سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
مومنی شریف:

وظیفه‌ هنرمندان‌ نگاه‌ متفاوت‌ به فتنه‌۸۸ است

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 580030
رئیس حوزه هنری گفت: وقت آن است که هنرمندان در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند با بیانی روشن دست به کار شوند و با نگاهی متفاوت به فتنه۸۸ بپردازند.
وظیفه‌ هنرمندان‌ نگاه‌ متفاوت‌ به فتنه‌۸۸ است
به گزارش جهان نيوز به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، مراسم رونمایی از رمان‌های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» عصر روز گذشته در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های ادبی نویسندگان این دو رمان گفت: امروز که گرد و خاک فتنه ۸۸ نشسته است و از آن زمان فاصله گرفته‌ایم، وقت آن است که هنرمندان در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند با بیانی روشن دست به کار شوند. وظیفه هنرمندان، دست‌یابی به نگاهی متفاوت به فتنه۸۸ و ارزش‌های آن برای کشورمان است به این ترتیب است که می‌توان دست‌آوردهای حماسه ۹دی را بهتر معرفی کنیم.

مومنی با بیان خاطره‌ای از دیدار شاعران در شهریور سال ۸۸ با مقام معظم رهبری ادامه داد: در این دیدار مقام معظم رهبری با اشاره به فتنه۸۸ فرمودند «این اتفاقات نعمت بزرگی برای انقلاب بود.» آن ماجرا باعث شد نقطه ضعف نظام را بفهمیم. امروز که فتنه ۹۶ را تجربه کردیم و در نطفه خفه شد، به خاطر تجربه سال ۸۸ است. آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد، یکی از مهمترین وقایع کشور بود. بزرگترین حادثه از این دست بود که می‌توانست مردم را گمراه کند. با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم و تفضل الهی، مردم از این حادثه گذشتند. از آنچه پیش آمده است باید درس بگیریم.

وظیفه هنرمندان دست‌یابی به نگاهی متفاوت به فتنه۸۸ و ارزش‌های آن برای کشورمان است.

محسن پرویز، قائم مقام انجمن قلم ایران در این مراسم با اشاره به مطالعه کتاب «دقیقا نیمه شب» چهار سال پیش گفت: پس از گذشت چند سال، بار دیگر توفیق مطالعه این کتاب را در راستای برگزاری این مراسم یافتم. پس از مطالعه این اثر، کم کاری‌هایی هنری نابخشودنی هنرمندان کشور در این مورد را بار دیگر حس کردم. هنرمندان باید زوایای پنهان آن اتفاقات بدی که در کشورمان افتاد را به زبان و در قالب هنر بیان کنند. چرا که همچنان غبار فتنه بزرگتری به نام بی‌اعتمادی نسبت به نظام در ذهن و فضای فکری گروهی از مردم باقی مانده است.

پرویز ادامه داد: فتنه‌ای که روزهای اخیر با آن مواجه شدیم، خیلی روشن تر از سال ۸۸ بود. دشمنان ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این فتنه‌ها دل بسته‌اند.

وی افزود: بیان مسائل و مشکلات در قالب داستانی زیبا، خیلی موثرتر از ارائه آن در قالب یک مستند تاریخی است. بی شک ارائه ناگفته‌های فتنه۸۸ به روشنگری نسبت به آن برای مردم کمک و از تکرار آنها جلوگیری خواهد کرد.

پرویز با اشاره به روزهای پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷ گفت: در روزهای اول پس از انقلاب تمامی تلاش‌ها و دغدغه جوانان انقلابی و بسیجی حضور و فعالیت در بخش‌هایی بود که کم‌کاری و نیاز در آن‌ها حس می‌شد. آن روزها همه مردم انقلابی بیدار و هشیار بودند. یکی از فواید فتنه‌هایی مانند سال ۸۸ این است که دوباره انسان را از خمودگی بیدار می‌کند.

پرویز ادامه داد: تصورم از کتاب «تاب طناب‌دار» این بود که همان روحیه جوانی ابتدای انقلاب احیا شده است. انصافا این کتاب در برخی فرازها خیلی خوب از عهده کار بر می‌آید. مخصوصا در آن بخشی که به سمانه و روایت منافقین می پردازد. همچنین جذابیت داستانی کتاب آقای جعفری چنان قوت دارد که خواننده به سختی می‌تواند کتاب را کنار بگذارد. به این ترتیب با دقت تا پایان رمان مطالعه آن را ادامه می‌دهد. سایر نویسندگان از همت نویسندگان این دو اثر ارزشمند بیاموزند و کتابی را درباره فتنه بنویسند. فتنه ایجاد شده اخیر به ما یاد آور شد که فتنه‌ها تمام نشده و لازم است بصیرت بخشی را بطور مداوم انجام دهیم.

حسینعلی جعفری، نویسنده کتاب «دقیقا نیمه شب» نیز در این مراسم با اشاره به نگارش کتاب در سال۹۰ و اتمام بازنویسی آن در سال ۹۳، گفت: تاریخ جزء علاقه‌مندی‌های من است. ممکن است تاریخ در بسیاری از مواقع خشک و بی انعطاف باشد، اما داستان می‌تواند جذبه تاریخ را چند برابر کند.
وی در همین راستا افزود: به عنوان مثال کتاب تاریخ بیهقی معمولا در بخش تاریخ قرار نمی‌گیرد. بلکه این کتاب بیشتر در قفسه ادبیات یافت می‌شود. این کتاب تاریخی است، اما به دلیل ساختار داستانی و عمق‌نگری‌های دقیق در قفسه ادبیات قرار گرفته است.

جعفری افزود: بهترین ابزار بیان تاریخ ملی، مذهبی، حادثه عظیم قرن انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب، هنر است. اگر غفلت کنیم باز گرفتار فتنه‌های دیگری می‌شویم. همانطور که چند روز پیش، پس از چند سال دوباره اتفاق افتاد. «دقیقا نیمه شب» را می‌توان به قطره آبی که گنجشک برای فرو نشاندن آتش نمرودیان برای حضرت ابراهیم می‌ریزد، تشبیه کرد. به هر حال این اثر یکی از کارهایی بود که در قالب هنر از من برمی‌آمد. هرچند کم است اما می‌تواند نتایج خوبی را در پی داشته باشد.

جعفری در ادامه کتاب خود را مبتنی بر وقایع مستند دانست و گفت: وقایع کتاب «دقیقا نیمه شب» مستند است. اما این اثر جهت جذابیت بیشتر برای مخاطب با چاشنی تخیل همراه است.

مهدی پناهیان، نویسنده کتاب «تاب طناب دار» نیز با حضور در این برنامه به بیان متنی از پیش نوشته شده خود پرداخت.

وی در بخشی از این متن آورده است: «تاریخ ملت‌ها مملو از حوادث پیچیده و رمز آمیزی است که غوطه خوردن در امواج آن چراغی را به مکتشفان آن ارزانی می‌دارد برای روزهای مبادا و برای روزها، هفته‌ها و سال‌های در پیش رو که ذهن ترسیمش را به امروزیان نمی‌دهد».

اگر چه برخی از این حوادث ملت‌ها به قلم تحلیل‌گران آمده است، اما در میان صدها تن جا خوش کرده است. وقایع سال ۸۸ یکی از همین اتفاقات پیچیده و چند لایه است. رمزهایی در رنگ مقدس سبز و در دل سنگ‌های شکسته و پرتاب شده در عصر آن روزهای مه آلود وجود داشت. سال‌هایی را چشم انتظار ماندم تا نویسندگان و هنرمندان قلم به دست بگیرند و حال درهم من را صفا بدهند، اما رفته رفته نگران شدم که ابعاد آن به سنگ محک نکته سنجان در نیاید. پس قلم به دست گرفتم و با ذوقی چموش و گریز پا نوشتم. کتاب «تاب طناب دار» تنها فرصتی را به غنیمت گرفت تا خود فتنه انگیزش را در پیش چشم شما قرار دهد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان نیز در این مراسم با اشاره به نعمت‌های فتنه۸۸ برای انقلاب اسلامی گفت: بنای خداوند در جامعه اسلامی بر عدم یکنواختی بوده و هست. چرا که بی شک ما مورد امتحان الهی قرار خواهیم گرفت. فتنه۸۸ نیز نوعی امتحان اللهی بود که شکر خدا ملت ایران سرافراز از آن عبور کردند. خداوند هر ملتی را دائم می‌آزماید و در سطوح مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: در فتنه۸۸ نیز عده‌ای قبول و عده‌ای هم مردود شدند. معرفی قبولی‌های انقلاب و مردودی‌های آن یکی از فواید فتنه۸۸ بود. چرا که در این صورت آنهایی که به‌حق دل به انقلاب داده بودند نمایان شدند. آنهایی هم که در باطن مخالف انقلاب و انقلابی‌گری بودند، اما در ظاهر خود را انقلابی نشان می‌دادند به ناچار آن روی خود را آشکار ساختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به آیه ۴۳ سوره فاطر در قرآن کریم گفت: خداوند در این سوره به حیله و مکر حیله‌گران اشاره دارد. حیله‌ای که برای آسیب به جامعه اسلامی در نظر گرفته می‌شود. اما در نهایت به خودشان آسیب می‌زند. در فتنه۸۸ هم اولین گروهی که آسیب جدی دیدند همان فتنه‌گران بودند.

در پایان این مراسم از کتاب‌های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب»، همراه با تقدیر از پدر شهید غلام کبیری از شهدای فتنه۸۸ و نویسندگان این دو اثر، رونمایی شد.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *