جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

محک اتحاد روسیه و ترکیه بر سر ادلب

سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 637008
"روسیه و ترکیه در حال انجام مذاکرات فشرده برای تضمین این مساله هستند که ادلب به یک نقطه شکاف در اتحادشان در سوریه تبدیل نشود اما تحلیلگران بر این باورند که سرنوشت ادلب می‌تواند باعث جدایی این دو کشور شود."
محک اتحاد روسیه و ترکیه بر سر ادلب
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای‌اش به دنبال برقراری صلح در سوریه از اواخر سال ۲۰۱۶ هستند اما به نظر می‌رسد دیگر به جلو پیش نمی‌روند. اکنون این همکاری با توجه به وضعیت ادلب در شمال غربی سوریه با چالش بزرگ مواجه شده است؛ شهری که در مرز ترکیه قرار داشته و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به دنبال بازپس‌گیری آن است تا زنجیره موفقیت‌های نظامی‌اش را کامل کند.

در طول سال‌های گذشته ادلب یکی از نقاط کلیدی در جنگ هفت ساله سوریه بوده است. دولت سوریه که مورد حمایت روسیه است می‌خواهد این شهر را به دست آورد اما در مقابل اردوغان که به قهرمان شورشیان ضد اسد تبدیل شده از حضور شورشیان در ادلب حمایت می‌کند اما در حال حاضر لحظه کلیدی برای آنکارا ایجاد شده است. کشوری که روابطش با آمریکا دچار بحران شده و لیر ترکیه ارزش خود را به طور قابل توجهی از دست داده است.

در همین راستا کریم هاس، یک تحلیلگر روابط روسیه و ترکیه در مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: هنوز این امید وجود دارد که مسکو بتواند با آنکارا به یک توافق دست یابد که اجازه دهد رژیم سوریه کنترل ادلب را به دست آورد.

وی ادامه داد: مسکو به دقت روابط ترکیه و آمریکا را مورد نظارت و پیگیری قرار داده است و می‌خواهد در زمان تعمیق بحران ترکیه و آمریکا دستش را به سوی آنکارا دراز کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در راس هیاتی از جمله خلوصی آکار،‌ وزیر دفاع و هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ملی این کشور برای گفت‌وگو درباره وضعیت ادلب و همچنین انتقال سیستم موشکی اس – ۴۰۰ به ترکیه به مسکو رفتند.
وزیر امور خارجه ترکیه هشدار داد که راه حل نظامی در ادلب که اکنون میزبان سه و نیم میلیون نفر است می‌تواند یک فاجعه به بار آورد و باعث هجوم موج جدیدی از پناهجویان به ترکیه شود؛ کشوری که در حال حاضر میزبان نزدیک به سه میلیون پناهجو است.

وی ادامه داد: گروه‌های رادیکال و تروریسم در ادلب باید خنثی شوند و به طور ضمنی اعلام کرد که آنکارا از یک مداخله محدود حمایت می‌کند.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: باید میان افراط گرایان مانند تحریرالشام که اکنون بسیاری از مناطق ادلب را در دست دارند و شورشیان میانه رو تفاوت قائل شویم.

یکی از نشانه‌های اهمیت این سفر دیدار چاووش‌اوغلو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بود که از همکاری‌های عمیق دو کشور درباره سوریه تمجید کرد.چاووش‌اوغلو به پوتین گفت که "دوست عزیز شما اردوغان منتظر سفرتان به استانبول و رفتن به یک رستوران دریایی است."

تیمور آخمتوف، یک پژوهشگر شورای روابط بین‌المللی روسیه در آنکارا اعلام کرد: روسیه و ترکیه به دنبال یافتن یک توافق با شرایط مناسب برای هر دو طرف هستند.
او پیش‌بینی کرد که روسیه و دولت سوریه یک عملیات نظامی محدود علیه گروه‌های مرتبط به جبهه النصره آغاز کند.

او افزود: روسیه تلاش می‌کند که ترکیه را تشویق کند که اپوزیسیون سوری به این عملیات کمک کرده و در مقابل این گروه‌ها بتوانند از حملات هوایی به دور بمانند.درواقع انجام عملیات محدود به طور موقت یکی از مسائل کلیدی است. اصلی‌ترین مساله درمورد ادلب کنترل بلندمدت این استان است.حتی اگر روسیه موافق مصالحه و سازش باشد حکومت اسد چندان موافق این مساله نیست.

الیزابت تئومان، تحلیلگر ترکیه در موسسه مطالعات جنگ اعلام کرد: روس‌ها و ترک‌ها سخت تلاش می‌کنند که به یک توافق قابل قبول بلندمدت و پایدار دست یابند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *