شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

مقدونیه بر سر دو راهی رفراندوم تغییر نام

سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب: 643997
"دولت مقدونیه پس از به دست آوردن حمایت مردم این کشور در رفراندوم تغییر نام با وجود حضور حداقلی در این رای گیری، آماده نبردی سیاسی با هدف پیش برد توافقی با یونان است که می‌تواند در نهایت راه را برای پیوستنش به ناتو هموار کند."
مقدونیه بر سر دو راهی رفراندوم تغییر نام
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، آسوشیتدپرس در گزارشی با موضوع "دو راهی تغییر نام مقدونیه" می‌آورد: اتحادیه اروپا، ناتو، دبیرکل سازمان ملل و آمریکا به مقدونیه تاکید داشته‌اند تا راه را برای گام‌های بعدی مورد نیاز برای اجرایی شدن این توافق تغییر نام بپیماید. شرکای بین‌المللی مقدونیه به شدت خواهان پیوستن این کشور به نهادهای بین‌المللی هستند چون بالکان، منطقه‌ای است که روسیه اصلا دوست ندارد در آن ناتو عضوی داشته باشد.

نتایج نهایی رفراندوم روز یکشنبه تغییر نام مقدونیه نشان دهنده حضور 36.9 درصدی مردم است و همچنین حمایت 91.4 درصدی این یک سوم واجد شرایط از توافق اسکوپیه با آتن برای تغییر نام مقدونیه به مقدونیه شمالی. در عوض این کار، یونان نیز قول داده تا موانعی را که برای رسیدن مقدونیه به آرزوی دیرینه‌اش یعنی پیوستن به ناتو ایجاد کرده، از سر راهش بردارد.

زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه، رفراندوم را یک پیروزی توصیف کرد و گفت که به دنبال برداشتن گام بعدی یعنی به دست آوردن حمایت حداکثری دو سومی از پارلمان برای الحاق متمم‌هایی مربوط به تغییر نام در قانون اساسی است.

اگر این متمم‌ها تصویب نشوند، زائف گفته که چاره دیگری جز برگزاری انتخابات زودهنگام نیست.

مخالفان توافق یونان با مقدونیه می‌گویند که این مساله تضعیف کننده منافع ملی است و خواستار بایکوت رفراندوم بودند. آنها حضور اندک مردم در رفراندوم روز یکشنبه را گواهی بر رد توافق با آتن می‌دانند.

جورج ایوانوف، رئیس جمهوری از حزب مخالف مقدونیه در سخنرانی تلویزیونی، رفراندوم را یک شکست دانسته و گفته که کشور می‌تواند بدون تغییر نام به ناتو و در نهایت اتحادیه اروپا محلق شود.

وی می‌گوید: سعی نکنید این واقعیت را تغییر دهید. خواسته مردم مقدونیه را تضعیف نکنید و نادیده نگیرید. واقعیت این است که رفراندوم، موفقیت آمیز نبود.

ناظران بین‌المللی به ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته‌اند که آزادی‌های اصلی در جریان کمپین برای برگزاری رفراندوم کاملا اجرایی شدند.

اما کمیسیون انتخابات کشوری مقدونیه نسبت به نتایج این رفراندوم شک دارد و اولیور درکسکی، رئیس آن گفته است که رفراندوم با حضور حداقلی 50 درصدی، الزام آور است.

دولت اما گفته که آستانه حضور در رفراندوم اصلا مهم نیست و اعلام کرده که فراندوم اقدامی "مشورتی" برای ارائه شاخصی از ایده و عقاید مردمی است. دولت اسکوپیه همچنین گفته است که نتایج، بازتاب معتبری از خواسته مردمی است که براساس آن بیش از 600 هزار تن به نفع توافق رای دادند که بیشتر از هر آرای کسب شده در طول تاریخ کوتاه مقدونیه است.

شرکای بین‌المللی مقدونیه همچنین خواستار حمایت پارلمان این کشور از توافق شده‌اند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره می‌گوید: ما از رهبران مقدونیه می‌خواهیم تا فراتر از سیاست‌های حزبی رفتار کرده و این فرصت تاریخی ار برای تضمین آینده‌ای بهتر برای این کشور به منظور حضور در نهادهای غربی غنیمت شمارند.

یانسن هان، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا نیز در توئیتی گفت که انتظار دارد تمامی رهبران سیاسی در مقدونیه به تصمیم گرفته شده، احترام گذاشته و اقدامی را در جهت مسئولیت پذیری کامل و اتحاد بردارند.

به گفته فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش نیز گفته است که حمایت قاطع از جانب مقدونیه‌ای‌ها که رای دادند، مهم است و به تمامی احزاب سیاسی در این کشور تاکید کرد تا آن را محقق کنند.

گوترش بر تعهد سازمان ملل به منظور ارائه تمامی حمایت‌های لازم در صورت لزوم تاکید کرده که شامل حمایت‌ها از جانب آژانس‌های سازمان ملل و فرستاده شخصی گوترش می‌شود.

دولت یونان نیز اعلام کرده که حضور کم رنگ مردم مقدونیه در رفراندوم مشکل ساز است اما گفته که اهمیت توافق تغییر نام راهی به سوی از میان برداشتن موانع است.

رادمیلا سکرینسکا، وزیر دفاع مقدونیه گفته است، دولت هفت تا 10 روز زمان دارد تا حمایت لازم را از سوی قانونگذاران برای پیشبرد این توافق به دست بیاورد. این یک نبرد سخت است.

پتر آرسووسکی، تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید:‌ فکر می‌کنم که برای نخست وزیر دستیابی به توافق با قانونگذاران اپوزیسیون بر سر تغییر نام و ادامه این راه مشکل باشد. متاسفانه، از آنجاکه اپوزیسیون ممکن است با این توافق مخالفت کنند، رفراندوم کشور را به ناآرامی سوق می‌دهد. فکر می‌کنم که مقدونیه در حال ورود به ناآرامی و بی ثباتی است و این بحران را عمیق می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *