شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳
۶۰
حاشيه‌اي بر اقدام مشکوک كميته نامگذاري شورای شهر

واکنش مردم به اعلام موضع امام(ره) درباره مصدق چه بود؟

يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب: 596170
آيا اعضاي كميته مورد اشاره به ماهيت رفتارخود و آثار فرهنگي و سياسي آن اندكي انديشيده‌اند؟ يا مثلاً تصور كرده‌اند كه برداشتن نام مصدق از يكي از خيابان‌های شاخص تهران در سال 1360، از سر هوسراني يا بي‌دليل انجام شده است؟
واکنش مردم به اعلام موضع امام(ره) درباره مصدق چه بود؟
به گزارش جهان نيوز؛ در بازار مكاره سياست و فرهنگ در اين روزگار، گاه اخباري به گوش مي رسد كه شنونده هرچند با حداقلي از اطلاعات تاريخي و سياسي، يا بدين نتيجه مي‌رسد كه تصميم گيرند‌گان از ابتدايي‌ترين و درعين حال مشهورترين مباني نظري نظام بي‌خبرند و يا به طريق خيانت گام نهاده‌اند. شاهدان سياست در مقطع اوج‌گيري انقلاب اسلامي به ياد دارند كه درآن دوران و يكي دوسال پس از آن، ملي‌گرايان - كه در صدد ايجاد رهبري موازي با امام خميني بودند - به‌گونه‌اي گسترده به بازآفريني ياد وخاطره دكتر مصدق پرداختند و در اين طريق، هيچ فرصتي را فرونگذاردند.
 
اين تلاش ناكام اما، ديري نپاييد و با موضع‌گيري آشكار وفاداران به مصدق بر عليه مسلمات احكام اسلامي، جوهره فكري آنان بر ملا گشت. رهبر فقید انقلاب در سخنراني شديداللحني ضمن اعلام ارتداد جبهه ملي و هشدار قاطع به مروجان تفكر اين گروه، مصدق را نامسلمان خواند و ديدگاه خويش درباره وي را - كه پيش از آن به دليل حفظ و حدت نيروهاي سياسي مكتوم نگاه داشته بود - بر ملا ساخت.
 
درپي اعلام اين ديدگاه امام خميني، مردم به‌گونه‌اي خودجوش به خيابان‌ها ريختند و با حذف نام مصدق از يكي از خيابان‌هاي بزرگ تهران و نامگذاري آن به نام مبارك ولي‌عصر(عج)، پيروي خويش را از رهبرانقلاب اعلام داشتند. از آن پس جماعت مصدق‌گرا، با ره بردن به پستوي و خاموشي و انتظار، به دنبال فرصتي بودند كه بار ديگر مكنونات قلبي خويش را عيان كنند. حدود دو دهه بعد و پس از رويداد دوم خرداد1376، متوليان اين رويداد كه سكولاريزه كردن نظام اسلامي را وجهه همت خويش قرار داده بودند، با طرح مجدد نام مصدق، راه را براين گروه رانده شده از سياست ايران گشودند وعرصه فرهنگ، سياست و رسانه را به ميدان تاخت و تاز مصدقي ها تبديل كردند. با اين همه اما، با مقاومت نيروهاي وفادار به انقلاب و امام، مصدقيان با همه تكاپويي كه در احياي مراد خويش نشان دادند، از اين عرصه، مغبون بيرون آمدند و نتوانستند نظام را به تجليل از وي متقاعد كنند.
 
ديروز شنبه 12 اسفندماه 1396، از زبان عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران خبري منتشرشد مبني بر اينكه كميته نامگذاري شوراي شهر تهران بنا دارد كه نام خيابان كارگرشمالي را به مصدق تغيير دهد. اين تصميم همانگونه كه انتظار مي‌رفت، با استقبال و تحسين بنگاه‌های خبري ضد انقلاب روبه‌رو و بدين تفسير گرديد كه جمهوري اسلامي رفته رفته با عقب‌نشينی از ديدگاه‌هاي بنيانگذار خود، به سوي سكولارشدن روان و از رفتارهاي خود در ساليان آغازين تأسيس روي برگرفته است.
 
آيا اعضاي كميته مورد اشاره به ماهيت رفتارخود و آثار فرهنگي و سياسي آن اندكي انديشيده‌اند؟ يا مثلاً تصور كرده‌اند كه برداشتن نام مصدق از يكي از خيابان‌های شاخص تهران در سال 1360، از سر هوسراني يا بي‌دليل انجام شده است؟ آيا آنان از نقش مصدق در سركوب جريان مذهبي در نهضت ملي وملكوك نمودن نام آنان بي‌خبر مانده‌اند؟ آيا اين جماعت نمي‌دانند كه اين فرد با زياده خواهي‌هاي قانوني، عملاً يك نهضت پيروز را به شكستي كنسرسيومي كشيد؟ و از همه مهم‌تر آيا اين جماعت كه از مواجهه با عوارض بارش يك برف در تهران يا آتش گرفتن يك ساختمان ناتوان مانده‌اند، هنري جز اينگونه رفتارهاي پوپوليستی و پوچ ندارند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینها دشمنند و دشمن هم دشمنی می کند. فتنه درست می کند. کار نمی کند و مردم را عاصی می کند. با اسلام و امام و ولایت فقیه مخالف است و نگاه می کند ببیند چه گفته اند تا خلافش را عمل کند و...اینها اینجوریند و این تازه اولش است. مردمی که اینها را کاشته اند محصولشان فاسدشان را درو کنند.
Iran, Islamic Republic of
در همه دنیا اعد بیست سال قانون اساسی را باز بینی و در صورت نیاز بسیاری را تغییر میدهند . دست از این حرف های قدیمی بردارید نیاز جامعه امروز این است که این اسم باشد نیاز جامعه ان روز ان بود که ان اسم نباشد . چون بسیاری از حقایق بعد مدتی باز و بر ملا میشود
محمد
Iran, Islamic Republic of
اول برو مطالعه کن بعد حرف بزن!!!
عزیز جان !!! اگر و چنانچه نیاز به اصلاح قانون باشد اینکار را انجام میدن .
نه اینک هر 20سال اون رو تغییر بدهند!!!!!! که اگر اینطور باشه دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه.
مقداد
Iran, Islamic Republic of
اگر اینگونه که شما فرمایش می فرمائید صحیح باشد باید اسم میدان تجریش، بهارستان، فردوسی خیابان کریم خان زند، 30 تیر و .... را نیز هر 20سال عوض کرد.
میلاد
Iran, Islamic Republic of
اگر خوابی بیدار شو قانون اساسی کشور ما به بهای خون هزاران جوانان نوشته شده است پس با قانون اساسی کشورهای دیگر فرق می کند نیاز به تغییر ندارد اگر مرض شما از نام جمهوری اسلامی است گور خوندیین ان شاء الله این آرزو را پیش مصدق وبازرگان به گور می بریید
Romania
پسر خوب! بگو ببینم آخرین تغییر در قانون اساسی امریکا کی بوده!؟
اصلا بگو ببینم تغییر قانون اساسی در امریکا چه روندی داره!؟ بی خودی ژست روشنفکری نگیرید
Iran, Islamic Republic of
از اینکه سایت شما به مصدق فحش می دهد و باعث محبوبیت بیشتر دکتر مصدق می شود سپاسگذارم . اشکالی هم ندارد اگر نام ایشان را روی خیابان نگذارید چراکه نام ایشان در دل مردم ایران برای 4 نسل تاکنون ثبت شده است به مصداق " سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند " اما اینکه از مرحوم امام خمینی مایه گذاشته اید دیگر زرنگ بازی است ، اگر قرار است سخنان ایشان نصب العین باشد اللقاعده تمام فرمایشات آن مرحوم باید قاعده قرار بگیرد از جمله این فرمایش " خون دلی که این پدر پیرتان از از دسته متحجر خورده ...."
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
زمانی که مبارزان شجاع تنگستانی پلیس انگلیسی جنوب را به دستور علمای نجف و شیراز در مخاطره قرار داده بودند ۱۰ مأمورین انگلیسی به مصدق مراجعه می‌کنند و ناراحتی خود را از فرزندان شجاع تنگستان نزد او بیان می‌کنند. مصدق به آن‌ها می‌گوید شما در مقام مقابله با تنگستانی‌ها برنیائید برای اینکه نسبت به شما کینه پیدا خواهند کرد. ما خود آن‌ها را مجازات می‌کنیم تا نظر شما تأمین شود. بهتر است در اینجا برای آشنایی بیشتر با این سابقه مصدق به متن اعتراف خود او که در مذاکرات مجلس دوره چهاردهم ثبت شده است رجوع کنیم: «….بنده مأمورین خوب از انگلستان دیده‌ام، من مأمورین بسیار شریف و وطن دوست از انگلستان دیده‌ام، من مذاکراتی در شیراز و در تهران با اینها دارم. یک روز (ماژورهوور) قنسول انگلیس آمد و به من گفت (ما حکم داده ایم تنگستانی ها را تنبیه بکنند) من حالم بهم خورد. گفت شما چرا حالتان بهم خورد. گفتم چون این صحبتی که کردید نه در نفع شما بود! نه در نفع ما. گفت توضیح بدهید. گفتم شما از پلیس جنوب شکایت دارید و می‌گوئید که پلیس جنوب در شیراز منفور است، پس وقاعی که شما پلیس جنوب را مأمور تنبیه تنگستان بکنید بر منفوریت آنها افزوده می‌شود، تنگستانی ها اگر شرارت می‌کنند من تصدیق می­کنم اگر بعضی از آنها راهزنی می‌کنند من تصدیق دارم. اگر آنها را پلیس جنوب تنبیه کند جزء شهدای وطن‌پرستها می‌شوند!! و من راضی نیستم ولی اگر من که والی هستم آنها را تنبیه کنم به وظیفه خود عمل کرده‌ام و کار صحیحی کرده‌ام! گفت توضیحات شما مرا قانع کرد شما کار خودتان را بکنید من از شما تشکر می‌کنم! بعد از چند روز من تنگستان را امن کردم و (ماژور هوور) از من تشکر کرد! این سابقه است که من با ماژور هوور قنسول انگلیس دارم…». ۱۱

بی جهت نبود که سناتور معدوم محسن خواجه‌نوری که به جرم اشاعه فساد و وابستگی به شبکه فراماسونی در دادگاه انقلاب محاکمه می‌شد به همین نکته اشاره کرد که اگر فراماسونی من قابل مجازات است چرا از مصدق تجلیل می‌شود؟۱۲
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
قسم‌نامه فراماسونری دکتر محمد مصدق

مصدق السلطنه از جمله لبیک‌گویان به ندای فراماسونی میرزاملکم‌خان است و مثل بسیاری از فراماسون‌های مشهور نظیر فروغی و سپه‌سالار و سایر دوله‌ها و سلطنت‌ها به لژ آدمیت می‌پیوندد و سوگند وفاداری مادام‌العمر یاد می‌کند که برای روشن شدن بیشتر موضوع توجه به متن این سوگندنامه می‌تواند روشنگر حقایق تاریخ ما باشد. برای آنکه به میزان ارادت مصدق السلطنه به افکار ماسونی و سرکردگان گروه آن بیشتر آشنا شویم دفاع مصدق از ملکم خان را که از او به عنوان یک رجل خیرخواه یاد می‌کند عیناً از سخنان خود او از مذاکرات مجلس شورای ملی در ۳۰ مهر ۱۳۰۶ شماره ۱۲۴ نقل می‌کنیم:«… شما نوشته‌جات ملکم را بخوانید ببینید اگر ناصرالدین شاه یک نفر آدم عاقلی بود می‌بایستی تمام اختیارات خودش را به ملکم واگذار کند. چون آنچه او گفت به خیر مملکت و به خیر ناصرالدین‌شاه بود ولی چون نکرد و چون یک دسته‌هایی بودند که در واقع مخالف با عقیده ملکم بودند آنها می‌رفتند ملکم را بد می‌کردند….» ۴
United Kingdom
هاشمی جان مصدق فراماسون بود ؟ اگه بود انگلیس سرنگونش نمیکرد
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی ولی بدان نرود میخ آهنی در سنگ
میلاد
Iran, Islamic Republic of
آره نام ایشان همیشه توتاریخ ثبت شده است با نظر امام خمینی(ره) درباره مصدق : مُسلم هم نبود، اگر می ماند به اسلام سیلی می زد .
Romania
اینکه تاریخ رو بازخوانی کنیم میشه فحش. ولی طرفداران مصدق عینک بزنن به یه سگ و به اسم آیت الله تو تهرون بچرخونن میشه ادب و وطن پرستی!!!!!!
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام، جالب است که دولت دکتر مصدق با کودتای انگلیسی آمریکایی برکنار شد، جماعت روشنفکر، از خودتان سوال نمی کنید برای چه بی بی سی و صدای آمریکا حالا طرفدار دکتر مصدق شده اند؟
واضح است آنها همیشه دنبال ایجاد اختلاف بین مردم هستند تا ضعیف بمونیم
Iran, Islamic Republic of
نطر امام در مورد خلخالی و احکامی که صادر کرد چه بود؟
Iran, Islamic Republic of
مصدق ۲۹اسفند ۱۳۲۹ نفت ایران را ملی کرد و ۱۴اسفند ۱۳۴۵به جرم ایستادن برحق مردم وسرزمینش در تبعید درگذشت
در قاهره خیابانی بنام اوست اما در کشورش دریغ از یک کوچه !
Iran, Islamic Republic of
چون برای قاهره و دولتش، دشمنان ایران مهمند. در قاهره، یک موزه هم بنام محمدرضا پهلوی است. در قاهره، یک اتوبان هم بنام صدام حسین است. خیلی افتخار می کنید که نام مصدق هم روی یکی از خیابانهای قاهره است؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه نادان بحث مصدق با محمد رصا پهلوی فرق میکنه خود مصریها هم میدونن مصدق مخالف شاه بود مصدق رو الهام بخش ملی شدن سوئز توسط عبدالناصر میدونن ع
حالا شما افتخار کنید به اینکه اسم خالد اسلامبولی نام خیابان تهرانِ ضمنا قاهره یکی از پرجمعیت ترین شهرهای خاورمیانه است نطرت در مورد باریکه غزه و مجسمه صدام درش چیه?
یک نفراز مردم
Iran, Islamic Republic of
با سلام
دشمن برنامه ریزی دارد شاید برنامه دشمن 20 یا 30 سال طول بکشد ابتدا از مسایل خیلی ریز شروع می کنند و سپس از همان مسایل کوچک که قبول کردیم نتایج بزرگتر می گیرند و چون خودمان پذیرفتیم باید به حرف های آنان گردن نهیم و عرصه را واگذاریم مواظب دشمن باشیم مصدق یک کلید است .یک نشانه است یک اسم رمز است. پشت ولایت باشیم و ذره ای کوتاه نیاییم که منجر به شکستنمان خواهد شد . یا علی مدد
Iran, Islamic Republic of
آدامسی که الکس فرگوسن سرمربی سابق منچستر بونایتد از دهانش تف کرده و در موزه‌ای در انگلیس نگهداری می‌شه عقب افتاده هایی مثل تو از نامگذاری یک خیابان به نام مصدق که زندگی و عمرش در تبعید گذشت واهمه دارید
Romania
اینکه یه عده ... آدامس تف کرده رو نگهداری میکنن شد استدلال!!!؟
محسن یگانه مهر اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
در متن آمده امام ، مصدق را نامسلمان معرفی کرده اند. تا آنجا که بخاطر دارم امام هرگز در مورد افراد چنین قضاوتهایی نمیکردند. لطفا سند ومنبع مربوطه را ذکر کنید.
Iran, Islamic Republic of
صحیفه نور؛ ج15؛ص15:
«... یک گروهی (جبهه ملی) که از اولش باطل بودند، من از ریشه هایش می دانم، یک گروهی که با اسلام و روحانیت، سرسخت مخالف بودند ... وقتی که مرحوم آیه الله کاشانی دید که اینها دارند خلاف می کنند، [با آنها] صحبت کرد اما آنها یک سگی را نزدیک مجلس عینک زدند و اسمش را گذاشتند آیه الله. این در زمان آن (دکتر مصدق) بود که اینها فخر می کنند به وجود او.
او مُسْلِم نبود... »
محسن یگانه مهر اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
بله با تشکر از شما دوست گرامی. بنظر میرسد با وجودیکه مرحوم امام نام نبرده اند اما منظورشان مصدق باشد.
البته فراموش نکنیم با وجودی که مصدق ، التزام عملی به اسلام نداشت ولی بهرحال مقتدرانه در مقابل استبداد شاه و استعمار انگلیس ایستاد.
خوب است نقاط ضعف و قدرت اشخاص را با هم ببینیم.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای یگانه درود بر شما و انصافتان که بدون تعصب واقعیت را پذیرفتید . وقتی نظر و فتوای مرجع بزرگ تقلید و رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد مصدق با عنوان "او مسلم نبود"قطعی است لذا نامگذاری یک خیابان به نام او چه معنائی دارد جز دهن کجی به نظر امام
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز!
اگر به دنبال حقیقت هستید این نکته را به رسم مسلمانی منتشر کنید... صرف نظر از موضع سیاسی، اتهام نامسلمانی زدن، عقوبت دارد... وصی شرعی مرحوم مصدق، جناب آقای پسندیده برادر حضرت امام بودند که وصیتنامه ایشان را منتشر کردند زیرا مرحوم آیت الله پسندیده خود از اعضای جبهه ملی بودند. در این وصیت نامه، مسایل مربوط به وجوهات شرعی و نماز و روزه قضا هم آمده است. بعد از سخنرانی حضرت امام، چند نفر از جمله مرحوم پسندیده در دیداری خصوصی این نکته را به امام یادآور میشوند و ایشان نیز سخنشان را تصحیح می کنند اما دریغ که آنچه بر تریبون گفته شده بود هرگز از خاطره ها زدوده نشد. در عین حال دستخط مرحوم مصدق در وصیتنامه ایشان خطاب به مرحوم پسندیده مهم ترین سند شرعی در پایبندی ایشان به شریعت اسلامی و مذهب تشیع است و ضروری است که دوستداران حضرت امام این خطا را به شایستگی اصلاح کنند
Iran, Islamic Republic of
عجب؟!!! مصدق مسلمان بوده ؟
دوست عزیز خیلی ممنون از این یادآوری اما تا جناب دکتر که خود را پژوهشگرتاریخ می دانند رضایت ندهند با تمامی این مستندات و مدارک تاریخی بازهم بعید است که سند مسلمانی مصدق امضاشود!
بقول معروف خواب رفته رو میشه بیدارکرد اما شخصی که خودشو به خواب زده هرگزبیدارنمیشه! و یا بقولی نرود میخ آهنین درسنگ
دکتر طالقانی؛ مدرس دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
مصدق، قهرمان !!! انتقال قدرت از انگلیسیها به آمریکاییها در ایران است. بعد از جنگ جهانی دوم، نزاع گسترده ای بین آمریکا و انگلیس بر سر ابرقدرتی جهان در گرفت. انگلیس خود را ابرقدرت سنتی جهان می دانست و آمریکا معتقد بود که چون فاتح جنگ جهانی است و با حمله هسته ای به هیروشیما و ناکازاکی و خاکستر کردن صدها هزار نفر، جنگ را فیصله داده است، پس باید او ابرقدرت جهان باشد.
فراماسونری یک جریان عظیم فراملیتی است که فقط به سلطه جهانی ماتریالیزم می اندیشد و آمریکا یا انگلیس یا فرانسه و غیره برایش علی السویه است. بعد از جنگ جهانی دوم، برگ برنده در اختیار آمریکا یعنی فاتح جنگ بود و فراماسونری که تا آن روز در لژ لندن تعریف می شد، به ناگاه به لژ نیویورک پیوست و همه جریانات فراماسونری در دنیا و از جمله در جهان سوم، در خدمت این انتقال قرار گرفتند؛ لذا همه روشنفکران فراماسونری که تا چند سال قبل، شدیداً از منافع انگلیس حمایت می کردند، ناگهان منتقد آن شدند و دست ارادت به سوی آمریکا دراز کردند و مصدق از آن جمله است.
ادامه در کامنت بعدی
دکتر طالقانی
Iran, Islamic Republic of
مصدق از روزی که در نوجوانی به سیاست پیوست، در خدمت انگلیس بود و مدارک و دلایل تاریخی قاطعی در این زمینه وجود دارد؛ اما بعد از جنگ جهانی دوم، به تبعیت از سیاستهای مرکزیت فراماسونری، ناگهان تغییر رویه داد و آمریکا دوست شد. متأسفانه آیه الله کاشانی در این ماجرا فریب خورد و چرخش مصدق را به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد. بی خبر از آن که او به وظیفه سازمانیش عمل می کند. مصدق با حمایت بی دریغ آمریکا، نفت را از چنگال انگلیسیها در آورد و وقتی دست انگلیس به کلی کوتاه شد، خودش و البته بنا به خواست مرکزیت جهانی فراماسونری، مقدمات کودتای 28 مرداد را فراهم کرد؛ چنانچه در نامه آیه الله کاشانی منعکس است؛ اما ... دیر هنگام بود.
با کودتا، کنسرسیومهای نفتی برگزار و نفت ایران بین آمریکا و کشورهای غربی دیگر تقسیم شد و تاراج نفت، بسیار بدتر از قبل از ملی شدن ادامه یافت. این است رمز و راز علت تجلیل امروز سی ان ان و شبکه عظیم رسانه ای صهیونیزم از دکتر محمد مصدق!
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
......
دکتر طالقانی؛ مدرس دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
متن نامه آیه الله کاشانی به دکتر مصدق؛ یک روز قبل از کودتای 28 مرداد 32:
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض می شود گرچه امکانی برای عرایضم نمانده، ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام، بالاتر از احساسات شخصی است و علیرغمغرض ورزیها و بوق و کرنای تبلیغات، شما خودتان بهتر از هرکس می دانید که هم و غم من در نگهداری دولت جنابعالی است که خودتان به بقای آن مایل نیستید.
ادامه در کامنتت بعدی ....
Iran, Islamic Republic of
منطقی نیست که دریک مقطع زمانی کوتاه اشخاص را ارزیابی کرد جناب سیاستمدار!
مصدق هرچه کرد و هرکه بود حافظ بیت المال بود و دلسوز کشور
شما اکنون که سنگ مخالفانش را به سینه می زنید چقدر از نخبگان و خواص کشورمان را سراغ داریدکه مانند او پاک باشند وپاک بمانند؟
لقب دکتر برخود گذاشتن و درفضای مجازی کامنت منتشرکردن خیلی راحت است اما غیر از آن دنیا درهمین دنیا هم برخلاف سابق باید پاسخگو باشید چون اکنون دهه شصت و هفتادنیست!
از کجا اینقدر قاطع می گویید او حافظ بیت المال بود؟!
Iran, Islamic Republic of
شما ازکجا مطمئن هستی که ایشان حافظ بیت المال نبوده؟
حتی رسانه های مخالف اوهم که کمی انصاف هزینه کرده اند ا ین را قبول دارند. آیا بهترنیست کمی تاریخ بیطرفانه رو مطالعه کنید؟
Romania
سخنان مقام معظم رهبری که به اذعان دوست و دشمن یک متخصص منصف تاریخ معاصر است رو در مورد عملکرد مصدق ببینید. ایشان در خنانی که فیلم آن در فضای مجازی هست میفرماید آقای مصدق که ضد انگلیس بود وبه امریکاییها اعتماد داشت باعث شد نهضت ملی با کودتای امریکاییهای مورد اعتماد او! عملا به نتیجه نرسد و نفت از انگلیسها به امریکاییها منتقل شود.
اسم این حفظ بیت المال است!؟
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
حفظ بیت المال یعنی اینکه ایشان نه برای خودش خواست نه نزدیکانش
حتی درهمین نظام که سریال معمای شاه را ساختند نتوانستند ازاین حیث شخصیت مصدق را لجن مال کنند
ضمنا دوست عزیز شما که ازرهبری هزینه می کنید بهتراست کمی هم به تاریخ انقلاب رجوع کنید تا متوجه شوید رهبری درهمان نمازجمعه تاریخی که بمب منفجرشد درحال تعریف از مصدق بود چون منصفانه قضاوت می کرد اما هفته بعد هاشمی درهمان نمازجمعه زهرخودش را ریخت و متلک انداخت!... لطفا همین مطلب را تحقیق کنید تا متوجه شوید در فضای مجازی هم می توان حرف منصفانه زد و تاریخ را تحریف نکرد
کمی و فقط کمی مطالعه بیطرفانه تاریخ با درنظرگرفتن اینکه انسان ها صفر و صدنیستند می تواند بسیاری ازشبهات را برطرف نماید. بلی مصدق هم مانندتمام انسان ها نقاط ضعف و قوت داشت اما بسیاری از همانها که به او انتقاد و حتی توهین می کردند با عملکردشان درهمین نظام مصدق را به یک " قهرمان ملی " تبدیل کردند!
Iran, Islamic Republic of
از تجربیات روی کارآمدن قوام و لجبازی های اخیر، بر من مسلم است که می خواهید مانند سی ام تیر کذایی، یکبار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه کنار بروید. حرف اینجانب را در خصوص اصرارم در عدم اجرای رفراندم نشنیدید و مرا لکه ی حیض کردید. خانه ام را سنگباران و یاران و فرزندانم را زندانی فرمودید. مجلس را که ترس داشتید شما را ببرد، بستید و حالا نه مجلسی هست و نه تکیه گاهی برای این ملت گذاشته اید. زاهدی را که من با هزار زحمت، در مجلس، تحت نظر و قابل کنترل نگاه داشته بودم، با لطایف الحیل خارج ساختید و حالا همانطور که واضح بود، در صدد به اصطلاح کودتا است.
ادامه در کامنت بعدی ....
Iran, Islamic Republic of
اگر نقشه ی شما نیست که مانند سی ام تیر عقب نشینی کنید و به ظاهر قهرمان زمان بمانید و اگر حدس و نظر من صحیح نیست که آمریکا ما را در گرفتن نفت از انگلیسها کمک کرد و حالا به دست جنابعالی، به صورت ملی و دنیا پسندی می خواهد این ثروت ما را به چنگ آورد و اگر واقعاً با دیپلماسی نمی خواهید کنار بروید،
این نامه ی من سندی در تاریخ ملت ایران خواهد بود
که من شما را با وجود همه ی بدیهای خصوصی تان نسبت به خودم،
از وقوع حتمی یک کودتا وسیله ی زاهدی،
که مطابق با نقشه ی خود شما است، آگاه کردم
که فردا جای هیچ گونه عذر موجهی نباشد...

ایام به کام باد؛ سید ابوالقاسم کاشانی »
دکتر طالقانی
Iran, Islamic Republic of
پاسخ کتبی دکتر مصدق به نامه آیه الله کاشانی:
« مرقومه ی حضرت آقا، وسیله ی آقا حسن آقا سالمی، زیارت شد.
اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم.
والسلام.
دکتر محمد مصدق»

فاعتبروا یا اولی الابصار
دکتر طالقانی
Iran, Islamic Republic of
اگر نقشه ی شما نیست که مانند سی ام تیر عقب نشینی کنید و به ظاهر قهرمان زمان بمانید و اگر حدس و نظر من صحیح نیست که آمریکا ما را در گرفتن نفت از انگلیسها کمک کرد و حالا به دست جنابعالی، به صورت ملی و دنیا پسندی می خواهد این ثروت ما را به چنگ آورد و اگر واقعاً با دیپلماسی نمی خواهید کنار بروید، این نامه ی من سندی در تاریخ ملت ایران خواهد بود که من شما را با وجود همه ی بدیهای خصوصی تان نسبت به خودم، از وقوع حتمی یک کودتا وسیله ی زاهدی، که مطابق با نقشه ی خود شما است، آگاه کردم
که فردا جای هیچ گونه عذر موجهی نباشد...

ایام به کام باد؛ سید ابوالقاسم کاشانی »
پاسخ کتبی دکتر مصدق؛ ذیل نامه بالا:
« مرقومه ی حضرت آقا، وسیله ی آقا حسن آقا سالمی، زیارت شد.
اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم.
والسلام.
دکتر محمد مصدق»
United Arab Emirates
انتساب عنواینی مانند دکتر یا مهندس یا آیت الله، شخص به خود چه مفهومی داره؟؟!!!!!
طالقانی؛ خاک پای ملت ایران
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز. لقب و عنوان دکتر یا مهندس هیچ امتیازی ایجاد نمی کند؛ فقط نمایانگر موقعیت کارشناسی فرد است. من در دانشگاه اصفهان عضو هیأت علمی هستم و 29 سال سابقه تدریس و پژوهش دارم؛ در عین حال خادم و خاک پای ملت ایرانم. شما و همه کسانی که متفاوت می اندیشید هم برای من بسیار عزیزید. خدا گواه است که اگر وقت می گذارم و کامنت می نویسم، فقط برای خدمت به انقلاب و ایران و بالمأل رضای خداست. به هر حال مطابق عرف دانشگاهی، همه کسانی که پی اچ دی دارند، از عنوان دکتر استفاده می کنند و نباید این را خودستایی قلمداد کرد؛ چنانچه بسیاری از کسانی که شما با منظومه فکریشان موافق هستید نیز این کار را می کنند تا به مخاطب بگویند که از موضع علمی سخن می گویند. ارادتمندم.
Iran, Islamic Republic of
بنظرمی رسه که سابقه پژوهش شما صرفا در جمع آوری مدارک برعلیه مصدق بوده و برای تحقق این هدف هرچه درتوان داشته اید هزینه کرده اید اما متاسفانه فقط یک روی سکه را دیده اید. مثلا اگر واقعا رهبری را قبول دارید چرا به خطبه های نمازجمعه ایشان که ازمصدق تعریف می کرد استناد نمی کنید؟ اینها جزو پژوهش نیست جناب دکتر؟!
اشتباه یادته
این سخنرانی را در روزی که اخبار 14 پخش کرد گوش دادم و اخبار 7:30 تلویزیون هم دیدم و برایم جالب بود و دقیقا از همان زمان نسبت به مصدق موضعم عوض شد.
شما یا سن و سالت قد نمی دهدو الکی این جمله را نوشته ای یا به خیال خودت خیلی زرنگی!
Iran, Islamic Republic of
سلام
امام نظر خود را با توضیح مرحوم جلاالدین فارسی در خصوص وجود مدارک پرداخت خمس در مدر سه کمال تصحیح کرده اند.
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
ممنون بنده هم میخواستم همین پاسخ را بدهم که شما زحمتشو کشیدید
نویسنده این مقاله بهتربود تحقیق کند و سپس درمورد مصدق مطلب بنویسد
انتقاد ازعملکرد یک انسان غیرمعصوم طبیعی و حق همه است اما انصاف را هم رعایت کنید... چشم برهم گذاریم باید برای آخرت جواب داشته باشیم
قرارنیست مرحوم مصدق با آنهمه خدمت در 2 رژیم مغضوب باشد!
مندلی
Iran, Islamic Republic of
مصدق هر که بود و هرچه کرد تاریخ قضاوت کرده است . اما امروز باید دید این لیبرال های ورشکسته سیاسی و بعضا مزدور از این اقدامات خود چه اهدافی را دنبال می کنند .یکی از مصادیق فرمان آتش به اختیار رهبر عزیز همین مورد است که این گونه بساط ها را تا گسترده تر نشده با کوشش ها و جوشش های مردمی در نطفه خفه کنیم.
Romania
بالاخره نگفتید در باره نامه آقای کاشانی و جواب آقای مصدق چطور قضاوت کنیم که هم جواب خدا رو بتونیم بدیم هم جواب آینگان رو!؟
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
شما آزادید هرطورخواستید قضاوت کنید چون خیالتان از آن دنیا راحت راحت است... مطرح کردن موضوع مصدق و دیگران بهانه ای برای پرخاشگری شما و گمراه کردن مردم از مشکلاتشان می باشد.کافی است وضعیت مردم و معیشتشان و معضلات اجتماعی و اقتصادی و اختلاس ها و ... را در حال حاضر با زمان مصدق مقایسه کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
پاسخ ملت را که 40 سال است وعده داده اما خلافش عمل کرده اید درحال حاضربدهید پاسخ خداوند و آیندگان پیشکش!
Romania
اتفاقا ما هم به عنوان شهروند عادی و عضوی از این ملت مطالبات به حقی از دولتها داریم و به شما میگوییم با این بحثهای جانبی حواس مردم رو از فسادهایی نظیر اختلاس 11 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوقهای نجومی و رکود و بیکاری و ... که همگی ناشی از اجرای اقتصاد لیبرالی در جامعه با فرهنگ اسلامی است، پرت نکنید. و یا نخواهید به جای اصلاح اقتصاد، جامعه را از فرهنگ اسلامی جدا کنید تا اقتصاد کهنه لیبرالی قابل اجرا باشد
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
بلی باشما موافقم که نباید حواس مردم از فسادهای مذکور پرت شود چه این فسادها مربوط به این یا آن جناح و گرایش سیاسی باشد.
وبهمین دلیل اعتقاد دارم که این بحث ها اگر درجای خود و با مستندات کافی و با حب و بغض انجام شود نتیجه ای برای مردم و کشور ندارد
دکتر طالقانی
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی، در یک سخنرانی که صبح روز ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ انجام دادند، به حوادث دوران دولت دکتر مصدق و اینکه چگونه با آیت‌الله کاشانی برخورد کرده و سگی را عینک زده اند و به اسم آیت‌الله در خیابان می‌گرداندند، اشاره کردند و گفتند: «این در زمان آن (دکتر مصدق) بود که این‌ها فخر می‌کنند به وجود او. او هم مسلِم نبود… من به این آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست؛ این سیلی خواهد خورد و طولی نکشید که سیلی را خورد و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می‌زد…»
دکتر محسن بهشتی‌ سرشت در کتاب «زمانه و زندگی امام خمینی» برای نخستین ‌بار مدعی شده که امام بعدها از نظر خود درباره دکتر مصدق عدول کردند.
بهشتی سرشت می نویسد: «سال‌ها بعد از آن، در صحبت یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی با امام نسبت به بیان ویژه ایشان در سخنرانی ۲۵ خرداد در رابطه با مسلم نبودن دکتر مصدق، امام از این موضوع گذشتند.» (ص۱۳۹)
اشاره مولف (آقای دکتر بهشتی ‌سرشت) به گفت‌و‌گوی خودش با جلال‌الدین فارسی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی است. وی در توضیح بیشتری در این باره چنین می‌گوید: «در گفت‌و‌گویی که با آقای جلال‌الدین فارسی داشتم معلوم شد که ایشان حدود یک سال بعد از آن سخنرانی و اظهارنظر امام خمینی درباره مصدق، در دیداری با امام به ایشان گفته که اطلاعاتی دارد که مصدق قطعاً مسلمان است. امام هم در پاسخ به ایشان گفته بودند پس اگر این‌طور است که شما می‌گویید من از حرف خودم برگشتم.»
این فقط یک نقل قول با واسطه از آقای جلال الدین فارسی است و خود امام در وصیتنامه فرموده اند:«اکنون که من حاضرم، بعض نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.»
طه
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای دکتر طالقانی
از مطالب شما استفاده کردیم ،ان شاءالله دانشگاه های کشور از وجود اساتید انقلابی هیچ وقت خالی نشه.
Iran, Islamic Republic of
با توهین و افترا به مصدق مشکلات کشورمان حل نمی شود!
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
خوب شد جناب دکترالتفات نموده و به مصدق ارفاق کردند که ممکن است مسلمان باشد. منتظرهستیم که بهشت و جهنم را هم برای دیگران مشخص کنید چون بنظرمی رسد دست شما درآن دنیا خیلی بازاست!

ازسایت جهان نیوز انتظار می رود که مانند اکثرمواقع مسایل واقعی مردم را مطرح کند و به موضوعات تفرقه افکنانه دامن نزند
اکنون بسیاری ازاصلاح طلبان که نان نام مصدق را می خورند همانها هستند که اوایل انقلاب سایه او را با تیرمی زدند!... لازم نیست برای کوبیدن این افراد مصدق با هروسیله و هربهانه ای کوبیده شود. ا لبته تحقیق و تحلیل تاریخ کارخوبی است اما نه دریک مقاله احساسی و با کامنت های مشابه ازسوی بعضی از افراد.......
اگر با این نوع اصلاح طلبان مشکل دارید چرا سعی می کنید شخصی را لکه دارکنید که اینها بفراخور وضعیت سیاسی کشور اورا ستایش می کنند و ازاو نردبان می سازند؟
Iran, Islamic Republic of
این جماعت یا جاهل و یا خائن هستند که بر خلاف امام و رهبری اقدام می کنند .
Iran, Islamic Republic of
دونکته را هرگز فراموش نکنید:
1- مردم برای شناخت و به بزرگی یاد کردن از قهرمانانشان منتظر قرائت های رسمی در این خصوص نمی مانند.
2- سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند!
مصدق و یادگاران ارزشمندش تا ابد زنده هستند!
Iran, Islamic Republic of
مصدق سرمایه دائمی این ملت است بخواهید یا نخواهید فرقی نمی کند!
Romania
پس صبر میکنیم تا اسناد سازمانهای جاسوسی از طبقه بندی خارج و چاپ شود