شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

چرا رویکرد ترامپ در مواجهه با چین تغییر کرد؟

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 612132
یک روزنامه مشهور آمریکایی در مطلبی به بررسی تغییر سیاست دونالد ترامپ در برخورد با چین پرداخته است.
چرا رویکرد ترامپ در مواجهه با چین تغییر کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سیاست و رویکرد خود در قبال چین را از تهدید برای جنگ تجاری به سوی دادن امتیاز به پکن تغییر داده است. در حالی که به نظر می رسد تهدید اخیر ترامپ برای اعمال تعرفه 150 میلیارد دلاری علیه واردات کالاهای چینی نخستین اقدام به سوی یک جنگ تجاری تمام عیار باشد ولی اکنون به نظر می رسد ترامپ برای دستیابی به صلح آماده شده است.
 
ترامپ قصد دارد برای کاهش تنش های تجاری با چین، تحریم ها و مجازات های اعمال شده علیه شرکت مخابراتی ZTE را کاهش دهد و در مقابل پکن نیز موافقت کند تا کالاهای آمریکایی بیشتری را خریداری کرده و محدودیت های اعمال شده علیه بخش کشاورزی آمریکا را لغو کند.

منابع آگاه و نزدیک به دولت آمریکا به نیویورک تایمز گفتند: استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نقش اصلی را در دستیابی به این توافق و کاهش تنش های تجاری بین دو کشور ایفا کرده است. وی حداقل در شرایط فعلی توانسته است ترامپ را متقاعد کند تا رویکرد مصالحه جویانه تری در قبال چین نسبت به مواضع برخی مشاوران تندروی کاخ سفید اتخاذ کند.

توافق بر سر زد تی ئی احتمالا در جریان سفر "لیو هه" معاون نخست وزیر چین به آمریکا طی هفته جاری نهایی خواهد شد. این توافق می تواند یکی از اصلی ترین عوامل تنش در روابط آمریکا و چین را از بین ببرد. کاهش تنش در روابط چین و آمریکا در لحظه بسیار حساسی اتفاق خواهد افتاد: ترامپ قصد دارد طی هفته های آینده با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار کند.

ترامپ بارها گفته است که رئیس جمهور چین شریک وی در قبال حل و فصل مساله کره شمالی بوده است ولی در عین حال اقدامات تجاری چین را نیز بارها محکوم کرده است.دونالد ترامپ، یکشنبه در توییتی مدعی شد که در تلاش است تا راهی را در مقابل شرکت ZTE قرار دهد تا به روند تجاری سابق خود بازگردد.

این شرکت بزرگ چینی که در زمینه تولید تجهیزات ارتباطاتی فعالیت می‌کند هفته گذشته اعلام کرد پس از آنکه دولت آمریکا شرکتهای این کشور را از فروش تجهیزات به ZTE منع کرد، فعالیتهای اصلی این شرکت متوقف شده است.
ترامپ در توییتر خود نوشت: شغلهای بسیاری در چین از بین رفته‌ است. به وزارت بازرگانی گفته شده تا اقدامات لازم را انجام دهد.

این شرکت بزرگ چینی 75000 کارمند داشته و چهارمین تامین کننده بزرگ گوشی‌های تلفن همراه در آمریکا به شمار می‌رود. ماه گذشته دولت ترامپ فروش تجهیزات از سوی شرکتهای آمریکایی به این شرکت چینی را ممنوع کرد. علت این تحریم نقض توافق سال گذشته مبنی بر جریمه 1.2 میلیاردی این شرکت به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره شمالی بود.

این در شرایطی است که ترامپ از چین خواسته است تا مازاد تجاری خود با آمریکا را تا سال 2020 میلادی بیش از 200 میلیارد دلار کاهش دهد.

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا گفت: آقای منوچین با ترامپ و ویلبور راس وزیر بازرگانی آمریکا درباره نگرانی های شرکت زد تی ئی به توافق رسیده است.وی افزود: البته بازنگری وزارت بازرگانی آمریکا در اقدامات علیه شرکت زد تی ئی، پیش شرطی برای مذاکرات تجاری نبوده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *