يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

توافق الحاق مقدونیه به ناتو ۱۷ بهمن امضا می‌شود

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 669859
طبق اعلام دبیرکل ناتو، چهارشنبه ۱۷ بهمن توافق الحاق مقدونیه به این سازمان امنیتی-نظامی غربی تحت عنوان «جمهوری مقدونیه شمالی» امضا می‌شود.
توافق الحاق مقدونیه به ناتو ۱۷ بهمن امضا می‌شود
به گزارش جهان نيوز، در حالی که تنش‌ها در روابط یونان و مقدونیه بر سر تغییر نام آن به «جمهوری مقدونیه شمالی» ادامه دارد، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داده که چهارشنبه هفته جاری توافق الحاق این کشور به این سازمان امضا می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز شنبه اعلام کرد: «ما ششم فوریه تاریخ‌سازی خواهیم کرد: متحدان ناتو پروتکل الحاق با جمهوری مقدونیه شمالی را امضا خواهند کرد».

امضای این توافق به معنای نهایی شدن عضویت «جمهوری مقدونیه شمالی» به ناتو نیست و این توافق باید در پارلمان‌های همه کشورهای عضو ناتو تصویب شود.
طبق مفاد ناتو در مدت زمانی که توافق الحاق یک کشور به این سازمان در پارلمان‌های کشورهای عضو در حال بررسی برای تصویب است، آن کشور به عنوان «میهمان» در نشست‌های ناتو حضور می‌یابد.
ناتو جولای سال گذشته میلادی، رسما از مقدونیه برای  شروع روند گفت‌و‌گوها با این سازمان درباره مذاکرات الحاق دعوت کرده بود.

پارلمان یونان هفته گذشته در یک رای‌گیری تاریخی نظر موافق خود را با توافق دولت با مقدونیه درباره تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» اعلام کرد تا بعد از ۲۸ سال اختلاف بین این دو کشور همسایه در زمینه تغییر نام مقدونیه و عضویتش در ناتو برطرف شود.

طبق این توافق، در ازای تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی، یونان مخالفت خود را با عضویت این کشور در ناتو کنار بگذارد.

هدف از این توافق آن بوده که نام کشور مقدونیه با نام یکی از استان‌های یونان متفاوت باشد. این موضوع جنجال‌های بسیاری ایجاد کرد و حتی در یونان، کار به استیضاح هم کشیده بود.

مقدونیه در سال ۱۹۹۱ به عنوان یک کشور مستقل اعلام موجودیت کرد و از آن زمان درصدد عضویت در ناتو و همچنین اتحادیه اروپا بوده است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *