نظر زیرساختی، کاربردها و موقعیت، ظرفیت اجرای پروژه هایی از جمله شهر هوشمند، اینترنت اشیا و هوشمندسازی سازمان ها را دارد و در همین زمینه 147 برنامه شناسایی و نخستین دفتر حمایت از فعالیت های کسب و کارهای نوین تأسیس شد. 

** دوچرخه های هوشمند

وی همچنین از آغاز طرح دوچرخه های هوشمند در منطقه 2 از هفته آینده خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح برنامه ای طراحی شده و شهروندان ساکن منطقه می توانند با مراجعه به سایت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نسبت به ثبت نام اقدام کنند. 

کشت پور اضافه کرد: شهروندان می توانند با استفاده از این دوچرخه ها در سطح منطقه جا به جا شوند. 

وی همچنین به برنامه «پی 2» در زمینه جایگاه سوخت سیار خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود جایگاه سوخت، جایگاه های سوخت سیار در نظر گرفته و برای آن یک برنامه طراحی شد که خودروها می توانند با استفاده از این جایگاه در هر نقطه از منطقه به قیمت مصوب بنزین دریافت کنند و تنها هزینه تردد را بپردازند. 

شهردار منطقه 2 با بیان اینکه این جایگاه ها اینک با 70 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند افزود: تعداد نازل های بنزین در منطقه 2 باید از 168 نازل به 260 مورد افزایش یابد که در همین زمینه 11 جایگاه تک سکو و کوچک مقیاس در حال ساخت است. 

وی جمع آوری پسماند به صورت هوشمند، پارک حاشیه ای به صورت هوشمند و کیوسک های هوشمند در سطح منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعداد کاربران برنامه «زیست تب» برای جمع آوری زباله خشک به 8 هزار نفر رسیده که در مقایسه با شرایط فعلی بیش از 30 درصد در کاهش هزینه ها موثر بوده است. 

کشت پور اضافه کرد: در زمان حاضر پنج کیوسک هوشمند در سطح منطقه نصب شده که 40 نوع خدمت در حوزه های مختلف ارائه می کند و تعداد آنها در آینده به 50 عدد افزایش خواهد یافت. 

وی با اشاره به اینکه براساس آمارها یک خودرو باید 6.5 بار برای جای پارک دور بزند اظهارداشت: به همین منظور یک برنامه برای پارک حاشیه ای طراحی و در آینده از آن بهره برداری خواهد شد تا شهروندان بتوانند جای پارک را رزرو کنند. 

شهردار منطقه 2 با تأکید بر اینکه باید از تکنیک های جدید در حوزه مدیریت شهری استفاده شود خاطرنشان کرد: این گونه اقدامات در جلوگیری از اتلاف زمان، ترافیک و آلودگی هوا موثر است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *