جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

قوانین بازدارنده فدراسیون فوتبال برای مبارزه با بدهکاران

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 606905
بدهکاران فوتبالی تنها مقروضانی هستند که گاهی از زمین و زمان هم طلبکارند و هر روز مقابل چشم طلبکاران رژه می روند.
قوانین بازدارنده فدراسیون فوتبال برای مبارزه با بدهکاران
به گزارش جهان نيوز، یکی از مهم ترین مباحث مربوط به به صدور آرای انضباطی در فوتبال ایران به ضمانت اجرای این احکام باز می گردد.
 
از زمان تشکیل کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون فوتبال، روزبه وثوق احمدی به عنوان فردی مسلط به امور حقوقی ورزش تلاش زیادی برای احقاق حق بازیکنان و مربیان  انجام داده است و در کل می توان عملکرد این کمیته و البته کمیته انضباطی را در بخش صدور احکام مثبت ارزیابی کرد. نهادهای قضائی فدراسیون فوتبال با بهره گیری از اهرم جلوگیری از فعالیت باشگاه های بدهکار در فصل نقل و انتقالات سعی دارند آنها را به پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان مجاب کنند. برهمین اساس تیم ها موظف هستند برای پرداخت جذب بازیکنان جدید به میزان مبلغ قرارداد آنها بار بدهی های خود را کاهش دهند.

با این وجود با توجه به حجم انبوه پرونده های اینچنینی در فوتبال ایران، کمیته تعیین وضعیت و کمیته انضباطی راه سختی برای رسیدگی به تمام پرونده ها دارند و از طرفی به نظر می رسد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ضمانت اجراهای موجود در آئین نامه انضباطی را برای تسویه مطالبات طلبکاران به کار نمی گیرد.

به همین دلیل روزانه ده ها نفر برای پیگیری اجرای احکامشان به طبقه اول ساختمان فدراسیون فوتبال و اتاق کمیته انضباطی می روند. بدون اینکه چیزی دست آنها را بگیرد. در این میان هر چه زور تیم های بدهکار بیشتر باشد راحت تر می توانند برای به تعویق انداختن زمان پرداخت بدهی هایشان زمان بخرند.

درصورتی که کمیته انضباطی اقتدار بیشتری در اجرای احکام نشان دهد دیگر صاحبان رای برای دست یابی به حق و حقوقشان مجبور نمی شوند مانند علیرضا بیرانوند دست به دامن نهادهای قضائی خارج از فوتبال شوند که این امر اتفاق تلخی برای فوتبال ایران رقم می زند.

هر تیمی نتواند بدهی هایش را پرداخت کند از فعالیت در پنجره نقل و انتقالات محروم می شود
روزبه وثوق احمدی، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره ضمانت اجرای آرای این کمیته بیان کرد: کمیته تعیین وضعیت برای اجرای احکام از ضمانت اجرای قدرتمندی مانند محرومیت باشگاه های بدهکار از نقل و انتقالات استفاده می کند. هر تیمی نتواند بدهی هایش را پرداخت کند از فعالیت در پنجره نقل و انتقالات محروم می شود. در همین پنجره نقل و انتقالات اخیر تیم های بدهکاری مانند پرسپولیس، نفت تهران، مشکی پوشان و پدیده مشهد نتوانستند در نقل و انتقالات فعالیت کنند اما باشگاهی مانند استقلال با پرداخت بخشی از بدهی هایش مجوز این امر را کسب کرد.

او افزود: از تمام اختیارات و ابزارهای قانونی خود برای احقاق حق طلبکاران استفاده می کنیم اما به دلیل اینکه تنها یک سال از آغاز فعالیت کمیته تعیین وضعیت می گذرد با حجم انبوهی از پرونده ها مواجه هستیم که احتمال دارد در کارمان نواقصی هم به وجود آید. شاید در سال های پیش آرای نهادهای قضائی فدراسیون ضمانت اجرای کمتری داشت اما اکنون هم کمیته تعیین وضعیت و هم کمیته انضباطی درصدد هستند تا رای ها را در سریع ترین زمان اجرا کنند. تیم هایی مانند نفت تهران و  صبا قم نمونه ای از تیم هایی هستند که به دلیل پرداخت نکردن مطالباتشان همچنان از نقل و انتقالات محروم هستند و پرسپولیس هم در صورت رفع محرومیتی که فیفا برای این تیم در نظر گرفته است برای فعالیت در این بازار باید تکلیف پرونده هایی مانند پرونده علی دایی را روشن کند.

وثوق احمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ضمانت اجراهای محکم برای بازیکنان طلبکار این است که اگر آنها تا اتمام نیم فصل اول رقابت ها 30 درصد از مطالباتشان را دریافت نکنند می توانند قراردادشان را به صورت یک طرفه فسخ کرده و راهی تیم دیگری شوند. کاری که در نیم فصل لیگ هفدهم بازیکنانی مانند اکبر ایمانی و مجتبی حقدوست انجام دادند.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره اینکه جریمه های درنظر گرفته شده برای باشگاه ها در چه راهی هزینه می شود، اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم  تمام این جریمه های مالی به حساب فدراسیون و سازمان لیگ واریز و به عنوان یکی از درآمدهای فدراسیون با نظر اعضای هیئت رئیسه صرف امور جاری فوتبال کشورمان می شود.

همچنین حسین عبداللهی، عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درمورد ضمانت اجرایی آرای این کمیته بیان کرد: در آئین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ضمانت اجرایی آرای این کمیته قید شده است. کسر امتیاز، محرومیت از نقل و انتقالات، سقوط به دسته پایین تر ضمانت هایی است که کمیته انضباطی برای ضمانت اجرای آرا در نظر می گیرد. بارها دیده اید تیم هایی که می خواهند بازیکن جدیدی جذب کنند تا زمانیکه به میزان مبلغ قرارداد این بازیکن، بدهی شان را تسویه نکنند نمی توانند این کار را انجام دهند. بدون شک ما رایی را بدون ضمانت اجرا صادر نمی کنیم. هرچه باشگاه ها احکام انضباطی را جدی نگیرند، تنبیهات بیشتری برای آنها در نظر می گیریم.

او درمورد موارد مصرف جریمه های مالی کمیته انضباطی گفت: مبلغ تمام جریمه های در نظر گرفته شده برای باشگاه ها به حساب فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می رود و طبق تشخیص مسئولان فدراسیون هزینه می شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *