پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

مهمانی شعر و قلم در مکتب خانه جدید تهران

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 580293
یک خوشنویس جوان با اهدای مجموعه رباعیات خیام، شاگردان مکتب خانه دبستان بنی هاشم را به اهدای کتاب دعوت کرد.
مهمانی شعر و قلم در مکتب خانه جدید تهران
به گزارش جهان نيوز، در آستانه آغاز هفته اهدای کتاب، «محسن رهبری» از جوانان با استعداد عرصه خوشنویسی و نقاشیخط شهر تهران که با شعر و ادبیات مانوس بوده و در چندین جشنواره ادبی موفق به کسب رتبه برتر در بخش مشاعره شده است، در یکی از کلاس های درسی دبستان پسرانه بنی هاشم واقع در جنوب تهران که به تازگی با ابتکار معلم و خوش ذوقی دانش آموزان به مکتب خانه تبدیل شده است، حاضر شد و دقایقی را برای آنان هنرنمایی کرد.

محسن رهبری متولد 1368 تهران است. وی هنر را از 10 سالگی با آموزش خط نستعلیق نزد استاد عظیم فلاح آغاز کرده و پس از پیمودن مراحل تکرار و تمرین بسیار، 9 سال است که در خوشنویسی حضور حرفه ای داشته و نام او در جشنواره های بزرگ نقاشیخط می درخشد. هنر برای این هنرمند جوان دغدغه است و تنها از این طریق درآمدزایی می کند. پیشرفت چشمگیر در خوشنویسی از اهداف اصلی اوست و به دلیل آنکه بتواند آثار خود را در عرصه های بین المللی ارائه کند، به نقاشیخط روی آورده است.

رهبری درباره سیر صعودی خود در هنر گفت: از زمانی که خوشنویسی را آغاز کردم در جشنواره های دانش آموزی شرکت کرده و هر دوره در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نفر اول منطقه و تهران شناخته می‌شدم. به مرور زمان سطح جشنواره هایی که حضور می یافتم تغییر کرد و در جشنواره های ملی بسم الله، تایپوگرافی دانشگاه صدا و سیما، شمسه، دوسالانه خوشنویسی و... رتبه برتر کسب کردم.

  این هنرمند جوان که نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری در تهران و دیگر استان های کشور برپا کرده و هم اکنون تعدادی از آثارش در موزه نجف اشرف نگه داری می شود، از ابتدای حضور خود در خوشنویسی به حوزه شعر و ادبیات پیوند خورده است. وی در این باره اظهار داشت: از کودکی به شعر علاقه داشتم. در کلاس خوشنویسی هرگاه استاد برای من سرمشق می نوشت، مصرع دوم را نیز می‌گفت و توصیه می‌کرد که آن شعر را کامل حفظ کنم. بعضی روزها هم در کلاس با هم مشاعره می کردیم. این تشویق ها انگیزه من را بیشتر کرد تا اینکه در سال 81 برای  اولین بار در مسابقه مشاعره شرکت و مقام اول را کسب کردم. آن زمان وقتی برای دریافت جایزه بالای سن رفتم، خیلی ها خندیدند و گفتند این بچه بالای سن چه کار دارد؟!

با این موفقیت حفظ شعر را جدی تر پیش گرفتم و فقط با هدف مشاعره شعر حفظ می‌کردم. برای این کار دفتر تهیه کرده و هر بیت و یا غزل کاملی که حفظ می‌شدم را طبق حرف اول بیت در آن یادداشت می‌کردم.

نفر اول جشنواره شمسه تهران درباره ارتباط اشعار با آثاری که خلق کرده، گفت: من به ندرت مصرع و یا بیت کامل در آثارم تحریر می‌کنم. بیشتر کلماتی که در یک شعر توجه ام را جلب کنند می‌نویسم و معمولا از طبیعت برای خلق تابلوهایم الهام می‌گیرم. حس مثبت طبیعت از فضای لطیف شعر جدا نیست و در نقاشیخط های من ترکیب این دو مشهود است.

وی در پاسخ به اینکه آیا مجموعه عشق هایی که نوشته اید نیز تحت تاثیر اشعار بوده است یا خیر؟ گفت: بی تاثیر نبوده. قصد دارم آنقدر ترکیب های مختلف با کلمه «عشق» اجرا کنم که همه آثارم را بشناسند و بدانند که ماهیت تابلوهای عشق متعلق به من است. 12 سال پیش اولین تابلو عشق را نوشتم و همیشه با خود می‌گفتم میخواهم یک تابلویی خلق کنم که واقعا عشق آتشین باشد. به همین دلیل بر روی یک بوم با رنگ سفید عشق نوشته و با رنگ قرمز آن را رنگ آمیزی کردم که این تابلو مورد پسند استاد رسولی واقع شد. برخی نقد می‌کنند که فقط نوشتن عشق را بلد هستی؟ این نظرها را محترم می دانم اما آنها را نمی پذیرم. مثل اینست که بگوییم استاد احصایی فقط بلد است لااله الا الله بنویسد. من ترکیب بسم الله و آیات قرآنی بسیاری نوشته ام و الان هم اگر جشنواره ای موضوع داشته باشد، آن موضوع را کارمیکنم اما همواره به فکر خلق آثار متفاوت با عنوان عشق هستم و هنرمندان من را به عنوان آقای عشق می شناسند.  

محسن رهبری در ادامه درباره حضور خود بین دانش آموزان گفت: با خبر شدیم یکی از کلاس های درسی مدرسه پسرانه بنی هاشم در جنوب تهران به مکتب خانه تبدیل شده و دانش آموزان به سبک قدیم تحصیل می کنند. خلاقیت معلم و دانش آموزان این کلاس در نظرم جالب بود. به همین دلیل به دیدارشان آمدیم و به همراه جمعی از دوستان نام هر یک را تحریر و به آنان هدیه کردیم.

وی افزود: چند تن از این دانش آموزان با لحن بسیار دلنشین شعر خواندند و با هم مشاعره برگزار کردیم. در نهایت من یک کتاب رباعیات خیام را به مجموعه مکتب خانه آنان اهدا کردم تا دانش آموزان نیز به اهدا و تعویض کتاب های خود تشویق شوند. از آنان خواستم که به بهانه این هفته با کتابخانه مدرسه ارتباط برقرار کرده و با اهدای کتاب، گنجینه ادبی مدرسه خود را تقویت کنند.  

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *