يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
به رغم اعتراضات ائتلاف سعودی؛

شورای حقوق بشر با تمدید تحقیقات درباره یمن موافقت کرد

شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 643144
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با رد اعتراض عربستان سعودی و یمن و با ۲۱ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف ادامه تحقیقات در مورد وضعیت حقوق بشر در یمن را تصویب کرد.
شورای حقوق بشر با تمدید تحقیقات درباره یمن موافقت کرد

 

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، به رغم اعتراضات عربستان سعودی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ماموریت بازرسان بین‌المللی برای تحقیق درباره اوضاع حقوق بشر در یمن را تمدید کرد.

در رأی گیری به این منظور در نشست شورای حقوق بشر، 21 کشور به تمدید مأموریت کارشناسان رأی مثبت و 8 کشور رأی مخالف و 18 کشور نیز رأی ممتنع دادند.
حامیان این قطعنامه، از جمله کانادا و اتحادیه اروپا، عملکرد تیم بازرسان سازمان ملل را مثبت ارزیابی می‌کنند ولی معترصان به آن، مدعی هستند که این امر «بحران را تشدید خواهد کرد و به تنش‌ها در منطقه دامن خواهد زد».

در گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره یمن که ماه پیش منتشر شد، آمده است که «حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن تلفات جانی زیادی میان غیرنظامیان به جا گذاشته به نحوی، که برخی از این موارد مصداق جنایات جنگی است».

وزارت خارجه یمن در صنعا از این قطعنامه شورای امنیت استقبال کرده است. یک منبع در این وزارتخانه در این‌باره تصریح کرد که دولت نجات ملی ضمن پایبندی به اصول تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی مستقل، از هرگونه تلاش‌های مستقل و بی‌طرف سازمان ملل با هدف آشکار کردن موارد نقض حقوق بشر و جنایات از سوی ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی، پایبند است. این امر مقدمه‌ای برای تحویل مسئولان این جنایات به دادگاه و مجازات کردن آنهاست.

این در حالی‌ است که نیروهای این ائتلاف متجاوز، متشکل از عربستان سعودی، امارات، بحرین، یمن و دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی»، با صدور بیانیه‌ای مشترک مدعی شد که شورای حقوق بشر سازمان ملل در تصویب طرح پیشنهادی یکپارچه «شکست خورده است».

یمن با بزرگ‌ترین فاجعه انسانی روبه‌روست. از آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه این کشور در سال 2015، بیش از 28 هزار یمنی کشته و مجروح شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *