يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۰

بن‌سلمان فرزند کودتاي ترامپ است

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۱۰
کد مطلب: 579149
نویسنده کتاب «آتش و خشم در کاخ سفید ترامپ» با ارائه اسنادی اعلام کرد که روی کار آمدن محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد و شکل‌گیری کودتا در عربستان، کار ترامپ بوده است.
بن‌سلمان فرزند کودتاي ترامپ است
به گزارش جهان نيوز؛ نویسنده کتاب «آتش و خشم در کاخ سفید ترامپ» با ارائه اسنادی اعلام کرد که روی کار آمدن محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد و شکل‌گیری کودتا در عربستان، کار ترامپ بوده است. سعودی‌‌‌‌ها پیش‌تر در ازای حمایت واشنگتن از پادشاهی بن‌سلمان، مبالغ هنگفتی را به عنوان رشوه به دولت ترامپ پرداخت كرده بودند. 
 
جدید‌‌‌‌ترین افشاگری از روابط پشت پرده خاندان سعودی و دولت امریكا، حاکی از آن است که واشنگتن برای به قدرت رساندن محمد بن‌سلمان‌ در عربستان به مهندسی کودتا روی آورده است. مایکل وولف، نویسنده کتاب «آتش و خشم در کاخ سفید ترامپ» كه روز جمعه منتشر شد، با اشاره به مطالبی در خصوص چگونگی قدرت گرفتن محمد بن‌سلمان و کمک شایان ترامپ به رخ دادن این امر آورده است:«ترامپ به دوستان خود گفت:ما آدم خود را در رأس کار قرار دادیم». به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نویسنده دیروز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«در کتاب آمده است که رئیس‌جمهور امریکا به دوستانش اطلاع داد که وی به همراه جارد کوشنر دامادش کودتایی را در عربستان برای ولیعهد شدن محمد بن‌سلمان مهندسی کردند». گفته می‌شود این کتاب بر اساس ۱۸ ماه تحقیق نویسنده روی ترامپ و کسب اطلاعات از کارمندان کاخ سفید است. همچنین دونالد ترامپ نیز در واکنش به این کتاب، صحت مطالب درج شده در آن را تکذیب کرده و از انتشار آن بسیار عصبانی شده است.
 
این افشاگری درحالی انجام می‌شود‌ که عربستان سعودی وقوع کودتای نرم علیه شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد سابق را تکذیب و تأکید کرده بود که شاهزاده بن نایف از ولیعهدی به نفع شاهزاده محمد بن‌سلمان کنار رفته و این کار با موافقت همگان صورت گرفته است. روز 20 ژوئن، پادشاه عربستان در كودتای سیاسی پسرش را به عنوان ولیعهد انتخاب كرد و از آن زمان تاكنون بن‌سلمان تمام قدرت در عربستان را در دست گرفته است و حتی برخی رسانه‌های غربی پیش‌تر گفته بودند كه احتمالاً بن‌سلمان به زودی به جای پدرش به تخت پادشاهی می‌نشیند. ولیعهدی بن‌سلمان دقیقاً یك ماه پس از سفر ترامپ به ریاض صادر شد که اولین سفر خارجی وی بود. در یك سالی كه ترامپ روی كار آمده است روابط عربستان و امریكا به مراتب گسترده‌تر از قبل شده است. ماه مارس 2017 پس از سفر بن‌سلمان به واشنگتن، برخی رسانه‌های عربی گزارش دادند كه او در ازای حمایت واشنگتن از پادشاهی خودش، 56 میلیون دلار به دولت ترامپ رشوه پرداخت كرده است. همچنین مجتهد، افشاگر پشت پرده خاندان سعودی، چند ماه پیش گفته بود كه ولیعهد عربستان در زمانی که ترامپ به این کشور سفر کرده بود، یک میلیارد دلار به وی رشوه داده است.  در خرداد ماه گذشته یك سند محرمانه از توافق کامل میان ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهور امریکا منتشر شد که محتوای آن تعهد بن‌سلمان به اجرای برنامه‌های انتخاباتی ترامپ و در مقابل تعهد رئیس‌جمهور امریکا به حمایت از بن‌سلمان به عنوان پادشاه آتی بود. در سفر ترامپ به عربستان یك قرارداد 500 میلیارد دلاری بین دو كشور امضا شد.

منبع:جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *