شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
بهشتی پور:

ایران نمی‌تواند تضمین کافی از اروپا بگیرد

دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 613779
کارشناس مسائل هسته ای گفت:ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم تضمین کافی و عینی از اروپا برای اجرای برجام بگیریم.
ایران نمی‌تواند تضمین کافی از اروپا بگیرد
به گزارش جهان نيوز، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای درباره تضمین های اروپا در قبال اجرای برجام اظهار کرد: گرفتن ضمانت از اروپا با شرایطی که اکنون در مذاکرات وجود دارد کار بسیار دشواری است.

وی ادامه داد: وقتی بحث منافع کشور در میان است، اولا باید ضمانت ها به صورت مکتوب گرفته شود و ثانیا دقیق تعیین شود طرف های توافق  تعهداتشان را چه زمانی انجام می دهند. همچنین باید مشخص شود اگر طرفی به تعهد خود عمل نکرد، چطور در شرایط پاسخگویی قرار بگیرد.

بهشتی پور تصریح کرد: شرایطی که کشورمان اکنون با آن روبه رو است، باعث شده مذاکره کنندگان به دنبال آن باشند که با کمک اتحادیه اروپا چگونه وضعیتی را که آمریکا به وجود آورده خنثی کنند.
این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه بحث تضمین های اروپا یک موضوع است و توان مقابله اروپا با تحریم های آمریکا یک موضوع دیگر،گفت: سران  اتحادیه اروپا در اجلاس این  اتحادیه به طور رسمی اعلام کردند که خواهان ادامه همکاری با ایران و  ادامه اجرای برجام هستند، اما باید دید شرکت های اروپایی نیز می توانند در مقابل آمریکا بایستند و تحریم های واشنگتن را به جان بخرند.

بهشتی پور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره تضمین های اروپا به ایران گفت: تروئیکای اروپا طرح هایی را در دست دارد که از جمله آن ها وعده به شرکت های اروپایی همکار با ایران است که آنها را تحت پوشش حمایتی خود در مقابل تحریم های آمریکا قرار دهد و یا اینکه  مستقیما با بانک مرکزی ایران مبادله داشته باشد، آن هم مبادلاتی بر اساس یورو و نه دلار. زمان مشخص خواهد کرد که اروپا ابزار های لازم برای پیاده سازی این طرح ها را خواهد داشت یا  خیر.

وی در ادامه افزود: ما نباید به اراده اروپا در قبال اجرای برجام شکی داشته باشیم چرا که اولا منافع آن ها اقتضاء میکند با ایران همکاری داشته باشند، ثانیا اگر درباره برجام مقابل واشنگتن کوتاه بیایند، آن وقت باید در سایر مسائل هم مقابل آمریکا سر تسلیم فرود بیاورند.

این کارشناس مسائل هسته ای در بخش پایانی صحبت های خود در باره  تضمین های اروپا گفت: در حال حاضر اروپا به دنبال این است که با شرکت های کوچک و متوسط همکاری خود با ایران را ادمه دهد، اما هیچکس نمی تواند تضمین دهد که این وعده ها تحقق پیدا کند، چرا که آمریکایی ها  در حال فشار به اروپا هستند و قطعا جریمه هایی را علیه شرکت هایی که با ایران همکاری می کنند اعمال خواهند کرد. در نتیجه ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم تضمین کافی و عینی از اروپا بگیریم.

بهشتی پور در پاسخ به سوالی درباره خط مشی ایران در صورت عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات با اروپا گفت: در این صورت بهترین تصمیم این است که اجرای برجام به صورت تعلیق دربیاید چرا که فرق زیادی بین تعلیق برجام و خروج از آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر ایران اجرای برجام را تعلیق و منافع خود را پیگیری کند، میتواند طرف مقابل را تحت فشار قرار دهد که در تصمیمات خود صرف نظر کند، اما اگر ما از برجام خروج کنیم در زمین ایالات متحده بازی خواهیم کرد و آن وقت ممکن است  برای توافق، مجددا سر میز مذاکره بنشینیم.

بهشتی پور در پایان خاطرنشان کرد:ما نباید برای تعلیق و خروج از برجام عجله ای داشته باشیم ،چرا که در حال حاضر این آمریکاست که بابت خروج از برجام تحت فشار قرار گرفته است. بنابراین مسیری که کشورمان در قبال آمریکا و اروپا در پیش گرفته است درست است و نباید آن را تغییر داد ضمن اینکه استراتژی ایران بر این اساس است که از اختلافات موجود میان آمریکا و اروپا نهایت استفاده را بکند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمیدا
Iran, Islamic Republic of
این دیپلماتهای لبخندی همانگونه که نتوانستند از اوباما تعهد کتبی بابت اجرای برجام بگیرند؛از اروپا هم نمیتوانند تعهد بگیرند،یعنی گذشته را دوباره
«تکرار می کنیم»
علی برکت الله.