جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

میرشکاک: شعر مصداقی ماندگار نمی‌شود

چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 603442
نشست شعر و نثر طنز در ادبیات اعتراضی با حضور یوسفعلی میرشکاک، امیری اسفندقه و تعدادی از شاعران و منتقدان ادبی در حوزه هنری برگزار شد.
میرشکاک: شعر مصداقی ماندگار نمی‌شود
به گزارش جهان نيوز، نشست «شعر و نثر طنز در ادبیات اعتراضی» با حضور جمعی از شاعران بود. در این جلسه یوسفعلی میرشکاک شاعر و منتقد ادبی، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، اکبر کتابدار، عباس احمدی و جمعی دیگر از شاعران حضور داشتند. 

میرشکاک در ابتدای جلسه به سابقه شعر طنز و اعتراضی اشاره کرد و در این باره گفت: شعر اعتراضی از زمان ساسانیان وجود داشته و در هر برهه از زمان سروده شده است. در قرن چهارم، هفتم و حتی زمان معاصر شعر طنز و اعتراضی یکی از محورهای اصلی و موضوعاتی است که شاعران به سراغش رفته‌اند. 

وی ادامه داد: اعتراض شاعران اعتراض به تقدیر الهی نیست و آن‌ها بارها اعلام کرده‌اند که در برابر تقدیر خداوند تسلیم هستند اما چیزی که علت سرودن شعر اعتراضی است وضع جامعه و شیوه برخورد حاکمان با مردم میانه و فرودست است. 

این منتقد ادبی تصریح کرد: شاعر اگر به مصادیق بپردازد شعرش تقویمی شده و تنها در یک بازه زمانی و محدوده مشخص به حیاتش ادامه می‌دهد. در میان شاعرانی که شعر اعتراضی و طنز گفته‌اند ایرج میرزا تنها کسی است که توانسته خود را از میان فصول تاریخی بیرون بکشد و مخاطبی در میان نسل‌های مختلف داشته باشد. 

میرشکاک با بیان اینکه شعر نباید محصولی موقتی باشد،‌ اضافه کرد: شاعر باید دغدغه‌ها و مشکلات را به صورت کلی و در قالبی درست بیان کند، شعر مناسبتی در تاریخ ماندگار نمی‌شود و همین مسئله است که شما شعر ماندگار بسیار کم می‌بینید. 

در ادامه برنامه شعرای حاضر به شعرخوانی پرداختند. 

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *