سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۷
۴۳
چرایی حمله به کابینه در انظار عمومی

چرا روحانی دنبال مقصر جدید می گردد/ تغییرات احمدی‌نژادی در دولت در راه است؟!

مشاور خاتمی: هیچ‌کس این توجیهات را از روحانی نمی‌پذیرد
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۲۹
کد مطلب: 608158
برای دومین بار در هفته اخیر حسن روحانی در تریبون عمومی اعضای کابینه را مورد نقد قرار داد.
چرا روحانی دنبال مقصر جدید می گردد/ تغییرات احمدی‌نژادی در دولت در راه است؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: روز گذشته سالن اجلاس سران، شاهد انتقادات دوباره رئیس‌جمهور به وزرا بود؛ انتقادی سختگیرانه‌تر. روحانی این‌بار به بهانه سخنرانی در بیست‌ونهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران تصریح کرد که در ذهنش وزرای کابینه‌اش را به دو دسته ناامید و امیدوار تقسیم کرده است و گفت: «عده‌ای از وزرا از اول سال نوای ناامیدی سر می‌دهند و صحبت‌های آنها ناامیدانه است و چند نفر هم داریم که امیدوارانه سخن می‌گویند و همواره پیشنهادات خوبی هم ارائه می‌دهند.»
 
رئیس‌جمهور در بخشی دیگر از سخنانش فربه و چاق شدن دولت را هم به نقد کشید. تا آنجا که تصریح کرد با این وضعیت دویدن که هیچ، راه رفتن هم برای دولت سخت است و باید عصا و ویلچر برای دولت بگیریم.

قبلا، یعنی دقیقا 9 روز پیش، رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران و به بهانه نشست هم‌اندیشی مدیران دولت، تیغ نقدش را به سمت مدیران ارشد و وزرای کابینه انتخابی‌اش برده و گفته بود که برخی مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند، نمی‌دانم از چه کسی می‌ترسند!

رئیس‌جمهور در ادامه در حالی که عقل دستگاه‌های نظارتی را «ناقص» خوانده بود، خطاب به مدیران ارشد گفت که اگر از اخم این و آن می‌ترسند، کنار بروند. واجب نیست چهار سال به صندلی بچسبند، مدیران دارای اختیارات هستند و باید از اختیارات خود استفاده کنند؛ آدمی که از اخم یک‌نفر می‌ترسد، حق ندارد این صندلی را بچسبد، رها کند برود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم سه ماه قبل، هشدار بی‌انگیزه شدن برخی مدیران را داده و گفته بود: مدیران ملی کشور باید حضور جدی و فعالیت تمام وقت و ٢٤ ساعته داشته باشند و هرکس هم که حس می‌کند توان مدیریت در این شرایط را ندارد بهتر است میدان را به افراد دیگر که امید و انگیزه دارند، بسپارد.» جهانگیری یک بار دیگر هم در سال 96 گفته بود: برخی مدیران آویزان کشور شده‌اند، به شکلی که نه خودشان انگیزه کار کردن دارند و نه کسی شجاعت دارد آن ها را از کار برکنار کند.(1)

اما نهیب‌های علنی رئیس‌جمهور به کابینه‌اش به آنجا رسیده که برخی کارشناسان برای این انتقادات تعبیر تهدید کابینه را به کار برده و این همانی عملکرد روحانی با ژنرال‌های کابینه و عملکرد دولت احمدی‌نژاد با برخی وزرا را نتیجه گرفته‌اند.

فارغ از این نگاه، شاید تاکید رئیس‌جمهور بر اینکه «با مردم کم حرف می‌زنیم» باعث شده انتقادات به مدیرانی را که خود منصوب کرده است، نه در هیات دولت، که به گوش افکار عمومی و مردم برساند. از این رو مخاطب قرار دادن افکار عمومی، به‌عنوان راه برون‌رفت از نارضایتی‌های کنونی از عملکرد دولت، به‌عنوان نسخه‌ای شفابخش تجویز شده است.

 این در حالی است که این روزها مردم آشفتگی در اموری مثل مسائل اقتصادی را بیش از هر زمان دیگری در زندگی خود لمس می‌کنند. آشفته‌بازار ارز از یک سو و رکود و بیکاری که مطابق آماری که رئیس‌جمهور اعلام کرده به سه میلیون نفر رسیده، از سویی دیگر شواهدی بر همین ماجراست. آن روی ماجرا اما برجام است.

مذاکرات هسته‌‍‌ای از همان روزهای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 92، به‌عنوان راه اصلی برون‌رفت از تمامی مشکلات داخلی و خارجی از سوی روحانی در اذهان مردم ترسیم شد. با تبلیغات دولت تدبیر نه‌تنها چرخ‌ سانتریفیوژها به چرخ سفره مردم گره خورد که حتی آب خوردن مردم هم به برجام بستگی پیدا کرد و به‌عنوان ایده و برنامه اصلی دولت تدبیر و امید بجد پیگیری و به عبارتی تمامی تخم‌مرغ‌های دولت در سبد توافق هسته‌ای چیده شد.

در حال حاضر، یعنی اردیبهشت 96 و در ابتدای ششمین سال ریاست‌جمهوری روحانی، سران دولت و مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور به این رسیده‌اند که برجام نسخه‌ای کم‌اثر شده است.

 کارشناسان اما معتقدند برجام دیگر اثری ندارد و حتی پروژه استفاده سیاسی از آن هم پایان یافته است. آنها می‌گویند بی‌برنامگی دولت در پیشبرد امور از طرفی و اثبات بی‌ثمری برجام به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه عملیاتی دولت یازدهم و دوازدهم از طرف دیگر، به استفاده از زبان کنایه برای خطاب قراردادن وزرا و انتقادات رئیس‌جمهور از مدیرانش آن‌هم از تریبون‌های عمومی منجر شده است.(2)
 

 
*دولت هیچ برنامه‌ای ندارد و به دنبال مقصر می‌گردد
در همین باره حسین شمسیان عضو شورای سردبیری کیهان معتقد است: "دولت هیچ برنامه‌ای ندارد و به دنبال مقصر می‌گردد. علت اینکه آقای روحانی گاهی از روزه سکوت کابینه و گاهی از ناامیدی وزرا انتقاد می‌کند، این است که دولت یازدهم و دوازدهم فاقد یک استراتژی و برنامه بود و هست که بتواند کمترین تحول و تحرک را در کشور ایجاد کند؛ یعنی به‌رغم همه آن ادعاهایی که در ایام انتخابات به‌خصوص سال 92 می‌شد مبنی‌بر اینکه ما تیم کارآمد و توانمند و متخصص داریم، تجربه نشان داد نه‌تنها برنامه،‌ که اساسا چنین تیمی در دولت وجود ندارد. شاهد این مساله هم اتفاقی بود که در رابطه با بودجه سال 95 براساس گزارش دیوان محاسبات رخ داد. دیوان محاسبات می‌گوید دولت 85 درصد از برنامه بودجه سال 95 انحراف داشته است و دولت حداقل 15 هزار خطا از آنچه به‌عنوان بودجه مصوب شده، دارد؛ این یعنی دولت هیچ استراتژی‌ای ندارد. در چنین فضایی طبیعی است که راحت‌ترین کار، دنبال مقصر گشتن باشد.در دولت اول آقای روحانی با این بهانه که همه‌چیز تقصیر دولت قبل است، زمان تلف شد. به یاد داریم که بعد از سال سوم همچنان می‌گفتند ما هنوز آوار دولت قبل را برمی‌داریم. ولی چهار سال دوم دولت را که نزدیک به یک سال از آن می‌گذرد، نمی‌توان به دولت قبل پاس داد. از این رو آقای روحانی به وزرای خود بازگشته است و باز دنبال مقصر دیگری می‌گردد. رئیس‌جمهور حاضر نیست بپذیرد که هیچ انسجام و برنامه‌ای در کار نیست.از نظر من، کل دولت یازدهم یک وزارتخانه به نام وزارت امور خارجه بود. این وزارتخانه هم تنها یک ماموریت داشت و آن هم بحث ارتباط با آمریکا بود. تبلور و اوج آن دیدارهای پی‌درپی آقای ظریف با جان کری بود که میوه آن برجام شد. به عبارتی برجام ابرپروژه دولت آقای روحانی بود. ماحصل این ابرپروژه در حال حاضر این است که شخص وزیر خارجه بیان می‌کند حتی در یک بانک انگلیسی نمی‌توانیم حساب باز کنیم. هفته‌نامه «Newsweek» در شماره اخیر خود نوشت: «نه‌تنها در یک بانک انگلیسی، که ایرانی‌ها در هیچ بانکی در اروپا نمی‌توانند حساب باز کنند!»مردم میوه برجام را می‌بینند؛ نه‌تنها هیچ تحریمی برداشته نشده که اوضاع هم سخت‌تر شده است و فضا به سمتی می‌رود که دستاوردی را که برای ما بسیار گران تمام شد، به راحتی از دست دادیم. این فضا آقای روحانی را عصبی‌تر کرده است. پرخاش ایشان به وزرای خود ناشی از عصبانیت شدید آقای روحانی است؛ یعنی در حالت عادی کسی وزیر خود را اینچنین مفتضح نمی‌کند. آقای روحانی انتظار دارد همه از جمله وزرا دنبال ایشان بدوند و برای دستاوردهای نداشته کف و سوت بزنند. درحالی‌که بسیاری از این وزرا پیشینه سیاسی و کاری خوبی داشتند و در آینده هم می‌خواهند در این کشور زندگی کنند. پای حرف‌های بی‌محتوای آقای روحانی ماندن برای وزرا گران تمام می‌شود و به همین علت حق‌گویی می‌کنند و این حق‌گویی آقای روحانی را ناراحت کرده است."(3)

از سوی دیگر، در پاسخ به چراییِ بروز رفتارها و گفتارهای اخیر حسن روحانی، شاید بشود نقد همه جانبه اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت - به‌خصوص در حیطه عملکرد اقتصادی - را در مقام علت قرار داد. این نقدهای جسته‌وگریخته، روز نهم فروردین‌ماه سال جاری، با دیدار رییس دولت اصلاحات با حسن روحانی، «عینیت» و «رسمیت» هم پیدا کرد.

خاتمی بنابر آنچه عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات روایت کرده، در جلسه خصوصی‌اش با رییس‌جمهوری که با حضور آقایان علی‌اکبر ناطق نوری و اسحاق جهانگیری همراه بوده است، توپ را در زمین حسن روحانی انداخته و مشخصاً از رییس‌جمهوری خواسته، وعده‌های انتخاباتی‌اش را به طور جدی پیگیری کند.

علاوه بر عبدالله نوری، یک عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا» جزئیات بیشتری از این دیدار ارائه کرد. وی گفت: آقای خاتمی با صراحت به آقای روحانی گفتند که شما وعده‌های انتخاباتی داده‌اید که تقریباً به بسیاری از آنها عمل نکرده‌اید مردم حساس شده‌اند این ناامیدی کار اصلاح‌طلبان را برای انتخابات بعدی مشکل می‌کند.

این عضو شورای مشورتی، رییس دولت اصلاحات تصریح کرد: وی در بخش دیگری از سخنان خود انتقاداتی را نسبت به تیم اقتصادی دولت و اینکه دولت برنامه اقتصادی مشخصی ندارد، مطرح کرد و گفت: که چرا از ظرفیت آقای جهانگیری استفاده نمی‌کنید؟ دولت باید برنامه خود را در زمینه اقتصاد مشخص کند و با یک تیم منسجم آن را جلو ببرد.

شاید سخن گزافی نباشد، اگر انتقادات حسن روحانی عملکرد وزرایش را در جهت همزادپنداری و کوشش رییس جمهوری برای رسیدن به فهم مشترک با اصلاح‌طلبان از مسائل و مصائب کشور تحلیل کنیم. از طرف دیگر، با تأمل در مستندات تاریخی که مُبین تغییر ملموس در چیدمان هیأت دولت دوازدهم و جمع مشاورین و معاونین رییس جمهوری - آن هم پس از انتقادات توفنده روحانی به جمع مقربین دولت - بوده است، شاید تحلیل مذکور(اشاره به همزادپنداری روحانی با اصلاح‌طلبان، جهت جلب حمایت این جریان سیاسی) به زودی رنگ باخته و اعتبار خود را از کف بدهد، اما این مستندات تاریخی چیست؟

حسن روحانی کمتر از دو هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 96، طی ضیافت افطاری با مدیران دولتی و استانداران، اظهارات کنایه‌آمیزی نسبت به برخی چهره‌های منتسب به دولت که در چهار سال فعالیت‌شان در دولت یازدهم، به قول وی «پاشنه‌ها را ورنکشیدند»، مطرح کرد.

روحانی در همین باره، با لفافه‌گویی خاص خود اظهار داشت: ما در 4 سال دولت یازدهم، به دلایلی یک خورده سخت‌گیری نکردیم. همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند، اما همه هم یک جور نبودند، مختلف بودند. بعضی‌ها با همه توان آمدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی‌ها گیوه را بر کشیدند و به میدان آمدند، آستین‌ها را بالا زدند و به میدان آمدند، اما بعضی‌ها پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و بر نکشیدند. لخ لخ کردند. یک مقدار راه آمدند و مسیر را آمدند و زحمت کشیدند.

پس از این، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب، گفته‌های حسن روحانی را عمدتاً ابراز گلایه وی از تعدادی وزرای دولت یازدهم، به دلیل سکوت‌شان در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری 96 و شاید، آمادگی ضمنی ایشان جهت حضور احتمالی در کابینه رقیب(قالیباف یا رییسی)، تعبیر و تأویل کردند.

در همین باره، سایت اصلاح‌طلب «انتخاب» روز 27 خردادماه 96 در گزارشی نوشت: همان مناظره نخست کافی بود که روحانی برآوردی از چگونگی آرایش آنها برای شکست خود را داشته باشد . روزهای بعد از مناظره نخست هم به او نشان داد که برخی از وزرا و حلقه نزدیکانش در دولت چگونه پشت او را خالی کرده‌اند . باز همان تعداد از یاران همیشگی‌اش بودند که با همه توان به میدان آمدن و خلأ حضور دیگر همکاران را پر کردند.

این سایت با تأکید بر لزوم تغییر در ترکیب دولت آینده نوشت: انتخابات تمام شده و حالا این حسن روحانی است که باید در مورد کابینه آینده تصمیم بگیرد. او ملاحظاتی برای کابینه دارد؛ ملاحظاتی که البته نه برای تسویه حساب شخصی که برای پیشبرد بهتر امور با وزرا و همکارانی است که به شکل واقعی دل در گرو گفتمان این دولت دارند.

شاید تحلیل سایت «انتخاب» یا رسانه‌هایی از این دست، چندان بیراه هم نبوده باشد. چند روز پس از سخنان روحانی، محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی وقت دولت، در گفت‌وگویی اعلام کرد که 50 درصد هیأت دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد.

رونمایی از سیمای دولت دوازدهم، به خوبی «پاشنه ورنکشیده‌ها» را برای مخاطبان اهل فن، عیان ساخت. وقتی ترکیب دولت جدید معرفی شد، دیگر نه خبری از مجید انصاری بود، نه حمید چیت‌چیان، فخرالدین دانش آشتیانی، مصطفی پورمحمدی، محمد فرهادی، حسین دهقان و محمدرضا نعمت‌زاده. پس از طرح این مُطولات تاریخی، به بحث امروز خود
بازمی گردیم. بر اساس آنچه از سابقه انتقادات حسن روحانی از وزرایش - که پس از آن شاهد تغییری چشمگیر در ترکیب دولت بودیم - در ذهن داریم که شرح آن به اختصار آمد، شاید این تحلیل به ذهن کنجکاومان خطور کند، که تغییرات گسترده‌ای در آینده در دولت بروز خواهد کرد. باید به انتظار نشست و دید...(4)
 

 
مشاور خاتمی: هیچ‌کس این توجیهات را از روحانی نمی‌پذیرد!
 عبدا... ناصری، مشاور خاتمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفته است: مردمی که به آقای روحانی رای دادند، همه انتظارات را از شخص آقای روحانی دارند و رئیس‌جمهور بوده که این کابینه را چیده و مدیران ارشد و استانداران را منصوب کرده است، بنابراین طبیعی است اگر آقای روحانی احساس می‌کند هر کدام از این وزرا یا مدیران ناهماهنگ با یکدیگر هستند، بدون فضاسازی باید آنها را تغییر دهد. این برای جامعه قابل‌قبول نیست و برعهده آقای روحانی است. در مجموع این نوع ادبیات در فضای عمومی از رئیس دولت یا رئیس قوه‌مجریه مقبول و پذیرفتنی نیست.

رئیس‌جمهور با گفتن این حرف‌ها نمی‌تواند از اتفاقات احتمالی آینده شانه خالی کند. در هر صورت خیلی از وزرایی که امروز ابراز ناامیدی می‌کنند، در موقع انتصاب توسط دلسوزان جریان اصلاحات و حتی بعضا آدم‌های اصولگرای منصفی همانند آقای ناطق نوری درخصوص‌شان به آقای روحانی تذکر داده شده بود. گفته شده بود برخی از نیروها با شما در دولت همراهی نمی‌کنند و همان‌ها امروز حرف از ناامیدی می‌زنند.

اگر محدودیت‌ها و مشکلاتی بیرون از دولت وجود دارد، رئیس‌جمهور می‌تواند در حیطه اختیاراتش این مشکلات را مرتفع کند. ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کار، عزل یک وزیر یا عضو کابینه یا استاندار یا یک معاون وزیر است. حتما این راه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از این است که آقای روحانی توقع داشته باشد مجلس فردی را استیضاح کند.

بخشی از نخبگان کشور به دلیل همین ادبیات بسیار زمان‌بر و غیرقابل عمل آقای روحانی تقریبا از ایشان و اینکه بخواهد دست به تغییر رویه‌ای بزند، ناامید هستند. بنابراین آقای روحانی هرچه دیرتر به جمع‌بندی برسد و عمل کند، حتما هزینه پرداختی در آینده سنگین‌تر خواهد بود، بنابراین امیدواریم آقای روحانی تصمیمات جدی بگیرد.

اگر هر کاستی‌ای وجود دارد، متوجه دولت و شخص رئیس‌جمهور است. اگر دولت پیر شده، چرا پیر شده؟ و اگر لنگان لنگان است، چرا اینچنین است؟ با انتصابات و انتخاب‌های آقای روحانی این فضا ایجاد شده است، لذا هیچ‌کس این توجیهات را از آقای روحانی قبول نمی‌کند.

واقعیت‌های ناامیدی را در صورت و تصویر جامعه می‌بینیم و دامن زدن به این ناامیدی توسط رئیس‌جمهور نتیجه خوبی نخواهد داشت. اگر این مسائل را مخالفان آقای روحانی بیان می‌کردند، عیبی نداشت، ولی حتما از سوی خود آقای روحانی این امر شنیدنی نیست و این توجیهات ناامیدی جامعه را تقویت می‌کند. من معتقدم قطعا رأی و محبوبیت آقای روحانی کاهش پیدا کرده است.

آقای روحانی اگر به دامنه رای و تاثیر در آینده سیاسی و اجتماعی خود نیاز دارد، باید تغییر و تحولات را انجام دهد. اصلاح‌طلبان سال 92 نامزد تشکیلاتی خود را زمین گذاشتند و از آقای روحانی حمایت کردند. آقای روحانی باید این رای را نگه دارد. اصلاح‌طلبان ممکن است امروز هم اگر بخواهد رای‌گیری انجام شود، بنا به ضرورت‌های اجتماعی دوباره از آقای روحانی حمایت و او را نامزد خود معرفی کنند، اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان هوشمندی و ظرفیت لازم را دارند که صادقانه با مردم صحبت کنند.
 
بازتاب سخنان رئیس جمهور در فضای مجازی
اظهارات روحانی در فضای مجازی هم بازتاب هایی داشت که گزیده ای از آن در ادامه آمده است.
 
* شاید دلیل این حرفا این باشه که خیلی از این وزرا تحمیلی هستن که خوب طبعاً از رئیس جمهور حساب نمی برن و روحانی هم پس از بارها تذکر در جلسات اجباراً به ماجرا جنبه عمومی میده تا مثلاً اعلام برائت کنه.
 
* چرا باید نگهشون داره؟ اگر واقعا رئیس جمهوره و ما بهش رای دادیم این  ها رو برکنار کنه.
 
* به این کار میگن "دست پیش گرفتن" آقای روحانی خود بیش از هر وزیری روزه سکوت گرفته لذا با این روش بقیه وزرا را فدای اشتباهات خودش می کنه.(5)



منابع:
1)http://khorasannews.com/?nid=19808&pid=16&type=0
2)http://newspaper.fdn.ir/?nid=2482&pid=3&type=0
3)http://newspaper.fdn.ir/?nid=2482&pid=3&type=0
4)http://sobhe-no.ir/newspaper/461/4/18324
5)http://khorasannews.com/?nid=19808&pid=16&type=0
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خواهشاً وقتى نظرات كارشناسان منتسب به جناح و باند خودتون رو مياريد اسمشون و عكس شون رو نياريد و نذاريد ، چون واو به وا و سطر به سطر با هم مو نميزنند لذا كار عبث و بيهوده ايه ! قبول دارى پرويز خان ؟!
Iran, Islamic Republic of
استعفا خوبه برای اقای روحانی بشرطی که مجدا انتخابات بر گذار بشه و ایندفعه با انتخاب خود مردم باشه و شورای نگهبان فقط نظارت داشته باشه که خلافی انجام نشه مرم مطمن باشید شایسته تر فرد را برای کشور انتخاب میکنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
باید نظارت اینجور باشه که یارو قبل انتخابات کابینه اش از ۶ماه قبلش معلوم باشه از ۲۴ ساعت قبل انتخابات تا ۲۴ ساعت بعد انتخابات تو قرنطینه باشن از ۴ ماه قبل از انتخابات باید مناظره ها انجام بشه هر کی هر تهمتی زد از رقابت کنار بره نه اینکه به فرد شایسته ای مثل رییسی انقدر تهمت زده بشهو ریاست جمهوری ۱ دوره ۵ ساله باشه و باید رسانه های خارجی ام فیلتر کنن مثل من و تو و صدای امریکا باور کنید اینا رو مخ مردم کار میکنن ایام انتخابات
Iran, Islamic Republic of
نظرتان راجع به تهمت زدن احمدی نژاد به مهندس موسوی ناطق نوری مرحوم هاشمی رو هم بفرمایید.واگه قرار طبق نظر شما عمل بشه پس باید کنار گذاشتن احمدی نژاد رو در آن انتخابات هم خواستار می بودید
Iran, Islamic Republic of
کدام تهمت؟ احمدی نژاد چه چیزی به موسوی و ناطق و مرحوم هاشمی غریق گفت که بعدا درست در نیامد؟ می شود فقط به یک مورد اشاره کنید؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه 80 درصد مردم فقط گوش بماهواره دارن واخباررسانهایداخلیرو دنبال نمیکنن
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان فقط ناظر باشه رو خوب آمدید . ولی به شرطی که نامزدهای همه گروه های سیاسی در شرایط یکسان بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند تا خود مردم بتوانند بدون خلاف دستگاه هایی خاص خادم خویش را انتخاب کنند
Iran, Islamic Republic of
اين دوره بهتره اقاي احمدي نژادتاييدبشه تادرانتخابات حضورداشته باشد
Iran, Islamic Republic of
علي بركت ا...
Iran, Islamic Republic of
شک نکنید همه این حرفها برای عدم پاسخگویی به مردم در مقابل قولها و وعده هایی است که در انتخابات داده.
Iran, Islamic Republic of
رنگو وارنگو ببین ؛ هر روزی یه رنگو ببین:
-دفاع از معیشت مردم=حمله به توان هسته ای کشور
-آمریکا کدخداست=حمله به سپاه و نیروهای انقلاب
-مشارکت بااروپادر اجرای برجام و مسائل اقتصادی=حمله به قوه قضائیه
-آزادی بی قیدو بند سایتهای بیگانه مثل تلگرام=حمله به صدا و سیما
-برجام دست آوردهای بی نظیری برای کشور داشته=مگه دیوانه ایم با ایناگفتگو کنیم
-تعریف و تمجید از سپاه پاسداران و نیروهای انقلاب=حمله به غرب در موردعمل نکردن به برجام
-مادرحل مشکلات کشور به نیروها وجوانهای خود اتکا کرده ایم=واردات بی رویه وبی منطق از خارج مانند کود انسانی از ترکیه
-حالا هم حمله به وزرا و ژنرالها و ......
...
Iran, Islamic Republic of
بجای برخورد با مدیرانی که 35 سالشان هم رد شده وروی کارهستند،فقط یادگرفتند شعاربدهند
Iran, Islamic Republic of
...
روحانی اگر دلش به حال این مملکت میسوزه فقط استعفا باید بده
Iran, Islamic Republic of
که رئیسی بیاد ؟؟؟
نه داداشی از این خبرا نیست انشالله دولت مادامالعمر با رای مردم در اختیار اصلاحات و سید میمونه!!!!!!!!!!!
پشت سر رهبری همگام با سید و اصلاحات انشالله تا ابد
Iran, Islamic Republic of
عبدالله ناصری
اصلاح طلبان ظرفیت و هوشمندی لازم را دارند که ...
برو بابا، همون حمایت از روحانی تون آخر هوشمندی بود واقعا
Iran, Islamic Republic of
همین که بدنبال ریاست جمهوری مادام العمر هستین یعنی دیکتاتور واقعی هستید.
Iran, Islamic Republic of
مردم دیگه فریب سید اصلاحات رو نمی خورند با افزایش 3000 تومانی نرخ دلار و سه برابر شدن عوارض خروج از کشور و رکود تورمی مسکن مردم از اصلاحات بریدند.
مهدی
United States
مثلا اصلاح طلبها چه سیاست و مدیریت درستی داشتند که همین را ادامه بدهند. و اگر با مدیریت روحانی مخالفند چرا کاملا پشت سرش بودند و اصولا با چه نوع فکر و مدیریت روحانی مخالفند. اگر اینها دوباره سر کار بیایند همین آش هست و همین کاسه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش اگه اون انتخابات ... ... الان رییسی رییس جمهور بود ولی بهتر سید محرومان گیر میفتاد بین اینا انشالله ۴ سال دیگه رییس جمهور میشه به هر حال شما غربزده ها تو این ۲ یا ۳ سال باقی مونده تاوان تهمت هاتون به این سید بزرگ و توهین به معصومین و میگیرین
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دیدید شما اصلاح طلب ها از همه دیکتاتور ترید .ریاست جمهوری مادامالعمر نماینده سوروس تو ایران !!!!!!یه وقت نچایی
رامین
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بعد از پیروزی انقلاب دولت و مجلس بیشتر در دست اصلاح طلبان بوده که نتیجشو میبینیم
Iran, Islamic Republic of
بی سابقه ترین حملات علیه دولت روحانی شد اما سکوت جواب خوبیست
مرسی به دولت انتقادپذیر
Iran, Islamic Republic of
اگر انتقاد پذیر بود که بیش از 50 مرتبه به منتقدین دلسوز کشور توهین نمی کرد !
United Kingdom
ببخشید شما لحتمالا ازاون نجومی بگیر ها هستید که از دولت دفاع می کنید@برید میان مردم ببینید از حسن روحانی راضی هستند یا نه@بعد بیایید دفاع کنید
Iran, Islamic Republic of
نه بابا !!!!!!!!!!!! صبح بخیر عمو !!!!!!!!!!اوغور به خیر
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
شما اصولچراهای اصولسوار معامله گر نون به نرخ روز خور کثیف دیگه گندشو در آوردید که هر گندی تو این کشور بالا میاد، ی احمدی نژاد روش میذارید و به خرد مردم میدید؟!!!
اصولچرا و افسادطلب دو لبه ی قیچی هستند که کشور و مردم را پاره پاره کردند...
مردم خوب شماها رو شناختند
Iran, Islamic Republic of
دولت تدبير حداقل در بخش مسكن اشكار ساخت كه مردم را از خانه دار شدن نا اميد كرده .پس ميشود
بیژن
روحانی در طول 8 سال ریاست جمهوری اش دائم به دنبال مقصر گشته و می گردد فقط خودش مبری از هر عیبی است!همه اش تقصیر احمدی نژاده و منتقدین!والسلام
علی
Iran, Islamic Republic of
ندانم کاری خود را گردن وزرا می اندازد...
Iran, Islamic Republic of
روحانی استعفا کن بهتره
Germany
چقدر از احمدی نژاد کینه دارید!!!
كار دولت كذشته است كه اين وزيران را معرفي كرده است شما چه گناهي داري بنده خدا.
اين هم يك نوع دستاويز براي عدم پيگيري مطالبات بر حق مردم .
چون آفتاب تابانت (برجام )را ابر خوش خيالي به كد خدا بي نور كرد
زینب
کی به آخر می رسد این دولت خدایا؟
Iran, Islamic Republic of
هنوز 3 سال دیگه مونده
خیلللللللیییییییییییی مونده
خیییییییییییییییییییییییییییییییییلللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییی
ان شاء الله برای همیشه اصلاح طلبان و به گورستان بفرستیم
خلاص بشیم
Iran, Islamic Republic of
تغییرات احمدی نژادی!!!!!!!جهان نیوز خیلی کثیفی . چرا احمدی رو با روحانی مقایسه میکنی؟
Iran, Islamic Republic of
تحلیل های شما کلا مسخره است در کل وقتی متفکرین شما تحلیل وقایع ممیکنند برای خلا صحبتهاشون یه تیتر کنایه آمیز یا به قول معروف گذری به احمدی نژاد ریس محترم دولت دهم میکند ،همین تیتر شما در غالب تغییرات وزرا در دولت روحانی این مسأله رو تایید میکند که به هر حال راه احمدی نژاد چه درست وچه غلط همچنان طرفدار دارد .فعلا شما طوری قلم بزنید که فردا روحانی اصلاح طلب معتدل را به شما راست ها و اصولتان نچسبانند ورای عزیزتان از صندوق اصلاح‌طلبان در نیاورند
محمد
Iran, Islamic Republic of
حالا درست احمدی نژاد اشتباهاتی داره انجام میده ولی نباید اجازه بدیم نخبه و فرد انقلابی مثل احمدی نژاد به سمت بیگانه ها بره باید نگهش داریم و ازش به بهترین نحو استفاده کنیم واقعا احمدی نژاد بهترین رییس جمهور ایران هست کسی که زمانش فقیر مطلق نداشتیم و کشور همش در حال پیشرفت بود
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دولت تعطیل وبتون..همه بدبختیها بیکاری وتورم سالینه 50 درصدی .ودلار 6000 تومنی مقصرشون دولتهای قبلیس.مردم یادتون میاید سال پیش گوشت 28 تومن بود ونخود 5 تومن اما امسال گوشت 50 ونخود 10 تومن وووووووووووووو تورم همیشه تکرقمیست!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
لطفا این کلام را نگه دارید . به زودی ایشان خواهد گفت من اختیار نداشتم!!!...
عمار
Iran, Islamic Republic of
دولت اشرافیت با دولت مهر ورز قابل قیاس نیست.
Iran, Islamic Republic of
خوب بنده خدا چیکار کنه؟ بالاخره باید یه جوری این چند صباح باقیمانده را هم به پایان ببره دیگه راحت ترین راهش این است که همه تقصیرها رو بنداز گردن دیگران و دولت های قبلی و بعدی و.........
ناشناس
ما گرسنه هستیم ؟چرا به فکرمردم نیستید؟ مردم بی ریا بی منت مردمی که هشت سال جنگ ایستادن چرا حقوق نجومی جرا میگوید خزانه خالی هست مالیات عوارض پول نفت کجا میره کمک مردمی کجامیره سودبانکی کجامیره جواب مردم رابدهید؟ الان هم مردم عام هستند چون باز هم سرجا خودشان هستندبنزین کارتی بود؟ردکردین ؟؟؟؟بازهم کارتی بیایدکالا راکوپنی کنید؟چرا حیف این مردم بی آزار؟دارند ؟آذیت می شوند