جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۳۰
همزمان با امیدواری به تغییرات هیئت حاکمه آمریکا

دولت منتظر مذاکره؛ اروپا در حال اقدام علیه برجام/ آقایان! شرکت های اروپایی چمدان ها را بستند

يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۲۳
کد مطلب: 618330
​شرکت های فرانسوی که اولین شرکت هایی بودند که به طمع بهره برداری از مواهب برجام به اقتصاد ایران ورود کردند، اولین کشورهایی هستند که از ایران بعد از خروج آمریکا از برجام خارج می شوند.
دولت منتظر مذاکره؛ اروپا در حال اقدام علیه برجام/ آقایان! شرکت های اروپایی چمدان ها را بستند
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: درحالی که دولت منتظر مذاکرات با اروپاست، شرکت های اروپایی یک به یک در حال خروج از اقتصاد کشور هستند. فرانسه که یکی از طرف های درگیر 5+1 و هم اکنوی یکی از طرف های مهم اروپایی است، یکی از کشورهاست که به طور محسوسی در حال خارج شدن از اقتصاد ایران است.

شرکت های فرانسوی که اولین شرکت هایی بودند که به طمع بهره برداری از مواهب برجام به اقتصاد ایران ورود کردند، اولین کشورهایی هستند که از ایران بعد از خروج آمریکا از برجام خارج می شوند.

توتال، غول نفتی فرانسوی، جزو اولین کمپانی‌های خارجی بود که در 26 اردیبهشت ماه اعلام کرد در صورتی که مشمول معافیت دولت آمریکا ضمن حمایت دولتهای اروپایی و فرانسوی نشود، تا 4 نوامبر از پروژه پارس جنوبی خارج خواهد شد. شرکت گازی انجی فرانسه به دنبال توتال اعلام خروج کرده است.

شرکت هواپیماسازی ایرباس که دفتر مرکزی آن در شهر تولوز فرانسه قرار دارد و کارخانجات آن در سراسر اروپا گسترده می‌باشد، نیز همین روند را پیش گرفته است.

شرکت‌های خودروسازی فرانسوی  پژو ــ سیتروئن (PSA) و رنو که پیش از این نیز سابقه به‌بهانه تحریم‌های  آمریکا نقض عهد داشتند ــ با وجود اینکه رنو پس از برجام قراردادی را به‌ارزش 700 میلیون یورو برای ساخت خودرو در ایران امضا کرده بود ــ اعلام کردند که فعالیت‌های خود در ایران را محدود می‌کنند.

با این حال هنوز چشم بسیاری از دولتی‌ها به مذاکره با چشم آبی هاست، این در حالی است که دستکم مذکرات در برجام نشان داده که از درون جلسات مذاکره با غرب چیزی عاید کشورمان نمی‌شود. فرانسه نمونه کوچک اما مهم و قابل توجهی از رویه و سیاست اروپاست.

درشرایطی کشور در انتظاری دیگری برای مذاکره قرار گرفته است که حتی اصولی برای مذاکره با اروپا در این حوزه چیده نشده است. اینکه اروپایی ها دست به مهره و بازی شوند و شرکت‌های آنها یکی پس از دیگری به بهانه آمریکا از اقتصاد ایران خارج شود و سپس ما مشغول مذاکره با این کشورها باشیم، موضوع قابل تاملی است. در این حوزه حتی این اصول که نبایستی تا پیش از تصمیم گیری ایران و اروپا هیچ اقدامی علیه کشورمان و بر ضد برجام صورت گیرد، رعایت نمی شود.

در کنار خروج محسوس کشورهای اروپایی از اقتصاد ایران و چشم انتظاری دولتمردان برای مذاکره با اروپا موضوع اساسی اینجاست که اقتصاد ایران دیگر نمی تواند منتظر و بلاتکلیف مذاکرات بی ثمر خارجی بنشیند. به نظر می رسد بخش بزرگی از رکودی که در این 5 سال و تا به امروز بر اقتصاد ایران سایه افکنده به دلیل همین بلاتکلیفی است. درحالی که برخی از پاستورنشینان از جمله « معصومه ابتکار» در مصاحبه های خارجی عنوان می کنند که نمی توان بیش از این منتظر اروپا ماند.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از علما و روحانیون بیان کرد: « توجه داشته باشید که شرایطی که امروز در آمریکا وجود دارد نیز دائمی نیست و معلوم نیست که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و دیگر انتخابات پیش‌رو در کشور، چه اتفاقی بیفتد. در هر حال باید مسایل را با تدبیر پیگیری و حل و فصل کنیم.»

با این سخنان به نظر می رسد رئیس جمهور چشم امید به تغییرات هیئت حاکمه آمریکا بسته است اما شرایط کشور ایجاب می کند که یک آلترناتیو و گزینه جایگزینی برای برجام از سوی دولت اعلام و خط مشی اقتصادی بر روی آن حرکت کند. دولتمردان پیشتر در زمان تهدید «دانلد ترامپ» برای خروج از برجام بیان می کردند که برنامه های خاصی برای مقابله با اقدامات آمریکا دارند اما بعد از خرج آمریکا از برجام برنامه خاصی اجرا نشد و موارد منوط به مذاکره با اروپا شد.

البته به نظر می رسد که بازار داخلی ایران نیز پیشتر به طور واقع بینانه‌ای نسبت به مذاکرات با اروپا بدبین است و اقتصاد خصوصی ایران به این نتیجه رسیده است که دیگر نمی توان به انتظار وعده‌ها و امیدهای واهی نشست. این موضوع خود نقطه امید و سکوی پرتاب و پیشرفتی است که تجربه تاریخی برجام برای اقتصاد ایران به ثمر آورده است و این تجربه در سطوح دیگر نیز باید به کار بسته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محتشم
United States
حالا چرا شما كك افتاده توى … تون ؟! مگه نمى گفتيد كاسب تحريم نيستيد ؟! مگه مدعى نبوديد دولت در پذيرش برجام عجله كرده ؟! حالا چرا در خروج عجله كنه ؟! مى بينيد منطق از سر و كول حرفهاتون مى باره ؟!
m
Iran, Islamic Republic of
شما چرا دلواپسید خوش خیالان مگه نمیگید کاسب برجام نیستید مگه نمیگید با برجام همه تحریم ها رفت پس چی شد کو بویینگ کو پژو کو توتال کو زیمنس دلار ۷۰۰۰ تومان مسکن خدا تومن از چی ناراحتید ...
Iran, Islamic Republic of
برجام چون بد بود باید در ورود تامل میکردند ولی در خروج درنگ جایز نیست.
Iran, Islamic Republic of
فرض کنید برجام نباشد. اصلا همین الان برگردیم به شرایطی که آقای جلیلی و دوستانشان رقم زدند. پرونده ایران در شورای امنیت ذیل فصل هفتم قرار دارد و تحریم های یک طرفه امروز آمریکا، پشتوانه بین المللی پیدا کرده است. ببینم چکار می کنید! آقای احمدی نژاد و جلیلی که موجبات این شرایط را فراهم کردند می خواهند مساله را حل کنند؟!
حمیدا
Iran, Islamic Republic of
7.41 ببین ؛نام ایران از همه اینهایی که اسم بردی و نبردی بسیار بزرگتره و حرف ما بر سر عزت و شرف واسایش ایرانه و ایرانی پس گوش کن؛؛اگه برجام نبود حداقل هنوز راکتور هسته ای اراک رو داشتیم؛آب سنگین رو هم داشتیم؛موجودی اورانیم غنی شده هم حداقل بیش از17-18 تن رسیده بود؛ فوردو هم بطور کامل کار میکرد؛جوانان و دانشمندان هسته ای هم سرکارشون بودن ؛ آزمایشات و تحقیقات هسته ای هم ادامه پیدا کرده بود و 5 سال جلو اومده بود؛ اورانیم با غنای 20% را هم داشتیم و نبایست از کشورهای دیگه رادیو ایزوتوپ درمانی بخریم؛نبایست هزینه نگهداری و انبار داری بابت آب سنگین ارسال شده به کشور عمان رو بدیم++ از همه اینها مهمتر دستمون برای نشستن پای میز مذاکره قهرمانانه پر بود؛ ولی امروز هیچکدوم از اینا رو نداریم؛ عزت آبرو قبل از برجام رو هم نداریم ،به هواپیمای وزیر خارجمون بنزین نمیدن برگرده؛ جیبوتی هم 3روز سفیر ایران رو توی یک قایق روی آب نگه میداره و اجازه ورودش رو به کشور میکروسکپی نمیده و........ پس برجام خسارتیه بسیارخفت بار و بزرگ.
Iran, Islamic Republic of
خودتو گول نزن عزیزم ترس غرب فقط از بمب اتم ایران بود که اونم خودمون گفتیم نمی خواهیم. بعدش هم اگر دست ما برای نشستن پای میز مذاکره قهرمانانه پر بود چرا نرمش قهرمانانه کردیم؟ همونجوری قهرمانانه باهاشون جنگ می کردیم تا حقمونو بگیریم. الان هم میتونیم بجنگیم فقط کافیه جلیلی را سوار خر مذاکرات کنیم.... ما می توانیم!
Iran, Islamic Republic of
مگه اونا به حرف ما اعتماد داشتن که با گفتن ما باور کنند

برعکس توهمات و خوش خیالی های دولت کلید
اونا تا قلب راکتور اراک رو بیرون نیاوردن و با دست خودمون توش بتون نریختن خیالشون راحت نشد
Iran, Islamic Republic of
حمید آقا با این طرز فکر شما انشالله جنگ بهترین راهه با این توجه که هزینه اورانیوم بازی شما رو که بهانه ای هم بیش نیست و پشتش مقاصد سیاسی جناحی نهفته، مردم و تاریخ ایران پرداخت خواهند کرد.
Iran, Islamic Republic of
البته احتمال زنده بودن مان هم کم بود !
Iran, Islamic Republic of
کار دلواپسان نق زدنه. اینها تا نوک دماغشونم بیشتر نمی بینند
m
Iran, Islamic Republic of
خوش خیالان یادتان است امضای کری تضمین بود پس چرا ترامپ قهوه ایش کرد یادتان است میگفتید زبان دنیا رو میدانید ولی وندی شرمن گفت که شما فرق تعلیق و لغو را نمی دانستید حالا با اب و صابون که نه ولی با اسید می توانید صورتون رو بشورید
Iran, Islamic Republic of
دوستان، امروز برجام به بمب مخرب تبدیل شده و مردم( موافق+مخالف) را نابود میکند لذا بهم گیر ندیم و راه حل بیابیم. ...
Denmark
اینکه شرکتهای اروپایی دارند یکی یکی کشور را ترک میکنند نهایت آرزوی اصولگرایان بوده است و تمام سعی و تلاش خود را در انجام اینکار گذاشته بودند پس دلیلی بر نگرانی آنها نیست در ضمن از روز شروع برجام در بوق و کرنا کرده بودند که هیچ شرکت خارجی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نشده است ولی الان میگویند که دارند فوج فوج خارج میشوند و. این یعنی کاسبان برجام و پس برجام
Iran, Islamic Republic of
رو که نیست. حرف هم که مالیات نداره . هرچه می خواهد دل تنگت بفرما!!!
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
هشدار!
بجای اینکه خودشان استعفا دهند دارند کشور را به سمت اعتصاب و استعفای دسته جمعی میبرند!
خدایا رحم نما و شرشان را زودتر کم کن
بیژن
در این خانه کسی نیست!یا اگرکسی هم باشدخودش را به خواب زده است!تا 3 سال دیگه هی در بزن!تق...تق...تق...!دولتمردان خودشون را به خواب زدند!بیدار نمی شوند!
عبدالله
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسد بیشتر از کشورهای غربی این دوستان به برجامی نیاز دارند که کشور را فلج کنه. بابا بخدا دارید خطا می رید چشم باز کنید بیش از پنج ساله که همه چیز را ول کرده و به برجام چسبیده اید. کشور تعطیله.
Iran, Islamic Republic of
بالاتر از تعطیل
Iran, Islamic Republic of
عاشقان برجام باعثان تحریمند
شیفتگان برجام بانیان تهدیدند
م ج
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی زیر د رختی که سایه هم ندارد
نمی شود نشست منتظر بود گلابی ها یش
برسد? هی تعامل کنید? ما از خارجی جما عت دارو هم نمیخواهیم? ای کاش یک مرد
مثل گاندی پیدا می شد? البته آدم هایی که حرف گوش می کردن?
Germany
دنیا به این نتیجه رسیده با ترامپ کاری نمیشه کردو و بعدش هم معلوم نیست این آقایون در چه حالند
Iran, Islamic Republic of
ازین دولت پیرمردهای همیشه منتظر چیزی عاید ملت نمیشه
Iran, Islamic Republic of
از هم دسته گل روحانی و ظریف
Iran, Islamic Republic of
میخواید بوئینگ و توتال برگرده . بوئینگ و توتال برنمیگردند . کاسبان برجام چجور آب و صابون بیاریم روتونو بشوریم
Germany
اصول مذاکره این هست که یکی حداقل دو طرف یک قواعدی رو رعایت به هم اعتماد و احترام کنند
آرمین
Iran, Islamic Republic of
فهمیدن اینکه اروپا داره ما را بازی میده و زمان برای آمریکا میخره ساده است ولی فهمیدن اینکه چرا ما از گذشته درس نمیگیریم بسیار سخته
Iran, Islamic Republic of
حافظه تاریخی ملت بسیار ضعیف است از قرارادادهای دوران قاجار تاقراردادها زمان پهلوی اول ودوم تا مرگ 8 میلیون جمعیت این کشور درجنگ جهانی اول به دلیل قحطی که دولت انگلیس مسبب اصلی ان بودتامعاهده سعد ابادکه فاتحین آن روحانی وظریف بوده اند(سال 83 وتعطیلی صنعت هسته ای)تا برجام و....این داستان ادامه خواهد داشت ت...
United States
زمانی میرسه که فقط سه طرف زنده در برجام باقی خواهند ماند، روحانی، ظریف ، عراقچی و شیخ سعدی.
Germany
وقتی که حتی وزیر خارجه کره شمالی هم بهتر از آقای ظریف برای ایران کار می کند:
وزیر خارجه کره شمالی درباره پیشنهاد نتانیاهو در توییترش نوشت: نتانیاهو چطور می خواهد برای مردم ایران آب تامین کند،درحالیکه حاضر نیست به مردم غزه آب بدهد و آنها را می کشد.