جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۲۱
سناریوسازی هم پیمان؛

پخت و پز جریان اصلاحات برای کناره‌گیری روحانی/ اصلاح طلبان دولت روحانی را به استعفا می کشانند؟ +تصاویر

شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 624779
همه شواهد و قرائن نشان می دهد که پخت و پز رسانه‌ای موضوع استعفای دولت روحانی را اصلاح طلبان شروع و جا انداختند.
پخت و پز جریان اصلاحات برای کناره‌گیری روحانی/ اصلاح طلبان دولت روحانی را به استعفا می کشانند؟ +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: زمزمه‌های استعفا و عدم کفایت دولت قبل از بحبوحه مشکلات اقتصادی از سوی برخی از شخصیت‌های اصلاح طلبی از جمله «سعید حجاریان»، تئوریسین این جریان مطرح شد. او با سناریو سازی درباره اینکه مخالفان روحانی در پی کناره گیری دولت وی هستند، آلترناتیو آنرا دولت نظامی عنوان کرد. همان دوقطبی نخ نما شده، حقوق دان و سرهنگ، اعتدال و افراط و ... که توسط حجاریان دوباره با الفاظ جدید بازنمایی شد.

«علی جنتی»، وزیر مستعفی دولت یازدهم یکی دیگر از نزدیکان دولت بود که موضوع خام استعفای دولت را در یک سناریوسازی رسانه‌ای مطرح کرد. موضوعی که از سوی جریان اصلاحات مطرح شد و پس از پخت و پز این جریان در رسانه‌ها دیگر جا افتاد.

در همین مصاحبه، روزنامه اصلاح طلب اعتماد سر نخی که حجاریان داده بود را بافت و از جنتی این سئوال معنادار را پرسید: «شما معتقديد كه شرايط ( دولت دوم روحانی) سخت‌تر شده است. از سويي تحليل‌هايي وجود دارد كه به نظر مي‌رسد سخت‌تر هم خواهد شد. براي نمونه سعيد حجاريان در گفت‌وگو با «اعتماد» از طرح عدم كفايت رييس‌جمهوري يا سوق دادن رييس‌جمهوري به سمت استعفا و سناريوهايي اينچنيني سخن گفت. چقدر اين سناريوها را محتمل مي‌دانيد؟»

جنتی هم در پاسخ به این سئوال گفت: «البته مخالفان دولت ممكن است چنين پروژه‌اي را تعقيب كنند ولي به نظر من امكان تحقق آن وجود ندارد. نه روحاني به خاطر فشارهايي كه وارد مي‌شود اهل استعفا دادن است و نه شرايط به گونه‌اي است كه مجلس بخواهد راي به عدم كفايت ايشان بدهد. آقاي روحاني در سال 92 كه وارد انتخابات و پيروز شد، در يك ملاقات خصوصي كه با ايشان داشتم، بيان كرد كه من هوس رييس‌جمهور شدن نداشتم ولي شرايط كشور به گونه‌اي است كه آمده‌ام خودم را فدا كنم تا كشور نجات پيدا كند. كسي كه با اين روحيه به ميدان مي‌آيد هرگز به خاطر مشكلات و فشارها استعفا نمي‌دهد تا بحراني جديد براي كشور ايجاد كند؛ لذا من هيچ يك از اين سناريوها را محتمل نمي‌دانم.»

پس از این مصاحبه بود که زمزمه های عدم کفایت در مجلس از سوی نمایندگان اصلاح طلب پیچیده شد. در همین زمینه جلال محمود‌زاده عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی دو روز پیش از طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور توسط خود و تعدادی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید  خبر داده بود.

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه طرحی که حدود 3 ماه پیش تدوین شده بود قبل از آغاز موج گرانی‌ها در کشور بود، اظهار داشت: پس از گرانی ارز و به‌هم‌‌ریختگی بازار و ایجاد تورم در کشور چند محور دیگر نیز به طرح اولیه اضافه شده است.


پس از این موضوع «سید حسین موسویان»، دیپلمات کهنه کار نزدیک به دولت روحانی پیشنهاد استعفای دولت روحانی و انتخابات زودهنگام را مطرح کرد که بر حسب اتفاق خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد.


اما بعد از چندی این مطلب را از خروجی خود برداشت و توجیه موسویان که با اما و اگر درباره استعفای دولت روحانی همراه بود را جایگزین آن کرد.
 

حال در یک رسانه اصلاح طلب دیگر، یعنی خبرگزاری ایلنا، «اکبر ترکان»، مشاور رئیس جمهور  درباره استعفای دولت روحانی می گوید: «در حال حاضر ۳ پنجره به روی دولت باز است، یک پنجره موضوع استعفا را مطرح می‌کند که برخی به دنبال آن هستند، پنجره ای دیگر عدم کفایت است که به مطبوعات کشیده شده و عده ای از مخالفین سنتی روحانی به دنبال عدم کفایت هستند، اما پنجره ای دیگر این است که دولت داوطلبانه و فعالانه نسبت به اصلاحلات لازم در کابینه عمل کند و با انرژی جدید به مقابله با چالش ها بپردازد که اگر دولت راه سوم را در پیش نگیرد، مخالفین دولت راه اول و دوم را عملی خواهند کرد.»

اصلاح طلبان درحالی در همه گفتگوهای خود طرف مقابل را متهم به حرکت به سمت استعفای دولت روحانی و عدم کفایت آن می کنند که خود زمینه سازی رسانه‌ای این موضوع را در دستور کار قرار داده و حتی پیشنهاد کرده اند. البته به نظر می رسد که این جریان سعی داشت استعفا را مطرح کرده و رقیب را در یک تله سیاسی قرار دهد که اصولگرایان آنرا در فضای التهابات اقتصادی غیرمنطقی خواندند اما اینک به وضوح مشخص است که واقعا چه کسی به دنبال استعفای دولت بوده است. حربه ای که نشان می دهد که جریان اصلاحات برای منافع جناحی خود حتی به دولتی که با آن ائتلاف کرده و سرنوشت کشور در دست آن است، در شرایط مشکلات اقتصادی که مردم را درگیر خود کرده، نیز رحم نمی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته در نامه عدم کفایت به موارد صحیحی اشاره شد
ولی الاعمال بالنیات
که مشخص است نیتشان نجات خودشان است نه مردم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بهر حال با این اوضاع خودبخود دولتی نیست؛ 3 سال موسسات مالی مشکل کشیدند و تجمع کردند و تقاضا کردند و سران قوا تصمیمی گرفتند و ردیف اعتباری گذاشتند که نیم بند مشکا آنها حل شود حال بانک مرکزی به بهانه " اصالت حساب" و " منشا پول" بعد سالها از افتتاح حساب مردم دنبال ندادن پول مردم است. بقیه مسائل هم همینطور.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
این گروه سیاسی به نظرم به دنبال مظلوم نشان دادن این دولت و ذهن ها را مشغول این جور قضایا کردن است .
....
Iran, Islamic Republic of
امكان نداره يك نفر از اين كابينه استعفا بده .ميز وپست بقدري براي انها جذابيت داره كه دل كندن از ان غير ممكن است
Iran, Islamic Republic of
فرار رو به جلوي اصلاح طلبان
به جاي پاسخگويي مدعي شده اند
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز 180 درجه نسبت به مواضع قبلی (یک ماه پیش )تغییر درجه دادی .
چقدر به فکر دولت روحانی هستی .
Germany
احسنت به جهان نیوز و جهان نیوزیان که نگران حال دولت روحانی هستند
Iran, Islamic Republic of
حداقل اصلاح طلبان با خودشون رو راست هستند و روحانی رو تقدیس نمیکنن . اصولگراها با تقدیس احمدی نژاد کشور رو ویرانه کردند و اصلاح طلبان هم با عدم کفایت سیاسی و در نظر نگرفتن شرایط آینده . ...
Iran, Islamic Republic of
این روزها قدر دکتر احمدی نژاد رو بیشتر میدانیم اداره کشور در اوج تحریمها با وجود مخالفان داخلی و خارجی و پیشرفت صنایع هسته ای و هوافضا و موشکی و پتروشیمی و نانو و بیو تکنولوژی و غیره شاهکار دکتر بود.
Iran, Islamic Republic of
انصافا در روراستی غرق شده ان هم اصلاح طلبان هم اعتدالیون.!!!!!
اونایی که احمدی نژاد را تقدیس میکنند در مقابل انقلاب و رهبری موضع میگیرند ربطی به اصولگرایی ندارد
Iran, Islamic Republic of
استعفا بده بره دیگه ازش خسته شدیم
Germany
اونوقت کی بیاد جاش؟
Iran, Islamic Republic of
هرکی بیاد از شیخ حسن بهتر است .
Iran, Islamic Republic of
هروقت کاندیداها مشخص شدن اونوقت تصمیم میگیریم کی بیاد
United States
باشه بهش میگم
Iran, Islamic Republic of
حتما بگو خیلی ممنون
حمزه
Iran, Islamic Republic of
استعفا ... روحانی و روی کار آمدن رئیس جمهور انقلابی، تنها راه حلی است که می‌شود به واسطه آن کشور از وضعیت موجود نجات داد....
داریوش ساسان راد
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم .با تشکر. این مطلب قبلا بازنشر شده است.جهان نیوز
داریوش ساسان راد
Spain
سپاس با مهربانی هایتان؛ با توجه به اهمیت موضوع و هم خوانی با شرایط حال و آینده کشور، پسندیده و شایسته بود در این جایگاه نیز آن پیام باز نشر می شد تا به روشن سازی بهتر افکار بیانجامد و همچنین خدای ناکرده این شائبه در افکار خوانندگان به وجود نیاید که سایت محترم روی به خودسانسوری آورده است. در پایان به عنوان یک شهروند معمولی ایران دوست داشتنی ام، آرزوی بهروزی و پیروزی برای تک تک هم میهنانم در سراسر دنیا با هر نوع و گونه تفکر و اندیشه ای را از درگاه خداوندی خواستارم. پاینده باد ایران، سرافراز اسلام ناب محمدی.