جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
عابدینی:

منافعمان تأمین نشود از برجام خارج می‌شویم

يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 602351
کارشناس غرب آسیا گفت:آمریکا تحریم‌های ظالمانه‌ را سرجای خود نگاه داشته؛ لذا جمهوری اسلامی اگر به این نتیجه برسد که از منافع احتمالی برجام عایدی نخواهد داشت عطای ماندن را به لقای آن خواهد بخشید.
منافعمان تأمین نشود از برجام خارج می‌شویم
به گزارش جهان نيوز، حسن عابدینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص اظهارات اخیر نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل مبنی بر اینکه ایران در برجام می‌ماند حتی اگر ما از آن خارج شویم، گفت: جمهوری اسلامی بار‌ها سیاست خود در قبال برجام را اعلام کرده است و مقامات ارشد ایرانی همواره بر این موضوع تاکید داشتند که اگر نتوانند از منافع احتمالی برجام بهره‌مند شوند ماندن در برجام را بی فایده می‌دانند و سیاست مناسبی در زمینه برجام اتخاذ خواهند کرد.

وی افزود: خانم هیلی به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد همواره این سیاست را پیگیری می‌کند که ایران محدودیت‌های مورد توافق در برجام را اجرا کند و پذیرا باشد که از جمله آن می‌توان به بحث بازرسی‌های گسترده، تعلیق غنی سازی بیست درصد و توقف تولید آب سنگین در اراک اشاره کرد.

عابدینی با بیان اینکه ایالات متحده همواره مترصد آن است که جمهوری اسلامی این چارچوب و شرایط را ادامه دهد و علاوه بر آن پروتکل الحاقی و کد ۱.۳ را که داوطلبانه انجام می‌دهد را نیز اجرا کند، گفت:، اما آمریکا تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ضد ایران تدارک دیده است که بنا بود با برجام برداشته شود را سرجای خود نگاه داشته است ؛لذا جمهوری اسلامی اگر به این نتیجه برسد که از منافع احتمالی برجام عایدی نخواهد داشت وصرفا باید محدودیت‌ها را بپذیرد عطای ماندن در برجام را به لقای آن خواهد بخشید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اینکه آیا اروپایی‌ها حاضرند بدون آمریکا در خصوص مسئله برجام با ایران به تفاهم برسند نیز گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا در موضوعات راهبردی با یکدیگر همسو هستند هر چند در موضوعات تاکتیکی اختلاف نظر داشته باشند. این در حالی است که جمهوری اسلامی یک بار تجربه گفتگو با اروپا بدون حضور آمریکا را در ذهن خود دارد.

وی در این خصوص به مذاکره با اروپایی‌ها در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها جمهوری اسلامی با اروپای بدون آمریکا مذاکره داشت، اما سایه سنگین آمریکایی‌ها باعث شد توافقات صورت گرفته در این مذاکرات هیچ گاه به مرحله اجرا نرسد.

عابدینی ادامه داد: با وجود این شرایط ایران در همان سال‌ها در چارچوب تفاهم‌ها و توافقات در مذاکرات سعدآباد، بروکسل و پاریس به این نتیجه رسیده بود که تحریم‌ها برداشته شود، اما آمریکایی‌ها به طور غیر مستقیم مانع این امر شدند طوری که ایالات متحده و شخص خاویر سولانا گفته بود اگر آمریکا در مذاکرات حضور نداشته باشد کارشکنی آن‌ها باعث می‌شود اروپا به توافقی با ایران نرسد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: به همین جهت آمریکایی‌ها به جمع مذاکره کنندگان پیوستند و در شرایط فعلی نیز توافقی که آمریکایی‌ها در قالب ۱+۵ و ایران انجام دادند و مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد مورد تایید این نهاد نیز قرار گرفت، اما ظاهرا با بدعهدی آمریکایی ها روبروست.

وی یادآور شد: این در شرایطی است که برای هر ذهن پویایی این سوال پیش می‌آید که چه طور ممکن است آمریکا از این توافق نامه خارج شود، اما در عین حال اجازه دهد جمهوری اسلامی از منافع توافق نامه فوق استفاده کند.

عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد اروپا در برابر فشار آمریکا ایستادگی کند و اگر آمریکا فشار‌ها را بر اتحادیه اروپا بالاتر ببرد اروپایی‌ها عقب نشینی می‌کنند و نباید انتظار داشت اروپا بین ایران و آمریکا از منافع جمهوری اسلامی حمایت کند.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *