سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
عابدینی:

سیاست آمریکا در برجام، سیاست ابهام است

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 585955
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا در خصوص برجام، سیاست ابهام را در پیش گرفته است.
سیاست آمریکا در برجام، سیاست ابهام است
به گزارش جهان نيوز، حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال اعمال اصلاحات در برجام، اظهار کرد:  آمریکا و کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان از سال 1382 دیدگاه واحدی در قبال موضوع هسته‌ای ایران داشتند و این دیدگاه شامل توقف، عقب‌ راندن و برچیدن برنامه هسته‌ای کشورمان بود.

وی افزود: در طول 14 سال گذشته همین رویکرد توسط اعضای اصلی اتحادیه اروپا دنبال شد اما به دلایل مختلف آنها نتوانستند به اهداف خود دست یابند، چنانکه اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا در مرحله‌ای به صراحت اعلام کرد اگر می‌توانستیم، پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردیم، اما ما توان انجام این کار را نداریم.

عابدینی بیان کرد: اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها از این راهبرد دست نکشیدند اما جمهوری اسلامی ایران در این مسیر، در چارچوب پادمان‌ها و npt از حقوق هسته‌ای خود دفاع می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌المل با بیان اینکه در آمریکا در برخی مسائل از جمله موضوع خروج از برجام، تفاهمی وجود ندارد، تصریح کرد: وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و رئیس سازمان CIA مخالف خروج آمریکا از برجام هستند همچنین در کنگره هم نوعی اختلاف نظر و تشتت آرا به چشم می‌خورد به گونه‌ای که تصمیم‌گیری واحدی درباره خروج از برجام وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش آمریکایی‌ها برای متقاعد کردن اروپا به منظور اعمال فشار بر ایران در حوزه برجام موضوع تازه‌ای نیست، اضافه کرد: گرچه اروپایی‌ها ممکن است با سیاست‌های افراط‌گرایانه آمریکا درباره خروج از نهادهای بین‌المللی از جمله برجام مخالفت کنند اما اگر آمریکایی‌ها در این زمینه تصمیم قطعی اتخاذ کنند، به نظر می‌رسد اروپایی‌ها هم مقاومت چندانی نخواهند کرد، در واقع اروپا در عمل با آمریکا همراه است اما در مذاکره در خصوص موضوعات مربوط به برجام پافشاری می‌کند.
عابدینی اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد که فعلا آمریکایی‌ها تصمیمی برای خروج از برجام داشته باشند، زیرا آنها طی سال‌های گذشته علی‌رغم اینکه بارها و بارها اعلام کردند از برجام خارج می‌شوند تاکنون از این توافق خارج نشده‌اند به همین دلیل ایالات متحده در تلاش است تا بهره‌مندی ایران از فواید برجام را به صفر برساند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اکنون سیاست آمریکا در برابر برجام، سیاست ابهام است و این موضوع سرمایه گذاری کشورها و شرکت‌های مختلف در ایران را با مشکل مواجه می‌کند، از سوی دیگر آمریکا در تلاش است تا موضوع برجام را به سایر مسائل از جمله توان دفاعی یا حضور معنوی کشورمان در منطقه، گره بزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند برجام معاهده‌ای بین‌المللی است و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل یک سند رسمی به حساب می‌آید اما ایالات متحده که یک عضو دائم شورای امنیت است و باید پاسدار وجاهت قانونی این شورا باشد، در عمل ضربه‌ای حیثیتی به نظام بین‌الملل وارد کرده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *