جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
خمین، سرزمین نگاره‌ها؛

از دیار امام خمینی (ره) چه می‌دانید؟

يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 617427
سفر به شهر و دیار امام خمینی (ره) که صفحه‌ای از تاریخ را در گوشه گوشه آن می‌توان یافت، خاطره انگیز و به یاد ماندنی است.
از دیار امام خمینی (ره) چه می‌دانید؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، تصویری که می‌بینید نمایی از بنای تاریخی منزل پدری امام خمینی (ره) است که در محله‌ای به نام «سه پل» در شمال رودخانه خمین واقع شده است.

تعطیلات چند روزه میانه خرداد و ماه مبارک رمضان فرصتی دوباره بعد از تعطیلات نوروز است تا آن‌هایی که قصد مسافرت دارند، چمدان‌ها را ببندند و جامه سفر به تن کنند. پیشنهاد ما برای این روز‌های شما، سفر به شهری تاریخی در جنوبی‌ترین نقطه استانی در مرکز ایران و البته با همین نام است. شهری که در گذشته «کَمَره» نامیده می‌شد و قدمت آن به پیش از اسلام باز می‌گردد.

شهری که زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) است و خانه پدری امام در آن قرار دارد. شهری با بنا‌های تاریخی، محوطه‌های باستانی و طبیعت بکر و البته سوغاتی‌های خوشمزه که مقصد گردشگری صد‌ها هزار نفر در سال است.

کجای نقشه دنبال خمین بگردیم و بمانیم؟

همانطور که گفتیم، خمین در جنوب استان مرکزی است. ۶۵ کیلومتر با اراک فاصله دارد و متاسفانه خبری از فرودگاه یا راه آهن در آن نیست. مهمترین و تنها گزینه رسیدن به خمین از راه جاده است. اگر از پایتخت قصد رفتن به خمین را داشته باشید، تقریبا ۳۲۰ کیلومتر را باید طی کنید تا به این شهر برسید. بیشتر طول این مسیر، بزرگراه و راه دو بانده است که رانندگی را برای شما آسان می‌کند.

ردپای تاریخ در ابنیه قدیمی

یکی از جاذبه‌های خمین که معمولا مورد استقبال گردشگران هم قرار می‌گیرد، قلعه‌های تاریخی این شهر است. بیش از یکصد قلعه تدافعی و حدود سیصد برج دیده بانی شناسایی شده است که اگر خمین را شهر قلعه‌ها بدانیم، پربیراه نگفته ایم. اولین جایی که در خمین همه سراغ آن را می‌گیرند، خانه پدری امام خمینی (ره) است. خانه‌ای که یک جور‌هایی نماد شهر خمین هم به حساب می‌آید.

معماری قاجاری این خانه که در واقع همانند قلعه نیز از آن استفاده می‌شده به همراه حیاط بزرگ و اندرونی، باغ کوچک، به همراه اتاق‌های تابستانی و زمستانی از دیدنی‌های محل تولد امام خمینی (ره) است که اگر در ایام رحلت ایشان سری به این خانه زده باشید، قطعا حال و هوای معنوی آن را درک خواهید کرد.

قلعه سالار محتشم با قدمتی بیش از یک قرن یکی دیگر از بنا‌های شاخص شهر است که علاوه بر معماری خاص آن به عنوان موزه شهر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. موزه‌ای مردم شناسی که یادگار‌هایی از زندگی مردم این منطقه را در آن به نمایش درآمده است. پیکره‌هایی که یادآور آیین‌های محلی همچون شب چله و ... از دیگر بخش‌های دیدنی این موزه است.

این قلعه چهار هزار متری بر اساس الگوی باغ ایرانی ساخته شده و تلفیقی از معماری ایران و اروپاست. تماشای گوشه‌هایی از معماری رومی در قلعه‌ای ایرانی قطعا خالی از لطف نیست.بیش از بیست هزار سنگ نگاره در این منطقه وجود دارد که نه تنها گردشگران بلکه باستان شناسان بسیاری را از نقاط مختلف جهان جذب خود می‌کند. سنگ‌نگاره‌هایی که کهن‌ترین آن‌ها به دوران پارینه سنگی، میان سنگی، نوسنگی و عصر فلز باز می‌گردد.

یکی از ویژگی معماری شهر‌های ایران، قرارگیری مساجد در کنار بازار است. خمین هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی صدای اذان در بازار و محله می‌پیچید، ناخودآگاه همه نگاه‌ها به سمت مسجد جامع شهر روانه می‌شود. مسجدی به یادگار از معماری دوره قاجاریه که شبستان اصلی آن پایین‌تر از سطح زمین است. طراحی منحصر بفرد آن باعث می‌شود در زمستان، گرم و در تابستان، هوایی خنک و مطبوع داشته باشد.

سنگ نگاره‌ها
خمین قدمتی به بلندای تاریخ دارد. این شهر بخشی از سرزمین بزرگ «تیمره» است که در عراق عجم قرار داشته است. اما آنچه که به شهرت تیمره می‌افزاید وجود سنگ نگاره‌هایی مربوط به چها هزار سال پیش است که بر اساس آخرین یافته‌های باستان شناسی ممکن است اولین سنگ نگاره‌های جهان نیز باشند.

این آثار با ارزش در واقع نگاره‌هایی نمادین، تراشیده شده بر روی سنگ است. بیش از بیست هزار سنگ نگاره در این منطقه وجود دارد که نه تنها گردشگران بلکه باستان شناسان بسیاری را از نقاط مختلف جهان جذب خود می‌کند. سنگ‌نگاره‌هایی که کهن‌ترین آن‌ها به دوران پارینه سنگی، میان سنگی، نوسنگی و عصر فلز باز می‌گردد. جالب‌تر اینکه برخی از آن‌ها به عصر یخبندان تعلق دارند، مانند شیر‌های تاسمانی و دندان خنجری و انسان‌هایی که دارای ظاهری متفاوت از انسان‌های امروزی‌اند.

اگر گذرتان به کاخ موزه نیاوران افتاده باشد، حتما کتیبه‌های خطی موجود در این موزه را دیده اید. یک سوم این کتیبه‌های خطی متعلق به خمین است. خلاصه اینکه محوطه‌های تاریخی و باستانی این شهر را از دست ندهید. بخشی از یادگار‌های حیات و زندگی در دوره‌های مختلف بشر در این محوطه‌ها دیدنی و تماشایی است.

شیرین‌ترین سوغاتی

شیرین‌ترین سوغاتی که از خمین می‌توانید تهیه کنید و اتفاقا جنس اصل و درست و حسابی هم دارد، عسل خمین است. سایر محصولات کشاورزی مثل گردو، بادام، کشمش و البته لوبیا هم جزو خوراکی‌هایی است که می‌توانید خریداری کنید.

دست بافت‌های سنتی (قالی بافی و گلیم گل برجسته)، منبت، قلم‌زنی روی مس، طراحی، تذهیب، سفالگری، میناکاری تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، جاجیم، چلنگری، پیکره تراشی، معرق چوب هم گزینه‌های پیشنهادی برای اهل و علاقه‌مندان به صنایع دستی است.

آش جودوغ هم از غذا‌های سنتی و خوردنی خمین است که در هیچ رستورانی مانند آن را نمی‌یابید. به خاطر اینکه این آش سنتی فقط در خانه‌های خمین پخته می‌شود. اگر هوس خوردن یک کاسه آش در لحظات افطار را دارید، چاره‌ای ندارید جز اینکه مهمان خانه یکی از شهروندان خونگرم خمینی شوید.

منع:تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *