جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

وقتی اسرائیل عربی حرف می‌زند

سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 627404
عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سطح رسانه‌های مجازی کانالی است برای عادی‌سازی این روابط در زمین. خبرهای زیادی این روزها شنیده می‌شود که برای مثال مقامات بحرینی یا عربستانی به صورت آشکار و پنهان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده یا مقامات صهیونیستی در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های صنعتی کشورهای عرب حضور پیدا کرده‌اند.
وقتی اسرائیل عربی حرف می‌زند
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم، رسانه‌های صهیونیستی از چندی پیش طبق یک برنامه حساب شده مقالات و گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند که متعلق به نویسندگان کشورهای عرب است. سیاست رسانه‌ای رژیم اسرائیل اخیرا در شبکه‌های مجازی نیز فعال شده و با انتشار مطالبی از وبلاگ‌ها یا توییت‌ها پیام‌هایی را به زبان عربی به مخاطبان خود می‌دهند که همه حول عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم می‌چرخد. درواقع رسانه‌های اسرائیلی تلاش می‌کنند در شبکه‌های مجازی زمینه را برای عادی‌سازی روابط سیاسی و اقتصادی در آینده فراهم سازند .
 
این درحالی است که بعد از اعلام بیت‌المقدس به پایتختی اسرائیل از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، موج تازه‌ای از مقاومت فلسطینی‌ها شکل گرفت و خود را در پایتخت برخی دیگر از کشورهای عربی نیز نشان داد. گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه با برگزاری جمعه‌های موسوم به «بازگشت» یک بار دیگر مساله اشغال فلسطین را به صدر رسانه‌های جهان آوردند .

پایگاه اینترنتی عربی 21 اخیرا با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: « رسانه‌های اسرائیلی با انتشار این گونه مطالب می‌خواهند وانمود کنند بین کشورهای عرب تمایل زیادی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل وجود دارد. این رسانه‌ها همچنین به موازات آن به مواضع ایران حمله کرده و در کل اسلام سیاسی را می‌کوبند. در عوض می‌گویند باید در مقابل اسلام سیاسی ائتلاف تازه‌ای از کشورهای مصر، اردن، دولت‌های خلیج‌فارس و اسرائیل به وجود آورد تا بتواند با ایران و ترکیه که هردو مدعی اسلام سیاسی هستند مقابله کند.»

اسرائیل به عربی
به گفته این منبع همزمان با این فعالیت رسانه‌ها، مقامات اسرائیلی نیز تلاش می‌کنند با ایجاد حساب‌های کاربری در شبکه‌های مجازی مطالبی را به زبان عربی منتشر کنند که به طور مشخص هدفش افکار عمومی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است. در این پیام‌ها «تجربه موفق اسرائیل» در مقابل «تجربه شکست اعراب» مورد ستایش قرار گرفته و بصراحت خواستار بهبود روابط بین طرفین و نادیده گرفتن مساله فلسطین هستند .

در این میان حساب کاربری «اسرائیل به عربی » در توییتر یکی از فعال‌ترین آنهاست که مستقیم زیر نظر وزارت خارجه اسرائیل بوده و گفته می‌شود حدود 130 هزار دنبال‌کننده دارد. این حساب کاربری به صورت روزمره مطالبی را در باره کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بخصوص عربستان سعودی منتشر می‌کند که توسط نویسندگان عرب از جمله احمد العرفج، ترکی الحمد و محمد الخالد وبلاگ نویس مشهور نوشته شده‌اند.

برای مثال این پایگاه گزارشی را از مشارکت العرفج در یک شبکه تلویزیونی به نام روتانا منتشر کرد که در آن از عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل گفته بود. کما این‌که مقالات خلیل علی حیدر در روزنامه الاتحاد چاپ امارات را چند بارباز نشر کرد.

در مقابل، آویخای أدرعی سخنگوی ارتش اسرائیل و آویر گلدمان سخنگوی نتانیاهو از جمله کسانی هستند که در اسرائیل تلاش می‌کنند مقالات و تحلیل نویسنده‌های اماراتی و عربستانی را گزینش و در فیس‌بوک یا توییتر بازنشر کنند. زیرا در این مطالب نیز بر عادی‌سازی ارتباط با رژیم صهیونیستی تاکید و از مخالفت با هرگونه مقاومت صحبت شده است .

افشاگری های برنامهریزی شده
عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سطح رسانه‌های مجازی کانالی است برای عادی‌سازی این روابط در زمین. خبرهای زیادی این روزها شنیده می‌شود که برای مثال مقامات بحرینی یا عربستانی به صورت آشکار و پنهان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده یا مقامات صهیونیستی در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های صنعتی کشورهای عرب حضور پیدا کرده‌اند. عادی‌سازی روابط در شبکه‌های رسانه‌ای راه را برای توجیه این‌گونه دیدارها و ملاقات‌ها فراهم می‌سازد .

یک بار رسانه‌های اسرائیلی تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد یک هیات رسانه‌ای عرب از اسرائیل بازدید کرده است تا به گفته خودشان از وضعیت «بیماران سوری بستری در بیمارستان‌های اسرائیل» مطلع شوند. در یک مورد دیگر، عبدالحمید حکیم نخستین نویسنده سعودی بود که به صورت مستقیم از طریق اسکایپ از شهر جده با یک شبکه تلویزیونی اسرائیل مصاحبه کرد. این رویداد در ژوئن گذشته اتفاق افتاد و بازتاب وسیعی داشت. حکیم در این مصاحبه پیرامون بحران در کشورهای خلیج‌فارس صحبت کرد و درخلال صحبت‌هایش افزود: «زمان آن رسیده که یک خاورمیانه جدید مبتنی بر محبت و صلح و همزیستی ایجاد شود و نفرت و خشونت و تندروی را کنار بزند.» گاه نویسندگان عرب برای خوش آمدن صهیونیست‌ها از این هم پا را فراتر گذاشته و سخنانی می‌گویند که تعجب همگان را برمی‌انگیزد. مثل یوسف زیدان که در یک مصاحبه گفت مسجدی که اکنون در شهر بیت‌المقدس وجود دارد مسجد‌الاقصی نیست و بیت‌المقدس اساسا مکانی مقدس به شمار نمی‌رفته است .

فلسطینیها چگونه پاسخ میدهند؟
حضور اعراب در رسانه‌های اسرائیلی و برعکس حضور مقامات اسرائیلی در رسانه‌های عربی پروژه‌ای خطرناک است که همچنان با قوت تعقیب می‌شود. همین چندماه پیش بود که ژنرال گادی ایزنگوت با پایگاه اینترنتی «ایلاف» وابسته به عربستان سعودی یک مصاحبه مفصل کرد. همین پایگاه در ادامه فعالیت خود با موشه یعلون، وزیر جنگ سابق اسرائیل نیز مصاحبه‌ای را ترتیب داد. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در توضیح فعالیت ایلاف نوشت: «اسرائیل از ایلاف برای ارسال پیامش به کشورهای خلیج فارس استفاده می‌کند.» در یک مورد دیگر رادیو صدای بیروت در برنامه‌ای با رونان مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت‌وگو کرد. او مقاله‌ای تحت عنوان «انتخاب لبنانی‌ها» منتشر کرده بود که در آن به شدت به حزب‌ا... لبنان تاخته و این گروه را متهم کرد نیروهای ارتش را به خدمت خود در آورده است .

اینها نشان می‌دهد که تفرقه‌افکنی و ایجاد شکاف بین کشورهای مسلمان یکی از بزرگ‌ترین اهداف صهیونیست‌هاست. آنها سال‌هاست می‌کوشند مردم لبنان را در مقابل حزب‌ا... قرار دهند یا گروه‌های فلسطینی طرفدار مقاومت را در برابر سایر گروه‌های فلسطینی قرار دهند تا به این وسیله محور مقاومت را تضعیف کنند. علاء الریماوی که یک کارشناس رسانه‌های اسرائیلی است به «عربی 21» می‌گوید: «اسرائیل تلاش می‌کند از طریق شبکه‌های اجتماعی افکار خود را به شخصیت‌های رسانه‌ای عرب برساند.» به گفته الریماوی «به نظر می‌رسد اسرائیل تاکنون نفوذ زیادی در رسانه‌های عربی کرده باشد. بخصوص در بعضی از مطبوعات کشورهای عرب خلیج‌فارس. تا به این وسیله افکار صهیونیست‌ها را به مخاطبان عرب برساند. هدف از همه اینها عادی‌سازی روابط با اسرائیل در آینده است.»

گروه‌های فلسطینی در مقابل این حرکت خزنده رسانه‌ای تلاش می‌کنند با روشنگری و فعالیت‌های متقابل آن را خنثی کنند. یکی از پایگاه‌هایی که خود را در این رابطه مسئول می‌داند «باشگاه بین‌المللی رسانه‌ها و ارتباطات فلسطین» است. آنها یک سند رسانه‌ای را آماده کردند که هدف اصلی‌اش مقابله با عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است.

این سند، فعالان شبکه‌های مجازی و نویسندگان مطبوعات عربی را ملزم می‌کند تا از یک طرف «تحت هیچ‌گونه توجیهی حتی به بهانه پاسخگویی به مواضع اسرائیلی‌ها یا بحث کردن با نظریه پردازان آنها در رسانه‌های اسرائیلی ظاهر نشوند» و از سوی دیگر مراقب باشند که نفوذ خزنده و رسانه‌ای اسرائیل مساله اصلی منطقه یعنی بحران فلسطین و اشغال یک سرزمین توسط اشغالگران را تحت‌الشعاع قرار ندهد .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *