جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۴۹
به بهانه نزدیک شدن به ۱۲ می

ترامپ و اروپا در کنار هم کدام سناریو را بازی می کنند؟

جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 608993
ترامپ طبق روال یک سال گذشته، ادای دیوانه ها را در می آورد و به اروپایی ها می گوید ولم کنید می خواهم از برجام خارج شوم! اروپایی ها نیز طبق همان تقسیم کار، قربان صدقه آمریکا می روند تا این کار را نکند!
ترامپ و اروپا در کنار هم کدام سناریو را بازی می کنند؟
گروه بین الملل جهان نيوز، محمد ایمانی: 27 دی 1395 آقای روحانی گفت «برجام یک توافق دوجانبه نیست که ترامپ بگوید خوشم می‌آید یا بدم می‌آید». اما به فاصله یکی دو ساعت، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در دولت اوباما واکنش نشان داد.

او گفت «ما برای آینده برجام در دولت بعدی تضمین نداده‌ایم. اوباما بارها گفته که این دولت درخصوص آنچه دولت بعد می‌کند، هیچ تضمینی نداده است. دولت بعدی بر اساس اینکه چه چیزی را در راستای منافع ملی تشخیص می‌دهد، تصمیم مقتضی را در قبال توافق خواهد گرفت»!

اکنون برایان هوک، نماینده دولت ترامپ در مذاکرات برجامی با اروپا، همان موضع دولت اوباما را تکرار می کند و می گوید "برجام یک پیمان یا توافقنامه اجرایی نیست و هیچ امضایی ندارد بلکه تنها یک تعهد سیاسی از سوی دولتی است که دیگر در قدرت نیست". برجام همین قدر بی چفت و بست منعقد شده است!

کلاهبردارانی بوده اند که فریب داده و امتیاز گرفته اند؛ حالا هم سر می دوانند. چون برجام بر خلاف هر قراردادی،نه ضمانت اجرا دارد، نه تعهدات آن همزمان بوده، نه امتیازهای واگذار شده توازن داشته ، نه -حداقل برای چندین سال- بازگشت پذیر است، و نه می توان شکایت موثری انجام داد. فاقد هر نوع بازدارندگی برای نقض نشدن!

دنیس مویلنبرگ مدیر عامل بوئینگ گفته است همگام با سیاست دولت ترامپ، تحویل هواپیماهای مسافربری فروخته شده به ایران را به تاخیر می اندازد. یعنی آمریکا حداقل تعهد برای کارشکنی نکردن در زمینه فروش هواپیما را هم زیرپا گذاشته است. لغو تحریم ها تمام توهمی بود که غرب در برابر دریافت امتیازهای آنی و عینی، برای ما فاکتور کرد.

حالا ترامپ طبق روال یک سال گذشته، ادای دیوانه ها را در می آورد و به اروپایی ها می گوید ولم کنید می خواهم از برجام خارج شوم! اروپایی ها نیز طبق همان تقسیم کار، قربان صدقه آمریکا می روند تا این کار را نکند! بعدش هم از کیسه دولت روحانی می بخشند و قول می دهند ایران را قانع کنند تا کوتاه بیاید و امتیازهای جدیدی - این بار در حوزه قدرت بازدارنده موشکی و نفوذ منطقه ای - بدهد! انگار نه انگار که حقوق ایران در حال نقض است.

بعد از این خیمه شب بازی، ترامپ می گوید فعلا در برجام می مانیم؛ در حالی که مفاد آن را پیاپی زیر پا می گذارد. ضمنا تحریم ها را با بهانه های دیگر بر می گردانند یا تشدید می کنند. اما در این سو جماعتی منفعل، طبق عادت (و شاید سناریو) جشن می گیرند که دیدید پوسته برجام ماند و ترامپ نتوانست لغو کند! پس برویم سراغ گردن کج کردن دوباره پیش پلیس خوب (انگلیس و فرانسه)!

ماجرایی را که وبگاه «آکسیوس» مهر 96 فاش کرد به خاطر دارید؟ ترامپ در جلسه‌ای که برای رایزنی درباره توافق تجاری با سئول انجام شد، به «رابرت لایتیزر»، رئیس دفتر نمایندگی تجاری  آمریکا دستور می دهد "برای امتیاز گرفتن از کره جنوبی در مذاکرات، بگویید من دیوانه‌ام. 30 روز فرصت دارند. اگر از آنها امتیاز نگیرید، از توافق تجاری با کره جنوبی خارج می‌شوم".

نماینده تجاری آمریکا پاسخ می دهد "بسیار خوب، پس من به کره‌ای‌ها می‌گویم که 30 روز مهلت دارند". اما ترامپ بلافاصله می گوید«نه، نه، نه. شما نباید اینطوری مذاکره کنید. نباید به آنها بگویی که 30 روز مهلت دارند. می‌گویی، این آدم دیوانه است و هر لحظه ممکن است از توافق خارج بشود. هر لحظه"!

یک بار برای همیشه باید به این دلقک بازی پایان داد! بوش هم از این دلقک بازی ها می کرد اما پوزه او را به خاک کشیدیم در همین منطقه و با سرشکستگی رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصولگریان بیشترین سود را ازبرجام بردند و دارن میبرند ولی بیشترین تبلیغات برعیله انرا انجام میدهند
راد
Iran, Islamic Republic of
چیه هی الکی دارین این شکست مفتضحانه را به رقبا و منتقدان خیرخواه کشور وصل میکنید؟
کمی حیا کنید
بجای عذرخواهیه؟؟؟
Germany
داداش پورشه و پول تو جيبي نفتيت بعد از برجام قطع شد؟؟
خيالت. راحت فرجام برجام براي شماها بازم خوب بوده
France
اینا که گفتی دست آقا زاده های اصولگرا و اصلاح‌طلب است مردم عادی همین پراید و ۲۰۶و سمند و این ماشین چینی ها را سوار میشن
Iran, Islamic Republic of
بدلیل اینکه تحریمهای ظالمانه لغو نشدند و افزوده هم شدند و اما صنعت هسته ای ما سیمان شد برجام برای همه ملت ایران خسارت محض بود.
France
مخالفین برجام همیشه کره شمالی را الگو نشان دادند برای دولترکه ببین کره شمالی اصلا امتیازی نداده و کلی الان پرچم دار است ولی الان سکوت اختیار کرده اند و از کره شمالی دیگر مطلب نمی‌نویسند
Iran, Islamic Republic of
کره شمالی هنوز هم وارد مذاکره و گفتگو با امریکا نشده و هیچ امتیازی به دشمن نداده و محکم در مقابل استکبار ایستاده است .
به راد
Singapore
قبلا فکرمیکردم تو و امثالت خودتون و میزنید به اون راه اما الان میبینم واقعا نمیفهمید اول مخالف برجام بودید بعد که دیدید ترامپبخاطر منافع برجام برای ایران مخالفشه و ترامپ اعلام کرده ۲۲ اردیبهش نظرش و در مورد برجام میگه گفتید برجام نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر درعین حال بازم علیه برجام نظر میدید حالا ۲۲ اردیبهشت که ترامپ به احتمال زیاد از برجام خارج میشه چون میدونه برجام منافع اقتصادی زیادی برای ایران داره و بیشتر شرکتهای دولتی و خصولتی ایران زیر نظر سپاه هستند و سپاه بالای ۶۰ درصد اقتصاد ایران و در دست داره و ترامپ با لغو برجام بزرگترین ضربه رو به ایران و سپاه میزنه به ظاهر موافق برجام‌شدید ۲۲ اردیبهشت ترامپ نظر نهاییش که احتمالا خروج از برجام هست و میده این مگه آرزوی حاج حسین و امثال تو نبود اما بعدش شوک شدید دلاری داریم حالا بازم شعار بدید آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
Iran, Islamic Republic of
ترامپ بدنبال تعمیم برجام به برنامه موشکی و منطقه ای است گویا بتن ریزی هسته ای برایشان مزه کرده است .
Iran, Islamic Republic of
حیات اینها فقط و فقط به دوقطبی سازی است. والا هیچ چیز نیستند!
البته برای اربابان آنور آبی شون تبدیل کننده تهدیدها به فرصتند!
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اصول گرا ها هر نقشی در تصویب برجام داشته باشن به اندازه سایت ها و روزنامه های اصطلاحا اصلاح طلب مردم رو فریب ندادن
تیتر های دیوار تحریم ترک خورد صبح بدون تحریم خداحافظ تحریم روکدوم سایت ها یا روزنامه ها زده بودن
Iran, Islamic Republic of
زمانی که برجام نبود به مخالفان خود می گفتید کاسب تحریم حالا که برجام هست می گویید بیشترین سود را مخالفان از برجام می برند، چی می زنین شماها که اینجوری میشین؟
France
ثروت و قدرت بین دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب تقسیم شده است این مردم عادی هستند که از ثروت و قدرت هیچ چیزی دستشان را نمیگیرد
Iran, Islamic Republic of
با مرور بر واژه هامی بینیم اصولگرایی واقعی چنگ زدن به ارمانهای بزرگ اسلام وانقلاب است حتی اصلاح طلبی راهم شامل می شودچون امام حسین که برای اصلاح امت جدشان به پا خواستندافرادخارج ازاین آرمانها اصولگرانیستندونبودند....واستفاده رایج ازالقاب امروزه برای دسته بندی وروبروی هم قراردادن مردم است...
اما جهش اولیه ی طیف موسوم به اصلاحات با برهم زدن امنیت شروع شدکه مدل دلخواه غرب بوداین مدل امروزه شامل افراد ضد انقلاب ونظریه پردازان روشنفکرحق به جانب وکسانی که هیچ وقت برای کشورکاری نکردند...که یابه عمد یا ساده لوحی دوقطبی هارافعال می کنند...واما مردم به طبع پنداروگفتارورفتاردراین طیفها جای می گیرند
چه ازضربات افرادناشی دربدنه ی اصولگرایی هم غافل نیستیم چون این حرکات به صورت سنتی ونه سیستماتیک صورت می گیرد....دراین سایت اولین نظر اکثرکامنتها حاوی حمله به جریان اصولگرایی است ومگر غیرازاین است که آرمان بلندحججی هاضامن بقای مملکت شده که درسایه اش امثال خاتمی وکرباسچی وزیباکلام اطاله ی فضل کنند؟
وگرنه که عاقبت لبخند واعتماد این خسارت محض است که اصولگرایی بادلسوزی تذکرمی داد...
یک دلواپس بی سواد ترسوی منتفع ازبرجام!!!!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
شما هم که اخرش غش کردید به یک سمت دلخواه خودتان
Iran, Islamic Republic of
شما دیگه چقدر رو داری والا بخدا
سلام
Iran, Islamic Republic of
نادان، کل ملت در حال ضربه خوردن از نتایج برجام هستند، تو داری جناح بازی در می آوری؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت...ادامه ی کلام از متن کامنت ساعت 10 ...15 اردیبهشت
اینکه هرکه هستیم وهرچه هستیم برای خاطر خداوندیا وجدان یا امنیت کشور وفرد فردخودمان منیت را کناربگذاریم خدایی کریمان جان فدای دوست کردند...
Iran, Islamic Republic of
برجام نافرجام باعث تخریب صنعت هسته ای 30 میلیارد دلاری ایران شد و به بدلیل لغو نشدن تحریمهای ظالمانه بازنده اصلی آن همه ملت ایران بودند.
Iran, Islamic Republic of
اصولگرا و اصلاح طلب باید در جامعه باشند و مثل دو بال برای پرواز هستند ولی متاسفانه برجام خیلی خیلی سست است. هواپیما که ندادند، تحریم بانکی هم رفع نشده، حق غنی سازی هم که نداریم و غیره. همین برجام پا در هوا هر سه ماه یکبار باید از طرف دشمن ما تایید بشود!
Iran, Islamic Republic of
هیچ کدوم کارشون رو درست انجام ندادن،ن اصولی ها ن اصلاحی ها.ما هم بجای اینک اینجا بیوفتیم ی جون هم ب فکر وضع خودمون باشیم ک معلوم نیس ب کجا خواهیم رسید
محسن
Germany
اگر منصف باشیم باید بپذیریم که برجام تا حدودی ایران را از بن بست خارج نمود و اکنون گزینه های بیشتری برای انتخاب داریم. البته اشتباه بزرگ دولتمردان ایران این بود که خیلی روی برجام مانور سیاسی دادند و طرف مقابل احساس نمود که می توان با ایجاد خطر برای برجام ایران را وادار به امتیازدهی بیشتر نمود.
در هر صورت بهتر است عاقلانه و واقع بینانه عمل نمود و بدون امتیازدهی بیشتر و در صورتی که منافع برجام از ضرر آن بیشتر بود کار را با سایر کشورها ادامه دهیم.
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد الآن برجام هست تحریم هم هست فقط قدرت و توان هسته ای ما نیست و این خسارت محض است .
Iran, Islamic Republic of
قرار بود به رای مردم احترام گذاشته بشه و کسی تو برجام دخالت نداشته باشه جز دولت ایا واقعا کسی دخالت نکرد
Iran, Islamic Republic of
سیاه بازی اروپا،امریکا و به سر و سینه زدن برجام آوران ما برای تکمیل پروژه ای است که با مذاکرات هسته ای و شعار دروغین تعامل با جهان شروع شد.تحمیل برجام موشکی و خلع سلاح ایران و نیز تحمیل برجام منطقه ای برای تسلیم ایران در مقابل سیاست های خاورمیانه ای امریکا و نهایتا قرار دادن ایران در جایگاه تعیین شده توسط نظام سلطه، پروژه ای است که کدخدامحوران پیگیر آنند. اینکه پی در پی پیوستن ایران به کنوانسیونهای مثلا بین المللی را با حمایت نمایندگان دولت در مجلس تصویب می کنند و حتی برای گذر لایحهاز مراحل تصویب،ترجمه غیرواقعی از کنوانسیون را به مجلس می برند همه و همه در راستای سیاستی است که از92شروع شد.
Iran, Islamic Republic of
برجام چه خوب چه بد تصمیم کل نظام بود و باید اجرا میشد حالا هم نظام و دولت در کنار هم برای بعد از برجام برنامه خواهند داشت
نگران نباشید
Iran, Islamic Republic of
همه چی آرومه
چقدر هم خوشحالی
صامین
Iran, Islamic Republic of
نه این حرف شما نادرسته
برجام سندی میباشد که دولت...به نظام و کشور "تحمیل " کرد
و نظام به حرمت رای اکثریت به این دولت آن را پذیرفت
نظام به خودی خود تمایلی به پذیرش این توافق سراسر خسارت نداشت
فرصتی داده شد تا مردم ،سیاست مداران متمایل به غرب را بهتر بشناسند
الحمد لله بسیاری از مردم با طرز تفکر این سیاست مداران منفعل آشنا شده اند
Germany
نظام چاره اي غير از اين نداشت ... الان هم ميخواد دوباره تحريم ها برگردن و معتقد هستن چيز خاصي نيست؟
مشكلي نيست اين گو و اين ميدان
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام بی فرجام تصمیم نظام بود !! چرا روحانی بارها از واقعه کربلا برای توجیه برجام مایه گذاشت ؟!
در حالیکه هیهات من الذله شعار امام حسین(ع) و خاندانش بود و حتی در مقابل تحریم آب هم تسلیم نشدند.
نتیجه اینکه برجام تصمیم مرحوم هاشمی و روحانی و ظریف بود و لاغیر.
Iran, Islamic Republic of
مواضع رسمی نظام مکرر در مکرر و بعضاً بصورت مکتوب و کاملاً صریح اعلان عمومی شد. آنچه که همواره در خفا و کاملاً پر ابهام بوده، همانا برجام، پیوست های آن و ترجمه قطره چکانی و بعضاً اشتباه آن بوده است.
سلام
Iran, Islamic Republic of
برجام یک توافقنامه نیست، یک تفاهمنامه است. تفاهمنامه ای که یک طرف دارای تعهداتی کاملا شفاف و قابل بررسی و طرف دیگر حتی یک تعهد شفاف ندارد. به همین دلیل، یک حماقت محض که فقط از غربگرایان قابل انتظار است، توانست آن را به عنوان یک توافقنامه در ایران جا بزند و مثل بقیه حماقتکاریهای غربگرایان، برای خودش کف و جیغ و هورا بکشد. اکنون که خالی بودن خیک برجام مشخص شده و خوک سیه پستان غرب حتی حاضر نیست بوی منافع آن به مشام ایران برسد، غربگرایان در حال انداختن تقصیرها بر گردن این آنند. این همان کاری است که در زمان رضا خان و در سالهای ۱۳۱۹ غربگرایان بجای عذرخواهی از روی کار آوردن دیکتاتوری مثل رضا قلدر انجام میدادند.
Iran, Islamic Republic of
جمع کن خودتو بابا...دست خودته بیای جلو ترامپ...رفتنت اما دیگه با خودت نیست...
Germany
اولا بوش دوره رياست جمهوريش تموم شد رفت نه به خاطر شما
دوما اوباما نيروها را كم كم كشيد بيرون
سوما اگر شما اونقدر بعد از ١١ سپتامبر از بوش و آمريكا نمي ترسيديد چرا تعليق داوطلبانه كرديد؟ نگيد دولت خاتمي بود كه تو اين مباحث كلي نظام تصميم ميگيره و دولت تداركات چي هست
بعد خوب الان ما هم پايه ايم بياين از برجام و ان پي تي بياين بيرون ... الكي داد نزنيد و واقعا بكنيد تا عواقبش رو ببينيد
با اين اقتصاد مي توانيد بريد زير تحريم ها دوباره؟
داداش همه گفتن ولي شما بازم خواب ميديديد... شما شوروي و آلمان هيتلري نيستيد كه غول باشيد براي غربي ها و محاصره شما سخت نيست و كار دو سه تا لايحه تحريم هست
Iran, Islamic Republic of
شما پرچمت اجنبیه
حرفات هم بوی اجنبی میده
امثال تو رو از خود نمیدانیم
خودمان "توانمندیم" و مسایل کشور عزیزمان را به یاری خدا تحت اوامر رهبر هوشیارمان حل می کنیم
Singapore
پرچمش اجنبی نیست چون شما حرف حساب حالیتون نیست ...
Iran, Islamic Republic of
چرا هر وقت اصلاح طلبان به ریاست جمهوری می رسند نظام درباره تعلیق و بتن ریزی تصمیم می گیرد ؟!
این تصمیم نظام نیست این تصمیم توسط اصلاحات چی ها به مردم و نظام تحمیل می شود و هر وقت مذاکرات شکست می خورد شکست خود را به گردن نظام و رهبری می اندازند !
Iran, Islamic Republic of
مگر تحریمها از بین رفته که اگر از ان پی تی و برجام خارج بشویم تحریم بر میگرده ؟!
نه عزیزم تحریمها با برجام نافرجام نه تنها لغو نشدند بلکه تشدید شدند و افزایش نرخ دلار دلیل این مدعاست .
Iran, Islamic Republic of
چرا نظام در دولت دکتر احمدی نژاد از امریکا و بوش و اوباما هیچ ترسی نداشت و بدون واهمه صنعت هسته ای و موشکی رو توسعه می داد اما در دولت خاتمی و روحانی به تعلیق و تخریب روی آورد ؟ ...
Iran, Islamic Republic of
...اصلاح طلبها...که با برجام برجامشون به ملت خیانت کردند.
على
Iran, Islamic Republic of
احمقهاى افساد طلب وبيمغزهاى اصولچرا تصور ميكنند كه ترامپ ديوانه ست واز برجام خارج ميشه !!! بلكه ايشان عاقلانه وبا هدف باج گيرى از عربستان وبرخى كشورهاى منطقه والبته مزدوران داخلى اين موضوع را هر بار تكرار ميكند واز طرفى بود يا نبود آمريكا در برجام هيچ خيروبركتى براى ايران نداشته كه هيچ بلكه اين ما هستيم كه در هر صورتى همه چيو به بركت ديپلماسى خنده از دست داديم!!
Iran, Islamic Republic of
كمى تا قسمتى چرند گفتى على جون ، اينكه محاله امريكا از برجام خارج شه پيش بينى كه چه عرض كنم ؟! قسم و قرآن شريعت ندار، زاكان خان و … بى منطق هاى تندرو بود الان كه ديدند اين تو بميرى از اون تو بميرى هاى سابق نيست دم شونو گذاشتند روى كول شون و نق شون درنمياد !
teymour
Iran, Islamic Republic of
بنده سوای تائید مطالب فوق که نویسنده محترم آن بواقع عین وقایع تلخ را برشمرده به یقین اذعان میکنم که ولادیمیر پوتین هم شریک راهبردی آنهاست. و این حقیقت روزی بر ملا میشود که خیلی دیر است. پوتین از ابتدای عقد برجام ظاهرا طرف ایران بوده ولی مدتی است که رئیس یک دولت مقتدر جهانی پیرامون جنگولک بازیهای آمریکا و اروپا سکوت اختیار کرده و فقط شمپانزهٔ دروغگوی اسرائیلی است که گه گاه مزه ای میپراند و شکلک ارائه میدهد. همه اینها از یک آخور میخورند. ومتاسفانه دولتمردان ما مسخ شده و ترس از هیچ آنها را زمینگیر کرده. ایکاش امام راحل هنوز زنده بود و این بازیها را فیصله میداد.
Iran, Islamic Republic of
پوزه او را - بوش - به خاك كشيدين ؟!
پيش بابا ! خواب ديدين خير باشه ! خوبه حالا تصميم گيرندگان مملكت اينقدر عاقلند كه گوش به چنين پرت و پلاهائى ندن ، بدبختى اينجاست كه چشمهاتون با اينكه مى بينه اما خودتون رو به كورى زدين، نمى تونين شرائط منطقه رو بدرستى تحليل كنيد، امريكائى ها و اذناب منطقه اى شون خيلى وقته دارند نقشه مى كشند كه يكبار براى هميشه جلوى تندروى هاى ايران بايستند حتى اگر به قيمت جنگ جهانى سوم تموم بشه ، شما جماعت هم دلتونو فقط به موشكها خوش كرديد در حاليكه يه انبارشو اسرائيلى ها با خاك يكسان كردند، قبل از اينكه بشار بجنبه و به خيالاتش خطور كنه ، همين افكار كودكانه است كه كار ميده دست مملكت، من جاى مسؤلين امنيتى باشم فوراً در جهان و رجا و مشرق و ديگر سايتهائى كه در عمل به نفع صهيونيست هاى جنايتكار اقدام ميكنند گل مى گرفتم ، قبل از اينكه هزينه كمر شكنى بر مملكت تحميل كنيد
Iran, Islamic Republic of
نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه های اسرائیل در ایران هستن.
Iran, Islamic Republic of
رژیم کودک کش صهیونیستی در مقابل حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه و در مقابل غزه در جنگ 22 روزه مفتضحانه شکست خورد آنها هرگز جرئت رویارویی با ایران را ندارند و به جنگ اقتصادی از طریق تحریمها روی آورده اند.
United States
كم خالى ببنديد بابا ، كسى براى امريكا قلدرى ميكنه كه هم گردنش كلفت باشه و هم جيبش پر پول !
Iran, Islamic Republic of
جدای از ایمان، منابع سرشار ما پشتوانه ماست و آمریکا به جز دلار بی پشتوانه که بوسیله ظریف تنفس مصنوعی داده شده، چیزی در چنته ندارد. یعنی آمرریکا فقط و فقط دل خجسته دارانی همچون ... را در چنته دارد.
Germany
جوك گفتي مشتي ... دلار بي پشتوانه كشور مارو فلج كرده
حرف ميزني قبلش مزه مزه كن