شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۲۸
ارزیابی نقش دولت در وقایع ۲ روزه بازار دلار؛

کاهش قیمت دلار به تنهایی برای رونق بازار کافی است؟/ بازار داغ ماهیگیری سیاسی در موج کاهش قیمت ارز

سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 644009
کاهش قیمت دلار اگرچه باعث امیدواری مردم شد اما با توجه به افزایش بیش از حد که کاهش هم نتوانست آنرا جبران کند هنوز نمی توان گفت قیمت ها واقعی شده است.
کاهش قیمت دلار به تنهایی برای رونق بازار کافی است؟/ بازار داغ ماهیگیری سیاسی در موج کاهش قیمت ارز
گروه سیاسی جهان نيوز: روند کاهشی قیمت دلار در کشورمان از روز دوشنبه 9 مهرماه آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت و حتی به رقم 8 هزار تومان هم رسید. سقوط قیمت 10 هزار تومانی دلار بسیاری را شگفت زده کرد و برخی نیز تلاش کردند تا با تحلیل‌های خود به این سئوال عمومی پاسخ دهند. دلار هر چقدر روند کاهشی را بیشتر طی کرد برخی سعی کردند با موج سواری سیاسی آنرا بیشتر در جهت منافع خود مصادره به مطلوب کننده و حتی به مباحثی که هنوز اتفاق نیفتاده ربطش دهند.

موضوع FATF یکی از این مباحث بود که «حمید بعیدی‌نژاد» از جمله دیپلمات‌های هسته‌ای کشورمان که در حال حاضر در لندن به عنوان سفیر ایران فعالیت می کند، سعی کرد به موضوع ارز نسبت بدهد. 

وی در توئیتی با اشاره به سقوط نرخ ارز نوشت: «با شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ایران، حالا نوبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب استانداردهای بین المللی نظام بانکی در جلسه فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند.»

موضوعی که «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب  آنرا تایید کرد و در پیوست توئیت وی نوشت: « با توجه به گفتگوهایی که در روزهای اخیر با همکاران داشتم پیش بینی می شود نمایندگان فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین به اتفاق آرا و بخش قابل توجهی از نمایندگان فراکسیون ولایی به کنوانسیون CFT رأی مثبت خواهند داد.»

موضوع توافق ایران و اروپا و جو مثبت روانی که این توافق بر بازار دلار داشته هم یکی از مباحث احتمالی دیگر بود. البته این موضوع هم با توجه به اینکه اروپایی ها همواره بعد از خروج آمریکا از برجام به ایران وعده داده‌اند و آنرا عملی نکرده‌اند، جای شک و شبهه زیادی دارد. 

این درحالی است که بسیاری از دولتمردان از جمله «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و همینطور «حسین انتظامی» قائم مقام وزیر ارشاد از جو روانی که به سبب تاثیر شبکه‌های اجتماعی در بازار دلار ایجاد شده صحبت می کنند و آنرا در این روند موثر دانسته‌اند. 

البته بسیاری بر این عقیده‌اند که سقوط قیمت دلار اگرچه امیدوارکننده بوده است اما هنوز کافی نیست. در این مدت اجناس بسیاری با افزایش قیمت دلار بالا رفت و حالا مردم منتظرند که قیمت این اجناس هم پایین بیاید و وقتی سقوط قیمت دلار را در شرایطی واقعی می دانند که این اتفاق در بازار هم نمود داشته باشد.

از سوی دیگر اگر دلار به سمت قیمت 8 هزار تومان هم برسد که حدود 3 هزار 800 تومان از قیمتی که در بودجه تعیین شده بالاتر است مشکلات زیادی در کشور به وجود می آورد و افزایش 90 درصدی قیمت دلار در کشور تثبیت می شود. اینکه 90 درصد قیمت دلار بالا رفته و اجناس هم به همین میزان افزایش قیمت داشته باشند بازهم تولید کنند و مصرف کننده در رکود قرار می گیرند و نمی توان گفت که تحولات امروز قیمت دلار تاثیر آنچنانی در بازار داشته است. چراکه قیمت دلار آنقدر بالا رفته است که متاسفانه حتی پایین آمدن 10 هزار تومانی قیمت دلار هم نمی تواند این افزایش قیمت را جبران کند. 

این درحالی است که برخی از رسانه‌های حامی دولت حتی مطرح می کنند که دولت از این گرانی نفع برده است و بی میل نبوده که قیمت دلار افزایش یابد.

روزنامه آفتاب یزد از قول «سیدمهدی حسینی» نوشت: «اعتقاد بنده بر این است که دولت خودش نیز در این مسئله افزایش قیمت ارز نقش داشت و به نوعی شروع‌کننده افزایش نرخ ارز بود و لااقل نسبت به آن بی‌میل نبود و البته شاید کمی حساب‌نشده وارد این مقوله شد و شاید به دلیل گرفتاری‌های مالی که دولت داشت و به دلیل کسری بودجه قابل توجه گوشه‌چشمی به این اضافه درآمد ارزی نیز داشت.» 

همچنین، «حسین راغفر»، اقتصاددان به روزنامه اعتماد گفت: «دولت با وجود آنكه تظاهر مي‌كند با افزايش قيمت كالاهاي اساسي و شوك‌هاي بازار ارز مخالف است، ما شاهد هستيم از اين افزايش قيمت‌ها آنچنان كه بايد هم ناراضي نيست.شواهد متقني در اين زمينه وجود دارد. به عنوان نمونه به افزايش قيمت بليت هواپيما اشاره مي‌كنم. فروش بليت هواپيما به صورت انحصاري در اختيار دولت است، چرا دولت براي كنترل قيمت بليت هواپيما اقدامي نمي‌كند؟ اصلا مشخص نيست اين افزايش قيمت بر مبناي چه قيمت دلاري صورت گرفته است. به نظر مي‌رسد نرخ بليت هواپيما با دلار ٢٠هزارتوماني و حتي بيشتر تعيين مي‌شود. متاسفانه واقعيت آن است كه دولت چشمان خود را بر اين فاجعه بسته است.»

با این حال به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در حال حاضر در بازار ارز افتاد اگرچه به نفع مردم بود اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است و برخی نیز به دنبال متوقف کردن روند کاهشی قیمت دلار هستند. این روند هر چه بوده نقش تحولات خارجی در آن بسیار کم رنگ بوده است. توافق با اروپا و FATF بیشتر ماهی گیری سیاسی در یک فضای رسانه‌ای است. سیاستهای دولت در روند افزایش قیمت دلار با توجه به طرح دلار 4200 تومانی یا همان دلار جهانگیری مخرب بازار بود. موضوعی که «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی آنرا تایید می کند. 

با این اوصاف، روند تحولات خارجی که اصلاح طلبان سعی در القاسازی آن به عنوان عوامل کاهش قیمت دلار مطرح کرده‌اند چندان واقعی و اثرگذار نبوده است. اما در خصوص روند کاهش قیمت دلار وقتی می توانیم بگوییم که دولت تاثیر خود را گذاشته که قیمت آزاد به قیمت مصوب بودجه در کشور نزدیک شود. امروز تولیدکنندگان نمی‌توانند در این روند چندان به فعالیت آینده خود امیدوار شوند. سوداگری در بازار هنوز هم وجود دارد. تولید کنندگان به فضای ثبات در بازار نیاز دارند وگرنه افزایش و کاهش قیمت‌ها به سردرگمی بازاریان و تولید کنندگان می افزاید و این روند سبب می شود که رکود همچنان در بازار رخ نمایی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زماني كه قيمت مسكن و خودرو هم سقوط كن اميد وار ميشيم
Iran, Islamic Republic of
اگر نرخ دلار تثبیت شود مردم و تولیدکنندگان و کسبه می توانند به آینده امیدوار باشند نوسانات نرخ ارز به کشور لطمات زیادی وارد کرده است .
Iran, Islamic Republic of
این امیدواری بستگی به این داره که دلار با چه نرخی تثبیت بشه، اگر بخواهد بین کانال 5 تا 10 هزار تومان تثبیت شود مطمئن باش هیچ اتفاق محسوس مثبتی در اقتصاد و افزایش قدرت خرید مردم نخواهد گذاشت. در خوشبینانه ترین حالت باید برگردد روی کانال 4000 تومان تا قدرت خرید مردم تازه به شرایط پارسال برگردد یعنی ملت بغیر از خرد و خوراک به خریدن چیزهای دیگر نیز فکر کنند. با تدبیرات دولت تدبیر و امید الان مردم فقط به این فکر میکنند که شکمشان را سیر کنند، خرج و مخارج جانبی پیشکش.
Iran, Islamic Republic of
الان چی سقوط کرده؟ رسانه‌ ای که حیثیت و اعتبار هودش رو برای ناچیز ترین منفعت میفروشه مشخصه که دیگه مردم فقط چشمشون به اون ور آبه. همه میدونن شما حقیقت رو وارونه جلوه میدین. چاره ای ندارین.
خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
چرا نگران شفاف سازی جریان نقل و انتقال پول هستید . در دنیا دو کشور ایران و کره شمالی مخالف شفاف سازی پولی هستند . دولت لبنان و سوریه هم عضو هستند
Iran, Islamic Republic of
در دنیا بجز چند کشور معدود مابقی کشورها عضو FATF نیستن و این شفاف سازی باعث اعمال تحریمهای بیشتری برای ایران خواهد شد.
Canada
شفاف سازی را از دولت اصلاح طلب و اعتدال شروع کنیم و بعد طرح FATF در مجلس بررسی شود. مثلا همین وزیر...بهداشت بفرماید 1000 میلیارد تومانی را که را در بدو ورودش به دولت یازدهم اعلام کرده چگونه اندوخته است؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اولا دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر ریاست «گروه ویژه اقدام مالی»(FATF) را بر عهده دارد،
دوما مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد که آنها FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریم‌ها علیه کشورهای ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند.
به عنوان مثال، «خوان زاراته»، معاون اسبق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری دولت بوش پسر سال‌های پیش برای تبیین بهتر جایگاه FATF در فشار بر ایران گفت: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور به حضور کامل FATF نیاز است.»
Iran, Islamic Republic of
شما يك شركت كوچك داريد ايا حاضريد بجزچند اداره دولتي در رابطه با ماليات و عوارض ساير كسورات قانوني اطلاعات ماليت تمام ادم وعالم بدانند در حال حاضر اطلاعات مالي ايران به چند مرجع بين المللي ميرود لزومي نداره جيك و پيك فعاليت ماليتو همه داشته باشند در مقابل هيچ گيرت نمياد.بلكه بايد هزينه اي هم به گروهاي حسابرسي و كارشناسان انان هم بديد.ترامپ با اين خل و چليش حتي از سازمان ملل هم داره خارج ميشه
Iran, Islamic Republic of
اگه بانک مرکزی و تحلیل های آبکی بعضیا بزاره قیمت از 8 هزار تومان هم پایین تر میاد ولی شما نگاه کنید امروز بانک مرکزی گفته اگه دلال ها دلارهای مردم رو نمیخرن 11 بانک دلار ها رو میخرن این یعنی چی ......
کمالی
Iran, Islamic Republic of
خداکند ارزانتر شود
اما یک سوال!
مگر تحریمی برداشته شد یا فتف امضا شد که دلار ارزان شد؟؟
معلوم شد گرانی ارز و بدبختیها و طلاقها و... نتیجه عمل خود دولتیها و دلالانشان بود.
حالا چرا؟
باید صبرکرد تا سیف و ... در دادگاه اعتراف کنند
البته اگر دادگاهی برگزارشوند
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
اما عجب معجزه ای کرد این افزایش نرخ ارز
جبران کمبود بودجه دولت از کرامات اصلی آن بود!
Iran, Islamic Republic of
بله...از جیب مردم...!!
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
ازجیب و از اعصاب مردم!
Iran, Islamic Republic of
مردم در طمع افتادند. مقصر خودشان بودند.
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز درکل فرمایش شما منطقی است اما با توجه به وضعیت بحرانی اقتصادی و نگرانی ها و دغدغه های بحق مردم نمی توان آنان را هم زیاد مقصردانست چون احساس عدم امنیت اقتصادی می کنند
البته بعضی ها هستند که نیازمندنیستند و طمع می کنند اما اکثرا بخاطر دغدغه هایشان وارد این خریدو فروش ها می شوند چون ناگزیرند
علی
Iran, Islamic Republic of
طمع؟طمع رو اون بیچاره ای میکنه که قالیشو فرخته تا دلاربگیره شاید گرون شد بفروشه وزندگیشو بهترکنه یا وزیری که ثروتش 10 هزارمیلیاردتومنه وبازمیگه گرسنم؟
Iran, Islamic Republic of
ثروت هیچ مسئولی ده هزارمیلیاردنیست
فقط یک وزیرسابق رکوردداربود که بقول بعضی رسانه ها هزارمیلیارد است
البته اکثرا بلکه همشون دررفاه و آسایش هستند اما دیگه قرارنیست غلو بکنیم
علی
Iran, Islamic Republic of
غلو؟؟؟ از منابع متعتبر خودشون میگم.وزیر مسکن.....برو تحقیق کن دوست عزیز
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز منم مثل شما با این ثروت اندوزی ها مخالفم و ازاین اشرافی گری ها دفاع نمی کنم بلکه متنقرم اما این نیست که شما ادعاکردید
ثروت وزیرمسکن هم درهمین سایت دریکی از مطالب قبلی 700 میلیارد تومان برآوردشده بود نه ده هزارمیلیارد تومان!
شما اگر آدرس مستند و موثق تری دارید بدهید مممنون می شویم
Iran, Islamic Republic of
دلار بالای 5000 تومان هیچ توجیهی ندارد و در 5 سال گذشته هم با اینکه نرخ دلار نسبتا"ثابت بود اما رکود بود و رونق نداشتیم .
Iran, Islamic Republic of
کاهش نسبی قیمت ارز (نسبت به چند هفته و ماه قبل ) به علت تدبیر بسیار بسیار زیاد دولت بسیار متخصص در امور اقتصادی است. به دلیل اقدامات فوق علمی مقامات این دولت است. الان که قیمت ارزش این چنین کاهش یافت قیمت های بقیه اجناس نیز به یک چهارم کاهش یافته و شاهد تورم صفر درصد و بلکه منفی 40 درصد خواهیم بود که از تاریخ مادها تاکنون سابقه نداشته
یک دوست-بخش اول
Iran, Islamic Republic of
مسائل اقتصادی پیش آمده نشان داد که اصلا نمی توان به وعد های دولتمردان روحانی و حامیانش و جریان همیشه دردسرساز اصلاح طلب اعتماد کرد. چرا که اینان بودند که برجام را معجزه قرن معرفی کردند، برجام را شق القمر زمانه دانستند و همه چیز مردم را به برجام گره زدند حتی آب و نان مردم و بیکاری و غیره ولذا دیدیم که اینان بلافاصله بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به منتقدان جدی دولت تبدیل شدند. البته این انتقاد نه از باب دلسوزی برای نظام بلکه با هدف آینده شناسی و آینده سازی در سپهر سیاسی ایران همراه بود. پس اصلا نباید به دروغ ها و تحلیل‌های اصلاح طلبان اعتماد کرد!!! چون اینان همیشه سوار بر موج به وجود آمده هستند و ضمن آنکه مسبب اوضاع اقتصادی پیش آمده هستند. درگیری های سیاسی این قماش سیاسی گواهی بر این مدعا ست!!!
یک دوست-بخش دوم
Iran, Islamic Republic of
از طرف دیگر طبق نظر بسیاری از اقتصاددانان و اقتصاددانان سیاسی، همواره دولت ها ما و به ویژه در دولت های دومشون سعی در جبران درآمدهای ارزی خود هستند و بازار ارز و سکه و یا بازارهای دارای پتانسیل بازی های ارزی را دچار بحران می کنند و از ماله التفاوت معاملات ارزی و ... حساب های درآمدی خود را پر می نمایند. چرا که خود اقتصاددانان به این مسئله اذعان دارند و تأیید می کنند. لذا دولت به صورت هدفمند و روشمند با برهم زدن عرضه و تقاضا در ارز و سکه از یک طرف و پیش فروش سکه از سوی دیگر و همچنین اختیارسازی برای برخی از افراد به منظور تنظیم بازار اوضاع کنونی را رقم زد که مورد تایید حامیانش نیز می باشد.وگرنه سئوال اینجاست که چرا اگر دولت معتقد به تصویب و تنظیم لوایح و تعاملات با طرف های اروپایی است خیلی زودتر اقدام نکرد و چرا دولتمردان روحانی در این مدت ساکت بودند!؟؟؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
تحلیلی که من برای این ارزون شدن یکباره و ناگهانی ارز دارم اینه که کار خود دولته؛ الان دلار رو ارزون کردن که مردم دلاراشون رو در اختیار بانک مرکزی قرار بدن؛ بعد که دوباره همه دلارها دست دولت افتاد، مجدداً شروع به گرون کردن افسارگسیخته ی اون بکنن.
Iran, Islamic Republic of
ما که دلار نمی خوریم . قیمت ها عمرا پائین نمیاد حالا ببینید
علی
Iran, Islamic Republic of
افزایش وکاهش قیمت دلار کار خود دولته وبس.بقیش عوام فریبیه.میگند سایتها....جهان،شما وده سایت خبری تیتر بزن روحانی استعفاداد.نتیجه میده؟نه.مردم ما باهوشترازاین حرفاند اقای رئیس
Iran, Islamic Republic of
دلار که داشت به زیر قیمت 8000 تومان می رسید و دولت بانک ها را موظف کرد که 9500 تومان بخرند و با این کار عملا جلوی سقوط دلار را گرفت
پس ایا دولت مقصر این قضیه است یا خیر ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!