سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۸
۲۶
از برجام تا FATF

دور تسلسل وعده‌های پوچ؛ نقطه خیالی بعدی کجاست؟

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 645774
آنچه تا به اینجا مطرح شده یک دور تسلسل از وعدهای تحقق نیافته و پوچ بوده است که حالا تعهدات دیگری را هم برای کشورمان به ارمغان آورده است.
دور تسلسل وعده‌های پوچ؛ نقطه خیالی بعدی کجاست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: به نظر می رسد کشور در تحقق وعده‌های مختلف به یک دور تسلسل رسیده است. درواقع با حل شدن یکی از این موارد مسئله دیگری مطرح می شود که گفته می شود این مانع نیز باید از سر راه برداشت شود اما همچنان نه تنها وعده‌های گذشته تحقق نیافته است، بلکه ایران باید تعهدات دیگری را انجام دهد تا به قول دولتمردان وعده‌ها محقق شود.

ماجرای برجام یکی از این موارد است. دولتمردان همه چیز حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به مسئله توافق هسته‌ای منوط کردند. مذاکرات بسیاری انجام شد و بعد از مدتی برجام امضاء و برخی از مردم با در دست داشتن یک دلاری و هزار تومانی به خیابان‌ها آمدند و جشن و شادمانی کردند. اما بعد از مدتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد و بخصوص در حوزه بانکی گشایش لازم ایجاد نشد، مطرح کردند برجام لوازم جانبی دیگری دارد که برای اینکه محقق شد باید آن لوازم نیز تصویب و اجرا شود. FATF از جمله لوازم برجام بود.

در همین رابطه، «سیدعباس عراقچی» بعد از اینکه بیان کرد برجام در آی سی یو است و مشکلاتی وجوددارد در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: «همه مساعدت های اروپایی ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATF را بپذیریم.»

«احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز با ابراز این مطلب از قول عراقچی ادامه داد: «آقای عراقچی معتقد بود در عین حال مشخص نیست کشورهای اروپایی چقدر توانایی تحمل هزینه برای پیشبرد این اراده را در قیاس با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا با ۱۵ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا با ایران دارند.»
این سخنان از قول عراقچی مطرح شد و کم کم توسط دیپلمات‌های دیگری در ذهن افکارعمومی کاشته شد.

در همین رابطه، «حمید بعیدی نژاد» از دیپلماتهای سابق هسته‌ای و سفیر ایران در لندن نوشت: «با شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ایران، حالا نوبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب استانداردهای بین المللی نظام بانکی در جلسه فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند.»

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب که فعالیت توئیتری زیادی دارد نیز با استقبال از سخنان بعیدی نژاد به تصویب این لایحه لبیک گفت.

البته این موضوع ازسوی ظریف در صحن علنی مجلس تکذیب شد. «محمد جواد ظریف» پشت تریبون مجلس برای اقناع نمایندگان جهت دادن رای مثبت این لایحه گفت: «برخی از دوستان مشکلاتی را مطرح کردند، اولاً من خدمت عزیزان مطرح کنم که از آقای همتی (رئیس کل بانک مرکزی) سوال کردم که گران شدن ارز و ارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشته است، بر اساس قانون پولشویی هم در زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که ورود ارز آزاد شده، با رعایت مقررات پولشویی بوده است، لذا دوستان، مردم را نسبت به بعضی مسائل که دلایل دیگری دارد و برخی از این مشکلات ذکر شده، اشاره به FATF نکنند.»

وی ادامه داد: « نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب CFT مشکلات حل شود.»

با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی اظهارات مخالفان و موافقان لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT، این لایحه را به تصویب رساندند. بعد از این موضوع بود که روزنامه کیهان در تیتر اول خود آورد: «آن از برجام و این از FATF بهانه بعدی چیست؟!»

حالا اخبار جالبی از نتایج برجام و اقدامات اروپایی‌ها در راستای تحقق آن شنیده می شود. تعدادی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی می‌گویند که این اتحادیه به تهران توصیه می‌کنند که آرام بماند و منتظر پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باقی بمانند، با این امید که وی دوباره انتخاب نشود. این مطلب را نشریه نیویورک‌تایمز به نقل از تعدادی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی نوشته است.

همچنین «مجید تخت روانچی» روز سه‌شنبه در سخنانی در نشست «همکاری های اروپا، ایران و آینده برجام» در بروکسل با انتقاد از اقدام غیرقانونی و غیرمسئولانه دولت آمریکا درخروج از برجام و نقض حقوق بین‌الملل نسبت به عواقب سکوت کشورها برابر رفتار خطرناک آمریکا هشدار داد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام هشدار داد که فرصت اروپا برای ایفای مسئولیت‌های خود در قبال این توافق بین المللی دائمی نیست.

«صدیف بدری»، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از چگونگی قراردادهای وزارت راه و شهرسازی برای خرید بوئینگ و ایرباس در مجلس که یکی از وعده‌های مهم برجام بود، گفت: «خرید ٢٠٠ هواپیما از جمله ایرباس و بوئینگ به صورت اجاره به شرط تملیک عملیاتی نشد و پول آن ١۶هواپیماهای وارد شده هم به صورت نقد پرداخت شده است.»

وی افزود: «در کل ٣فروند هواپیمای بزرگ و ١٣ هواپیمای ATR توسط وزارت راه و شهرسازی خریداری شد و بعدا هم به دلیل تحریم‌ها، آنها پایبند قراردادشان نیستند.»

سئوال اینجاست که از اجرای برجام چه چیزی حاصل کشورمان شده و بعدها با اجرای FATF در راستای این سند هسته‌ای چه چیزی گیر ایران می آید. آنچه تا به اینجا مطرح شده یک دور تسلسل از وعدهای تحقق نیافته و پوچ بوده است که حالا تعهدات دیگری را هم برای کشورمان به ارمغان آورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برجام 2 بود دیگه. منتظر برجام3 باشید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
برجامو فقط برای راحتی واریز پول برای آقازاده های آمریکانشینشون تصویب کردن
Iran, Islamic Republic of
ما رو دارن دور خودمون می گردونن سرکاریم همه
هادی
Iran, Islamic Republic of
شما رو کسی دور خودش میچرخوند که میگفت تحریم ها کاغذ پاره ست...
Iran, Islamic Republic of
...
کاغذ پاره های بین المللی
Iran, Islamic Republic of
دیدی که توافق های اونا از هر نوعی کاغذپاره ست . چه قطعنامه چه برجام . و ترامپ هم به همین راحتی این کاغذپاره رو پاره کرد
جاهد
من نمی دانم که شما طرفداران دولت امید وتدبیر همراه با مسئولین هر وقت کم می آورید فورا برمی گردید به دوره قبل خدا راشکر که دولت فعلی با عملکرد بسیار ضعیفش دولت قبلی را روسفید کرد دوست عزیز دوره قبل هر چی بود گذشته امروز دولت باید پاسخگو باشد
هادی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
💎پشت پرده فشارهای آمریکا و انگلیس بر ایران برای تصویبFATF


باید توجه داشت FATF نه یک نهاد تحریمی است و نه اصولا اقدام می کند. این نهاد، یک زیرساخت_انتقال_داده در حوزه اطلاعات مالی کشورهاست. وزارت خزانه داری آمریکا برای محکم کردن سیستم تحریم های موضعی خود علیه ایران به چند مجموعه داده نیازمند است.

از طریق سیستم تراکنش بین بانکی یا سوئیفت اطلاعات ارزی ایران را به طور کامل در اختیار دارند.

از طریق شرکت_های_حسابرسی_بین_المللی، اطلاعات شرکت های ایرانی را بدست آورده اند.

در این میان نیازمند تکمیل اطلاعات در حوزه تراکنش های ریالی ما هستند و این دقیقا جایی است که از طریق CFT می توانند داده های آن را به دست آورده و نقشه تحریم خود را از طریق خود_تحریمی را از داخل ایران تکمیل کنند. به زبان بسیار ساده براساس CFT جمهوری اسلامی به دست خود بخشی از پیکره خود را تحریم می کند.

اصلا بحث FATF و لوایح چهارگانه آن گروه های مقاومت اسلامی به آن صورت که برجسته شده است، نیست. در پازل تبلیغاتی که یک جریان خاص برای تحمیل لوایح چهارگانه تعریف کرده اند، متاسفانه بحث کمک به گروه های مقاومت را بسیار پررنگ کرده اند تا با برجسته سازی آن، دو قطبی کاذب "اولویت های ملی - اولویت های محور مقاومت" را دامن بزنند. و الا FATF و لوایح چهارگانه آن اساسا یک دامچاله_خود_تحریمی است.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
طبق cft طرفهای غربی می توانند کسانی که در لیست تحریمی قرار دارند از جمله حاج قاسم سلیمانی را در دادگاههای خود محاکمه و محکوم کنند و ایران متعهد می شود که این افراد را به آنان استرداد نماید
در ضمن کلی بند دارد که اگر ایران تمامی بندها را به طور کامل اجرا کند، تمامی کشورهای عضو باید همگی اجرای تمامی تعهدات ایران را تایید کنند بدون حتی یک مخالف که اسراییل و عربستان هم عضو ناظرآن هستند
اگر تمامی این اقدامات انجام شود، آیا تحریمها برداشته می شوند؟ خیر
در fatf آمده که اگر ایران بطور کامل full تمامی تعهدات خود را اجرا کند، آنگاه fatf قدم بعدی را بر می دارد
دوستان دقت کنید. fatf حتی قدم بعدی را اعلام نکرده است.
جالب اینکه حتی هرگونه کمک مالی به گروههای مقاومت، در حکم کمک مالی به تروریسم آمده است و حتی در یکی از بندها آمده که هرگونه کمک مالی که در تجمعات جمع آوری می شود، در حکم کمک مالی به تروریسم است
این متن کشورهای غربی نیست
متنی است که نمایندگان محترم مجلس چند روز پیش در مجلس تصویب کردند. ...
Iran, Islamic Republic of
💎پشت پرده چه خبره؟

هیچ دقت کردین الان که در اوج جنگ اقتصادی هستیم ۴ وزارتخانه مهم و اصلی در این جنگ مانند وزارت اقتصاد، وزارت کار و رفاه ، وزارت صنعت و معدن و تجارت ، وزارت راه و شهرسازی بلاتکلیف و بدون وزیر هستند!!

وزارت نفت هم که به کسی پاسخگو نیست...

بعد چندتا نسخه نویس مثل تاجزاده در رسانه نظام مانند همشهری میگویند مشکلات قابل حل نیست ونسخه مذاکره و تسلیم می نویسند .

نسخه_نویسان_تسلیم
Iran, Islamic Republic of
+ دو کشور مهم خریدار نفت ایران=هند وچین ماهها ست بدون سفیرند ...
محسن
Iran, Islamic Republic of
عمله شیطان نباشند بهتر، فکر می کنی آدم امین و توانمندی را می آورند؟ زهی خیال باطل
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دشمنان داخلی و خارجی کور خوندند شعار همه مردم ما:
هیهات من الذله
خدایا خائنین به نظام و ملت رو نابود بفرما!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
عاقبت تندروی
Iran, Islamic Republic of
💎آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید عالی قدر شیعیان: دولت در ابتدا بازار اولیه، بعد ثانویه و جدیدا هم ثالثه درست کرده‌اند که مبادا قیمت دلار از۱۰هزارتومان کمتر شود. معلوم است که خودشان دستشان در این قضیه است. 18مهر97
Iran, Islamic Republic of
از تیترهای جهان بر می آید در مقابل fatfکوتاه آمده ومتوجه شده که شورای نگهبان هم ان را تایید میکند.
Iran, Islamic Republic of
جوجه رو آخر پاییز میشمرن داداش من !
سعید110
Iran, Islamic Republic of
کری می گفت اگر برجام نبود، ساختار تحریم ها از هم می پاشید، گِلی به جمال ظریف که جانفشانی کرد و خودشو برا آمریکا هزینه کرد که این اتفاق نیفتد!
اگر ظریف نبود FATF هم تصویب نمی شد و ترامپ هم نمی توانست با اتکای به آن زمان بخرد و تحریم های نفتی که عملاً نادیده گرفته شده است را تا حدود زیادی پا برجا نگه دارد. ...
شما
Romania
نکته خیلی مهمی گفته شده دقت کردید:
از قول عراقچی ادامه داد: «آقای عراقچی معتقد بود در عین حال مشخص نیست کشورهای اروپایی چقدر توانایی تحمل هزینه برای پیشبرد این اراده را در قیاس با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا با ۱۵ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا با ایران دارند.»!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر شورای نگهبان جلوی fatf را بگیرد که دیگر مشکلی مثل برجام برای کشور بوجود نمی آید.
Iran, Islamic Republic of
استحاله طلبان و مدعیان اعتدال با تصویب و اجرایی کردن برنامه های مدون نظام سلطه برای کنترل جهان به دشمنان انقلاب اسلامی خدمت می کنند؛عده ای دانسته و عده ای نادانسته. با اجرای فرامین استکبار ایران روز به روز ضعیف تر می شود.باید مسیر حرکت مجلس و دولت با انتخاب درست مردم تغییر کند.
Iran, Islamic Republic of
دور بعدی با همت مردم وخانه نشینی همه دلواپسان
خوشدل
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه نویسنده محترم و خوانندگان مطلب ،
« دور » چیزی است و « تسلسل » چیزی دیگر . لذا تعبیر « دور تسلسل » غلط است . یک امر نمی‌تواند هم « دور » باشد و هم « تسلسل » . از توجهی که خواهید کرد متشکرم .
Iran, Islamic Republic of
هدیه به رای دهندگانCFT
وزارت خزانه‌داری آمریکا در توصیه‌نامه خود ایران را به پولشویی و تأمین مالی تروریسم متهم کرده است. این در حالی است که هنوز جوهر امضای نمایندگان پای لایحه CFT خشک نشده است. خطاب به آقای ظریف و دیگر دولتمردان و نمایندگان حامی پیوستن به FATF باید گفت، همان‌طور که منتقدان نیز پیش از این به درستی ‌اشاره کرده بودند، پیوستن به سازمان‌های مافیایی از جمله FATF و اجرای دستورات آن هیچ‌گاه بهانه را از آمریکا نخواهد گرفت.