پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۵۶
سه ماه مانده به پایان سال اول دولت دوم روحانی

فرار اصلاح طلبان از وضعیت ناگوار دولت مورد حمایتشان/ «عبور از روحانی» برای اصلاحات فایده‌ای دارد؟

پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 608893
اصلاح طلبان همواره در هر موقعیتی که دولت در تنگنا قرار گرفت و عملکرد آن زیر ذره بین منتقدان رفته است، برای فرار از هزینه‌های دولت و عبور از روحانی اقدام کرده‌اند.
فرار اصلاح طلبان از وضعیت ناگوار دولت مورد حمایتشان/ «عبور از روحانی» برای اصلاحات فایده‌ای دارد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: اصلاح طلبان در دو انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم تمام قد در حمایت از روحانی ایستادند، و حتی در انتخابات یازدهم «محمدرضا عارف»، کاندیدای که هویت اصلاح طلبی را یدک می کشید، مجبور کردند تا به خاطر روحانی از انتخابات کنار بکشد. در انتخابات دوازدهم هم همین رویه به طور هدفمند و برنامه ریزی شده‌ای انجام شد و کاندیدای اصلاح طلب، «اسحاق جهانگیری» نقش کاندیدای پوششی حسن روحانی را بازی کرد و به نفع وی کنار رفت.

به گزارش جهان نيوز، اصلاح طلبان و رسانه‌های این جریان نیز همواره در خصوص عملکرد دولت روحانی پشتیبان وی بودند. در برجام و حتی حوادث تلخی که اتفاق می افتاد و عملکرد دولت به نظر افکارعمومی و منتقدان مثبت ارزیابی نمی شد، این اصلاح طلبان بودند که برای حمایت از روحانی هر کاری می کردند. اما حالا که هنوز یک سال از دولت دوم حسن روحانی نگذشته و وی نیز نسبت به عملکرد کابینه اش منتقد شده و آنان را به دو گروه «ناامیدوان» و «امیدواران» تقسیم کرده است، برخی از اصلاح برای فرار از هزینه حمایت از دولت روحانی ژست اپوزیسیون به خود گرفته اند.

در همین رابطه، «سید عبدالواحد موسوی لاری»،نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفتگویی با گلایه از عملکرد دولت بیان کرده است: «البته خیرخواهان آقای روحانی در همان زمان چینش کابینه دوازدهم و انتخاب استانداران تذکر دادند اما او توجه نکرد. حالا یا محدودیت و مشکل داشت یا باورش نمی شد که این مشکل به این صورت وجود داشته باشد و حالا آقای روحانی در عمل به این نتیجه رسید.»

موسوی لاری خود بر دشواری اوضاع و عملکرد نامطلوب دولت صحه گذاشته و بیان می کند: « آقای روحانی جایی صحبت کرد که «بعضی اعضای دولت روزه سکوت گرفتند، چیزی نمی گویند و گزارش نمی دهند» یا مطرح کرد «بعضی ها خود را مأیوس نشان می دهند» این سخنان او یعنی آقای روحانی نسبت به کارکرد بعضی همکارانش به صورت جدی مشکل دارد.»

صحبت های موسوی در کنار کشیدن اصلاح‌طلبان از هزینه های دولتی که از آن تماما حمایت کردند، جایی بیشتر مشهود می شود که این فعال اصلاح طلب می گوید: «آقای روحانی با اصلاح طلبان نه در چینش کابینه مشورت کرد و نه الان که گله مند است، اصلاح طلبان موضوعی را به او گفتند. مگر اینکه خود آقای روحانی با فرد یا افرادی مشورت کند و آنها نظر مشورتی بدهند.»

از سوی دیگر به نظر می رسد این روند شانه خالی کردن از هزینه‌های دولت به دیگر افراد اصلاح طلب هم سرایت کرده است. 

در همین زمینه، «محمد علی ابطحی» از فعالان اصلاح طلب که در فضای مجازی هم فعال است در واکنش به سخنان روحانی در انتقاد از کابینه خود نوشت: «آقای روحانی به جای گلایه های علنی از وزرایش، باید هرچه سریعتر کابینه اش را ترمیم کند. همان که رهبران اصلاح طلب از ابتدا در مورد این چینش کابینه ابراز نگرانی می کردند.»

تلاش ابطحی نیز برای انتقاد و فاصله گذاشتن بین خواسته اصلاح طلبان و عملکرد دولت خود نشان می دهد که جریان اصلاحات به طور نرم در حال عبور از دولتی است که خود را حامی وی تلقی می کرد. 

در شرایطی ابطحی از روحانی گلایه می کند و از خواسته رهبران اصلاحات که به زعم وی با عملکرد دولت فاصله دارد، حرف می زند که در دی ماه سال گذشته رئیس دولت اصلاحات در برابر همین انتقادات از روحانی مقابله و منتقدان را دسیسه گران توصیف کرد.

ابطحی نیز برای اینکه افکارعمومی را نسبت به این گفته‌ها نرم کند در یادداشتی تلگرامی نوشـت: «از قول آقای خاتمی نقل شده که  این موج تخریبی به وجود آمده علیه دکتر روحانی را هدفمند و دسیسه‌ای برنامه‌ریزی شده برای مایوس کردن مردم می‌داند. با شناخت دیرینی که از آقای خاتمی و ادبیاتش دارم، یقین دارم نظرش به منتقدان روحانی نیست. انتقاد بهترین هدیه به دولت است.»

وی در این یادداشت می افزاید: «مفهوم سخن آقای خاتمی این است که نباید مخالفت وانتقاد از آقای روحانی و دولتش باعث شود عده ای به جامعه القا کنند که آقای خاتمی باید به نفع انان تکرار می کرد و آنها انتخاب های بهتری بودند.»

مصطفی تاج زاده، یکی از فعالان اصلاح طلبان نظر واقع بینانه تری در این حین دارد و بیان می کند کار دیگر از کار گذشته و اصلاح طلبان باید هزینه حمایت از دولت روحانی را بپذیرند. وی حتی بیان می کند که فرار  در این زمینه ممکن نیست و عواقب بیشتری برای اصلاح طلبان به دنبال خواهد داشت. 

این فعال اصلاح طلب بیان می کند: «در سال‌های پایانی دولت آقای روحانی حمایت اصلاح‌طلبان از او و دولتش احتمالا سبب ریزش بخش‌هایی از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهد شد. باوجود این چاره‌ای جز حمایت از او ندارند. اگر اصلاح‌طلبان از حمایت از آقای روحانی دست بردارند گرفتار وضعیتی به مراتب بدتر از امروز خواهند شد که ما را شرمنده تاریخ خواهد کرد.»

اصلاح طلبان همواره در هر موقعیتی که دولت در تنگنا قرار گرفت و عملکرد آن زیر ذره بین منتقدان رفته است، برای فرار از هزینه‌های دولت و عبور از روحانی اقدام کردند اما موضوع اینجاست که افکارعمومی هیچ گاه این حمایت ها که با نمادهایی مانند «تکرار» کردن و کنار کشیدن کاندیداهای اصلاح طلب به نفع روحانی همراه بوده است را فراموش نمی کنند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


در اخرالزمان منافقان وفتنه گران با دستان خویش غربال میشوند وکوس رسوایشان گوش فلک را کر خواهد کردواین وعده ای تخلف ناپذیر است هرچند خوشایند اهل نفاق وفتنه نباشد
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان آخرالزمانه؟ شما از کجا تشخیص دادی برادر
هر کسی سازنده اخر زمان خویش است وچه خوبست که اخر زمان ما عاقبت به خیری باشد وگرنه گرفتار نفاق وفتنه خواهیم شد وانتهای ان هلاکت است پس بابصیرت چشمها رابینا کرده وپشتیبان ولایت باشیم ولاغیر
Iran, Islamic Republic of
این همان وضعیتی است که شما اصولگرایان در مقابل احمدی نژاد داشتید.
France
همه بد هستند فقط شما خوبید . همه دنیا بدن کلید بهشت فقط دست شماست .
Iran, Islamic Republic of
اون بنده ی خدا روحانی مورد علاقه ی بنده و شما مگه نبود هر 24 ساعت یک نفر رو اصلح میدونست. یکی از اصلح هاش اون جوونه لنکرانی بود که احمدی‌نژاد بهش میگف هلو. خوب مردم رو چی فرض کردین. اون مخالفتونم کمال استفاده رو کردن کشور رو تقدیم کدخدا کردن.
Iran, Islamic Republic of
دوقطبی سازی قوت غالب شما فتنه گران است.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات از روز اولی که پا به میدان سیاست گذاشت، با دروغ عجین بود! حتی اگر چهارتا آدم راستگو هم در بین این جماعت مشاهده شوند که قطعاً راستگویی خصیصه بارز آنها نخواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
شما بهتره نگران اردوگاه خودتون باشین که سالهاست منهدم شده
سعید110
Iran, Islamic Republic of
دوقطبی سازی قوت غالب شما چند نفر فتنه گر است.
Iran, Islamic Republic of
خدا شاهده که ما نه از شما و همفکراتون دل خوشی داریم و نه از مخالفانتون. خدا ازتون نگذره. مدل حکومتی امام خمینی رونگذاشتین به ثمر برسه...
Iran, Islamic Republic of
ناکارآمدی دولت روحانی در کنترل نرخ ارز و قیمت مسکن و ایجاد اشتغال برای همه مردم آشکار شده است و خاتمی و اصلاح طلبان باید عواقب این پیشنهاد اشتباه رو بپذیرند.
Iran, Islamic Republic of
بین دو گزینه بهترین بود
Iran, Islamic Republic of
خوب کسی که ذهنش را کانالیزه کرده باشند جز این نمی تواند فکر کند که در انتخابات 2 گزینه بیشتر نبود.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بدترین گزینه در ایران
Iran, Islamic Republic of
برای این اصلاح طلبان فقط همین 4 درصدی ها و پیروان ... باقی خواهند ماند (شاید در حد 5-6 میلیون نفر)
Iran, Islamic Republic of
ذلتو خوش کن شاید درد شکستهای چند ساله اخیر کمی تسکن پیدا کنه
Iran, Islamic Republic of
بیا این هم از دولت اعتدالگرایان. اون از دولت اصولگرایان که نصف مقاماتشان توی هلفتونی هستند این هم از اینها. پس کی راست می گه؟
Iran, Islamic Republic of
همانگونه که فرار اصول گرایان از احمدی نژاد فایده ای نداشت و چوبش را خوردند و عارف در مناظرات گفته بود احمدی نژاد به پای شما بسته است روحانی هم همین طور اصلاح طلبان از جمله شخص عارف باید پاسخگو باشد و نمی توانند شانه خالی کنند
Iran, Islamic Republic of
آری اصلاح طلبان تمام قد از روحانی دفاع می کردند کنار رفتن عارف در دولت یازدهم و کاندیداتوری ضربه گیر جهانگیری از روحانی در دولت دوازدهم و حمایت های خاتمی با جان و پوست و روده از روحانی فراموش شد؟؟؟!!!!! حالا چه شد؟؟؟!!!نه دیگه مردم هم اینقدر بی عقل نیستند که به هر ساز شما برقصند....
Iran, Islamic Republic of
به شما مثبت دادم ولی با این تبصره که روحانی را اصلاح طلبان به مردم، ولی احمدینژاد را مردم به اصولگرایان تحمیل کردند. فراموش نکنید که کاندید اصولگرایان لاریجانی بود.
United Kingdom
این کارهای دولت ربطی به اصلاح طلبان ندارد. خودتون هم خوب می دونید.
Iran, Islamic Republic of
نه که ندارد مگر این گزینه آنها نبود مگر او را اصلح برای رئیس جمهوری نمی دانستند پس بگو به کی ربط داره شما یا امروزه هر طفل دبستانی می داند که اصلاح طلبان توده های عمومی مردم را له کردند و ارزشهای انسانی ایران متمدن در مقابل آمریکا و اسرائیل و عربستان که به هیچ چیز مردم ایران رحم نکرد نتیجه اعتبارر بخشی مدعی جهانگیری و روحانی به پاسبورت ایرانی بود؟
Iran, Islamic Republic of
اگر کارهای دولت به اصلاح طلبان ربط ندارد ناکارآمدی و هرج و مرج در شورای شهر تهران و شهرداری را میخواهید چگنه توجیه کنید. شما را به خدا دست از لجبازی بردارید ما تهرانی ها درخواست می کنیم که شما اصلاح طلبان دست آقای قالیباف را ببوسید و التماس کنید که بار دیگر عزت و حرمت را به شهر داری تهران برگردند. می دانم برای شما چقدر سخت و نابود کننده است ولی چاره ای جز این ندارید.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبی ....چه شعار بی محتوایی..... برای این ملک و مملکت...
Canada
تمام كارهاى دولت مورد تاييد عامه مردم و راى دهندگان هست. حالا اينكه ٤ تا سلبريتى تازه به دوران رسيده چلغوز بگن ما ناراحتيم از راى مون كه ملاك نيست. به قول دكتر ظريف در مرحله گزار هستيم و بايد سختى ها و تبعات اين مرحله را بپذيريم. به عنوان يك ايرانى خارج از كشور كاملا حامى دولت هستم و همه جا هم موضعم رو گفتم و باز هم خواهم گفت. مخالفين هم انشالله هدايت شوند!
Iran, Islamic Republic of
چلغوز داریم تا چلغوز
چلغوز با IP از کانادا، آلمان، بورکینافاسو
Canada
كانادا و المان كه معلومه راه نميدنت اما يه درخواستى واسه بوركينافاسو داشته باش سنگ مفت گنجشك مفت شايد گرفت !
Iran, Islamic Republic of
خخخخخ
تو که کانادا راهت دادن چه مدتی dog walker بودی؟
بعدش چه مدت milk delivery بودی؟
حالا تونستی با هزار تا کلک یکcertificate برای امرار معاش بگیری؟
خوشحالی نه؟ که اونجایی؟
مطمئنم همینجا هم هیچ جایی نداشتی.
Canada
نه عمو جون
خيلى شيك از طريق سرمايه گزارى اقدام كردم
خيلى شيك بليط بيزنس كلاس خريدم
خيلى شيك سوار هواپيما شدم و بدون هيچ زحمتى اينجا دارم از زندگى و هواى تميز و ارامش مطلق لذت ميبرم و توى دلم به حال هموطنانى ساده انديش و شل مغز مثل تو ميخندم!
اون كارهايى كه گفتى رو توى كانادا نديدم كسى بكنه باز يه سوالى بپرس شايد بوركينافاسو يا سومالى نياز به تخصصت داشته باشند. بجنب تا دير نشده كه زود دير ميشه!
Iran, Islamic Republic of
تو کانادا بمیر تا گونی گرون نشده
Canada
...
Canada
جهان از تو بعيد بود پيام به اون باحالى رو حذف كنى
يك امتياز منفى اما هزار تا امتياز مثبت!
Iran, Islamic Republic of
عامه مردم فقط شمایی
United States
نمیدونستم عامه مردم هم کانادا رفت و آمد دارن که شما اینقد با اعتماد به نفس خودتو نماینده اونا و نماینده افکار عمومی جا میزنی
احتمالا از اوضاع داخل ایران بی خبری یا توهم زیادی زده به سرت که مردم شل مغزن و توهماتتو باور می کنن
Iran, Islamic Republic of
خدانگذره از شمایی که اینقدر در کار دولت کارشکنی کردید
دولت پشتوانش رای مردمه
Iran, Islamic Republic of
وا حالت خوبه کی داره تو کار دولت کارشکنی می کنی میشه نام ببری؟؟؟ اقداماتی که می خواست برای مردم انجام بده و گروه کارشکن و بازدارنده رو همین چند روز پیش داشت تو تلوزیون می گفت مردم نگران واردات کالاهای اساسی نباشند چون با دلار 4200 وارد می کنیم میشه کمی هم از صادرات و رونق بازار داخل حرف بزند یا پرداختن به این موضوعات کلا حرام است تولید کننده داخلی در نمایشگاه بیت رهبری چه قدر از بازار واردات شاکی بود و جالب لیوان و ظروف کاوه با قیمت 2000 تومان با کیفیت عالی و طرح های زیبا چرا لیوانهای چینی با قیمت 10 برابر بازار رو پر کرده پس اگر دولت هیچکاره است ما دقیقا لولو سر خرمن انتخاب کرده بودیم
Iran, Islamic Republic of
در ایران دولت پنهانی وجود دارد که در نهادهای قدرت لانه کرده و اگر دولت مستقر در مسیرش نباشد کارشکنی را شروع میکند دولت خاتمی دو سال آخر احمدی نژاد و روحانی ثابت کرده که این دولت وجود دارد
Iran, Islamic Republic of
بگ بینم یک کار مفید این دولت را نام ببر تا یک کار
Iran, Islamic Republic of
خودت واقعا استدلال بی پایه ات را قبول داری؟؟؟ خدا وکیلی 4 تا کار این دولت را در این 5 سال نام ببر نه اشتباه کردم 1 کار این دولت را در تحقق وعده ها به مردم نام ببر که مردم را راضی کرده باشد و نگفته باشند خدا خیرش بده که پای حرفش ایستاد
Iran, Islamic Republic of
بیچاره دولت.اصلا از این دولت حمایت نمی کنند ...
Iran, Islamic Republic of
نگو بیچاره . این دولت ایران را برای همیشه زبون و خوار کرد بار دیگر ایران درست نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
این دولت بیچاره کرده مردم را
Iran, Islamic Republic of
از ظلم حمایت کردن حماقت است
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نکته ای که باز خوانی نمی شود صحبت های جهانگیری در باره گل و بلبل بودن شرایط اقتصادی در دولت بعد در مناظرات است.م . خ هم که با ممنوع التصویری پاسخ گو نیست
Iran, Islamic Republic of
دولت کاری انجام نداده که کسی آن را شکسته باشد. امروزه به جرات می توان گفت که هیچ کسی قدرت اعتراض به هیچ کاری از این دولت را ندارد چون اصبا کاری صورت نگرفته. یعنی املا نوشته نشده غلط ندارد.
Iran, Islamic Republic of
آخ آخ نگو اشکام سرازیر شد
Iran, Islamic Republic of
حتما پیاز پوست میکنی که اشک داری چون مردم ا یران از دست این دولت اغما رفته غدد اشکی شان هم کاملا خشکیده
Iran, Islamic Republic of
همه تون سر در یک آخور دارید پس خودتان را به کوچه علی چپ نزنید که مردم اسکول نیستند
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان هم از دولت حمایت نکنند مردم حمایت می کنند... با روحانی تا 1400
Iran, Islamic Republic of
فقط احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
هیچ دولتی تا به این حد ضعیف نداشتنم حتی زمان جنگ هم وضعیت مردم بهتر از الان بود.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا همین وزرا و معاونین شون خروجی مشورت با اصلاح طلبانه که قرار بود بهتر و چابک تر از دولت یازدهم باشه. ما در همین جامعه زندگی می کنیم و می بینیم وقتی می خوان مدیر یک مدرسه انتخاب کنند اصلاح طلبان چطور روی سر مدیر آموزش و پرورش چنبره می زنند و همه چیز را فدای حزبگرای می کنند. از کجا معلوم که دگر بار برای ترمیم این بنا کج از مصالح نامرغوب استفاده نشه.
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی مقتدر ترین دولت هست اگر دلواپس ها بزارن کار انجام بشه
Iran, Islamic Republic of
این دولت بعد از دولت مرحوم هاشمی ضعیف ترین و ناکارآمد ترین دولت بعد از انقلاب است .
majid
Iran, Islamic Republic of
برخورد مادری که فرزند ناقص الخلقه اش را بعد 9 ماه بدستش میدهند را دیده اید با فریاد منکر این بچه شده و خواستار بچه خودش میشود اصلاح طلبان هم امروز ناگهان با دولت ناقص الخلقه خود مواجه شده اند وبعد از حدود 6 سال دولت را ازخود ندانسته وبرای حفظ ابرو از دولت فاصله گرفته ومنکر ان میشوند پدران اصلاحات نیز انرا نتیجه خیانت میدانند احتمالا اصلاح طلبان دولت را سر راه بگذارند و شاید هم اصولگرا ها به خاطر خدا به فرزند خواندگی قبولش کنند!!!!!!!!!!!!!!!