دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

واکنش معصومه ابتکار به شیوع ریزگردها

ریزگردها هم منشاء داخلی و هم عامل بیرونی دارد
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب: 324948
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: ریزگردهایی که امروز در برخی از استان‌های کشور شاهد آن هستیم، هم منشاء داخلی و هم عامل بیرونی دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، معصومه ابتکار اظهار کرد: بخشی از مشکلات مربوط به ریزگردها به واسطه فعالیت‌های بیرونی و خارج از کشور که این بخش تا امروز به خوبی شناسایی شده است.

وی گفت: فعالیت‌های دو جانبه با کشور عراق به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های ریزگردها آغاز شده است و باید اقدامات پیشگیرانه که در این کشور در گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت، احیا شد.

معاون رئیس جمهور افزود: باید از خشک شدن تالابهای مرزی در کشور عراق جلوگیری شود و با کاشت گونه‌های گیاهی و مالک‌پاشی از اثرات ریزگردها کاسته شود.

ابتکار در عین حال افزود: بخشی از مشکلات موجود در این زمینه نیز به مدیریت سرزمینی در داخل کشور برمی‌گردد که باید خودمان برای آنها فکری بکنیم و تقویت مدیریت سرزمینی مد نظر قرار بگیرد.

* صندوق ملی محیط زیست در کشور راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور همچنین از تشکیل صندوق ملی محیط زیست ایران خبر داد و گفت: ارائه تسهیلات برای انجام فعالیتهای زیست‌محیطی نقش اصلی این صندوق است.

ابتکار ادامه داد: صندوق ملی محیط زیست ایران در راستای صیانت از محیط زیست فعالیت‌های مختلفی را انجام خواهد داد و در این راه از منابع داخلی و بین‌المللی بهره‌گیری می‌شود.

* ایران رتبه یازدهم تولید گازهای گلخانه‌ای را در جهان دارد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیریت انرژی و جلوگیری از آلودگی هوا همواره باید در دستور کار قرار گیرد، اظهارداشت: الگوهای نادرست مصرف در این بخش باید اصلاح شود تا از تبعات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن کاسته شود.

ابتکار ادامه داد: قوانین مربوط به تعهدات جلوگیری از گازهای گلخانه‌ای به تدریج به کشورهای در حال توسعه نیز تعمیم خواهد یافت و در این بین، کشور ما در آینده با رویه فعلی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران امروز در رتبه بندی جهانی تولید گازهای گلخانه‌ای، رتبه ۱۱ دنیا را به خود اختصاص داده است و بدون شک، در آینده جزء نخستین کشورهایی خواهیم بود که در این زمینه تعهد رسمی خواهیم داشت و این امر برای ما محدودیت‌های حقوقی ایجاد می‌کند.

* الگوی کشت مبتنی بر آب مجازی در کشور تدوین شود

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور همچنین با بیان اینکه آب مهمترین عامل محدود کننده در کشور است، گفت: باید نسبت به احیای منابع آبی نگاه ویژه‌ای داشت.

ابتکار گفت: امروز در دنیا بحث آب مجازی مطرح می‌شود و کشورها به دنبال این هستند که در تولید کالاها به این امر توجه کنند.

وی گفت: آب مجازی مشخص می‌سازد که در تولید هر کالا یا محصولی چه میزان آب مصرف شده است و با این شرایط در کشور ما نیز خیلی از کالاها را باید با تشویق به تولید بیشتر برسانیم و جلوی تولید نامناسب بخش دیگری از این کالاها را بگیریم.

ابتکار ادامه داد: امروز نیاز است تا الگوی کشت مبتنی بر آب مجازی در ایران تعریف شود و بر مبنای محدودیت‌های منابع آبی، الگوی کشت صحیح و تولید مناسب تعریف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا کند منشا داخلی آن دولت احمدی نژاد نباشد الته ممکن لازم باشه که باشد