جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

استثناگرایی غرب قانون جنگل را حاکم می‌کند

پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 607345
استاد دانشگاه تهران در تحلیلی نوشت: هرگونه خویشتنداری بیشتر برای پاسخ دادن به تجاوز اسرائیل تنها موجب تشویق رژیم صهیونیستی برای انجام اقدامات بیشتر علیه ایران خواهد شد.
استثناگرایی غرب قانون جنگل را حاکم می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، دکتر "سید محمد مرندی" استاد دانشگاه تهران که در وبگاه میدل ایست آی منتشر شده ، آورده است: هرگونه خودداری از واکنش در برابر تجاوز اسرائیل، تنها موجب تشویق اقدامات بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

در ابتدای این تحلیل می خوانیم: "بار مسئولیت مرد سفید" مسلما بزرگترین اسارت در تاریخ بشری بوده است. ماهاتما گاندی در پاسخ به این سئوال که دیدگاهش درباره تمدن غرب چیست، پاسخ داد: این یک ایده خوب است.

در حالی که روشنفکران غربی از سیاست های جهانی دولت های خود انتقاد می کنند، احزاب سیاسی، رهبری ضعیف و راهبردهای بی فایده و بودجه ناکافی، سلاح یا اراده غالبا به خاطر شکست ها و ناکامی ها مورد سرزنش قرار می گیرند. ولی برای یک لحظه بیشتر فکر کنید و در نظر بگیرید که آیا مشکل اساسی تر از این نیست- آیا ساختار غربی علم و دانش، خود، پر از نارسایی های آزار دهنده نیست. تعداد معدودی از روشنفکران غربی حتی آماده اند تا این ایده را قبول کنند که شاید ساختارهای اجتماعی غرب و معرفت شناسی ساختاری آنها از ارزش ها آنقدر ناپایدار و معیوب است که نظام های سیاسی غرب را به یک بار جدی برای زندگی انسان تبدیل کرده اند.

هژمونی غربی
درک مفهوم اخلاق خطرناک غرب و مجرمیت ایدئولوژیک غرب برای بسیاری از افراد سخت و دشوار است. زیر سئوال بردن اینکه آیا تصویری که از غرب به عنوان یک جامعه واقعا بی نظیر ترسیم شده یا جهان واقعا "آزاد" یا "متمدن" ، کار ساده ای نیست.

به این ترتیب، این مساله دانسته می شود که نواقص هر چه که باشد، تمدن غرب از ایده ها، ایده آل ها و استانداردهایی حمایت می کند که اجزاء اصلی هر گونه تدبیر اخلاقی قانونی و مشروع است. و همچنین در این روایت، هژمونی غربی هم اخلاقی و هم قانونی و مشروع می شود.

با حمایت بی پایان از بازیگران بی رحم و قاتلان نسل کش، اشغال، شکنجه، گرمایش جهانی، تبدیل کردن زن به کالا و بهره جویی جنسی از زن، و افزایش بی عدالتی اجتماعی، باراک اوباما ادعا می کند که این چیزها بازتاب چیزی که ما هستیم، نیست، در حالی که دقیقا همین است.
ناسازگاری معرفتی و شناختی کاملا آشکار است- ارزش ها و اقدامات ظاهرا کاملا از یکدیگر تفکیک شده اند و این واقعیت کنار گذاشته می شود که هرگز ارزش رفیع و بلندمرتبه ای وجود ندارد که موتور ویرانگر تمدن غرب را هدایت کند.

ضد استعماری- ضد آپارتاید
از زمان پیدایش، جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از دو هدف اصلی اخلاقی و سیاسی تبیین کرده است: جنبش های مقاومت ضد استعماری و ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و فلسطین.

گرچه امروز از گفتمان عمومی غرب پاک و محو شده است ولی در زمانی که نلسون ماندلا و جنبش مقاومت ضد آپارتاید آفریقای جنوبی از سوی رهبران غرب، تروریست خوانده شدند و طبق قوانین آمریکا در زمره تروریست ها قرار گرفتند.
به خاطر استقلال و حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری در فلسطین و لبنان، ایرانی های عادی دهه هاست که با دخالت غرب، تخریب، جنگ، تحریم، حملات شیمیایی بزرگ با حمایت غرب و سرنگونی هواپیماهای مسافربری توسط نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی صدام زندگی می کنند.

رسانه های غربی که توسط دولت ها اداره می شوند و همین طور اندیشکده ها می توانند به طور بی پایان ایران را تحقیر کنند اما ایرانی ها به بر این باورند که استقلال شان و هویت و امنیت آنها متکی بر جلوگیری از گسترش بی قید و شرط نفوذ قدرت های هژمونیک و دست بالاتر آنها در منطقه است.

سینه چاکان امپراطوری
حمایت از افراط گرایی در افغانستان و اشغال متعاقب آن، حمایت از صدام، سپس تخریب و نابودی عراق و بعد از آن لیبی، گرسنگی و قحطی در یمن و غزه، در هم شکستن بحرین، تکرار سیاست دهه 1980 آنها در نیکاراگوئه این بار در سوریه همراه با افراط گرایی مذهبی و کودتا در ترکیه، همه و همه با این هدف مرتبط هستند.
پس از آنکه سازمان های اطلاعاتی غرب زمینه لازم برای ظهور و پیدایش دهها هزار جنگجوی خارجی در سوریه را فراهم کردند، حزب الله لبنان در سال 2013 و نیروهای ایرانی در سال 2015 با تعداد معینی نیرو وارد سوریه شدند و آن هم به درخواست دولت سوریه.

با نادیده گرفتن سینه چاکان امپراطوری و همین طور لیبرال ها، ایرانی ها درک کرده اند که هدف آمریکا در سوریه ، "آزادی و دموکراسی" نیست بلکه تضعیف سوریه است تا از این راه به ایران لطمه وارد کرده و از رژیم اسرائیل حمایت کنند. زمانی که رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل اعلام می کند که این رژیم داعش را به بشار اسد رئیس جمهور سوریه ترجیح می دهد، رئیس سابق موساد اذعان می کند که رژیم صهیونیستی تروریست های زخمی النصره را درمان می کند چرا که این رژیم به طور خاص و مشخص از سوی القاعده هدف قرار نگرفته است، و وزیر دفاع سابق اسرائیل توضیح می دهد که چگونه تروریست های داعش که مرز سوریه را اشغال کرده اند، به اندازه کافی مهربان بودند تا از اسرائیل عذرخواهی کنند، این مساله روشن است که انتخاب بین سوریه و پرچم سیاه داعش است.

اطلاع‌رسانی اشتباه رسانه‌ای
اطلاع رسانی غلط در خصوص حملات موشکی غیرقانونی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه، حمله اسرائیل به پایگاه هوایی تی4 سوریه و کشتن 7 سرباز ایرانی مرتبط با سیاست تقویت تندروها است. ایرانی ها به طور قانونی در این پایگاه هوایی مستقر شده بودند تا به ارتش سوریه برای آزادسازی مناطق باقی مانده تحت اشغال تروریست ها کمک کنند. بر خلاف سال ها تبلیغات غرب، اطلاع رسانی نادرست و تهدیدات مکرر اسرائیل، ایران هرگز تهدید به آغاز جنگ نظامی با اسرائیل نکرده است. با این حال، بنیامین نتانیاهو اکنون دچار اشتباه محاسباتی شده و اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. آمریکا بدون ایجاد انگیزه برای دفاع، متهم می کند، بدون منتظر ماندن برای بازرسی، حمله می کند، و بدون توضیح دادن درباره عدم وجود اسرار آمیز سلاح های شیمیایی، تخریب و نابود می کند.

از طریق استثناگرایی غربی، قانون جنگل حاکم می شود، و هیچ امیدی برای عدالت نهادی باقی نمی گذارد.
هرگونه خویشتنداری بیشتر برای پاسخ دادن به تجاوز اسرائیل تنها موجب تشویق رژیم صهیونیستی برای انجام اقدامات بیشتر علیه ایران خواهد شد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *