سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۷
۴۱
تضمین واقعی دوباره فراموش خواهد شد؟

ایران را گروگان بدهیم تا برجام مرده را حفظ کنیم؟/ خوش‌بینی آقایان دیپلمات به غرب تا کجا ادامه دارد؟

دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 613762
تیم دیپلماسی کشورمان با خوش بینی همیشگی به غرب قصد دارد امتیازات بیشتری به آنان دهد تا برجام نیم بند با اروپای آقااجازه را حفظ کند.
ایران را گروگان بدهیم تا برجام مرده را حفظ کنیم؟/ خوش‌بینی آقایان دیپلمات به غرب تا کجا ادامه دارد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: دیروز اعضای ارشد تیم دیپلماسی هسته‌ای کشورمان از جمله «محمدجواد ظریف» و «سید عباس عراقچی» به همراه «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی برای ارائه توضیحاتی درباره شرایط کشور و برجام و تجزیه و تحلیل اتفاقات گرد هم جمع شدند.

در این عرصه آنچه از فحوای سخنان نمایندگانی که برخی از اطلاعات داخل این جلسه را به رسانه‌ها منعکس کردند شنیده می شود، میان تیم دیپلماتیک و همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی اختلافاتی وجود داشته است. اختلافاتی که حاکی از نگاه متفاوت این دو به غرب است.

در این جلسه اگرچه ظریف بیان داشته که برجام بیماری رو به موت است اما روایت‌ها از جلسه نشان می دهد که هنوز تیم دیپلماتیک هسته ای امیدوار است که برجام را زنده نگه دارد و تزریق خون تازه به آن را منوط به دادن امتیاز به طرف مقابل می داند. این در شرایطی است که امتیازات ویژه ای در برجام به غربی ها داده شد که هنوز ما به ازای آن به کشور باز نگشته و آمریکایی ها با قلدری و بی اعتنا با سیاست ترامپ از آن خارج شده اند و هیچ هزینه ای در این زمینه پرداخت نکردند!

 اروپا نیز چندان قابل اعتماد نیست و حتی این اطمینان وجود ندارد که بخواهد در مقابل شریک استراتژیک خود یعنی آمریکا در کوچکترین مسائل بایستد اما تیم دیپلماتیک کشورمان مطرح می کند که بایستی امتیازاتی از جمله وارد شدن به FATF  داده شود، تا بلکه اروپایی ها با ایران برای ادامه برجام راه بیایند. البته بسیاری از کارشناسان می گویند که تصمیمات تجار و شرکت های اروپایی مستقل از دولت‌های اروپایی است و از این رو اروپایی‌ها در این زمینه هم کاره‌ای نیستند.

در این رابطه عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: «همه مساعدت های اروپایی ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATF را بپذیریم.»

 آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت FATF ربطی به این لایحه ندارد و ما به دنبال تصویب آن نیستیم. FATF از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج شده است و ما قصد تغییراتی در قوانین داخلی خودمان برای تسهیل روابط با بانک های خارجی داریم.

ظریف نیز معتقد بود که در صورت تصویب این کنوانسیون، برای حمایت از گروه‌های محور مقاومت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

اما خود وزیر خارجه بیان می کند که ما با اروپایی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و اروپایی‌ها تعهد داده‌اند که منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند، زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها هستند.

با این اوصاف چیزی که از درون صحبت‌های تیم دیپلماسی هسته‌ای کشورمان دریافت می شود ادامه راه گذشته یعنی اطمینان به غرب است. البته غربی که حالا یک عهدشکنی بزرگ انجام داده و اما هنوز این تیم دیپلماسی با اطمینان به آن نگاه می کند. موضوعی که به نظر می رسد بیش از هر چیزی نتیجه یک نگاه خوشبینانه به غرب است که در تیم دیپلماسی کشورمان نهادینه شده است. این درحالی است که کارشناسان بیان می کنند که تعهداتی مانند برجام بیشتر گروگانگیری کشورمان برای اعمال تحریم ها و همچنین معاهدات دیگر است. یعنی با پذیرش هر تعهد غربی‌ها دومینووار پای تعهدی دیگر را پیش می کشند که دست و پای ایران را در غل و زنجیر کنند. مانند همین گفته عراقچی که اجرای برجام را به پذیرش FATF منوط و مشروط می کند.

در این عرصه اعضای تیم دیپلماسی کشورمان نیز با نگاه خوشبینانه به غرب در این گروگانگیری نقش تسهیل کننده دارند. این درحالی است که حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با این موضوع مخالفت می کند و بیان می کند که تصمیم کلی نظام بر عبور از چنین تعهداتی است اما معاون ظریف اصرار دارد که بایستی برای ادامه راه به غرب امتیاز داد!

هر چند که از فضای کامل جلسه غیرعلنی دیروز مجلس اطلاعی وجود ندارد اما به نظر می رسد که این جلسه پیش از اینکه به صحبت درباره ادامه برجام نیم بند منجر می شد بایستی به نگاه به گذشته و دستاوردهایی که حاصل نشد و کنکاش در ذهنیت تیم دیپلماسی برای رسیدن به نقطه ای که در آن حضور داریم، صورت می گرفت. در این حیطه قطعا با شکست مذاکرات 5 سال اخیر در برجام آنچه مهم و حیاتی در این برهه حساس است بازنگری رهیافت‌های تیم هسته ای کشورمان و ترسیم یک راهبرد و ملزم کردن آنان به این موارد است.

اینکه یکی از اعضا بر خلاف تصمیم نظام بر موضوعی که به نفع کشور نیست اصرار می ورزد، مسئله بسیار قابل تاملی است. این در شرایطی است که تصمیماتی در بزنگاه های حساس گرفته شده که بر خلاف نظر کلی نظام بوده اما بعدها بیان می شود که نظام و رهبری با کلیت ماجرا موافق بودند. این در شرایطی که شروط رهبری واضح و مبرهن است و آشکار است که این موارد انجام نشده است مانند تضمینی که بایستی از رئیس جمهور آمریکا گرفته می شد و از جان کری گرفته شد!

به هر جهت تغییر نگرش در دیپلماسی کشورشان امری بدیهی در این زمان خطیر است اما باید پرسید که با این تیم که هنوز دل در گرو توافق با غرب بسته است می تواند ادامه راه ناهموار را با صحت، سلامت و منفعت برای کشورمان طی کرد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حزب اللهی ها را چه می شود
چرا تظاهرات خودجوش راه نمی اندازند
دارند مملکت را می فروشند و دم بر نمی آورید
دارند در مجلس قوانینی تصویب می کنند که سپاه را تروریست معرفی کنند
حزب الله لبنان را
جنبش انصارالله یمن را
و هر جنبشی را که برای دفع شر اجانب از سر ملتش می جنگد تروریست معرفی کنند
تا جنگ با داعش را مصداق تروریسم و داعش را قانونی جلوه دهند
منتظر چی هستید
بدتر از کاپیتولاسیون را دارند تصویب می کنند
به قول امام خمینی در سال ۴۲
ای علمای اسلام به داد اسلام برسید
رفت اسلام !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مگه مملکت در بست در اختیار حزب الهی ها هستش که هر وقت دلشون بخواد بر خلاف قانون اساسی تظاهرات خودجوش راه بیاندازند.اگه قراره خواست هر گروهی با تظاهرات خودجوش جواب بده،فکرش رو کردند که اگه مخالفان حکومت هم بخوان تظاهرات خودجوش راه بیندازند.این چه بیان نسنجیده ای است که جهان نیوز ثبت کرده است
Iran, Islamic Republic of
حزب الله می میرد سازش نمی پذیرد اما اکثریت مردم در خواب عمیقی هستن و متوجه عمق فاجعه نمی شوند.
Germany
حزب الله بیدار است و این شمایی که خوابی و حزب الله همیشه پشتیبان دولت و نظام است
Iran, Islamic Republic of
حزب الله پشتیبان دولت بوده و خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
خدا عمرت بده
خیلی وقت بود جوک باحال نشنیده بودم
Iran, Islamic Republic of
حزب الله پشتیبان دولت شیاطین نبوده ، نیست و نخواهد بود.
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
حزب الله پشتیبان نظام است ولی دولت واقعا دارد مملکت را به کجا می برد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دادستان محترم هم بعنوان مدعی العموم میتواند ورود کند ...
Iran, Islamic Republic of
حزب اللهی ها اتفاقاً در موقع مناسب به خروش نیامدند که چنین شد!
هیچ می دانید چه تعداد یقه آخوندی به مذاکرات ظریف رای دادند؟!
Germany
لطفا بی قانونی را به حزب الله وصل نکنید هر کس بدون قانون کاری کند هیچ ارتباطی با حزب الله ندارد
Iran, Islamic Republic of
فکر نمی کنم اشکال قضیه از جنس خوش بین بودن باشد
قضیه خیلی بیخ دار تر از این حرف هاست
Iran, Islamic Republic of
هر چی فساده هر چی بدبختی از این اصلاح طلباست. اگر اینها نبودند الان کشور در مسیر درست درحال پیشرفت بود.
Iran, Islamic Republic of
واقعا الان همه چی کوپنی بود همه باید طبق سهمیه بندی زندگی میکردند ...
م ج
Iran, Islamic Republic of
ارث بابا شون که نیست که دلشان بسوزد؟
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اتفاً همین برجامه که مارا گروگان گرفته و آمریکا هم طبق نقشه و برای گروگان گیری بیشتر از برجام 1 خارج شد تا زمینه برجام بعدی شکل بگیرد!
Iran, Islamic Republic of
جانسون:نباید دستبند برجام از دست ایران باز شود.
Iran, Islamic Republic of
شریتمداری.امریکا هیچ گاه از برجام خارج نمیشود.
Iran, Islamic Republic of
روحانی : برجام یک توافقنامه بین المللی است و هیچ کس نمی تواند آنرا خدشه دار نماید !
Netherlands
بجای فرافکنی با حرفای شریعتمداری بهتره پاسخگوی خسارات برجام باشید
ترس آمریکا از خروج از برجام بخاطر اجرا نشدن تعهدات ایران شامل بازرسیها و توقف فعالیت هسته ای بود که دولت کلید بهش اطمینان داد از برجام بدون آمریکا خارج نمیشه یعنی بدون توقعی تعهداتشو انجام میده
Iran, Islamic Republic of
همه اش ناشی از بی تدبیری و مذاکرات غلط اندر غلط، چه اصل مذاکرات و چه محتوای مذاکرات است. ترجمه ظریف رو ببینید تا آخرش بخونید!
Iran, Islamic Republic of
جهان داری با منافع ملی بازی می کنی و فتنه راه می اندازی، انتقاد باید سازنده باشد نه اینکه به منافع ملی ضربه بزند
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی ما با تصویب قراردادهای همچون برجام بی فرجام و پالرمو و 2030 و FATF تهدید شده و می شود.
Iran, Islamic Republic of
... زمانی خواهید فهمید که بسیار دیر است وبه دامان کدخدا پناهنده شدن
Iran, Islamic Republic of
جهان بیش از 130کشور دارد .آیا همه این کشورها برای فراهم آوردن زندگی جمعیتشان به دامن کدخدا پناهنده شده اند!؟
Iran, Islamic Republic of
تیم هسته ای باید تغییر کند وگرنه با این خوشبینی که اینها دارند مملکت رو به تاراج می دن بعد می گن تصمیم نظام بود. تصمیم نظام بود که شما فشار آوردید که اگر با غرب تعامل نکنیم پیشرفت نمی کنیم. اینها رو یادتون رفته. حالا که کار خراب شده تصمیم دیگری بود؟ حتی مسئولیت کار خودشون هم نمی پذیرند.
Iran, Islamic Republic of
روحانی: همه مسئولیت مذاکرات با من است.
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی در دامنشان بزرگ شوی و اهل و عیالت در انجا می خواهی مدافع این ملت باشی مسئولان در خواب خرگوشی فرو رفته یا خودشان را به خواب زده اند چون پای منافع در میان است چه کشید علی (ع) از دست این افراد
کاظم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مگر امیدوار باشیم که شورای نگهبان جلوی تصویب FATF را بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
مگر امیدوار باشیم که شورای نگهبان جلوی تصویب FATF را بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
باید جلوی هزینه کردهای رو گرفت که ملت مخالف آن هستند.ساخت ساز رایگان در جنوب لبنان وفلستین سوریه وعراق وغیره
Iran, Islamic Republic of
باید جبهه مقاومت در سوریه و لبنان تقویت بشود تا رژیم صهیونیستی تضعیف و نابود بشود.
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
باید این راهها رفته بشه و این هزینه ها داده بشه تا مردم و مسئولین بفهمن که اعتماد به دشمن چه نتیجه ای داره. تا مردم بفهمن عاقبت روی کار آمدن لیبرالها که امام راحل فرمودند تا من زنده هستم نمیگذارم مملکت به دست لیبرالها بیفتد چیست. تا مردم و مسئولین بفهمن عاقبت عدم اطاعت محض از منویات ولی فقیه چیست.
Iran, Islamic Republic of
درود بر دكتر احمدي نژاد
پیروز
Germany
مثل اینکه داره کم کم برجام مشخص میکنه چقدر نفوذی توی مذاکرات داشتیم ،.... ، یعنی خاصیت مذاکرات با اروپا و آمریکا اینه که همگی از قبل و درحین مذاکرات صید دستگاههای اطلاعاتی شدند و حالا دارند امتحان خودشون رو پس میدن
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
مگر این دولت محترم غیر برجام چیز دیگری هم دارد که بعنوان خدمت رو کند ...بگذارید بر ویرانه های برجام مشغول عکس یادگاری باشد . ...
Iran, Islamic Republic of
تا آنجا ه به قیمت بی آبرو کردن ایران برای خود آبرو دست و پا کنند
ابی
United Arab Emirates
بخدا اگه بقیه پنج کشور هم از برجام خارج بشن ما خارج بشو نیسیم چون ما باشیرجه داخل برجام شدیم..
مهدی
Iran, Islamic Republic of
جالبه که به جای اینکه اروپا برای ماندن ایران در برجام تضمین دهد ایران باید برای ماندن اروپا در برجام تضمین FATF دهد ، اگر اینگونه پیش رویم باید فاتحه ایران را خواند
Iran, Islamic Republic of
برجام خیلی وقت است که مرده است و اروپایی ها روی لاشه ان دارند مثل کفتار مرده خوری می کنند ولی حسن اقا هنوز دست به دامن انهاست ...