سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

آغاز بازی نتانیاهو در زمین اروپا

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 617643
نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن رهبران اروپایی برای پشت کردن به برجام سفر خود به قاره سبز را آغاز کرده است.
آغاز بازی نتانیاهو در زمین اروپا
به گزارش جهان نيوز، در میانه جنگ تجاری آمریکا و اروپا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی عازم سه کشور اروپایی شده تا بلکه بتواند با شیرین کاری های خود، اروپا را نیز همچون آمریکا خام توهمات ضد ایرانی خود کند.

نتانیاهو که سفر خود را از امروز دوشنبه آغاز کرده در دیدار با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه، تلاش خواهد کرد تا برجام را بیش از گذشته آسیب پذیر کند.

اهداف سفر نتانیاهو
نتانیاهو در آستانه سفر به سه کشور اروپایی آشکارا گفته که مساله ایران محور اصلی دیدارهای او در این سفر است. وی گفته که پیش از هر چیز درباره جلوگیری از برنامه هسته ای ایران با سران اروپا گفتگو خواهد کرد. نتانیاهو مدعی شد که اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به توان هسته ای (نظامی) دست یابد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی موضوع دوم سفر خود به اروپا را «جلوگیری از گسترش و برنامه‌های تهاجمی ایران در سراسر خاورمیانه و در صدر آنها در سوریه»، خواند.

نتانیاهو در این تور اروپایی تمام تلاش خود را خواهد کرد که این سفر بتواند تغییر ملموسی در موضع اروپایی ها ایجاد کند. وی در دو سطح مذاکرات خود با کشورهای اروپایی را پیش خواهد برد. در سطح نخست او تلاش خواهد کرد تا موضع اروپایی ها در مخالفت با خروج برجام را تعدیل و از شدت مقاومت آنها بکاهد اما سطح دوم تلاش برای همگرایی بیشتر با موضع کشورهای اروپایی درباره سیاست های ایران در منطقه است.

در این سطح اروپایی ها اشتراکاتی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند. به طوری که ادعاهایی درباره دخالت ایران در منطقه مطرح می کنند. به نظر می رسد این همان نقطه ای است که نتانیاهو امید دارد در سفر خود به اروپا بیشتر روی آن تمرکز کند تا بتواند موضع اروپایی ها در سطح دیگر یعنی برجام را به اصطلاح خود نرم تر کند.

اقدامات ترامپ و روزنه های امید
اما با وجود همراهی اروپا با آمریکا و تل آویو در خصوص اقدامات منطقه ای ایران، اختلافاتی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی وجود دارد که موجب می شود موفقیت نتانیاهو در ترغیب اروپایی ها به از بین بردن برجام در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

خبرگزاری آلمان در گزارش مفصلی که پیرامون سفر اروپایی نتانیاهو نوشته آورده است که روابط اسرائیل و آلمان تنش‌زا بوده و بعد از آنکه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در اوایل سال قبل از سیاست شهرک سازی اسرائیل انتقاد کرد هر دو طرف عملا رایزنی‌ها و مشورت‌های دولتی را متوقف کرده‌اند.
خبرگزاری آلمان در گزارش خود تاکید دارد که به اندازه کافی بین آلمان و اسرائیل اختلاف وجود دارد؛ از برجام گرفته تا انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس (اورشلیم) و موضوع راه حل تاسیس دو کشور اسرائیل و فلسطین.

نظر به آنکه آلمان یکی از کشورهای پیشرو و تاثیرگذار در قاره اروپا است بدون شک تصمیمات این کشور در عرصه بین الملل تاثیر زیادی در استراتژی کلی اتحادیه اروپا دارد.

از سوی دیگر اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، موجب تشدید اختلافات میان آمریکا و اروپا شده و همین امر موجب می شود تا احتمال شکست تور اروپایی نتانیاهو افزایش یابد.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس بلوک اروپایی حاضر در مذاکرات هسته ای با ایران در کنار آمریکا، چین و روسیه بودند. مذاکراتی که به توافقی بزرگ منتهی شد که قرار بود به یکی از پرونده های اختلافی بین المللی پایان دهد. خروج آمریکا از برجام، برای اروپایی ها حامل پیام خطرناکی بود. از نظر اروپایی ها این اقدام آمریکا که به صورت یکجانبه صورت گرفت، اعتبار کشورهای اروپایی به عنوان بخشی از گفتگوهای هسته ای را نادیده گرفت.

اروپایی ها خروج آمریکا از برجام را در کنار اقدامات دیگر این کشور از جمله خروج از پیمان زیست محیطی پاریس و افزایش تعرفه های تجاری بر واردات کالاها از اروپا، نوعی تقابل با اروپا و تصمیم گیران آن می دانند.

در خصوص تشدید اختلافات میان اروپا و آمریکا می توان به طرح امانوئل ماکرون برای تشکیل جبهه واحد اروپایی و حمایت مرکل از این طرح نیز اشاره کرد. این طرح شامل اصلاحات که مواردی در خصوص طرح نجات مالی حوزه یورو، بودجه دفاعی اروپا و سیاست‌های مهاجرتی را شامل می‌شوند در ماه نوامبر سال گذشته توسط رئیس‌جمهوری فرانسه مطرح شده بودند ولی صدر اعظم آلمان به روشنی درمورد آنها اظهارنظر نکرده بود.

فشار روی اتحادیه اروپا برای تشکیل جبهه واحد در برابر آمریکا پس از آن افزایش یافت که دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام با ایران کنار کشید و از سوی دیگر بر فولاد و آلومینیوم صادراتی اتحادیه اروپا به ایالات متحده تعرفه بست.

کارشناسان می‌گویند اقتصاد صادراتی آلمان در برابر جنگ تجاری آسیب‌پذیر است و تهدیدات واشنگتن یکی از دلایلی است که آنگلا مرکل حاضر شده است به موضع فرانسه نزدیک شود.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *