سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۹

وقتی حضرت ابوالفضل(ع) روی بام کعبه سخنرانی کرد/ خطبه‌ای که شخصیت و اعتقادات عباس (ع) را به نمایش می‌گذارد+ متن کامل

چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۳۴
کد مطلب: 641419
پس چگونه ممکن است کشتن ابا عبدالله الحسین(ع) تا وقتی که من زنده‎ام؟ بیایید تا به راهش [راه کشتن امام حسین(ع)] آگاهتان کنم؛ پس مبادرت به کشتن من کنید و گردنم را بزنید تا به مقصودتان برسید.
وقتی حضرت ابوالفضل(ع) روی بام کعبه سخنرانی کرد/ خطبه‌ای که شخصیت و اعتقادات عباس (ع) را به نمایش می‌گذارد+ متن کامل
گروه فرهنگی جهان نيوز: حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) هشتم ذیحجه سال 60 هجری قمری و زمانی كه قافله امام حسین (علیه السلام) قصد ترك مكه و عزیمت به كربلا را داشت، بر بام كعبه خطبه‌ای ایراد فرمودند که در آن شخصیت و اعتقادات ایشان را نیز به نمایش می گذارد.

به گزارش جهان نيوز، متن کامل این خطبه شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم، سپاس خدایی را که بیت‎الله را با قدوم پدرش (منظور پدر امام حسین علیه‎السلام یعنی وجود مقدس امیرالمؤمنین علی ابن ابی‎طالب علیهما‎السلام است) مشرف کرد، جایی که که دیروز بیت بود، و [امروز] قبله شد. ای ناسپاسان گناهکار, آیا راه بیت را بر امام نیکوکاران می‎بندید؟ چه کسی سزاوارتر به این بیت است از دیگر موجودات؟ و چه کسی نزدیک‎ترین به این خانه است؟

اگر حکمتهای خداوند بلند مرتبه نبود و اسرار بالا و امتحانات موجودات نبود، همانا بیت به سوی ایشان پرواز می‎کرد قبل از اینکه مردم حجر را لمس کنند، حجر دستان حسین علیه‎السلام را استلام (بوسیدن سنگ حجر که سنت است) می‎کند و اگر خواست مولای من خواست خداوند رحمن نبود، هر آینه بر سر شما مانند بازِ شکاری که بر گنجشکان فرود می‎آید نازل می‎شدم. آیا قومی را که مرگ را در کودکی به بازی می‎گرفتند می‎ترسانید، در حالی که الان در مردانگی قرار دارند. همه جانم فدای آقا و مولای همه موجودات که برتر از حیوانات است [برتر از شما که همه در باطن حیوانید] هیهات بنگرید سزاوار است از چه کسی پیروی کنید، به کسی که شراب می‎نوشد [مراد یزید ملعون است] یا کسی که صاحب حوض و کوثر است؛ کسی که در خانه وحی و قرآن است [مراد امام حسین(ع)است] یا کسی که در بیتش اسباب لهو و نجاست است [مراد یزید ملعون است]؛ و یا کسی که در خانه‎اش نزول آیات [نشانه‎ها] و [آیه] تطهیر است.

شما در همان غلط  (و گمراهی) واقع شدید که قریش واقع شدند، زیرا اراده قتل پیامبر(ص) را کردند و شما اراده قتل پسر دختر پیامبرتان را و [این حیله] برای ایشان تا وقتی امیرالمؤمنین(ع) زنده بود ممکن نشد. پس چگونه ممکن است کشتن ابا عبدالله الحسین(ع) تا وقتی که من زنده‎ام؟ بیایید تا به راهش [راه کشتن امام حسین(ع)] آگاهتان کنم؛ پس مبادرت به کشتن من کنید و گردنم را بزنید تا به مقصودتان برسید. خدا شما را به مقصودتان نرساند و عمرتان و فرزندانتان را کوتاه کند و لعنت خدا بر شما و پدرانتان [که قصد کشتن پیامبر (ص)را داشتند ] باد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
السلام عليک يا اباالفضل العباس (ع). من و خانواده ام به فداى حسينت(ع) و به فداى تو.
United Arab Emirates
الان تو به چی منفی داری واقعا دوس دارم بدونم ؟

Iran, Islamic Republic of
سخنان کامل مجید انصاری در شب تاسوعا که از تریبون و منبر حرم حضرت امام (ره) را منتشر نمایید .
Iran, Islamic Republic of
هى جانم ابوالفضل .
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام و عرض قبولی طاعات
مناسب است منبع این چنین مطالبی را قید بفرمایید
با تشکر
سعید
Iran, Islamic Republic of
كتاب مناقب ساده الكرام، تألیف سید عین العارفین هندی، در كتابخانه علامه میر حامد حسین موسوس نیشابوری كشمیری بدست آمده و در قالب كتابی با عنوان "خطیب كعبه" از سوی علی اصغر یونسیان تألیف شده است
حسین
Iran, Islamic Republic of
ین خطبه در هیچ‌یک از منابع و کتاب‌های قدیم و قوی نقل نشده است. بلکه تنها یک کتاب‌ معاصر به نام «خطیب کعبه» (شرح خطبه نورانی قمر منیر بنی‌هاشم ـ علیه‌السلام ـ بر فراز کعبه) آن‌ را نقل کرده و می‌گوید آن ‌را از کتاب «مناقب سادة الکرام»، تألیف سید عین العارفین هندی نقل کرده است و آن کتاب منبع هم در کتاب‌خانه علامه میر حامد حسین موسوی نیشابوری کشمیری وجود دارد که امروزه هیچ‌گونه چاپ و خبری از این کتاب در دسترس نیست.محتوایی پذیرفتنی و قابل قبول است، اما اگر کسی با روایات و نوع خطابه‌های عربی در آن زمان آشنا باشد، درخواهد یافت که متن عربی این خطبه نه تنها هیچ‌گونه فصاحتی ندارد بلکه اساساً از گفتاری که یک عرب زبان آن‌را بیان می‌کند به دور است، بلکه حتی اشتباهات فاحشی نیز در متن عربی آن وجود دارد، که بر کسی که به ادبیات عرب آشنا باشد پوشیده نیست.
Germany
لطفا ذکر شود که «خطبه بر بالای کعبه» بهیچ وجه متوجه حجاج معمولی نبوده ، بلکه خطاب به گروهی آدم کش و تروریست حرفه ای بود که یزید بقصد ترور امام حسین (ع) به مکه فرستاد و در آن زمان این گروه با حجاج قاطی شده بودند و خبرش در کل مکه پیچیده بود
السلام علی ابو الفضل العباس ابن امیر المومنین
حسین
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا ابوالفضل العباس العبدالصالح المطیع لله و لرسوله و لامیرالمومنین علیه السلام .یا ابو فاضل یک گوشه چشمی به ما گنه کاران هم بینداز .