جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۳

کاهش ۴۰ درصدی برداشت یزد از زاینده‌ رود

پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب: 603737
نماینده مردم لنجان در مجلس گفت: در خصوص مشکلات کم‌آبی در کشور باید واگرایی مسؤولان به همگرایی تبدیل شود.
کاهش ۴۰ درصدی برداشت یزد از زاینده‌ رود
به گزارش جهان نيوز، محسن کوهکن عصر امروز در جمع مردم لنجان اظهار کرد: آمار به وضوح نشان می‌دهد که میانگین بارش‌های کشور سیر نزولی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را صادقانه به مردم بگوییم، افزود: وضعیت آب به‌ گونه‌ای است که در همه جای کشور دغدغه کمبود آب وجود دارد و ضروری است تا در خصوص مشکلات کم‌آبی در کشور واگرایی مسؤولان به همگرایی تبدیل شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس متذکر شد: حق‌آبه کشاورزان یک حق اکتسابی و قابل ارزش است، انتظار ما این است که این حق تضییع نشود و فکری اساسی برای حل مشکلات کشاورزان صورت گیرد.
کوهکن با بیان اینکه اگر خدای نکرده با خشکسالی مواجه شدیم باید فکر چاره‌ای برای کشاورزان صورت بگیرد، مطرح کرد: راهکارهایی باید وجود داشته باشد که حق‌آبه کشاورزان محاسبه شده و از امکانات بالقوه‌ای تأمین شود.

وی ادامه داد: کاربری کشاورزی که با کمبود آب مواجه است به کاربری تجاری و اداری تبدیل می‌شود و ارزش‌ افزوده آن محاسبه شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، البته ما دوست نداریم به چنین مرحله‌ای از وضعیت خشکسالی برسیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس تأکید کرد: این‌طور نیست که من به خاطر اینکه اهل لنجان هستم روی کشت برنج تعصب داشته باشم اما تاکنون حتی دو بند کار کارشناسی شده به بنده ارائه نشده است که به‌ صراحت نشان بدهد که کشت برنج نسبت به کشت‌های جایگزین مقرون به‌ صرفه است.

کوهکن مطرح کرد: در گذشته همواره بخش عمده‌ای از آب رودخانه که در زمین‌های کشاورزی مصرف می‌شد به رودخانه باز می‌گشت و هیچ‌گاه برای تأمین آب‌ کشت بهاره مشکلی نداشتیم.

وی با اشاره به اقدامات مسؤولان در خصوص حل مشکلات مربوط به کم‌آبی در استان اصفهان، تصریح کرد: از استاندار اصفهان بابت این‌که 40 درصد از میزان برداشت آب توسط استان یزد را کاهش دادند، تشکر می‌کنیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شمال شهریها مدافع پرو پا قرص پابرهنگان شده اند -تبدیل کاربری کشاورزی به کاربری تجاری وارزش افزوده به کشاورز داده شود مثل حاشیه جاده فلان جا که گفته ها حکایت از ان داردکه در مالکیت خودشما قرار دارد .به به؛به به !!!!!؟؟؟؟
تندیس
Iran, Islamic Republic of
از دیر باز مناطق حاشیه و زیر دست زاینده رود خود با مشکل کمبود آب مواجه بوده اند . اگر تاریخ این حوضه آبگیر را بررسی کنیم به توالی خشکسالی های تخریب گر بر میخوریم . طی دوره ای آب سالی در این حوزه امر برمسئولین کشور مشتبه شد که این حوزه توانایی تامین آب کویر مرکزی ایران را هم دارد و دست یغما به سوی آن دراز کردند . این حوزه یکی از شریانهای اقتصاد کشاورزی ایران بود که متاسفانه بر خلاف نص صریح وصیت حضرت امام مبنی بر محوریت کشاورزی در اقتصاد ایران به سمت فعالیت صنعتی کشیده شد و از عجایب ایکه فرزند این حوضه بلندگوی تجاری شدنش را هم در دست گرفته است . نمیدانم آقای فلاحت پیشه که شاید نام فامیلی شان هم گویای پیشه فلاحتی آباء شان را بدنبال دارد چگونه بزرگترین جلگه حاصل خیز و آبرفتی مرکزی در حاشیه و زیر دست یکی از شریانهای عظیم کشاورزی ایران را قربانی تجارت میکند در حالی که در بالادست این حوزه حقابه کشاورزی این مردم مظلوم مصروف ویلا سازی شده . بروید و از نزدیک ببینید روی سنگ کوه ها ویلا ساخته و با چه لطایفی محوطه سازی شده تا در آن گل و چمن بکارند و تفریح گاهش کنند آنهم زمانی که بحران آب شرب بر گرده بیش از پانزده میلیون جمعیت این حوضه فشار مِی اورد . همین دست مسئولین با تدابیر شیر برنجی شان باعث ویرانگری عظیم ناحیه مرکزی ایران شدند
وقتی مشکل آب دارید،برنج می خواهید چکار کنید.آقای نماینده آب شرب کی از غیر شرب جدا می شود.