جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

اردن افشای حقیقت قتل خاشقچی را ضروری دانست

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 647980
دولت اردن در بیانیه‌ای تأکید کرد که اقدامات عربستان سعودی برای کشف کامل حقیقت و جزئیات قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی ضروری است.
اردن افشای حقیقت قتل خاشقچی را ضروری دانست
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، دولت اردن روز شنبه (دیروز) در بیانیه‌ای بر ضرورت کشف کامل حقیقت و جزئیات قتل خاشقچی ، تحقق عدالت و مجازات عاملان آن تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات اتخاذ شده از سوی عربستان برای کشف کامل حقیقت درباره جزئیات این قضیه، تحقق عدالت و مجازات عاملان آن، ضروری است.»دولت اردن همچنین به خانواده خاشقچی و خویشاوندان وی تسلیت گفت.

 اردن که اخیرا گام‌های آرامی نیز در جهت نزدیک شدن به قطر، سوریه و ترکیه برداشته است، پیش از این بیانیه‌ کمرنگی درباره حمایت از عربستان سعودی در قضیه خاشقچی صادر کرده بود.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» چند روز پیش با اشاره به بازگشایی گذرگاه «نصیب-جابر» در مرز سوریه و اردن و تمایل امان برای تقویت همکاری با ترکیه نوشت که اردن حرکت در مسیر نزدیکی روابط خود با سوریه، قطر و ترکیه را آغاز کرده و سعی دارد به تدریج مسیر خود را از عربستان سعودی جدا سازد.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی است که بعد از ولی‌عهد شدن محمد بن سلمان، از بیم بازداشت به دلیل داشتن نظرات مخالف در برخی مسائل داخلی، ترجیح داد مقیم آمریکا شود. 

او زمانیکه برای ثبت امور ازدواج جدید خود به مراکز دیپلماتیک کشورش در آمریکا مراجعه می‌کند، با این پاسخ روبه‌رو می‌شود که باید به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه مراجعه کند. او چهار روز قبل از حادثه (جمعه بیست و هشتم سپتامبر) به کنسولگری مراجعه می‌کند اما به او می‌گویند که روز سه‌شنبه اسنادش حاضر خواهد شد. 

روز حادثه بعد از تماس کنسولگری، به او گفته می‌شود که ساعت سیزده به مرکز مراجعه کند اما پس از آنکه مراجعه کرد، هرگز دیده نشد که از آنجا خارج شود. سه روز بعد منابع امنیتی ترکیه به رسانه‌های این کشور گفتند که او در کنسولگری کشته شده و جسدش تکه تکه شده است. 

سرانجام هجده روز بعد، عربستان سعودی بامداد امروز شنبه (بیستم اکتبر) به شکل رسمی و از زبان دادستان این کشور اعتراف کرد که او در نتیجه مشاجره و درگیری در کنسولگری کشته شده است؛ اما این روایت را بسیاری‌ها از جمله عفو بین‌الملل و سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام رد کرده‌ و در آن تردید دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *