جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۹
​ادامه حملات اصلاح‌طلبان به دولت؛

واکنش روزنامه اصلاح طلب به وعده سخنگو: «بزک نمیر بهار میاد،کمبزه با خیار میاد»/ آقای نوبخت حالتون خوبه؟

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 610100
وعده های دولتمردان حتی رسانه های اصلاح طلب حامی دولت را هم خسته کرده و این رسانه می گویند: آنچه بیش از هر چیز اقتصاد ایران را فلج کرده است وعده هایی است که هیچ‌گاه مجالی برای تحقق پیدا نکردند
واکنش روزنامه اصلاح طلب به وعده سخنگو: «بزک نمیر بهار میاد،کمبزه با خیار میاد»/ آقای نوبخت حالتون خوبه؟
گروه اقتصادی جهان نيوز: در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بود که یکی از نامزدها وعده  هر سال یک میلیون شغل را داد. در این حیطه نامزدهای اصلاح طلب از جمله اسحاق جهانگیری مطرح کردند که این وعده نشدنی است. جهانگیری درباره این وعده «محمد باقر قالیباف» گفت: « برخی ها میان همینطوری شعار و وعده می دهند که یک میلیون شغل ایجاد می کنیم؛ آخر برادر عزیز یا شغل ایجاد نکردی یا عدد و رقم سرت نمی شود. شغل ایجاد کردن خیلی کار دشواری است. اقتصادی که ظرفیت آن مشخص است در مورد آن بگوییم که می خواهیم این مقدار شغل ایجاد کنیم این معلوم است که می خواهد مردم را فریب دهد.»

در آن زمان «صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب حامی دولت در راستای صحبت های جهانگیری گفت: «واقعیت این است که اکثریت مردم دیگر برایشان شعار و وعده اهمیتی ندارند و آن‌ها از کاندیداها برنامه و طرح می‌خواهند. به آقایان می‌گویند که اگر رأی ما را می‌خواهید باید بگوید که با فساد چه خواهید کرد؟ یا شما گفته‌اید که ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنید و ایجاد هر شغل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سرمایه نیاز دارد حالا اگر ما بگویم که هر شغل ۱۰۰ هزار تومان هم هزینه داشته باشد برای ۵ میلیون شغل لازم است که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شود. این در حالیه که بودجه عمرانی سال گذشته فقط ۱۳ هزار میلیارد بوده. از کجا می‌خواهید الباقی این هزینه را به دست بیاورید؟»

اما بعداز مدتی رئیس جمهور در وعده های خود پس از اینکه قالیباف به نفع نامزد دیگر اصولگرا از انتخابات کنار کشید، در جمع خبرنگاران گفته است : « طبق برنامه ششم توسعه 955 هزار شغل سالانه ایجاد می‌شود و سازوکاری که ما برای اشتغال داریم این است که به غیر از ایجاد رونق اقتصادی در جامعه به خصوص در صنایع کوچک و متوسط، همچنین در زمینه گردشگری و فناوری و... طرح‌هایی هم برای مهارت‌آموزی جوانان داریم، جوانان فارغ‌التحصیل می‌توانند در سایت موردنظر ثبت‌نام کرده و به مدت 4 الی 6 ماه مهارت بیاموزند و همزمان در بنگاه اقتصادی مشغول کار می‌شوند.»

اسحاق جهانگیری نیز بعد از مدتی در مهرماه سال 96 حرف‌های گذشته خود را فراموش کرد و در سخنانی که 180 درجه با حرف هایش در انتخابات 96 تناقض داشت، گفت: « در فصل بهار امسال 703 هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان 795 هزار شغل ایجاد شده است.»

حال این سخنان از دهان سخنگوی دولت شنیده می شود و اینبار روزنامه اصلاح طلب است که منتقد سخنان دولتمردان شده است.

در این باره «محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بوجه در برنامه تلویزیونی وعده یک میلیون شغل تا پایان امسال را داد.

روزنامه اصلاح طلب همدلی اما در برابر این وعده شغلی آقای سخنگو نوشت: « سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرده است تا اسفند ۹۷ اشتغال بیش از یک میلیون نفر را اعلام کند. محمد باقر نوبخت یکشنبه شب دربرنامه « تیتر شب» بعد از آنکه به مردم اطمینان داد بحران ارزی را در کشور سروسامان خواهد داد بارها تاکید کرد اوضاع آرام است و مردم نگران نباشند. گفت دولت دوازدهم تا پایان سال 97 ، یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. این وعده اگرچه شیرین است اما با واقعیت اقتصاد ایران جور در نمی‌آید. حالا دیگر مردم کوچه و بازار هم می دانند که اوضاع اشتغال در ایران چه اندازه بحرانی است و مشکلات این بازار یک ساله حل شدنی نیست. »

این روزنامه با تیتر کنایه آمیز «حال خوب نوبخت!» ادامه داد: « به نظر می رسد آنچه بیش از هر چیز اقتصاد ایران را فلج کرده است وعده هایی است که هیچ‌گاه مجالی برای تحقق پیدا نکردند؛ فقط موجب بی اعتمادی مردم به سیاست های اقتصادی دولت شدند. این اتفاق سال هاست در حوزه اشتغال رخ داده است؛ چیزی شبیه ضرب‌المثلی که گوید : بزک نمیر بهار میاد،کمبزه با خیار میاد. حالا داستان اشتغال در ایران شبیه این ضرب‌المثل شده است، چند سالی می شود که تمام مولفه های ایجاد اشتغال پایدار در اقتصاد فلج شده‌اند، رکود سال‌هاست گریبان تولید را گرفته، کشاورزی صنعتی به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است، رشد اقتصادی به گواه تحلیلگران اقتصادی مطلوب نیست و هزارو یک بحران دیگر.. اما مسئولان هر چند وقت یک بار از امیدواری شان برای ریشه کردن کردن معضل بیکاری در کوتاه مدت سخن می‌گویند. »

همدلی می افزاید: حالا محمدباقر نوبخت در حالی از این وعده سخن ‌گفت که به‌نظر می‌رسد اقتصاد ایران در شرایطی نیست که بخواهد حتی برای اشتغال یک میلیون نفر در طول یکسال شعار بدهد چه برسد به اینکه بخواهد شرایط را برای تحقق این شعار آماده کند. آمار قابل استنادی درباره میزان واقعی تعداد افراد بیکار در کشور در دست نیست. تعداد بیکاران کشور از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک مرکزی و حتی مرکز آمار با ارقام مختلفی روی تارنمای رسانه‌ها قرار گرفته است. 

روزنامه اصلاح طلب با طرح این سئوال که « با توجه به این نرخ رشد اقتصادی آیا می‌توان به وعده تحقق ایجاد یک میلیون شغل در سال جاری امیدوار بود؟ » ادامه داد: یازدهم شهریور ماه سال گذشته بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایرنا گفته بود: «رشد اقتصادی 6 درصدی اقتصاد، 500 هزار شغل ایجاد می‌کند.» به‌نظر می‌رسد تناقضات زیادی در گفت و گوهای مسئولان وجود دارد، اگر با رشد اقتصادی 6 درصد سالانه 500 هزار شغل ایجاد شود، چگونه می‌توان با اقتصادی که نرخ رشد آن تنها 4.4 درصد است، به میزان دو برابر رشد اقتصادی 6 درصدی شغل ایجاد کرد.در این میان رکود تورمی نیز قوز بالا قوز اقتصاد برای اشتغال است. به باور بسیاری از کارشناسان اکنون کشور درگیر رکود تورمی در بخش تولید است و حتی سیگنال‌هایی از بازگشت تورم در اقتصاد کشور دیده می‌شود. با کاهش قدرت خرید مردم، بی شک رکود افزایش پیدا می کند و این برای اقتصاد کشور که در حال دست و پنجه نرم کردن با معضلات متعدد است، اصلا خوب نیست وبه‌نظر می رسد عوامل داخلی و خارجی دست در دست هم داده، سبب شدند در انتقال نقدینگی ها به سمت فعالیت های تولیدی نتوانیم موفق عمل کنیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بازی انتقاد در دقیقه نود برای جلب نظر در مجلس 98 است مانند مجلس 94 فریب نخوریم
Iran, Islamic Republic of
باشه پورفسور حتما دقت می کنیم به این موضوع
وحید
Netherlands
شما همین مشاغل موجود رو از بین نبر . ایجاد کردن شغل پیشکش . البته ناگفته نمونه که از نظر دولت محترم هرکسی یک ساعت در هفته هم کار کنه شاغل محسوب میشه . با این حساب احتمالا امسال بالای سه میلیون شغل ایجاد میشه و نیروی کار کم میاد ...
Iran, Islamic Republic of
بيچاره مردم كه با اين شعارها به دولت روحاني رأي دادند ، ٣ سال مونده از عمر اين دولت بي تحرك ، پير و أسير بروكراسي اداري . فكر كردن به اين ٣ سال هم حالمو بد ميكنه
Iran, Islamic Republic of
ما 8 سال با فکر کردن به دولت شما حالمون بد میشد ... چقدر پرو هستید بخدا ... البته خدا هم گذاشته تو کاستون و دکتر احمدی نژادتون شده بلای جون کلیت نظام ...یک کیلو سیب زمینی یک رای حکایت شماهاس
Iran, Islamic Republic of
من منتقد اکثر دولت احمدی نژاد و شاید مخالف وی بودم ولی اکنون قیاسی: صد رحمت به احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
گفته جهانگیری موقع انتخابات 96 : شما یا شغل درست نکردی یا عدد و رقم سرت نمیشه
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان این دولت تنبل و پیر و ناکارآمد رو به مردم تحمیل کردند پس حق انتقاد ندارند .
Iran, Islamic Republic of
فقط كافيست عملكرد برند كابينه را با وزيران قبلي مقايسه كنيد تا متوجه شويم عملكرد صفر . اقاي وزير پنج سال است يك واحدمسكن نساخته .اصولا بخش مسكن در اين وزارتخانه تعطيل بوده