پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی مطرح شد

ریزگردها می‌توانند منشأ آلودگی باشند

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 576502
هماهنگ‌کننده سازمان راپمی با اشاره به اینکه امکان آلودگی ریزگردها وجود دارد از اجرای برنامه پایش ریزگردها و اثرات آن بر روی منطقه خاورمیانه خبرداد.
ریزگردها می‌توانند منشأ آلودگی باشند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، حسن محمدی هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای راپمی با اشاره به اینکه ریزگردها مسئله روز محیط زیست و کشور ما است و علاوه بر غرب کشور به مرکز ایران هم نفوذ پیدا کرده، گفت: این پدیده دارای منشأ‌های زیادی است.

محمدی اظهارکرد: ریزگردها در منطقه خلیج فارس و عمان با بادهای منطقه‌ای وارد می‌شوند و یکی از وظایف سازمان راپمی رسیدگی به اثرات این ریزگردها است.

وی خشکسالی، بیابانی شدن مناطق و اثرات آن بر محیط زیست ساحلی و دریایی از سوی این سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای راپمی با برشمردن 209 منطقه ریزگرد در منطقه خاورمیانه گفت: 9 منبع تولید ریزگرد بر روی خلیج فارس، دریای عمان و ایران اثرگذارند.

وی بین‌النحرین را مهمترین منبع ریزگرد منطقه برشمرد و گفت: منطقه عربستان سعودی، عمان، دلتای اردن، یمن، ترکمنستان و آرال از دیگر منشأ‌های ریزگرد در خاورمیانه هستند.

محمدی ابراز داشت: خشک شدن تالاب بین‌النحرین باعث بیابانی شدن 85 درصد از خاک این منطقه شده که منشأ اصلی ریزگرد در ایران را به وجود آورده اما ما در داخل کشور هم به جای بیابان‌زدایی در 40 سال گذشته بیابان‌زایی کرده‌ایم، استفاده بی‌رویه از سفرههای آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی از دیگر عوامل ایجاد ریزگردها بوده است.

وی با بیان اینکه جابجایی خاک سطحی به دلیل جنگ‌های گسترده در 40 سال گذشته در این منطقه اوج گرفته است، ابراز داشت: تولید یک سانتیمتر خاک سطحی احتیاج به 300 سال زمان دارد به همین دلیل می‌توان مدیریت نادرست خشک را عامل مهم گسترش ریزگرد دانست.

محمدی با اشاره به اینکه بیش از 100 سال میان ایران، عراق، سوریه و ترکیه جلسات کارشناسی و منطقه‌ای برای مدیریت 2 رودخانه دجله و فرات برگزار شده است، گفت: هیچکدام از این جلسات نتیجه ملموسی نداشته و در سال‌های گذشته شاهد ساخت سد ایلیسو در ترکیه بوده‌ایم که با ادامه این روند سدسازی با مخاطرات بیشماری در 10 سال آینده در منطقه خاورمیانه روبرو خواهیم بود.

هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای راپمی در خصوص دیگر منابع آلوده کننده سواحل و دریاهای جنوب کشور ایران به نشت نفت اشاره کرد و گفت: بیشترین نشت نفت در دنیا مربوط به ایران است، همچنین 545 کشتی غرق شده ایرانی در منطقه وجود دارد اما با این حال هم به اندازه فرسایش خاک و بیابان‌زایی در تخریب محیط زیست دریایی تاثیرگذار نبوده است.

وی از برنامه‌های پیش روی سازمان منطقه‌ای راپمی به پایش ریزگردها و اثرات آن بر روی منطقه اشاره کرد و گفت: متاسفانه منطقه ما در دنیا بیشترین گرد و خاک مواجه است و این روند رو به افزایش است.

محمدی ادامه داد: ریزگردها تمام مواد آلاینده را با خود حمل می‌کند، این آلاینده‌ها می‌تواند شامل سموم پایدار و سم ددته باشند که سالهای گذشته در تالاب بین‌النحرین از آنها استفاده شده است.

هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای راپمی ادامه داد: 77 نوع ماده آلرژی زا و خطرناک از سوی برنامه رامپی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به پژوهش‌های یک پزشک ایرانی در عراق بر روی نوزادان تازه متولد شده یکی از مناطق عراقی گفت: 29 آلاینده سمی و پایدار در خون این نوزادان وجود داشت که باعث مرگ زودهنگام این نوزادان شده است.

محمدی ایجاد یک ایستگاه اختصاصی در منطقه ایران برای پایش‌های ریزگرد را از برنامه‌های پیش‌رو عنوان کرد و گفت: به دنبال گسترش این ایستگاه‌ها در هر کشور به مدت یک سال هستیم تا پایش‌ها به صورت دائمی اجرا شود.

در ادامه پروین فرشچی معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست نیز با اشاره به اینکه محیط زیست دریایی برای تبیین برنامه‌ها و پروژه‌هایش به چند سند بالادستی از جمله سیاست‌های کلان محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه سند توسعه ششم رجوع می‌کند، ابراز داشت: هرچند در این برنامه‌ها به صورت مجزا در مورد دریا صحبت نشده اما موارد اشاره شده مربوط به محیط زیست دریایی هم می‌شود.

وی با بیان اینکه در میانه سال‌های 90 تا 96 طی 33 جلسه کارگروهی با نهادهای مرتبط دریایی 3 سند بسیار مهم و مرتبط با مسائل دریایی کشور مطرح شده است اظهارداشت: سند توسعه دریایی از جمله این اسناد است.

فرشچی تصریح کرد: در حال حاضر 65 درصد برنامه‌های توسعه‌ای کشور در مناطق ساحلی اجرا می‌شود که نشان دهنده افزایش سطح مخاطرات زیست محیطی در این مناطق است.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست نظارت، کنترل، پیشگیری و پهنه بندی مناطق ساحلی را از جمله مسئولیت این معاونت عنوان کرد و گفت: پهنه‌بندی منطقه مکران و اجرای طرح پایلوت محیط زیست دریایی استان هرمزگان با همکاری جایکا از جمله برنامه‌هایی این معاونت است.

وی همچنین از امضای یک تفاهم‌نامه با سازمان صنایع دریایی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز دریایی به منظور نظارت و پایش گونه‌های دریایی وبازسازی زیستگاه‌ها خبرداد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *