جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تلاش داعش برای بازگشت به لیبی

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 613217
با وجود اینکه گروه تروریستی داعش در اواخر سال ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین پایگاه‌های خود در لیبی را از دست داد و پایان داعش در این کشور اعلام شد اما این گروه همچنان برای ادامه حضور در لیبی اصرار دارد.
تلاش داعش برای بازگشت به لیبی
به گزارش جهان نيوز، گروه تروریستی داعش که عناصر آن به صورت پراکنده در مناطق مختلف لیبی حضور دارند، اخیرا جنایت خونینی را رقم زدند و با منفجر کردن چند خودروی بمب‌گذاری شده در شرق شهر سرت که محل استقرار نیروهای گردان ۱۱۵ وابسته به فرماندهی کل ارتش لیبی است، چندین نفر را کشته و زخمی کردند.

داعش سریعا مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و از طریق خبرگزاری «أعماق» وابسته به این گروه اعلام کرد که یک انتحاری ملقب به «ابوحفص المهاجر» عملیات انتحاری در دروازه التسعین واقع در شرق شهر سرت را انجام داد و مدعی شد که در نتیجه آن ۱۳ نفر از نیروهای ارتش کشته شدند.

در حالیکه «مصطفی بوفجره» مسئول امنیتی لیبی در این باره گفت که دو نفر از اعضای گردان‌ ۱۱۵ به نام‌های مروان اقویدر و حمد العلوانی و سه غیرنظامی نیز کشته شدند.وبگاه «بوابة إفریقیا» در این باره نوشت که همزمان با حمله به دروازه التسعین، تحرکات عناصر داعش در اطراف شهر سرت نیز مشاهده شد و نیروهای تأمین امنیت سرت از رصد تحرکات داعش در جنوب شرقی این شهر خبر دادند.

شهر سرت در آماده‌باش کامل بسر می‌برد و نیروهای حفاظت از شهر همچنان در تعقیب عناصر تروریستی در این منطقه هستند و این نخستین بار نیست که داعش دروازه التسعین را هدف قرار می‌دهد بلکه در تاریخ ۱۰ فوریه نیز این گروه با یک خودروی بمب‌گذاری شده مکان تجمع نیروهای گردان ۱۶۵ وابسته به اتاق عملیات بزرگ سرت در دروازه التسعین را هدف قرار داد که در نتیجه آن یکی از نیروهای مسلح لیبی زخمی شد.

دروازه التسعین از مناطق تماس بین نیروهای ارتش لیبی در شرق سرت و نیروهای البنیان المرصوص وابسته به دولت وفاق ملی در سرت است و داعش نیز از خلأ امنیتی در منطقه بهره‌برداری کرده و در مناطق اطراف سرت به خصوص جنوب این شهر تا عمق صحرا و محل پایگاه‌های نفتی تحرک دارد.

تلاش جدی داعش برای بازگشت به صحنه لیبی
اخیرا روند حملات تروریستی داعش در لیبی افزایش یافته است که این امر جدیت داعش برای بازگشت به صحنه پس از شکست‌های قبلی این گروه را نشان می‌دهد و پیش از حمله به دروازه التسعین نیز این گروه کمیساریای ملی انتخابات لیبی در منطقه غوط الشعال واقع در طرابلس پایتخت لیبی را هدف قرار داد که در نتیجه آن نیز تعدادی کشته و زخمی شدند.

اوایل سال جدید میلادی نیز داعش در شهر بنغازی چندین انفجاری خونین را انجام داد که مهم‌ترین آن انفجار در مسجد بیعة الرضوان در منطقه السلمانی بود که به کشته شدن دستکم ۴۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۸۰ نفر از جمله رهبران امنیتی و نظامی و نیروهای پلیس منجر شد و به دنبال آن انفجار دیگری در فوریه گذشته رخ داد و همه نمازگزاران در داخل مسجد سعد بن عباده معروف به مسجد خلیل المقصبی واقع در فاصله دو منطقه الماجوری و البرکه در مرکز شهر بنغازی را هدف قرار داد و در نتیجه آن شماری کشته و زخمی شدند.

در تاریخ ۱۸ آوریل نیز یک خودروی بمب‌گذاری شده ژنرال «عبدالرزاق الناظوری» رئیس ستاد مشترک ارتش ملی لیبی و حاکم نظامی در منطقه درنه واقع در ورودی شرقی شهر بنغازی در منطقه سیدی خلیفه را هدف قرار داد.
داعش فوریه گذشته نیز در روزنامه «النبأ» که ویژه انتشار اخبار عملیات این گروه در سراسر جهان است، به آغاز جنگ فرسایشی علیه پایگاه‌های امنیتی ارتش لیبی تهدید کرد و گفت که به عملیات‌های خود برای هدف قرار دادن منطقه الحفره، سرت و هلال نفتی ادامه خواهد داد.

تحرکات اخیر داعش حاوی پیام مهم و روشنی مبنی بر قدرت این گروه برای هدف قرار دادن مراکز حیاتی در کشور از طریق عناصر مخفی آن است که پیش از این نیز در محافل داخلی و بین‌المللی بارها درباره حضور این عناصر در شهرهای لیبی هشدار داده شده است همچنانکه حملات تروریستی اخیر نشاندهنده تلاش داعش برای تضعیف تلاش‌های مربوط به برقراری صلح در کشور و تداوم هرج و مرج در لیبی است.

در پرتو افزایش خطرات تروریستی ناظران بر این عقیده هستند که لیبی دو گزینه بیشتر ندارد: یا اتحاد برای ساختن دولت قوی و قدرتمند جهت برقراری امنیت و نابودی تروریسم و یا استمرار دودستگی‌ها و ناامنی که فضای مناسب برای حضور عناصر تروریستی را مهیا می‌سازد.

منبع: فارس

     
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *