چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۵
۵

بالا گرفتن جنگ قدرت بین اعراب /عربستان و قطر به جان هم افتادند

يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 362970
قطری‌ها از طرف عربستان، امارات و بحرین متهم هستند که با تقویت مخالفان این کشورها مخصوصا اخوان المسلمین به دنبال براندازی حاکمیت این کشورها می باشند. به همین دلیل این سه کشور، سفرای خود را از قطر چندی قبل فراخواندند و تا امروز علی رغم وساطت کویت و عمان رابطه قطر با عربستان، بحرین و امارات همچنان با مشکلات جدی روبه رو است.
بالا گرفتن جنگ قدرت بین اعراب /عربستان و قطر به جان هم افتادند
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: قطر طی چند ماه اخیر تحت فشارهای سیاسی بی سابقه ای از طرف عربستان قرار گرفته و امیر جوان قطر با وجودی که تلاش می‌کند، برخی تنش‌ها را با این کشور کاهش بدهد ولی خاندان آل سعود ظاهرا به راحتی قصد کوتاه آمدن ندارند.

به گزارش جهان‌نیوز، قطری‌ها از طرف عربستان، امارات و بحرین متهم هستند که با تقویت مخالفان این کشورها مخصوصا اخوان المسلمین به دنبال براندازی حاکمیت این کشورها می باشند. به همین دلیل این سه کشور، سفرای خود را از قطر چندی قبل فراخواندند و تا امروز علی رغم وساطت کویت و عمان رابطه قطر با عربستان، بحرین و امارات همچنان با مشکلات جدی روبه رو است.

عربستانی‌ها چندی قبل قطر را تهدید کرده بودند که در صورت عدم تغییر سیاست در حمایت از مخالفان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این کشور را تحریم هوایی و زمینی خواهند کرد.مسئله ای که با وجود کوچکی کشور قطر و موقعیت جغرافیایی خاصش می تواند این کشور نقطه ای را به شدت دچار مشکل کند.
با وجود این مشکلات، اخیرا یک گروه اپوزیسیون قطر در خارج از کشور برای اتخاذ اقدامات علیه خاندان حاکم بر این کشور اعلام موجودیت کرده است.

گروهی از سران مخالف قطری روز شنبه برای بحث و بررسی اقدامات علیه خاندان ثانی حاکم در این کشور در شهر پاریس پایتخت فرانسه گردهم آمدند.

شرکت کنندگان در این نشست بیانیه‌ای را در صحفه خود به نام "شورای مخالفان" در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کردند که در آن آمده است: شورای مخالفان قطری با ناراحتی فراوان درگیری های لفظی و اتهاات دوجانبه بین ملت های کشورهای برادر عرب حوزه خلیج فارس را دنبال می کند و این رویدادها اندوه‌بار است و قلب ملت های برادر را به درد می آورد؛ ملت هایی که بایکدیگر پیوند دینی، برادری، خونی و نسبی دارند.

این بیانیه افزود: اعضای شورای مخالفان قطری در مقر خود در پاریس گردهم آمد و این موضوع را بررسی کرد و مسئولیت کامل همه اموری را که روی می دهد، متوجه دو کودتای حمد بن خلیفه و حمد بن جاسم و سیاست های توطئه گرانه و خصمانه آن‌ها علیه کشورهای عرب برادر حوزه خلیج فارس می داند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: کودتاچیان ثروت ملت قطر را برای فتنه انگیزی و خونریزی هزینه کرده اند؛ امری که نه دین و نه عقل آن را می پذیرد و این اقدامات آنها هیچ فایده ای ندارد و تنها به تضعیف و گسست ملت های عرب منجر می شود و این دشمنان ملت های عرب و امت اسلامی هستند که از این وضعیت سود می برند.

این بیانیه افزود: شورای مخالفان قطری از همه برادران در کشورهای عرب خلیج فارس می خواهد که خویشتن دار بوده و به خوبی مطمئن باشند که ملت قطر سیاست حمد بن خلیفه و حمد بن جاسم کودتاچی را نمی پذیرد که پیش از آنکه علیه ملت های عربی برادر جرم مرتکب شوند، علیه این ملت (ملت قطر) جرم مرتکب شده اند و چه می توانید درباره یک رژیم مجرم بگویید که یک شهروند را به علت سرودن یک قصیده (انتقادی) به حبس ابد محکوم می کند و صدها نفر از انسان های شریف را به خاطر دیدگاه و درخواست برای اصلاحات به زندان می اندازد و همه این کارها در سایه سکوت شرم آور اقدامات غیرقانونی و جرم آمیز حمد بن جاسم و حمد بن خلیفه کودتاچی صورت می گیرد.

این بیانیه افزود: شورای مخالفان قطری بار دیگر از حاکمان و ملت های کشورهای برادر عرب خلیج فارس می خواهد که درکنار برادران خود یعنی ملت قطر آزاد بیاستند و به آنها یاری رسانند تا بتوانند از این رنج ذلت و ظلم و سلب تابعیت و مصادره دارایی های خود که ناشی از به زبان آوردن سخن حق است، خارج شوند و حمد بن خلیفه و حمد بن جاسم با عبارات و کلمات دروغین تحت نام آزادی ملت ها و دموکراسی ترانه خوانی می کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند که عربستان در کنار تهدید اقدامات عملی نیز علیه قطر آغاز کرده است. این اقدام به نظر می رسد که نوعی مقابله به مثل باشد، بگونه‌ایکه عربستان نیز به سمت حمایت از مخالفان دولت قطر رفته است.

این تحلیلگران معتقدند گروه اخیری که اعلام موجودیت کرده به نحوی به عربستان وابسته می باشد و قرار است این گروه ابزار فشاری بر علیه قطر در آستانه مذاکرات برای رفع تنش بین قطر و عربستان باشد.

به اعتقاد این کارشناسان عربستان تلاش می کند حداکثر امتیاز را از فضای موجود پس از به قدرت رسیدن امیر جدید قطر بدست آورد.

عربستانی ها تلاش می کنند با به گوشه بردن قطر شورای خلیج فارس را یکدست کنند و برخی ضعف های راهبردی خود را در مسائل بین الملل از این طریق پوشش بدهند.

در هر حال به نظر می‌رسد فشار به قطر وارد دوران جدیدی شده و این کشور روزهای بسیار سختی را در پیش رو خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اللهم اشغل ظالم..
بزنن همدیگرو ناقص کنن تا از شرشون رها شیم
مرگ بر ال سعود
Iran, Islamic Republic of
بزنن همو بکشن خلاص
اکبر
Iran, Islamic Republic of
خیلی دل خوشی داریم ازشون؟