پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
ادعای معاون ترامپ:

آمریکا قتل خاشقچی را پیگیری می‌کند

يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 652909
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) ادعا کرد که واشنگتن پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را پیگیری می کند.
آمریکا قتل خاشقچی را پیگیری می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، پنس که در غیاب دونالد ترامپ در صدر هیاتی در اجلاس سران اپک در پاپواگینه نو حضور یافته در حاشیه این نشست به خبرنگاران افزود: ایالات متحده مصمم است که همه کسانی که دراین قتل شرکت داشتند رامورد پیگیری قرار دهد.

اجلاس دو روزه(17-16 نوامبر/27-27 آبان) سران اپک از روز گذشته آغاز شده و تا امروز یکشنبه نیز به کار خود در کشور جزیره ای پاپوا گینه نو در اقیانوس آرام ادامه خواهد داد.
به گزارش استریت تایمز سنگاپور، پنس قتل روزنامه نگار سعودی را یک 'جنایت' و برخلاف 'آزادی مطبوعات' دانست، اما از اطلاعات بیشتر و طبقه بندی شده در این زمینه خودداری کرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که روزنامه واشنگتن پست پیشتر گزارش داد که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود را صادر کرده است.
ارزیابی سیا در تناقض با ادعاهای دولت عربستان قرار دارد که گفته بود بن سلمان دخالتی در قتل خاشقچی نداشته است.

پس از انتشار گزارش سیا ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعلام اینکه هنوز در مورد ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در ارتباط با قتل «جمال خاشقچی» اطلاعات لازم را دریافت نکرده، مدعی شد که به وی گفته شده ولیعهد عربستان نقشی در قتل خاشقچی نداشته است.

خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان این رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل وی، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
ریاض که متحد اصلی واشنگتن است تاکنون با تحقیقات بین المللی دراین زمینه مخالفت کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *