يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مرکل همچنان در سراشیبی کاهش محبوبیت

يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 643576
نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که مرکل همچنان در بین شهروندان آلمانی محبوبیت خود را از دست داده و حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" به جایگاه دومین حزب قدرتمند صعود کرده است.
مرکل همچنان در سراشیبی کاهش محبوبیت
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که رضایت از مرکل در بین شهروندان آلمانی به شدت کاهش داشته است. همچنین ائتلاف دولتی در این کشور همچنان محبوبیت خود در بین شهروندان را ازدست می دهد. حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" از این شرایط به شدت سود می برد.

این نظرسنجی که توسط موسسه "امنید" و به سفارش نشریه "بیلد" آلمان انجام شده است نشان می دهد که حمایت از مرکل در بین مردم از زمان انتخابات پارلمانی سال 2017 به شدت کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر تنها 48 درصد شهروندان بر این عقیده اند که مرکل شخصیت درستی در جایگاه صدر اعظمی آلمان است.

46 درصد شهروندان به این مسئله اعتقاد ندارند که مرکل تا انتخابات پارلمانی آینده باید همچنان صدر اعظم آلمان باقی بماند. در اکتبر سال 2017 ، 55 درصد شهروندان مرکل را صدر اعظم درستی برای آلمان می دانستند و 37 درصد هم چنین باوری نداشتند.
همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که در این باره در بین شهروندان آلمانی اختلاف نظر وجود دارد که آیا  مرکل در ماه دسامبر مجددا باید نامزد ریاست حزب دموکرات مسیحی شود. 47 درصد شهروندان موافق این مسئله هستند و 44 درصد هم نظری عکس دارند. در بین طرفداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم 64 درصد شهروندان نامزدی مرکل برای این سمت را می خواهند و 35 درصد هم با آن مخالفند.

مناقشات دولت ائتلافی درباره آینده "هانس گئورگ ماسن"، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان از نظر شهروندان آلمانی بخصوص به اعتبار "هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان و رئیس حزب سوسیال مسیحی آسیب رسانده است. 43 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی بر این عقیده اند که در بین روسای احزاب دولت ائتلافی، رئیس حزب سوسیال مسیحی بیشترین آسیب را از این مناقشات دیده است. 22 درصد هم بیشترین آسیب از این مناقشات را متوجه مرکل می دانند. 16 درصد هم "آندره ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات را فردی می دانند که بیشترین آسیب را از این مناقشات دیده است.

بر این اساس 67 درصد شهروندان آلمانی دیگر اعتقاد ندارند که مقامات این سه حزب همچنان می توانند در دولت ائتلافی بر مبنای اعتماد با هم همکاری کنند. تنها 27 درصد شهروندان در این راستا به احزاب ائتلافی اعتماد دارند.

جنجال و مناقشات بر سر "هانس گئورگ ماسن"، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان از مصاحبه او با روزنامه "بیلد" آغاز شد. ماسن در این مصاحبه که 16 شهریور (هفتم سپتامبر) منتشر شد، مدعی شده بود که سازمان تحت نظارت او اطلاعات قابل استنادی در دست ندارد که نشان دهد خارجی‌ها در ناآرامی‌های شهر کمنیتس به‌صورت هدفمند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این سخنان در حالی مطرح شده بود که انتشار یک فیلم کوتاه از شهر کمنیتس در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از تعقیب دو تبعه خارجی‌ توسط گروهی از تظاهرات کنندگان افراطی را نشان می‌داد.

بعد از این اظهارات در حالی که حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات خواهان برکناری ماسن بودند، اما وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی همچنان از مواضع ماسن حمایت می‌کرد و این مسئله به مناقشات سختی در دولت ائتلافی منجر شد.
احزاب دولت ائتلافی بعد از اینکه از توافق اولیه خود درباره سرنوشت ماسن کناره‌گیری کردند چندی پیش به‌اتفاق آراء تصمیم گرفتند که رئیس سازمان اطلاعات داخلی را از سمت خود برکنار کرده و به سمت مشاور ویژه در وزارت کشور منصوب کنند.

به این ترتیب این مناقشات ظاهراً برطرف شده اما به‌نوشته رسانه‌های آلمانی زخم‌هایی که به دولت ائتلافی وارد شده تا مدتها باقی خواهد ماند.نتایج نظرسنجی موسسه امنید همچنین نشان می دهد که 50 درصد شهروندان آلمانی تمایل دارند که ائتلاف بزرگ تا انتخابات پارلمانی آینده همچنان بر سر کار باشد و 41درصد شهروندان هم خواهان انتخابات مجدد هستند.

بر این اساس میزان محبوبیت حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" همچنان در این شرایط در بین شهروندان آلمانی افزایش می یابد و این حزب به جایگاه دومین حزب قدرتمند در آلمان و بالاتر از حزب سوسیال دموکرت صعود کرده و 17 درصد آراء شهروندان را به دست آورده است.

بر این اساس حزب سوسیال دموکرات با یک درصد سقوط 16 درصد آراء شهروندان را به دست آورده است. همچنین محبوبیت احزاب متحد مسیحی هم در بین شهروندان کاهش پیدا کرده و با یک درصد سقوط تنها حمایت 27 درصد شهروندان را به دست آورده اند.

بر این اساس اگر در یکشنبه آینده انتخابات پارلمانی برگزار شود حزب سوسیال دموکرات، و احزاب متحد مسیحی جمعا تنها 43 درصد آراء شهروندان را کسب می کنند. به این ترتیب ائتلاف بزرگ در حال حاضر در همه انستیتوهای تحقیقاتی و نظر سنجی به استثناء آلنز باخ اکثریت خود را از دست داده است.  این احزاب دولتی در نظر سنجی های این موسسات بین 43 تا 45 درصد آراء شهروندان را کسب کرده اند. این در حالی است که در انتخابات پارلمانی سال 2017 این احزاب جمعه 53.4 درصد آراء شهروندان را کسب کردند.

حزب سبز آلمان هم در نظر سنجی موسسه امنید با یک درصد صعود 15 درصد آراء شهروندان و چپ ها هم 11درصد آراء را کسب کردند. حزب لیبرال دموکرات هم 10 درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

حزب سوسیال دموکرات هم در این نظر سنجی بخصوص در شرق آلمان وضعیت بسیار بدتری داشت و با دو درصد سقوط تنها 13 درصد آراء شهروندان را به دست آورد. اتحادیه احزاب متحد مسیحی در این منطقه 22 درصد آراء و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 27 درصد آراء شهروندان را کسب کرد.

در این شرایط بد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واکنش به شایعاتی مبنی بر کناره گیری خود  اعلام کرده است که قصد کناره گیری ندارد.
 صدراعظم آلمان  اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی  گفت قصد کناره‌گیری از مقام خود را ندارد و تا پایان این دوره انتخاباتی همچنان به عنوان صدراعظم به کارش ادامه خواهد داد. مرکل اضافه کرد که از نظر او مقام صدراعظمی و ریاست حزب به یکدیگر متصل هستند.

آنگلا مرکل که در ماه‌های اخیر به دلیل اختلا‌ف‌نظر در کابینه دولت ائتلافی با فشارهای سیاسی شدیدی مواجه بوده، به این روزنامه گفته هنوز در مورد اینکه آیا برای یک دوره دیگر صدراعظمی تلاش خواهد کرد یا خیر، اظهارنظر نمی‌کند.نشست آتی حزب دموکرات مسیحی که مرکل رهبری آن را بر عهده دارد، در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

مرکل در رابطه با زمان اعلام آمادگی خود برای تصدی پست صدراعظمی برای یک دوره دیگر اظهار داشته: «هنوز نصف این دوره انتخاباتی هم طی نشده و اگر درنظر بگیرید که در دوره‌های قبلی من چه موقع نامزدی خودم را اعلام کرده بودم، در می‌یابید به طور قطع هنوز آن زمان فرا نرسیده است.»

شکست غافلگیرانه "فولکر کایدر"، نماینده حزب دموکرات مسیحی در پارلمان، در انتخابات ریاست فراکسیون مشترک حزب مرکل و حزب سوسیال مسیحی هم بحث‌های مختلفی را در عرصه سیاست آلمان به راه انداخته است.
کایدر پس از 13 سال که ریاست این فراکسیون را بر عهده داشت، در انتخابات به رقیبی کمتر شناخته‌شده باخت.

شکست کایدر این پرسش را به میان آورده که حزب دموکرات مسیحی تا چه حد از رهبر خود حمایت می‌کند. آنگلا مرکل پیش از انتخابات از انتخابا مجدد کایدر حمایت کرده بود، اما با این حال نمایندگان حزب به "رالف برینک‌هاوس"، یک سیاستمدار امور مالی رأی دادند.

صاحب‌نظران سیاسی پیروزی برینک‌هاوس را حمله درون‌حزبی به مرکل ارزیابی کرده‌اند و بر این باورند که حزب دموکرات مسیحی در عمل اعتماد خود به رهبر حزب را از دست داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *