شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۱۹
گزارشی از انتخابات سال سوم هیئت رئیسه مجلس

از فراکسیون مثلا مستقل تا زور آخر اصلاح طلبان/ منتقدانی که لاریجانی را رئیس کردند/ سیاست ورزی جالب و معنادار فراکسیون ولایی/ اخطاری که آقای رئیس گرفت!

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 616634
طی رایزنی‌هایی که انجام پذیرفت اصولگرایان فرصتی دوباره اما همراه با یک اخطار به علی لاریجانی برای اداره آینده مجلس دادند.
از فراکسیون مثلا مستقل تا زور آخر اصلاح طلبان/ منتقدانی که لاریجانی را رئیس کردند/ سیاست ورزی جالب و معنادار فراکسیون ولایی/ اخطاری که آقای رئیس گرفت!
گروه سیاسی جهان نيوز: انتخابات سومین سال هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و نتیجه‌ای که رقم خود مانند سال‌های قبل بود اما با یک تفاوت فاحش، زیرا این نتیجه سخت و با یک رقابت شدید بدست آمد. سه کاندیدا از فراکسیون‌های مختلف در این عرصه با هم رقابت کردند و انتخابات به دور دوم کشید. «علی لاریجانی» که همواره در دو دوره گذشته پیروز بلامنازع این رقابت بود در رقابت اول پایین تر از عارف قرار گرفت اما به دلیل اینکه این انتخابات به حد نصاب نرسید به دور دوم کشیده شد. در دور دوم هم با کنار کشیدن کاندیدای اصولگر به نفع لاریجانی، وی توانست دوباره به جایگاه قبلی خود تکیه بزند. این انتخابات در بطن خود تحلیل‌ها و معنای خاصی دارد که در سه حوزه فراکسیونی به آن می پردازیم.

اصلاح طلبان زور آخر خود را زدند
فراکسیون اصلاح‌طلب که در دو دوره گذشته همواره مغلوب بود اینبار توانست با حضور حداکثری نتیجه بهتری از دو دوره گذشته کسب کند اما همچنان مشخص شد که ائتلاف فراکسیونی در مجلسی که اکثریت در آن وجود ندارد، نتایج را رقم می زند. در این حیطه «محمدرضاعارف»، رئیس فراکسیون امید بسیار تحت فشار بود و بسیاری بر این عقیده بودند که وی می داند که در این رقابت هم شکست می‌خورد اما برای اینکه به اصلاح طلبان منتقد این پیام را دهد که تلاش خود را می‌کند وارد این رقابت شد. از این رو برخی کارشناسان بیان می کنند که این تحرکات عارف بیشتر نوعی دفاع از خود بود، نه آنکه او برنامه ای برای انتخابات مجلس و پس از آن ریاست جمهوری داشته باشد. حالا با این نتیجه به نظر می رسد تا حدود زیادی بار انتقادات از روی دوش رئیس فراکسیون امید کاسته می‌شود.

البته نتیجه اولیه نیز برای این فراکسیون یک پیروزی به حساب می‌آید. فراکسیون امید مانند سال‌های گذشته توانست صندلی‌های مهم دیگر هئیت رئیسه مجلس را کسب کند. البته این تفاوت در رای عارف را نیز نمی‌شود تنها فراکسیونی و جریانی دانست چراکه انتقادات از هیئت رئیسه مجلس سبب شده تا سبد آرای لاریجانی کاسته شود تا جایی که در دور دوم انتخابات از سبد رای حاجی بابایی به سبد رای عارف هم افزوده شد. حسن این انتخابات این بود که وزن کشی دیگری در مجلس رخ داد و مشخص شد بدنه رای هیئت رئیسه مجلس چگونه میان فراکسیون ها تقسیم می شود.
 

 
فراکسیونی که علی لاریجانی را رئیس کرد
اتفاقاتی که در مجلس در دو سال قبل افتاد سبب شد تا فراکسیون‌ اصولگرایان منتقد جدی عملکرد هیئت رئیسه مجلس باشد. از این رو بود که این فراکسیون کاندیدایی را در این عرصه راهی کارزار انتخابات کرد. اتفاقات در دور دوم سبب شد تا «حمیدرضا حاجی بابایی»، رئیس فراکسیون ولایی به نفع علی لاریجانی کنار رود تا فرصتی دوباره به لاریجانی داده و نتیجه انتخابات مشخص شود.

در این عرصه اصولگرایان در دو انتخابات گذشته با ائتلافی که با مستقلان داشتند‌، سعی کردند که اتفاقات مجلس به سمت اعتدال گرایش یابد. اما بعد از دو سال این انتقاد از هئیت رئیسه وجود داشت که بسیار به نفع دولت عمل می‌کند. اما با این اوصاف طی رایزنی‌هایی که شد اصولگرایان فرصتی دوباره اما همراه با یک اخطار به علی لاریجانی برای اداره آینده مجلس دادند. شدت رقابت در این انتخابات در حالی که در گذشته به راحتی لاریجانی توانست ریاست مجلس را در دست گیرد، این نکته را مشخص کرد که انتقادات به عملکرد دو سال گذشته هئیت رئیسه مجلس در دو فراکسیون مقابل خصوصا اصولگرایان بسیار زیاد است.

البته به نظر می رسد که ائتلاف با فراکسیون مستقلان تنها در ریاست مجلس که به نفع این فراکسیون است گره گشاست و در جایگاه‌های دیگر از جمله نواب رئیس مجلس کارساز نیست و مستقلان در این عرصه مانند هر سال قول و قرارهای فراکسیونی را زیر پا گذاشتند. از این رو اصولگرایان نیز نتوانستند در حوزه تعیین نواب رئیس جایگاهی داشته باشند. 

با این حال اصولگرایان با انتخاب کاندیدا نشان دادند که اولا با عملکرد هیئت رئیسه زیاد موافق نیستند و می توانند فراکسیونی بسیار تاثیرگذار باشند که حتی رئیس مجلس با آرای آنان انتخاب می شود. از سوی دیگر با رایی که بعد از انصراف حاجی بابایی به علی لاریجانی دادند در این مدت اصولگرایان بایستی مطالبات بیشتری از هیئت رئیسه مجلس داشته باشند.  از این رو عملکرد اصولگرایان در مجلس بایستی مقتدرانه تر و منتقدانه تر نسبت به امتیازی که به ریاست مجلس دادند باشد.


 
دهقان:لاریجانی با رأی نمایندگان فراکسیون ولایی توانست رئیس شود/ نمایندگان نسبت به نحوه مدیریت مجلس اعتراض دارند
نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس گفت: از آنجایی که اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به نحوه مدیریت مجلس اعتراض داشتندآقای حاجی‌بابایی را برای ریاست مجلس معرفی کردند و ایشان به صورت شخصی از کاندیداتوری خود انصراف داد.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اجلاسیه سوم مجلس دهم که صبح امروز در صحن علنی پارلمان برگزار شد،‌اظهار داشت: ما در این انتخابات چند دستاورد داشتیم که برخی از آنها قابل بیان است.

وی افزود: اولاً معلوم شد که آقای لاریجانی با رأی فراکسیون نمایندگان ولایی توانست رئیس شود و به نظر من این موضوع در معادلات آینده مجلس می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس ادامه داد: همچنین یکی دیگر از اهداف پیش‌رو شفافیت بود چرا که در هر صورت معلوم می‌شود هر کسی چه نظری دارد چرا که باید وضعیت فراکسیون‌ها شفاف شود. ما می‌خواستیم فراکسیون‌ها شفاف شوند و این شفافیت ایجاد شد.

دهقان بر همین اساس اضافه کرد: در این حالت معلوم شد هم فراکسیون به چه میزان جایگاه و رأی دارد و این به نظر ما لازم بود که رئیس و سایر اعضاء چه جایگاهی دارند.

وی همچنین یادآور شد: به نظر من انتخابات امروز نشان داد که مجلس نیازمند این است که از همه جریانات موجود مجلس استفاده شود تا بتواند وضعیت نابسامانی که در دو سال گذشته داشتیم و مدیریتی که فاقد دستاورد بوده است تغییر پیدا کند و اصلاح شود تا در این صورت ما به سمت کارآمدی پیش برویم.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس با بیان اینکه در مجلس امروز یک رأی اعتراضی نسبت به رئیس مجلس وجود داشت چرا که در ابتدا 171 رأی داشت اما امروز حائز 101 رأی شد و این نشان می‌دهد که نمایندگان نسبت به مدیریت رئیس مجلس فارغ از مسائل سیاسی اعتراض دارند و معتقدند که مدیریت باید بگونه‌ای اصلاح شود که یک دستاوردی هم در مجلس صورت گیرد فقط حرف زدن و جلسه گذاشتن که مشکل کشور را حل نمی‌کند.

دهقان ادامه داد: نمایندگان به ویژه اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به نوع مدیریت مجلس معترض بودند و بر این نظر بودند که مجلس کارآمدی لازم را ندارد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: البته در پایان و پس از مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس اگر نمایندگان فراکسیون ولایی تا کنون اعضاء را انتخاب کرده بودند اما دیگر اختیار آقای حاجی‌بابایی به عنوان نامزد بود که انصراف خود را اعلام کند چرا که زمانی وجود نداشت که ما بتوانیم جلسه برگزار کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان کافی برای برگزاری جلسه توسط نمایندگان ولایی وجود نداشت آقای حاجی‌بابایی به صورت شخصی انصراف داد.
 

 
سالک :لاریجانی مدیون رأی فراکسیون اصولگرایان است/ حاجی‌بابایی برای شرایط کشور و مجلس ایثار کرد
نماینده مردم اصفهان انصراف حاجی‌بابایی به نفع علی لاریجانی را ایثار از جانب کاندیدای نمایندگان ولایی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به انتخاب هیأت رئیسه جدید مجلس، ابراز امیدواری کرد که این انتخاب به نفع کشور و مردم باشد.

وی با اشاره به حوادث امروز در جریان انتخابات هیأت رئیسه مجلس گفت:‌ این موضع نیازمند تحلیلی است که چگونه یک فراکسیون اصولگرا (نمایندگان ولایی) به این جمع‌بندی رسید که به صورت مجزا وارد عرصه انتخابات شود و پیامی را به مردم و جامعه ارائه دهد.

نماینده مردم اصفهان همچنین تصریح کرد: فراکسیون به دنبال این بود که به جامعه بگوید اینگونه نیست که ما تنها در تمامی مسائل داخلی مجلس شریک باشیم و مردم باید از این موضوع آگاه باشند.

سالک به نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی اشاره کرد و گفت: در نشست فراکسیون پس از ساعت‌ها بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که ما باید لیست جداگانه برای هیأت رئیسه ارائه و اعلام کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که لیست مجزای فراکسیون اصولگرایان ارائه شد التهابی در صحن مجلس به وجود آمد و فراکسیون‌‌های مستقلان و امید نیز تلاش‌های گسترده‌ای کردند.

«در گام اول ما به این نتیجه رسیدیم اعلام موضع فراکسیون چقدر دارای اهمیت است و بر معادلات تاثیر می‌گذارد و نکته دوم اینکه در کشیده شدن انتخابات دور دوم حاجی‌بابایی ایثار کرد زیرا وی می‌توانست کنار نکشد اما ترجیح داد برای منافع مجلس و ملت کنار بکشد»

وی در همین زمینه گفت:‌ آقای حاجی‌بابایی می‌توانست در صحنه بماند اما شرایط مجلس را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که به نفع ملت است که وی کنار بکشد، البته پیام خود را نیز به ملت داد.

سالک در خاتمه عنوان کرد که آقای لاریجانی در چنین وضعیتی مدیون رای فراکسیون اصولگرایان است.
 

 
فراکسیونی که تنها نامش مستقل است
فراکسیون مستقلان در سال‌های گذشته زیر چتر علی لاریجانی و با ریاست کاظم جلالی تشکیل شده است. این فراکسیون که طیف‌های مختلف را در بر می گیرد و چندان هم که نام مستقلان را یدک می کشد، مستقل نیست، توانسته با ائتلاف و کمی بازی غیر اخلاقی در انتخابات خواست خود را در این سالها رقم بزند. انتخابات نواب رئیس پس از ریاست برگزار می شود و مستقلان وقتی به نظر خود در ریاست مجلس می‌رسند دیگر مستقل عمل نمی‌کنند و شرایط با وجود ائتلاف طور دیگری رقم می‌خورد.

در این راستا اصولگرایانی چون «جبار کوچکی نژاد» بیان می کردند که « متأسفانه رفتار فراکسیون مستقلین ولایی در دو سال گذشته گول‌زننده بوده و اگر قرار باشد برای انتخاب هیات رییسه مجلس در فراکسیون ولایی به‌سمت ائتلاف با فراکسیونی دیگر برویم، مطمئناً باید به سمت فراکسیون امید برویم. جالب این‌جاست که این رفتار گول‌زننده مستقلین فقط در قبال ما نبوده و این فراکسیون سر امیدی‌ها هم کلاه گذاشته است.»

به هر جهت اتفاقات جالب توجهی در این انتخابات افتاد که می تواند سمت و سوی آینده مجلس را تغییر دهد. مجلسی که حالا با شرایط کشور و انتقادات از دولت باید تحرک و اقتدار بیشتری از خود نشان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
United States
خیلی خدا رحم کرد!!!! الحمدلله دوباره لاریجانی رئیس شد. وگرنه معلوم نبود چه بلائی سر مجلس میآمد!!!!
اصولگرایان مراقب باشند علی لاریجانی، مورد حمایت آنها نیست
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
علی لاریجانی گزینه مورد حمایت نیروهای انقلاب نیست و اصولگرایان باید این نکته را متوجه باشند و دائما آنرا ابراز کنند
محمد.قم
Iran, Islamic Republic of
بین بد و بدتر عقل حکم میکنه بد رو انتخاب کنیم پس انتخاب لاریجانی با وجود انتقادات تند طیف انقلابی از عملکرد ایشون بازم بهتر از ریاست عارف بر مجلسه
امیدوارم مجبور به این انتخاب در سال 1400 نباشیم
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
ان شاءالله سال 1400 یک نفر از نیروهای واقعا انقلابی کاندیدا باشد و آن فرد علی لاریجانی نباشد.
سرور
Iran, Islamic Republic of
شما می توانید به آرشیو خودتان مراجعه کنید.
چند روز پیش مطلبی را با تحقیر در مورد آقای عارف نگاشتید که در آن پیش بینی کرده بودید رای آقای عارف از 103 رای دوره قبل نیز کمتر خواهد شد.در صورتیکه امروز وزن عارف در مقابل لاریجانی در مجلس مشخص شد....
علی اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
چه بد شد که لاریجانی شد ایشان هیچ هم مستقل نیست در برجام روحانی که در مجلس رای دادند خیلی ها معترف بودند که رای دست کاری به نفع روحانی شد که نتیچه هم دیدیم که خفت بار بود وبرجامشان فرجام شد گل وبلبل آمریکایی بود سیب وگلابی اروپایی شد.خداوند مجلسیها را هم تا در مجلس هستند هدایت کند .
United States
مجلسی راس امور قرار بگیرد با عملکرد درست
Iran, Islamic Republic of
حاجی بابایی مرد نیکی است
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان اصولگرا جهت ریس نشدن عارف به لاریجانی رای دادند اما از ترس چاله به چاه افتادن
ايرج
Iran, Islamic Republic of
معامله
همين وبس
اميد بستن به اين مجلس و دولت نهايت سادگي و .. است
محتشم
United States
حرف مفت چرا مى زنيد ؟! شما جماعت كه بيست و چهار ساعته عليه لاريجانى فعاليت مى كرديد و مدعى بوديد كه اين آقا به اصول و مبانى شما خيانت كرده ، حالا چطور نامزد شما بنفع ايشون انصراف ميده ؟! ...
Iran, Islamic Republic of
قضییه پیچیده است عقل اصلاح طلب های آمریکایی به این مطلب قد نمیده
محتشم
United States
ببينم جهان ، از چى وحشت داريد كامنتهاى مخالفين رو نشون نميديد ؟! اينقدر آدم بزدل ؟! نوبره والله، مگه شب تا صبح براى دنيا شاخ و شونه نمى كشيد و هارت و پورت نمى كنيد ؟! خب چهارتا كلمه بى خطر را هم منتشر كنيد ! نمى ميريد كه ! لااقل از الان تا انتخابات بعدى بصورت دروغكى و نمايشى هم كه شده تمرين دموكراسى كنيد وگرنه اين مردم دلاورى كه من ديدم راى بده به شما پايدارى چى ها نيستند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
راستى ! چرا تا چشم تون به اين كلمه زمخت و بى ربط - پايدارى چى - مى افته فوراً ترش ميكنيد و كهير مى زنيد ؟! خب بهترين كلمه ايه كه افكار و رفتار شما جماعت را توصيف ميكنه ، و خودتون هم ميدونيد كه انصافاً عين حقيقته ، پس ترسيدن و رم كردن نداره ! لذا از بيخ براتون آرزوى شفا ميكنم !!!!!!!!!!!!!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
با این ادب و ادبیات مضمحل به نظر نمی آید محتشم باشی شما.
United States
آموزش و پرورشی ها می دونن حاجی بابایی چه آدم خوبیه
Canada
حاج بابایی حقوق معلمین رو افزایش داد واقعا عالی بود
حسن
Iran, Islamic Republic of
حاجی بابایی انسان بسیار شریف، پاکدست و دوست داشتنی هستند
طاهر
Iran, Islamic Republic of
آقای سالک گفتند آقای حاجی بابایی ایثار کرد- چه ایثاری حاج آقای مگر 57 رای و آگاهی از قطعیت شکست و جا زدن - هم شد ایثار کردن
Denmark
حمایت اصولگرایان از لاریجانی اشتباه بود.