دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

اصلاحات جدید در سازمان پیمان امنیت جمعی

شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 636268
به گفته کارشناسان اصلاحات جدید در سازمان پیمان امنیت جمعی می‌تواند موجب تشویق همکاری بیشتر ازبکستان با این بلوک شود.​
اصلاحات جدید در سازمان پیمان امنیت جمعی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در حال آمادگی برای یک اصلاحات مهم است و در بلوک نظامی-سیاسی منطقه‌ای در فضای پسا شوروی، ممکن است همکاران و ناظرانی به وجود بیایند. این امر اجازه خواهد داد تا این سازمان به طور فعالتر با سایر کشورها و سازمانها در زمینه‌هایی چون انجام مانورهای مشترک، همکاری کند.

به این ترتیب با به دست آوردن جایگاه یک همکار یا ناظر در ساختار سازمان پیمان امنیت جمعی انتظار می‌رود که، تعدادی از کشورهای فضای پسا شوروی و نیز کشورهایی چون صربستان و افغانستان علاقه مند به همکاری با این سازمان شوند. ناتو نیز با 40 کشور، از جمله اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی همکاری می‌کند.
مذاکرات در مورد ثبت قانونی وضعیت ناظر و همکار در سازمان پیمان امنیت جمعی، به دبیرخانه سازمان گزارش داده شده است.

دفتر مرکزی این بلوک توضیح داد: "بر اساس نتایج بررسی پیش نویس اسناد مربوطه، تصمیم گرفته شده تا آنها را توافق شده در نظر بگیریم". اکنون پیشنهادات باید توسط کارگروه‌های ویژه کشورهای عضو سازمان (روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان) مورد بررسی قرار گیرد. سپس آنها به امضای وزرای امور خارجه و دفاع و همچنین نمایندگان شورای امنیت کشورهای عضو سازمان برسند. پس از آن، این طرح باید توسط بالاترین نهاد سازمان پیمان امنیت جمعی، یعنی شورای امنیت جمعی (CST) تأیید شود که شامل رهبران کشورهای عضو می‌باشد.

به گفته یکی از مصاحبین روزنامه، درمورد نیاز به همکاران و ناظران در ساختار بلوک، در سازمان "از چندین سال پیش" صحبت می‌شده است. درخواست برای این وضعیت، رسماً به بلاروس ارائه شد، اما تا همین اواخر تصمیمی در این مورد گرفته نشده بود. حال این پرونده به درخواست کشورهایی که نمی‌خواهند یا قادر به پیوستن به این بلوک نیستند، اما علاقه مند به همکاری با آن هستند، دوباره به جریان افتاده است.

مصاحبین "کومرسانت" در ساختار سازمان پیمان امنیت جمعی، امکان پیدایش علاقه به این طرح جدید در برخی از کشورهای فضای پسا شوروی را رد نمی‌کنند. به ویژه، در مورد ازبکستان، که در سال 2012 به طور رسمی مشارکت خود را در سازمان تعلیق کرد (اما از آن خارج نشد).

به نوشته این روزنامه: "اخیراً، روسیه و ازبکستان به طور فعال در حال مانور نظامی و همکاری نظامی و فنی (تولید اسلحه) هستند، اما تاشکند گفته که در مورد تجدید همکاری کامل با کل بلوک آمادگی ندارد." به دست آوردن وضعیت همکار CSTO (روابط نزدیک‌تر نسبت به وضعیت ناظران اجازه می‌دهد تا ازبکستان در فعالیت‌های بلوک بدون ادغام کامل در آن حضور داشته باشد."

به نظر مسکو، کشور دیگری که به طور بالقوه علاقه مند به برقراری رابطه با سازمان پیمان امنیت جمعی است، افغانستان باشد. مجلس سفلی پارلمان آن از  وضعیت ناظر در مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی برخوردار است.
همچنین درباره صربستان، که در حال حاضر وضعیت ناظر در مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی را دارد. اخیراً الکساندر وولین، وزیر دفاع صربستان، به عنوان مقام رسمی بلگراد در این سازمان اعلام شد.
به گفته وی، "صربستان قصد ندارد عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و یا عضو ناتو باشد، اما تمایل زیادی برای تقویت همکاری با سازمان پیمان امنیت جمعی و اعضای آن دارد."

اخیراً این همکاری شدت یافته است. در ماه سپتامبر سال گذشته، نمایندگان نظامی صربستان ناظر مانور نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان تحت عنوان "برادری شکست ناپذیر- 2017" بودند.
به گزارش وزارت دفاع صربستان، در سال جاری، نمایندگان این کشور به عنوان ناظر در مانور "برادری شکست ناپذیر- 2018" شرکت خواهند کرد و در مانور "کوبالت" در قزاقستان، بخش اطلاعاتی صربستان شرکت خواهد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *