شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نبض کشاورزی در ایلام به بند آمد

يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب: 628664
انتظار طولانی کشاورزان سیروانی برای بهره‌برداری از طرح آبرسانی به زمین‌های کشاورزی با مشکلی به نام کمبود اعتبار مواجه شده و نبض کشاورزی به خصوص سیروانی‌ها را بند آورده است.
نبض کشاورزی در ایلام به بند آمد
به گزارش جهان نيوز، انتظار طولانی کشاورزان سیروانی برای بهره‌برداری از طرح آبرسانی به زمین‌های کشاورزی با مشکلی به نام کمبود اعتبار مواجه شده است.

قرار است ایستگاه آبرسانی در سیروان 3 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آبیاری کند تا بخش عمده‌ای از مشکلات مردم منطقه و کشاورزان سیروانی را در کاشت محصولات کشاورزی رفع کند.
آب سیمره بیخ گوش زمین‌های سیروان قرار داشته، اما زمین‌های کشاورزی منطقه خشک و بی‌آب بوده و امکان کشاورزی و کشت و زرع در آنها محال است.

یکی از کشاورزان سیروانی گفت: کشاورزان سیروان سال‌های سال است که منتظر آب رودخانه سیمره هستند تا بتوانند به کشت و زرع بپردازند.

علی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان سیروانی بیکار بوده و تنها منتظر آب رودخانه سیمره هستند تا بتوانند به کشت و زرع خود بپردازند.

وی ادامه داد: پروژه آبرسانی دشت‌های سیروان در سال 92 به پیمانکار واگذار شده و قرار شده از محل این ایستگاه سه هزار هکتار از اراضی دشت سیروان شرب شود.

یکی دیگر از کشاورزان منطقه می‌گوید: طرح مطالعاتی این طرح بعد از 15 سال در مهرماه 93 تصویب، در دو فاز کلنگ‌زنی و مقرر شد فاز اول آن در کمتر از دو سال به بهره‌برداری برسد.

مرتضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: قرار بود برنده مناقصه خط انتقال آب به اراضی دشت سیروان در بازه زمانی 10 ماه به اتمام برساند.

وی ادامه داد: ظاهراً از همان ابتدا بحث کمبود اعتبار سبب وقفه کار شده و این روند همچنان ادامه دارد، اکنون این طرح با 25 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است. مسؤولان استانی وعده داده‌اند قسمت شبکه و آبیاری تحت فشار را تأمین اعتبار کنند.

با تزریق اعتبارات این طرح پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشته، اما از سال 96 باز به علت فقدان تزریق اعتبار مجری طرح را مجبور به فسخ قرارداد کرده است. پیمانکار پروژه در سال جاری درگیر مشکلات نوسانات قیمت شد و درخواست ماده 48 کرده و در خواست او در کمیسیون استان در دست بررسی است.

این طرح که روزنه امید کشاورزان سیروانی بود با صرف هزینه‌های زیاد تشنه تزریق اعتبارات عمرانی است. تأمین و تخصیص آب کشاورزی که بر عهده وزارت نیرو است باید مسؤولان آن در استان ایلام در این راه تلاش کنند.

با این حال کشاورزان سیروانی امیدوارند با قرار گرفتن این طرح در ردیف پروژه‌های ملی سبب تسریع در تکمیل این طرح و همچنین رونق کشاورزی و بازگشت معکوس از شهرها به روستاها باشند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *