پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

گام‌های بنیاد مستضعفان برای محرومیت‌زدایی

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 594965
شالوده حرکت نظام اسلامی از زمان تشکیل برابر با قانون اساسی و منطبق با فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری براساس عدالت بوده است. یکی از اهداف چنین رویکردی کاهش تدریجی فاصله طبقاتی ومدیریت توزیع عادلانه ثروت در جامعه بود. در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب عملکرد مجموعه‌هایی مثل بنیاد مستضعفان و کمیته امداد انقلاب اسلامی باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا نقاط قوت و ضعف‌های آن آشکار شود.
گام‌های بنیاد مستضعفان برای محرومیت‌زدایی
به گزارش جهان نيوز، چنین بررسی‌هایی زمینه را برای ادامه مسیر مناسب پیش روی چنین دستگاه‌هایی قرار خواهد داد. در مورد نهادهایی که مبنای حرکت آنها رسیدن به شاخصه‌های توسعه و رفع محرومیت و فقر است، اقداماتی در طول سال‌های گذشته انجام گرفته و به نظرم یکی از ایرادات وارد بر چنین مجموعه‌هایی این است که اطلاع رسانی دقیقی از عملکردهای آنها در جامعه را شاهد نیستیم و با وجود تلاش‌های زیادی که این نهادها تاکنون انجام دادند و به شکلی در چارچوب ضوابط و اساسنامه‌هایشان اقدامات مرتبط با حوزه‌های فعالیت‌های خود را مدیریت کردند، اما خروجی این فعالیت‌ها که آشکار می‌سازد تا چه میزان به رفع محرومیت و توسعه شاخص‌های عدالت اجتماعی در جامعه منجر شده تاکنون چندان در قالب گزارش‌های منتشر شده وجود خارجی نداشته است. از سوی دیگر انتظار این است که متناسب با فعالیت‌های انجام شده اثرات کاهش نرخ رشد فقر را در جامعه شاهد باشیم.

به عبارت دیگر اگر مراجعه‌ای به آمار مربوط به درصد تعداد افرادی که در زیر خط فقر قرار دارند، صورت گیرد باید مشخص شود در شرایط کنونی این آمارها بیشتر یا کمتر شده است. چنین ارزیابی‌ای باعث می‌شود میزان موفقیت در حوزه‌های ماموریت این مجموعه‌ها مشخص شود. نکته دیگر این‌که باید به این سوال پاسخ داده شود که خروجی عملکرد دستگاه‌هایی مثل بنیاد مستضعفان تا چه اندازه توانسته بر شاخص‌های رفع محرومیت و رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه‌های مختلف بینجامد.

متاسفانه در این زمینه هم گزارش‌هایی از سوی چنین مجموعه‌هایی در دسترس نیست. اما کارهایی که اخیرا در بنیاد مستضعفان در دستور کار قرار گرفته به نظر می‌رسد در مقایسه با گذشته این نهاد روند بهتری را در پیش گرفته است. رویکرد جدیدی که در بنیاد مستضعفان در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی مبنای عمل و محور حرکت قرار گرفته و در حوزه بهبود عدالت اجتماعی در جامعه مشغول فعالیت است، قاعدتا باعث یک تفاوت رفتار در مقایسه با گذشته شده است. یکی از این اقدامات صورت گرفته استفاده از ظرفیت‌هایی است که در مناطق محروم وجود دارد.

این رویکرد باعث شده در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکتی متفاوت از دوران گذشته را شاهد باشیم. امروز اقدمات بنیاد مستضعفان در مناطقی مثل جنوب استان کرمان و منطقه‌ای به‌نام قلعه گنج یک نقطه افتخار در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
در این زمینه بنیاد توانسته ضمن هماهنگی با دستگاه‌ها و مدیریت استان، اتفاقی را رقم بزند که از نگاه کارشناسان این نقطه به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در کشور شناخته شود. خروجی این اقدامات باعث شد قلعه گنج در اوج محرومیت، مشکلات اجتماعی و حتی مسائل امنیتی در یک بازه زمانی کمتر از دوسال با همکاری همه دستگاه‌ها و مدیریت بنیاد مستضعفان با تحولی اساسی در این شهر محروم روبه‌رو باشد. آمارها حاکی از این است که در قلعه گنج ما با افزایش سرمایه‌گذاری، کاهش محرومیت، افزایش اشتغال و کم شدن مشکلات اجتماعی و امنیتی مواجه هستیم.

این منطقه تا پیش از این بیشتر آمار جرایم خشن را در استان کرمان به خود اختصاص داده بود، اما بعد از اقدامات صورت گرفته از سوی بنیاد مستضعفان قرائن حاکی است که قلعه گنج در این استان جزو کم مساله‌ترین مناطق به شمار آمده است. جا دارد در این زمینه از تلاش‌ها و زحمات آقای سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان تقدیر شود.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *