سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
۱

اثرات مثبت و منفی بارورسازی ابرها در کشور

پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 601689
کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به تاثیرگذاری بارورسازی ابرها در کشور گفت: اگر این مهم با کارشناسی و دقت صورت گیرد به تولید ثروت برای کشور می‌پردازد اما اگر غیر کارشناسی باشد موجب عدم بارشهای نرمال و حتی سیلاب در مناطق دیگر می‌شود.​
اثرات مثبت و منفی بارورسازی ابرها در کشور
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، امین حسین نقشینه درباره بارور سازی ابرها و اجرای این مهم در کشور اظهار کرد: بارورسازی ابرها در کشور شدنی است و طی سالهای متمادی این طرح در سایر نقاط دنیا نیز انجام می‌گیرد.

وی افزود: کشور ما نیز دانش بارورسازی ابرها را دارد و در برخی شهرها تشکیلاتی در این زمینه وجود دارد که قطعاً این رویکرد با اجرای مناسب و کارشناسی، اثرات مثبتی برای کشور به‌دنبال دارد.

این کارشناس هواشناسی کشور با بیان اینکه بارورسازی ابرها روی بارش‌ها اثرگذار می‌شود، گفت: بارورسازی به معنای آن است که اگر شرایط مهیا باشد و ابرها بر اثر عبور سیستم کم فشار یا موج بارشی به وجود بیایند به تزریق و بارورسازی ابرها مبادرت ورزیم.

نقشینه ادامه داد: نحوه تزریق و بارورسازی در ابتدا این است که کارشناسان ذیربط با تزریق ذرات جاذب الرطوبه به داخل ابر موجبات فراهم شدن قطرک‌هایی به صورت مصنوعی با ایجاد هسته‌های متراکم را ایجاد می‌کنند؛ بنابر ادامه یافتن این فرآیند شاهد بارورسازی ابرها خواهیم بود.

وی توضیح داد: در حقیقت باید در ابتدا ابرهای متراکم و باران‌زا وجود داشته باشند تا با تزریق هسته‌های بارشی درون آنها بتوانیم بارش بیشتر را داشته باشیم.

کارشناس هواشناسی کشور تصریح کرد: با این روش بارورسازی ابرها، حدود 20 درصد به میزان بارش‌هایی که قرار است در یک منطقه ایجاد شود، اضافه خواهد کرد.به گفته نقشینه، همچنین می‌توان بارش‌ها را خارج از منطقه‌ای که قرار است ببارد، فرونشاند و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه ارائه کرد که این مهم نیز باید با بررسی‌های کارشناسی انجام گیرد.

وی افزود: بارورسازی ابرها باید با نظر کارشناسان هواشناسی انجام شود تا شاهد وقایع مثبت و اثرگذار باشیم و اگر در این موضوع کارهای کارشناسی نباشد، شاهد نتیجه عکس خواهیم بود.

این کارشناس هواشناسی کشور افزود: نتیجه عکس به معنای این است که بارش‌ها به جای افزایش می‌تواند کاهش یابد و موجب عدم بارش نرمال شود.

نقشینه افزود: عدم کارشناسی در بارورسازی می‌تواند موجب تغییر نامناسب نقطه بارش شود؛ یعنی شما در نقطه‌ای که نمی‌خواهید شاهد بارش‌های شدید باران هستید و احتمال سیلاب و خسارات نیز پدید می‌آید.

وی تصریح کرد: بارورسازی ابرها یک کار علمی است و اگر با دانش صورت گیرد می‌تواند به تولید ثروت و انرژی دامن بزند.

این کارشناس هواشناسی، باران و آب را نوعی ثروت دانست و تاکید کرد: بسیاری از کشورهای دنیا که به باران احتیاج دارند از روش‌های بارورسازی ابرها بهره می‌گیرند که البته این طرح هزینه‌هایی را هم در بردارد اما اثرات آن به مراتب مثبت‌تر خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نظر جوی نه جوگیر
Iran, Islamic Republic of
این مطالب از نظر من گذشت . گرچه سربسته در باره بارش آنهم وجود ابرهای بارش زا را برای باروری لازم دانسته ، بحث کم بارشی و نزولات جوی در دهه های اخیر معضل جدی ساکنین مناطق مختلف کشور است وکارشناسان هواشناسی و اخیرا" هوا فضای سپاه عزم خود را برای این مهم جزم کرده که در صورت نیاز تمام ظرفیتهای این نیرو را در اختیار کارشناسان بگذارندلیکن بعقیده من سازمان هوا شناسی که در درجه نخست مسئول مستقیم پاسخ به معضلات بارشی است تاحدودی عملکردخوبی نداشته و یا اطلاع رسانی مطلوبی نکرده خصوصا در فصل بهار که باید یک آمادگی فوق العاده ایی برای آنها وجود داشته باشد .بهر حال بیخ گوش مردم خطر جدی است! هرمنطقه از مناطق کشور را در قیاس با دهه های گذشته در نظر بگیرید پیا مهای معنی دار بنظر میاید که اهتمام لازم از سوی دستگاه های مربوطه دیده نمیشودویا در این باره چاره اندیشی نمیشود . درچرخه های زندگی مردم آب مایه حیات و میتواند در فرایند طولانی به اقتصادملی و جلوگیری از واردات وبنوعی به صنعت که وابستگی شدیدی به ان دارد کمک کند .به همان اندازه که زلزله بعنوان حادثه غیر مترقبه نیازمند امادگی ومدیریت منابع برای گذر از بحران لازم میباشد .بحر که به بر تبدیل شده نیازمنداتاق فکر وتصمیمات است از مسئولین بخواهید در این زمینه اطلاعات خوبی بدهند.