يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
آثار حقوقی جنایات آمریکا چیست

رمزگشایی از اظهارات ماکرون

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 579437
رئیس جمهوری فرانسه در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد که جنگ افغانستان و عراق و اشتباهات دیگر که در گذشته صورت گرفت باعث پدید آمدن گروه هایی همچون القاعده و داعش شد.
رمزگشایی از اظهارات ماکرون
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر،  امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در تازه ترین اظهارات خود با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا اعلام کرده است که جنگ افغانستان و عراق و اشتباهات دیگر که در گذشته صورت گرفت باعث پدید آمدن القاعده و داعش شد. ماکرون دستیابی به صلح در منطقه غرب آسیا را مهم خوانده و اعلام کرده است برای اینکه از شکل گیری گروه‌های تروریستی جدید در این منطقه جلوگیری شود، باید صلح برقرار شود. در خصوص اظهارات رئیس جمهور فرانسه نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست اینکه اظهارات ماکرون در خصوص تاثیر جنگ افغانستان و عراق در شکل گیری گروههای تروریستی در منطقه (مخصوصا داعش) کاملا صحیح به نظر می رسد. با این حال سوال اصلی اینجا است که آثار و عواقب حقوقی ناشی از این موضوع، چگونه باید دامنگیر مسببین اصلی جنگ افغانستان و عراق یعنی ایالات متحده آمریکا و انگلیس شود؟ آنچه مسلم است اینکه واشنگتن و لندن در آغاز هزاره سوم، با ایجاد جنگی هدفمند در منطقه غرب آسیا و افغانستان، دست به ایجاد بحرانهای مزمن امنیتی در این مناطق زدند. این بحران امنیتی همچنان به قوت خود باقی است. البته در این معادله نباید از نقش مهره های سعودی و عربی واشنگتن در منطقه غافل شد. در هر حال، حتی اگر گزاره مسلم «ایجاد داعش به دست آمریکا» در سال ۲۰۱۳ میلادی را نادیده بگیریم، نمی توانیم نقش جنگ افغانستان و عراق در ایجاد بحرانهای مستمر امنیتی در منطقه را نادیده بگیریم. در چنین شرایطی جرج بوش، تونی بلر ، دیک چنی، جان بولتون و دیگر مقامات آمریکایی و انگلیسی باید محاکمه شده و به سزای اعمال خود برسند. این حداقل انتظاری است که افکار عمومی منطقه و دنیا از سازمانهای حقوقی و دادگاههای بین المللی دارند.

نکته دوم اینکه دولتهای اوباما و ترامپ نیز نه تنها اقدامی در راستای جبران جنایات جرج بوش در عراق و افغانستان نکردند بلکه با استناد به روشهایی مانند ایجاد جنگهای نیابتی و حمایت از گروههای تروریستی و تکفیری مانند داعش و جبهه النصره، جنگ و ناامنی در منطقه غرب آسیا را بسط و گسترش دادند. در حال حاضر نیز دولت ترامپ درصدد حمایت و سازماندهی دوباره بازماندگان گروههای تکفیری در سوریه و عراق است.«ایجاد ناامنی طولانی مدت در منطقه غرب آسیا» تبدیل به یک استراتژی در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا شده است. هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه این استراتژی را سرلوحه کار خود قرار داده اند. در این معادله، کمترین تفاوتی میان اوباما و ترامپ وجود ندارد. از این رو رؤسای جمهوری فعلی و پیشین ایالات متحده آمریکا نیز باید بابت حمایت از گروههای تروریستی و تکفیری پاسخگو بوده و در محاکم قضایی عادل مورد بازخواست قرار گیرند. افرادی مانند بوش، اوباما، ترامپ و تونی بلر باید به عنوان جنایتکارانی جنگی مورد شناسایی محافل حقوقی در دنیا قرار گیرند.

نکته سوم به رویکرد کشور فرانسه در قبال ایالات متحده آمریکا و انگلیس باز می گردد. اگرچه فرانسه در سال ۲۰۰۳ میلادی و در دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک با جنگ عراق مخالفت کرد، اما در دوران ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی، فرانسوا اولاند و حتی در حال حاضر، اقدامی در راستای جلوگیری از ترور و خشونت در منطقه غرب آسیا صورت نداده است. نباید فراموش کرد که فرانسه به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت، نه تنها اقدامی در راستای مهار سیاستهای آمریکا در منطقه غرب آسیا صورت نداده است، بلکه در بسیاری از موارد با این سیاستها همراه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *